System One Audio

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by RenéE
    Niet mee eens. Ruis heft elkaar nooit op. Wel is het zo dat de invloed van noise gewoonlijk na de eerste opamp (sterk) afneemt omdat deze een gain (veel) hoger dan 1 geeft. (zie Friis formule)
    Vergeet de som opamp niet van de bussen, deze kan ook makkelijk een (ruis) gain hebben van 40. (40 kanalen gerout naar 1 uitgang)
    Dat is de reden dat als je maar 1 kanaal rout naar de PA, het meestal minder ruist als dat je er meer in schakelt.

In een EQ zitten er nooit (serieuze apparatuur) 33 opamps na elkaar, meestal is er een groot gedeelte wat parallel loopt.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Niet mee eens. Ruis heft elkaar nooit op. Wel is het zo dat de invloed van noise gewoonlijk na de eerste opamp (sterk) afneemt omdat deze een gain (veel) hoger dan 1 geeft. (zie Friis formule)
      De ruis van twee opamps die met elkaar in tegenfase is heft elkaar wel degelijk op.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Originally posted by MusicXtra
        De ruis van twee opamps die met elkaar in tegenfase is heft elkaar wel degelijk op.
        Ruis is een willekeurig signaal, elke opamp introduceert dus zijn eigen willekeurige signaal (frequentiespectrum en/of fases en/of amplitude). Ik zie niet in hoe dat elkaar zou moeten kunnen opheffen. Bedoel je niet toevallig iets anders?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ruis is een willekeurig signaal, elke opamp introduceert dus zijn eigen willekeurige signaal (frequentiespectrum en/of fases en/of amplitude). Ik zie niet in hoe dat elkaar zou moeten kunnen opheffen. Bedoel je niet toevallig iets anders?
          Nee, juist omdat het een willekeurig signaal is zullen er van verschillende opamps signalen komen die deels met elkaar in tegenfase staan, deze signalen zullen elkaar opheffen.
          Zouden ze dit niet doen dat neemt per verdubbeling van het aantal opamps de ruis met 3 dB toe en dat is niet het geval. Ik kan me zelfs een voorversterker schakeling herinneren waarin twee opamps worden gebruikt om door dit verschijnsel de voorversterker ruisarmer te maken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Het gaat erom of de toevoeging van een opamp ook een ruis brom toevoegd, maw meestal is er 1 bron die de meeste ruis toevoegd, de rest is verwaarloosbaar.
            Om die reden heeft het op sommige plaatsen nut om goede low noise opamps te gebruiken, en op andere plekken win je er niets mee.

Ruis canceling kan maar dan ligt de bron van de ruis buiten de in beschouwing te nemen schakeling.

Comment

• Noobie
              • Dec 2007
              • 223

los van ruisende opamps.... (wordt off-topic zo te zien)
              De bouwers en verkopers = 1 bedrijf, dus de tekst op die site slaat gewoon nergens op.

Overigens zijn er voldoende opamps met een zeer lage ruiscomponent, die prima bruikbaar zijn voor zowel mixers als Eq's, dan blijft het grootste deel toch afhankelijk van s/n ratio, die bij high end apparatuur doorgaans > 80 dB is (meestal zelfs > 100 dB) Die s/n geld dan voor het gehele apparaat, egaal hoeveel opamps er worden gebruikt. Bij een level van 100 dB heb je dus 1 dB ruis, die is dus gewoon niet hoorbaar en dus totaal oninteressant, evenals dit 'geweldige' systeem lijkt me....

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Originally posted by MusicXtra
                Nee, juist omdat het een willekeurig signaal is zullen er van verschillende opamps signalen komen die deels met elkaar in tegenfase staan, deze signalen zullen elkaar opheffen.
                Zouden ze dit niet doen dat neemt per verdubbeling van het aantal opamps de ruis met 3 dB toe en dat is niet het geval. Ik kan me zelfs een voorversterker schakeling herinneren waarin twee opamps worden gebruikt om door dit verschijnsel de voorversterker ruisarmer te maken.
                Er zullen vast op bepaalde frequenties uitdovingen plaatsvinden, maar volgens mij ga je daarmee aan het feitelijke verhaal voorbij. Als we jouw redenatie zouden volgen namelijk, en alle frequentiecomponenten vectorieel zouden optellen, zouden we tot de conclusie komen dat de hoeveelheid ruis exact gelijk blijft! (immers, bij een willekeurig signaal zoals ruis zijn de faseverschuivingen van de frequentiecomponenten evenredig verdeeld en vindt er dus overall gezien evenveel optelling plaats als uitdoving)

Ik heb 'm al eerder genoemd, kijk eens naar de volgende formule:
                Friis formula for noise(Wiki)
                Hieruit valt perfect te verklaren waarom de ruisinvloeden van de opamps sterk kunnen verschillen binnen de keten.

Wat betreft de voorversterker: Weet je zeker dat het hier niet ging om THD?

Originally posted by DJ Antoon
                Het gaat erom of de toevoeging van een opamp ook een ruis brom toevoegd, maw meestal is er 1 bron die de meeste ruis toevoegd, de rest is verwaarloosbaar.
                Om die reden heeft het op sommige plaatsen nut om goede low noise opamps te gebruiken, en op andere plekken win je er niets mee.
                Klopt, in dat opzicht ben ik het ook met jullie eens (sluit ook naadloos aan op de redenatie uit mijn eerste reactie dacht ik).

Overigens excuus voor de offtopic. Maar aangezien MusicXtra verhaaltjes aan het lekprikken was() voelde ik me toch geneigd te reageren aangezien ik wel vind dat de boel met een juiste redenatie lekgeprikt dient te worden. (of ben ik nou te mierenn**k*rig?)

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

@RenéE: ja

Zullen we afspreken dat voor off-topics een (on)topic draadje wordt aangemaakt?
                  Daar kan je dan naar verwijzen zonder dat het andere topic wordt "vervuild"

thnx!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

Originally posted by Noobie
                    De bouwers en verkopers = 1 bedrijf, dus de tekst op die site slaat gewoon nergens op.
                    Bedrijf waar ik ook wel eens voor werk heeft mensen die de site invullen (die binnen het bedrijf werken) maar de ballen verstand niet hebben van techniek.
                    Althans ze denken dat ze het hebben
                    Freelance Light and Video |
                    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Edwin Heesbeen
                      • Oct 2006
                      • 19

Ik lees hier tal van negatieve berichten, en ik durf te wedden dat 9 van de 10 van jullie het systeem nog nooit gehoord hebben, laat staan er mee gewerkt hebben.
                      Toevallig heb ik er 2x mee mogen draaien.
                      1e keer was op het molenhoek festival (bij Nijmegen)
                      Daar stonden 1 top per kant + infill en 2x enkel 18” sub per kant.

In het begin had ik ook iets van, wat voor een meuk hebben ze hier nou weer staan.
                      Maar al snel werd ik aangenaam verrast.
                      Ik stond daar met mijn vaste show Thuisband & Friends, met Henk Westbroek, Bert Heringk en Manuela Kemp.
                      Ik had die dag ruim de tijd om te soudchecken, en de lach op mijn gezicht werd steeds groter.
                      Wat een systeem, echt fantastisch.

De fletcher Munsen hoor je eigenlijk niet werken tot je aan het eind van de avond klaar bent met mixen, je komt met een bijzonder fris gehoor achter de tafel uit.
                      Wat ik erg mooi vond was dat het systeem ecxact het zelfde blijft klinken ook al ga steeds wat harder, veel systemen beginnen bij hoge output toch wel wat agresief te klinken.
                      De top bestaat uit 2x 12” hoornloaded, en die hoorn werkt!!!
                      Achter de mixer had ik nog zo’n 60meter grasveld, ik ben met een db meter eens naar achter gelopen.
                      Bij de mixer draaide ik 110db A, toen ik (schat ik) zo’n 60 meter verderop was meet ik nog steeds 101Db A, Ik vind dat vrij goed.
                      Dus, inderdaad, wat kan het rete-hard en wat draagt het rete-ver!! Een top en twee subs per kant op een groot plein en het enige gezeur was van de milieubeambte die een dikke overschrijding meet op de gevels van de huizen op zo'n 70 meter achter de mengtafel...
                      Deze set klink heerlijk en gaat ook nog een snoei hard!!

Het mag dan een systeem zijn wat door een klein bedrijfje gemaakt wordt, en het mag meschien zo zijn dat er flightcase handgrepen opzitten, en niet verzonken PWC, en oudtype XLR chassis, maar daar wordt het systeem niet minder goed op.
                      Ik ben van mening dat dit systeem zich kan meten met de grote jongens als D&B en JBL enz enz

Groet
                      Edwin
                      Last edited by moderator; 05-05-10, 18:14. Reason: lettertype/leesbaarheid

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

En toch lijkt mij de prijs veelste duur to de Amerken ( als het allemaal zo goed zou zijn waarom touren de grote jongens niet met dit systeem )

Willen ze deze markt veroveren moeten ze de prijs omlaag gooien zodat het aantrekkelijker is om er aan te beginnen.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by Edwin Heesbeen
                          [FONT=Times New Roman]Jongens,[/FONT]
                          ....................
                          [FONT=Times New Roman]De top bestaat uit 2x 12” hoornloaded, en die hoorn werkt!!![/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Achter de mixer had ik nog zo’n 60meter grasveld, ik ben met een db meter eens naar achter gelopen.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Bij de mixer draaide ik 110db A, toen ik (schat ik) zo’n 60 meter verderop was meet ik nog steeds 101Db A, Ik vind dat vrij goed.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]...........................[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Edwin[/FONT]
                          Als je mixer op een metertje of 20 stond, dan klopt dat natuurlijk he!
                          (voor een puntbron). 110 db op 20M is 104 op 40 meter en +- 101 op 60 meter. Nauurkunde??

Omgekeerd is ook waar. als het bij jou 110 was, dan is het voor het publiek op 10 meter van het podium dus 116! Lekkuh hoor

Paul.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

Als ik het simpel bekijk kost een systeem rond de 24000 dan koop ik liever voor hetzelfde of voor iets minder een Amerk wat gerespecteerd wordt en waar je bij aankoop al werk hebt met bv collega bedrijven.
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

[FONT=Times New Roman]Het mag dan een systeem zijn wat door een klein bedrijfje gemaakt wordt, en het mag meschien zo zijn dat er flightcase handgrepen opzitten, en niet verzonken PWC, en oudtype XLR chassis, maar daar wordt het systeem niet minder goed op.[/FONT]
                              [FONT=Times New Roman]Ik ben van mening dat dit systeem zich kan meten met de grote jongens als D&B en JBL enz enz[/FONT]
                              Als ze meelezen dan weten ze nu, wat te doen om deze kritiek punten wegtenemen.

Comment

• Noobie
                                • Dec 2007
                                • 223

Ik lees hier tal van negatieve berichten, en ik durf te wedden dat 9 van de 10 van jullie het systeem nog nooit gehoord hebben, laat staan er mee gewerkt hebben.
                                Toevallig heb ik er 2x mee mogen draaien.
                                1e keer was op het molenhoek festival (bij Nijmegen)
                                Daar stonden 1 top per kant + infill en 2x enkel 18” sub per kant.

In het begin had ik ook iets van, wat voor een meuk hebben ze hier nou weer staan.
                                Maar al snel werd ik aangenaam verrast.
                                Ik stond daar met mijn vaste show Thuisband & Friends, met Henk Westbroek, Bert Heringk en Manuela Kemp.
                                Ik had die dag ruim de tijd om te soudchecken, en de lach op mijn gezicht werd steeds groter.
                                Wat een systeem, echt fantastisch.

De fletcher Munsen hoor je eigenlijk niet werken tot je aan het eind van de avond klaar bent met mixen, je komt met een bijzonder fris gehoor achter de tafel uit.
                                Wat ik erg mooi vond was dat het systeem ecxact het zelfde blijft klinken ook al ga steeds wat harder, veel systemen beginnen bij hoge output toch wel wat agresief te klinken.
                                De top bestaat uit 2x 12” hoornloaded, en die hoorn werkt!!!
                                Achter de mixer had ik nog zo’n 60meter grasveld, ik ben met een db meter eens naar achter gelopen.
                                Bij de mixer draaide ik 110db A, toen ik (schat ik) zo’n 60 meter verderop was meet ik nog steeds 101Db A, Ik vind dat vrij goed.
                                Dus, inderdaad, wat kan het rete-hard en wat draagt het rete-ver!! Een top en twee subs per kant op een groot plein en het enige gezeur was van de milieubeambte die een dikke overschrijding meet op de gevels van de huizen op zo'n 70 meter achter de mengtafel...
                                Deze set klink heerlijk en gaat ook nog een snoei hard!!

Het mag dan een systeem zijn wat door een klein bedrijfje gemaakt wordt, en het mag meschien zo zijn dat er flightcase handgrepen opzitten, en niet verzonken PWC, en oudtype XLR chassis, maar daar wordt het systeem niet minder goed op.
                                Ik ben van mening dat dit systeem zich kan meten met de grote jongens als D&B en JBL enz enz

Groet
                                Edwin
                                De natuurkundige optie lijkt me juist...

Zoals ik al had geschreven heb ik het nog niet gehoord, maar ik zie niet in waarom dit systeem zoveel beter zou zijn als d&B of L-acoustics. Het is wel duurder en de spreidings hoeken zijn ver van ideaal (90 gr. is bij de meeste merken al sinds 10 jaar afgeschaft om die reden). Qua output blijft bv. Arcs ook perfect klinken tot een slordige 130 dB, kortom lijkt het systeem dus onvoldoende/geen meerwaarde t.o.v. gerenommeerde merken te brengen. Vanuit dat oogpunt geef ik het systeem weinig kans het groot te maken.

De uiterlijke afwerking doet niks af aan de functionaliteit, persoonlijk vind ik bruin (L-Acc) ook geen mooie kleur qua afwerking maar het systeem klinkt wel goed.

hoofdzaak is: Als je de keus moet maken tussen gerenommeerde merken of een nieuwkomer, lijkt mij prijs de enige factor die het interessant kan maken als die dan hoger is houd het snel op.
                                Qua SPL komt het trouwens niks verder dan de oude d&b F2, qua klank waren dat ook prima kasten om mee te werken. zeer verglijkbaar eigenlijk, 90 gr, 2x12" + 2" en snoeihard.

Comment

Working...