Verbod op zenderfrequenties???
Collapse
X
-
Volgens mij is alles beneden de 30mW vrij.
En aangezien we niet met complete kerncentrales rondlopen onstage zullen de zenders ook wel beneden die 30 mW blijven.
Conclusie : storm in een glas water.Comment
-
Verbod op zenderfrequenties
Ik vind het een kwalijke zaak,
Voordat sennheiser drie jaar geleden de g3 series uitbracht hadden ze g2 in de d band
Ik ben er van overtuigd dat vele g2 sets nog als oude voorraad nieuw verkocht zijn in aanbiedingen door de internerverkopers in de d band
Nu wil men deze band wegnemen zodat al die sets illegaal worden.
Deze sets zijn in nederland gekocht en dus toegelaten toen anders kwamen ze de grens niet over.
Ik vind dat er een regeling moet komen met een tegemoetkoming in de kosten
Voor de aanschaf van nieuwe sets
Of op zijn minst een premie van de staat voor het inruilen van je duur gekochte sets.Comment
-
Ik vind het een kwalijke zaak,
Voordat sennheiser drie jaar geleden de g3 series uitbracht hadden ze g2 in de d band
Ik ben er van overtuigd dat vele g2 sets nog als oude voorraad nieuw verkocht zijn in aanbiedingen door de internerverkopers in de d band
Nu wil men deze band wegnemen zodat al die sets illegaal worden.
Deze sets zijn in nederland gekocht en dus toegelaten toen anders kwamen ze de grens niet over.
Ik vind dat er een regeling moet komen met een tegemoetkoming in de kosten
Voor de aanschaf van nieuwe sets
Of op zijn minst een premie van de staat voor het inruilen van je duur gekochte sets.
Ook een tegemoetkoming kan je hoogst waarschijnlijk wel op je buik schrijven. De reden is vrij eenvoudig, enkele jaren geleden is het toen geldende vergunningstelsel afgeschaft (daar was toen iedereen blij om) hierdoor zijn al onze rechten verdampt. Officieel worden de draadloze gebruikers in Nederland door de overheid gedoogd als secundair gebruiker. Met andere woorden, we hebben nergens recht op en mogen blij zijn dat we onze zenders mogen gebruiken.
Het staat ons vrij om zelf mee te bieden in de frequentieveiling al moet je wel een zeer grote portemonnee hebben, zo uit mijn hoofd wordt er per 10 MHz vanaf 35 miljoen gestart met de biedingen, kortom weinig kans van slagen.
Het enige wat we kunnen hopen is dat de PMSE het voor elkaar krijgt dat we een aantal vrije TV banden krijgen om te mogen gebruiken. Maar dit zal ten alle tijden onder de 790 MHz zijn. Kortom lid worden van die club zodat hun achterban steeds groter zal worden.
Groet BlacknoiseComment
-
Sennheiser gaat het in de 1800+Mhz band proberen? Ik las een mailtje van ProAudioShop.nl met daarin een vooraankondiging...?
Aparte keus; dacht dat GSM daar ook actief is?d&b AudiotechnikComment
-
Zit er nu een stoorzender, zoals een magnetron of een telefoon, doorheen, dan wordt er alleen een beperkt stukje van de informatie in die band weggedrukt. In plaats van een heel kanaal om zeep te helpen zorg je dus hooguit voor een paar bitfouten, die met die pariteits-correctie weer kunnen worden gecorrigeerd en je houdt je signaal over.
FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum) is ook wat door Bluetooth wordt gebruikt en zenders zitten elkaar in principe niet snel in de weg. Op korte termijn denk ik dat er meer naar de 750MHz band geschoven gaat worden.
Zelf wil ik één of twee zenders aan gaan schaffen voor in een tape-rackje, maar ik zit nog even te twijfelen of ik 750MHz UHF gebruik of toch naar VHF ga kijken. Het laatste is alleen (van de gerenommeerde merken) niet meer nieuw te koop.
Als straks alleen de VHF band nog overblijft dan knijpen de fabrikanten in China zich wel in de handjes, want er zijn nog veel goedkope VHF systemen op de markt.First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Ik denk niet dat we terug gaan naar de VHF, maar is wel een interessante optie, met de 750MHz frequenties zou ik voorzichtig zijn, er speelt nog een Divident2 op de achtergrond wat eventueel een nadelig effect zou kunnen hebben op zenders in de 700 tot 790 MHz bereik.
Op de site van het ministerie is onlangs gepubliceerd dat men voornemens is kanaal 63 te verplaatsten naar kanaal 39, kortom in de 600MHz, daar zou ik nu mijn zenders in kopen, alle grote leveranciers zijn nu ook overgestapt naar uitleveren in de 600MHz.
Het nieuwe 1800MHz verhaal is een interessante, in de praktijk gaat het om een stukje van 15MHz (1785 tot 1800MHz, daarboven zit telecom), als je de artikelen en communicatie van Sennheiser zelf goed leest denk ik dat het een goed werkend systeem kan zijn, MAAR zolang je maar zorgt dat er een directe zichtverbinding is tussen zender en ontvanger. Aangezien de telecom weg wil uit de 1800MHz en naar de 800MHz verhuist omdat dat frequentiegebied voor betere verbindingen zorgen, vraag ik me af waarom zou je dan met je zenders naar de 1800MHz willen....Comment
-
Inmiddels worden er in regio Den Haag regelmatig onaangekondigd DVB-T-tests gedaan op kanaal 67, (838-846 MHz), waar wij nog een zenderbak van hebben. Vanaf 1 januari 2013 mag men vanaf kanaal 62 permanent gaan uitzenden.
Betekent dus dat je goed moet kijken welke freq je koopt, anders ben je over een paar jaar geflurkt.Comment
-
Even een vraagje aan de kenners:
Zoals zoveel zit ik ook met een aantal draadloze systemen die in de 800 band werken (SennheiserEW300). Wat ik uit deze thread en uit de PMSE website meen op te kunnen maken, gaat het o.a.over 790 tot 862mhz. Op de systemen die ik gebruik, werk ik met de volgende frequenties:
863.100, 863.500, 864.275 en 864.900.
Zouden die na de herverdeling van de frequenties nog gewoon bruikbaar zijn?
Alvast bedankt voor de feedback!
Groeten,
HansComment
-
Hoi Hans,
In theorie klopt wat jij zegt. Je kunt deze frequenties blijven gebruiken maar,....
Iedereen die Sennheiser in de E-band heeft of andere standaard systemen die in NL de afgelopen jaren in 863.100 en consorten zijn uitgeleverd komen uiteindelijk allemaal in een spectrum van 3Mhz terecht waarin iedereen zijn systemen in de lucht wilt houden. In de besproken frequenties is de kans op een storing nu al erg groot en straks nog eens een factor 1000 zo groot. En dan overdrijf ik niet. Door de drukte in dat gebied die in de overgangsperiode onstaat (niet iedereen koopt op voorhand nieuw materiaal) zal er een voller spectrum tussen 863 en 866Mhz komen en zal de kans op storing enorm zijn in druk bevolkte gebieden. Daarna zal de drukte weer afnemen doordat mensen niet storingsvrij kunnen werken en naar nieuwe frequentiebanden verhuizen. Aan jou de keus of je met 99% zekerheid wilt werken of met 50%.d&b AudiotechnikComment
-
Als ik het allemaal eens bekijk, dan is alleen een verbod met zeer strenge handhaving een reden waarom je microfoons niet meer zou kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf een aantal micro's die werken in de band 822....846 MHz.
De zenderindeling op de UHF is nahgenoeg bekend, aldus de lijsten het agentschap. Het houdt allleen in, dat ik in zuid NL aan de onderkant van de band moet gaan zitten en in noord NL aan de bovenkant, dus in de buurt van 846MHz.
Alleen de systemen met één kanaal of te weinig schakelbandbreedte kunnen getroffen worden door de aanwezigheid van digitale uitzendingen.
Overigens lijkt K41 nog steeds vrij te zijn, maar in de regio waar ik zit werkt in Schoten (België) een zender op 41. Het maakt mijn 3000 sytemen op slag onbruikbaar. Ze hebben weliswaar een schakelbandbreedte van 24MHz, maar bij aanschaf destijds moest je een voorkeur UHF kanaal aangeven en daarin werden 16 (13) frequenties geprogrammeerd, Destijds was dat voor mij K41. Sennheiser kan de zaak voor me om programmeren naar K39. Dat zou dan weer werkbaar zijn. Met de ontvangers en de beltpacks erbij wordt het al met al een kostbare zaak. Overigens blijkt uit de service documentatie dat er een hulpstuk en software beschikbaar is , die beschikbaar gesteld wordt an de "Kunde" de klant dus. Ik kan er evenwel niet aankomen. Wie wel?
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
ook een groep die meer op de UHF wil.
UHF passive tag gebruikers. Oftewel de supermarkten en warenhuizen.
En eentje met diepe zakken. Makkelijk in staat een band op te kopen of via lobby vrij te krijgen.
(dit is een miljardenindustrie! walmart is de grootste firma in headcount ter wereld!)
UHF is de frequency die Wal-Mart heft gekozen.
Europese tags zitten typisch op +/- 868MHz, de US rond 915MHz enz. China en enkele anderen gebruiken wel een kleine bandbreedte maar hebben daar grote problemen bij. RFID label antennes doen het normal gesproken niet goed op alle frequenties.
best een groep om in de gaten te houden. Als elke winkel iets steviger gaat scannen dan zullen er hele gebieden over een brede band geraakt worden.
Denk aan een theater tegen een winkelcentrum aan.
Iemand al ervaring met verstoringen door TAG readers hun draaggolven?lekker belangrijk!Comment
Comment