Riders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

Riders

afgelopen jaar heb ik het weer een paar keer meegemaakt: een rider is een soort van richtlijn die je maakt als je met je bandje ergens op een festivalletje gaat spelen, daar staan wat dingen wie we graag willen, maar ook dingen die we absoluut niet willen. Deze lijst maak ik per band en is afgestemd op wat de band nodig heeft om voor het publiek een goeie show te verzorgen. Dit doe ik in overleg met het management, want uiteindelijk bepalen zij hoe "streng" de rider wordt.

maar als er staat dat we GEEN Allen & Heath willen, dat er een monitortafel moet zijn, omdat er een monitortechnicus meekomt, dat de show gemiddeld 100db(a) zal zijn gemeten bij de FOH tafel en dat je om ellende te voorkomen ook je eigen effectenrackje meeneemt, wil dat NIET zeggen dat je een Yamaha LS9 mag neerleggen bij de FOH, en vandaaruit ook de monitors kan gaan doen. En als je die mensen van de facilitaire firma dan belt om het uit te leggen vinden ze je rider belachelijk (terwijl de betreffende band toch echt al gouden platen aan de muur heeft hangen), en je bent een zeikerd, en weet ik wat nog meer allemaal. ("het klinkt hier altijd goed, we doen het al jaren zo")...

dan probeer ik uit te leggen dat de organisatie dan toch echt de lijsten niet had moeten ondertekenen en dat we zeker niet komen spelen als het niet geregeld wordt. Ook breng ik hiervan het management en het boekingskantoor op de hoogte.

ik denk dan: wat wordt er toch veel geprutst. het hoeft toch niet altijd een XL3/XL4 te zijn met weet ik wat voor merk speakersysteem, en in overleg is er echt wel heel veel mogelijk, maar een soort van kwaliteitsstandaard mag toch wel voor bands met airplay, op pinkpop, lowlands en parkpop hebben gespeeld, en die een organisatie veel geld kosten om te boeken. waarom wordt er dan op geluid (en licht ook) zovaak bezuinigd?? Het gaat ten koste van de kwaliteit.

en riders... worden die eigenlijk wel gelezen en serieus genomen?

wat denken jullie daarvan, en hoe ga je daarmee om als je hier, net als ik, een paar keer per jaar mee te maken krijgt?

groeten Mike
    Last edited by Mike Manders; 24-01-09, 10:46.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Ik denk meer, dat het probleem is dat er meerdere bands zijn..
    Niet elke band heeft dezelfde rider, en daar ligt het probleem.
    Als jullie de enige band zijn (wat me niet zo lijkt, maargoed), die om een monitortafel vraagt on stage, en er zijn nog tig andere bands die dat niet vragen, dan gaat de techniek kort door de bocht en doet wat de meerderheid wil: geen monitortafel.

Ik bel altijd alle bands op na hun riders te hebben ontvangen. Meestal zetten ze er dingen op die ook wel anders kunnen, of die toch overbodig zijn (laatst iets gehad wat een 8tal monitors wou op frontstage, mochten er ook gerust 4 zijn, geen probleem).
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 24-01-09, 15:36.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Mike Manders
      • Aug 2006
      • 341

nou, dan lees je dus de riders, wat veel firma's al niet doen. en je gaat overleggen, ook iets wat weinig gebeurd helaas.

goed bezig zou ik zeggen.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Ik herken het probleem, maar dan ook vanaf de andere kant!

In juni aanstaande ben ik (mede) verantwoordelijk voor de techniek op een festivalletje.

Ook daar heeft de organisatie een scheve verhouding wat betreft budget.
        15 keer meer budget voor artiesten dan voor techniek.

Ook wat betreft de riders ben ik nu aan het 'matchen', en daar waar ik (op welke wijze dan ook) NIET kan voldoen aan de rider neem ik (altijd) contact op met de band/technicus/organisatie. Tot nog toe zijn we daar altijd uit gekomen.
        Een rider zie ik voorzieningen die gewenst zijn, wetende dat 'iets' minder ook kan (maar ik check het dus wel altijd).

off-topic:
        over het festival heb ik nog wel wat vragen, maar daarvoor open ik tzt wel een nieuwe post.

groeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

Ik probeer altijd zoveel mogelijk af te gaan op en de zaken te regelen voor de uitgebreidste rider die ik krijg voor een festival. Kan ik binnen het buget niet voldoen, dan bel ik de technicus van de grootste act en ga ik in overleg...En als er echt vreemde dingen tussenzitten, die een doorsnee fatsoenderlijk pa bedrijf niet snel heeft, dan moeten ze het zelf maar meebrengen...Ik kan ook niet alles kopen wat voor kan komen op riders...Nu ben ik wel in de gelukkige gelegenheid dat ik 9 van de 10 keer kan voldoen....;-)
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

ik denk dat het probleem zit in het feit dat er 2 soorten riders zijn,
            de serieuzere riders met een redelijke lijst met wensen
            en de riders die er helemaal naast zitten.

de eerste kan je gewoon mee bellen en dingen afspreken daain staat vaak ook de uitdrukking "xxxxxx of vergelijkbaar" of "ingeval van kleine zaal/cafe dan ..... minder"

de laatste; nee dat moet er komen,eigelijk mats ik je nog want liever nog meer/duurder.

tja eigenlijk bel ik bij onduidelijkheden altijd wel even, maar als het de laatste soort rider is met een tech die voet bij stuk houdt,
            en door een fout van de organisatie is er een set geoffreerd die niet overeenkomt met de rider moet er 1 van de 3 water bij de wijn doen.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

ehm ikheb zelf in de organisatie gezeten bij een poppodium/ jongerencentrum, daar zette ik mijn eigen avonden op en boekte dus ook de bands en dergelijke

ik had idd wel eens te maken met bands die ook op pinkpop of lowlands hadden gestaan....

af en toe stuurde die mij dan ook de rider ala pinkpop, deze besprak ik met de desbetreffende technicus en alle op en aanmerkingen besprak ik dan met de band.

en vaak kwam er dan idd uit dat er geen 8 monitor groepen nodig maar dat 6 meer dan zat was, dat de blazers hun eigen draadloos wel mee namen, en dat er het niet zoveel uitmaakte of dr nou een kick nou een b52 was of een senheiser 602

wat ze meer op prijs stelde was dat er een goedgevulde koelkast was en dat er een goeie maaltijd klaarstond!

denk dat somige bands wel eens vergeten dat ze door de kleine optredens groot zijn geworden...vaak zijn die grote riders meer voor de festivals waar ze gestaan hebben daan voor de zaaltjes in het clubcerquit

mischien moeten bands gewoon eens 2 riders maken...1 voor grote zalen/festivals en 1 voor de wat kleinere clubs...en dat ze nu ook eens leren om hun riders te vermelden op hun website zodat elke technicus ze zo van de site kan plukken...soms ken je zo lang wachten voordat je wat binnen heb.

iig kom je door goed met de juiste personen te overleggen vaak al een heel end!

Comment

• dwali
                • Jun 2002
                • 92

denk dat het magische woord communicatie is..

vanuit het faciliterende bedrijf, bellen of je de meest recente rider hebt ontvangen.. en overleggen waaraan je niet kunt voldoen, en hoe we dat gaan oplossen..

vanuit het (tour)managament, bellen of ze de rider ontvangen hebben en begrepen?? (en de rest vd zooi, kleedkamers, eten e.d.)

Als technicus kun je weten (via het management) wie er faciliteerd.. Bij twijvel, kun je zelf ook even bellen? (als je het bedrijf niet kent, of als je rider onlangs veranderd is..)

Sterker nog nog, als festival-tech bel ik vanaf lokatie nog als ik "uitdagingen" verwacht die in het voortraject over het hoofd gezien zijn..

my two cents,
                dwali
                For those about to rock, we salute you...

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

ergernissen tipic 2002
                  http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...tml#post278479

en vooral priklijst topic
                  http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...ht-op-web.html

oftewel mijn ergernis nummero 1 met stip is al 20 jaar dat PA bedrijven vooraan staan om bands over een kam af te zeiken wegens niet inleveren van priklijsten en stageplannen. Maar dat ik mij niet kan heugen dat de mijne vooraf is gelezen. Er staat bij daarom mij al 15 jaar een controlevraag in. Waardoor je welhaast moet bellen om vragen te stellen.

ik ben er nog nooit over gebeld...
                  lekker belangrijk!

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Wat te denken van organisatoren die de riders, priklijsten e.d. gewoon niet doorgeven aan het geluids/licht/catering/enz-bedrijf? Gebeurt heel erg (te) vaak!

Dan kan het bedrijf wat daar het licht/geluid/catering/enz doet er erg weinig aan doen dat de dingen niet goed geregeld zijn.

Heb dit ook al enkele malen meegemaakt. En nee, navragen helpt niks. Zelfs al meegemaakt dat de helft van het programma niet werd doorgegeven... Needles to say dat dat eens maar nooit meer is!

Comment

• S500D
                      • Feb 2003
                      • 215

OutlineWat te denken van organisatoren die de riders, priklijsten e.d. gewoon niet doorgeven aan het geluids/licht/catering/enz-bedrijf? Gebeurt heel erg (te) vaak!

Dan kan het bedrijf wat daar het licht/geluid/catering/enz doet er erg weinig aan doen dat de dingen niet goed geregeld zijn.

Heb dit ook al enkele malen meegemaakt. En nee, navragen helpt niks. Zelfs al meegemaakt dat de helft van het programma niet werd doorgegeven... Needles to say dat dat eens maar nooit meer is!
                      Inderdaad heel erg vaak meegemaakt.
                      En de bands dan boos worden dat ik niet heb staan wat zij in de rider hebben staan.
                      En dan blijkt dat de organisatie mij de riders niet hebben gegeven terwijl ik al weken vantevoren vraag of de riders er al zijn.

Wat ook een ergernis is dat de band totaal iets anders meebrengt dan dat ze in de rider hebben staan en dan zeggen van "oh sorrie dan hebben we de oude rider opgestuurd".

maar wat ik dan als ergenis nummer 1 vind is dat de technicus dan opstandig wordt en de geluidset flink over de zeik jaagt en gestrest loopt te zeiken dat het niet deugd en de set dan niet hard genoeg gaat terwijl de db meter op F.O.H. al een kleine 122 db aangeeft.

Dus duidelijkheid vanuit de organisatie is heel erg belangrijk, je staat altijd als geluidsbedrijf tussen de band en de organisatie in.

Gr Ron.
                      U draait, Wij vragen.

Comment

• BlackLight_Frank
                        • Feb 2004
                        • 143

Meestal is idd zelf overleg plegen met de technicus van de betreffende bands / artiest de beste oplossing. Ook niet via de organisatie, maar direct mensen met elkaar laten praten die weten waar ze het over hebben.

Toch gaat het dan ook nog wel eens mis. In een feesttent vorig jaar zou dus een band bij ons op het podium komen, dus onze PA en licht.
                        Netjes alle data voor de tijd doorgegeven, tekeningen van podium gestuurd, telefonisch doorgesproken, alles prima...

Tot de dag zelf natuurlijk. Toen zag de band dat er in de tent naast ons een podiumtent stond en daar zou (maar een) normale coverband spelen. Toen was alles in één keer niet meer goed, podium te klein, PA niet goed. Na een hoop geouhehoer heen en weer hadden ze het voor elkaar, zij mochten op het grote podium alles lekker zelf neerzetten.

Ik wil de mensen van Broadway die toen bij ons op het podium (moesten) spelen complimenteren. Die waren wel erg relaxed en waren erg tevreden met wat er allemaal al stond op het podium. Scheelde hun weer een hoop op- en afbouwwerk. En we hebben er samen een mooi feest van gemaakt, aan onze kant !
                        Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

heel vaak helpt overleg vooraf, soms zijn mensen koppig en willen ze het zelf toch perce hebben, ook al raden wij, Techniek het af.

Dan is het een telefoontje naar de organisatie, wij komen er niet uit, band wil dit, Kost dus dat extra.. maar wij zijn ervan overtuigd dat het Daar ook mee kan. Wat te doen? Betalen jullie?

In sommige gevallen neemt een band dan eigen spul mee, prima. Jullie pakkie an.

Vorig weekend: bekende band, wil met studiomicrofoons op het podium, ons wordt afgeraden die te gebruiken, dus wij zetten ze niet neer, Band neemt ze wel mee en het is vervolgens een gekloot van jewelste, rondzingers over de PA, zang die er niet doorkomt enz enz.. Geluidsman van de band geeft ons de schuld, het zou niet deugen. Een standaard zang mic voor de neus gedrukt en het gaat vervolgens al een stuk beter..

Een van de zangers was nog wel even zo vriendelijk om toe te geven dat hun microfoon van 1000 euro zo de prullenbak inkon :P

Boi foi toch had daarvoor gespeelt en was wel aardig tevreden, vooraf ook contact gehad en alles door gesproken, zij wisten wat hun te wachten stond, en wij net zo.

(vooraf helaas wat gekloot met in-ear monitoring)
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Rieske
                            • Aug 2002
                            • 544

Wat ook bijzonder irritant is aan bepaalde riders; gasttechnici die hun wensen met HOOFDLETTERS of met uitroeptekens !!!! denken te moeten verduidelijken. Alsof ze denken met een kleuterklas te gaan werken

Phoe... dat ben ik effe kwijt
                            Life is what you make it

Comment

• tarpan
                              • Dec 2008
                              • 266

niet veeleisend hoor

Bij deze mijn allereerste bericht op dit forum

Sinds een jaar of 4 organiseren we met onze jeugdwerking een jaarlijkse fuif.
                              Eén van de dj's gaf ons een rider van 3 bladzijden...
                              Ik herinner me nog een paar van zijn "eisen" ( hij wou er eerst absoluut niet van afwijken). Het gaat hier dus over materiaal op een podium voor een zaal van 400-600 man.
                              - 4 actieve, geen passieve monitors + mixer om zelf af te regelen, elk met een eigen eq
                              - 3 pioneer draaitafels (type herinner ik me niet meer), de meesten vragen de technics, maar die waren niet goed voor meneer. hij had er ook maar twee nodig, 3de was als reserve.
                              - 2 (twee!) bakken jupiler, maes van 't vat was niet goed
                              - 1 fles black label
                              - 3 cd-decks cdj800, ook weer reserve
                              - voor de rest heel de avond gratis drank...komt hij niet toe?
                              - 10 vip-tickets voor eventuele entourage
                              - 2 x warme maaltijd
                              - 8 kanaals mixer

uiteindelijk heeft hij die avond enkel met z'n laptop gedraaid :s
                              als je bij de brom zit...

Comment

Working...