Riders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Communicatie is inderdaad het sleutelwoord in deze.
    Uiteindelijk ben je toch op elkaar aangewezen en moet je het samen oplossen.
    En ik heb nog nooit meegemaakt dat een gast technicus zijn hakken in het zand zette en er geen overleg meer mogelijk was.
    Nu zit ik ook in het theater maar ook hier hebben we regelmatig overleg met gast technici hoe we dingen voor ze kunnen oplossen.
    En met meneer manders valt altijd erg goed te communiceren en als bonus is het ook nog eens gezellig!

Groeten Gaffer.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by gaffer
      En ik heb nog nooit meegemaakt dat een gast technicus zijn hakken in het zand zette en er geen overleg meer mogelijk was.
      En dat vind ik nou altijd leuk aan het huistechnicus zijn, het kunst en vliegwerk wat je kan (kan, niet moet) uithalen om alles naar wens te maken. Lekker stressen, flink doorpoten en 20 seconden voordat de show start alles op orde hebben. Heerlijk.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by renevanh
        [...]Lekker stressen, flink doorpoten en 20 seconden voordat de show start alles op orde hebben. Heerlijk.
        Volgens mij wil ik jou niet als huis-techneut hebben.... bovenstaande heeft niks met een professionele mindset te maken. Dat dit soms voorkomt... soit... en dan is het inderdaad bevredigend te weten dat je het toch maar voor elkaar hebt weten te krijgen... maar dit als uitgangspunt zien gaat mij echt te ver, sorry. En als bovenstaande bij jou erg vaak voorkomt, zou ik mezelf maar eens achter de oren krabben waar dat aan zou kunnen liggen.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

Originally posted by berolios
          Wie boekt de artiest? Doe jij dat, of jouw opdrachtgever? (retorische vraag)... jouw opdrachtgever natuurlijk...

Wie ben jij dan om het CONTRACT tussen jouw opdrachtgever en de artiest om zeep te helpen? Als het (extra) geld kost om te voldoen aan de eisen van de artiest, dan geef je dat door aan jouw opdrachtegever en dan mag HIJ bepalen wat hij ermee doet... en als hij niet wil betalen, zal hij iom het management van de band een oplossing zoeken.
          das mooi gesteld,
          maar ik heb toch echt wel meegemaakt dat er licht en geluid tent etc. geboekt wordt, daarna blijkt er nog wat geld over te zijn en komt er een betere band.

band (eigenlijk de tech altijd, muzikanten zijn meestal niet zo merkengeil) wil dan toch wel net wat meer en dan is daar helaas geen geld meer voor.
          en dan? contract eindigen terwijl de flyers al circuleren?

gelukkig komt zulk gemekker zelden voor,
          het gros van de muzikanten valt gewoon goed mee te praten,
          en als je als pa-boer zelf het geluid mag doen is er alleen maar zonneschijn.

in mijn beleving komt het gezeur als de vaste bandtech er niet bij is en een vervangende tech meekomt.
          deze mensen willen extravagant spul wat vaak niet voorhanden is,
          geeft ze een mooi excuus bij een zepert;

tja the gear was er niet he, hoe moet ik dan werken?...

en tijdens de daarop volgende discussie zet de volgende band een stukje kwaliteit neer
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Volgens mij wil ik jou niet als huis-techneut hebben.... bovenstaande heeft niks met een professionele mindset te maken. Dat dit soms voorkomt... soit... en dan is het inderdaad bevredigend te weten dat je het toch maar voor elkaar hebt weten te krijgen... maar dit als uitgangspunt zien gaat mij echt te ver, sorry. En als bovenstaande bij jou erg vaak voorkomt, zou ik mezelf maar eens achter de oren krabben waar dat aan zou kunnen liggen.
            Zo moet je het ook niet zien, het is zeker niet mijn uitgangspunt (alsjeblieft niet). Als dat wel het geval zou zijn zou dat betekenen dat ik elke keer heel erg veel mazzel heb dat er niks fout gaat, en daar durf ik niet elke keer op te gokken. Maar die enkele gevallen waarbij je de keuze hebt om niks te doen en het erbij te laten (waarmee het dan ook werkt, maar niet zoals de zojuist gearriveerde gasttech ineens blijkt te willen) of je het toch voor elkaar kan krijgen zoals de gasttech het graag zou hebben, dat is gewoon leuk, dat geeft voldoening (en soms verbaasde blikken van gasttechs, maar daar gaat het niet om).
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• PowerSound
              • Nov 2001
              • 1892

Maar ik vind het niettemin lachwekkend als er ontzettend dikke spullen worden besteld... die tech komt aan... en die weet bij *** niet hoe die units werken !!!

En dan inderdaad de keren dat er met de mooiste spullen de gootste k@tsound wordt gemaakt...

Meerdere malen voorgehad zo'n situatie. Ik kreeg m'n geld van de organisator om dat allemaal mooi neer te leggen...
              Dat die wannabee-tech er niets uit haalt, niet mijn probleem. Uitleggen wil ik nog wel, voor hem bandje gaan mixen, no way !
              PSL Bvba powered by
              L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
              Yahama LS9-32 / MC7L-48
              Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
              Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by PowerSound
                Meerdere malen voorgehad zo'n situatie. Ik kreeg m'n geld van de organisator om dat allemaal mooi neer te leggen...
                Dat die wannabee-tech er niets uit haalt, niet mijn probleem. Uitleggen wil ik nog wel, voor hem bandje gaan mixen, no way !
                Gewoon een Eurodesk voor zijn neus leggen. Kijken of ie daar wel weet waar de Aux Sends zitten.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• gvvulpen
                  • Jan 2005
                  • 27

Hoewel er al een hoop zinnigs is gezegd in dit topic wil ik er nog wel het mijne over kwijt.

Ik heb er als 'gastheer' en als bezoekend tech mee te maken en heb daarbij de insteek dat een rider helder moet zijn, goed te lezen en niet te lang.

Als provider heb ik een redelijk pragmatische houding ontwikkeld die tot een hoop relaxte en voor bezoekende bands EN opdrachtgever prettig verlopen feestjes heeft geleid:

In de pre-productie 'scan' ik ale riders en priklijsten. En dan hangt het ervan af wat de situatie is wat ik ermee doe:
                  - Wanneer rider binnen de specs van het feestje vallen draai ik hem uit en zorg dat de techneuten van dienst hem krijgen.
                  - Ken ik de act (en ik doe mijn best wel om geïnformeerd te blijven over wat er speelt in mijn circuit) en voorzie ik een klein probleem (er zijn 6 groepen op monitors gespect voor het feestje en de rider vraagt om 8) dan neem ik contact op met de tech/tourmanager om te kijken hoe hard het nodig is. 9 van de 10 keer blijkt namelijk dat er voor de betreffende show maar 6 groepen nodig zijn (oh, maar de blazers komen slechts bij uitzondering mee). Is het wel nodig dan ga ik met de opdrachtgever overleggen en wordt het gefixed. Hierna krijgen de technici van dienst de rider MET de afspraken die gemaakt zijn.
                  - Ken ik de act niet, en heb ik het idee dat de rider een 'bestellijstje' is, dan duik ik even op internet om te kijken waar de act zoal gespeeld heeft. Als dat afgelopen 2 jaar 10 shows in de omgeving emmen is geweest (don't take this personal!) en verder niet dan print ik hem niet eens uit.
                  - Ken ik de act niet, en blijkt het een 'nieuwe rijzende ster' te zijn met een rider waar zelfs paradiso moeite mee zou hebben (nu is dat tegenwoordig nogal snel met 'no digital desks' ;-) ) dan ga ik eerst terug naar de opdrachtgever. Zijn de specs aan het management gestuurd? Ja? En is daar een akkoord op gekomen? Ja? Dan ga ik daarna pas met de betreffende technicus bellen......... En stuur hem in het ergste geval terug naar zijn/haar management. Uiteindelijk ben ik er nog altijd uitgekomen.

En dan blijven er natuurlijk altijd anecdotes over riders met 24 DI's in een club van 400 man enzo......

Het is al eerder gezegd, maar let op dat het management/booker de juiste info heeft en doorstuurt. Als ik een rider van een bepaalde club uit delft krijg met de naam van de techneut die al drie jaar geleden van de tour is gekickt, en zijn specifieke voorkeuren, dan lees ik hem niet verder. Sorry, gemiste kans management.....

Ook hierbij is het zo dat de hoop ellende die ik op de mail krijg het voor de goede moeilijker maakt om serieus genomen te worden. Echt, je zou eens moeten zien wat het gemiddelde management op de promotors afstuurd.

Als bandtech kies ik dus steevast voor 1, hooguit 2 A4-tjes, die ik altijd met een kort stukje teks begin over het soort act. Daarna een 'dit zou fijn zijn, dit is het minimum' verhaaltje, priklijst met voorkeur en wat ikzelf meesjou, en stageplot.

my 2 cents, guido

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Ik ben wel van mening dat een rider een soort wishlist is...En vaak na telefonisch onderhoud is het akkoord...in ieder geval 95 van de 100 keer...Een rider gaat erover dat je, als met een professioneel gezelschap reist dat je ook een beetje serieuze spullen krijgt...En sorry, bijv. Behringer van de afgelopen 10 jaar neem ik niet serieus...Als een beetje stevige band hebt, draai je gewoon de tafel dicht op de pre-amp's, gevolg een erg slecht geluid...en met een beetje pech kapotte speakers...Dat wil je ook niet...Dan liever een ouwe bak als een Interface of een Soundcraft 8000...
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

als band stel ik dat wij als rider een minimumlijst opsturen.
                      -Proppen een 9 mans band op 16 kanalen.
                      -vragen 3 monitors op twee groepen als we onze in-ears kunnen gebruiken. Of 4 groepjes monitors.
                      -Geen losse monitortafel nodig.
                      -willen geen shure en zijn bereid zelf andere goed onderhouden mics mee te nemen.
                      -vragen om "afdoende zaalset".
                      -willen bij een volledig optreden. aub de in-earset aan de praat krijgen. en nemen desnoods alles ervoor mee. (desnoods de stageblokken en micstands enz) en accepteren een volledige ge-supplyde in-earsetup.

we bellen altijd vooraf met de systeemtech of zijn/haar bedrijf.

Deze lijst zet geen enkel bedrijf neer. Inclusief elke keer een gesprek in de week ervoor (met de PA zelf ja) 15 jaar lang al niet. Alle begrip voor alle bedrijven. Maar zelfs als wij de enige band in een zaal voor meer dan 2000 man zijn. En het geluid van een van de drie grootste bedrijven van het land komt. Dan zijn ze nog niet in staat om eraan te voldoen. Wij zijn een B-act, dat weet ik. Maar PA bedrijven beseffen zich niet dat er al 6 A-acts (w.o. met platina platen) in mijn band zijn begonnen. En ik weet niet of ze nu vervelend doen via riders. Maar ik zou het wel begrijpen.

als men duizenden euri uitgeeft aan een PA en je krijgt nog steeds afgetrapte SM58's. En hebt gezegd dat je dat NIET wil! Bij een bedrijf met een enorm magazijn microfoons. En de PA heeft verzekert dat de lijst is gelezen en in orde is. Terwijl je zelf goede nieuwe microfoons hebt liggen.. tsja, PA's die door derden worden gehuurd kun je er echter niet uitgooien

Ik heb letterlijk in het Paard gehad dat ze niet eens voldoende microfoons hadden bij een benefiet gala. (wij hadden leuke gastartiesten) Terwijl ik de mensen twee dagen ervoor nog aan de lijn had en de priklijst door heb genomen. ongelogen.

pre-productie. hmmm
                      lekker belangrijk!

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by showband
                        als band stel ik dat wij als rider een minimumlijst opsturen.
                        -Proppen een 9 mans band op 16 kanalen.
                        -vragen 3 monitors op twee groepen als we onze in-ears kunnen gebruiken. Of 4 groepjes monitors.
                        -Geen losse monitortafel nodig.
                        -willen geen shure en zijn bereid zelf andere goed onderhouden mics mee te nemen.
                        -vragen om "afdoende zaalset".
                        -willen bij een volledig optreden. aub de in-earset aan de praat krijgen. en nemen desnoods alles ervoor mee. (desnoods de stageblokken en micstands enz) en accepteren een volledige ge-supplyde in-earsetup.

we bellen altijd vooraf met de systeemtech of zijn/haar bedrijf.

Deze lijst zet geen enkel bedrijf neer. Inclusief elke keer een gesprek in de week ervoor (met de PA zelf ja) 15 jaar lang al niet. Alle begrip voor alle bedrijven. Maar zelfs als wij de enige band in een zaal voor meer dan 2000 man zijn. En het geluid van een van de drie grootste bedrijven van het land komt. Dan zijn ze nog niet in staat om eraan te voldoen. Wij zijn een B-act, dat weet ik. Maar PA bedrijven beseffen zich niet dat er al 6 A-acts (w.o. met platina platen) in mijn band zijn begonnen. En ik weet niet of ze nu vervelend doen via riders. Maar ik zou het wel begrijpen.

als men duizenden euri uitgeeft aan een PA en je krijgt nog steeds afgetrapte SM58's. En hebt gezegd dat je dat NIET wil! Bij een bedrijf met een enorm magazijn microfoons. En de PA heeft verzekert dat de lijst is gelezen en in orde is. Terwijl je zelf goede nieuwe microfoons hebt liggen.. tsja, PA's die door derden worden gehuurd kun je er echter niet uitgooien

Ik heb letterlijk in het Paard gehad dat ze niet eens voldoende microfoons hadden bij een benefiet gala. (wij hadden leuke gastartiesten) Terwijl ik de mensen twee dagen ervoor nog aan de lijn had en de priklijst door heb genomen. ongelogen.

pre-productie. hmmm
                        Even offtopic @ showband: Waar komt je afkeer van Shure vandaan...(of heb je alleen iets tegen de SM58?)

Ik ben toch elke maand een dag bezig met het onderhouden van onze microfoons; dit geld voor zowel de Shure's als Sennheisers, AKG's, ect, etc. En ik weet dat een collegabedrijf van ons dat ook zo doet. Afgetrapte SM58 heb ik niet liggen. Ouder dan 10 jaar worden ze gewoon opgeruimd en daarnaast voorzie ik ze elke twee jaar wel van een nieuw bolletje en was ik met grote regelmaat deze bolletjes en het schuim daarin netjes uit met allesreiniger. Zo zit er gewoon een frisse bol op de mic.
                        Daarnaast maak ik desnoods de membraampjes (voornamelijk de afdekkapjes ervan) stofvrij door ze af te blazen.
                        Bij ons worden vooral de B87A's flink gebruikt en dus worden deze erg goed onderhouden zoals hierboven beschreven.

Over de riders:

Interessant onderwerp en al een hoop zinnigs gelezen.

Eigenlijk zouden wij techniekers hier collectief moeten afspreken dat we eens kappen met die onzin die wij of derden op een rider plempen! Zoals showband zegt kan bijna elk bandje wel tot 16 kanaaltjes terug worden gebracht zonder verlies van kwaliteit.
                        Ik vind 8 of 10 kanalen drums ook leuk en fijn, maar kick, snare, hihat, toms, overhead werkt bijna net zo goed. Owh er is geen PCM91 en ook geen D2, maar wel een M-one en een MPX550; dan is dit toch ook prima!!!
                        Wat showband ook zegt; je neemt alles gewoon zelf mee waar je over twijfelt, als je dit als band toch al in je bezit hebt! Dat je op je rider zet: Geen Behringer, Phonic of Dap kan ik het roerend mee eens zijn.

Als gasttech heb ik vaak mijn eigen miccase bij en een koffer met verloopjes, DI's en een hoofdtelefoon. Zo weet ik altijd met houtje touwtje knoopwerk de boel toch te redden mocht het echt helemaal k*t zijn.
                        Meestal wordt een rider wel gelezen en staat er afdoende apparatuur!
                        Heb 1 keer meegemaakt bij een Koninginnedag optreden in Huizen dat er een PA bedrijf -> "Amateurhobbybob" stond die het woord rider nog nooit gehoord had en zodoende deze ook niet had gelezen of gezien. Kwam daar met een 9 mans band die minimaal 6 monitorgroepen nodig heeft; lag er een Tehringer MX8000 (o.i.d.) met 4 Auxjes ,was de stagehand dronken, hadden ze geen verloopjes van jack naar XLR voor de IEM's (had ik zelf wel bij), was er 0,000 outboard bij de mixer en duurde het aansluiten een uur. Zucht. Uiteindelijk heb ik met veel kunst en vliegwerk de boel kunnen regelen.

Een goede rider bevat het podiumplan met monitorindeling, de priklijst en de daaraf afgeleide wenselijke hoeveelheid kanalen. Daarnaast mag er voor de digibeten/analoog fetishisten op staan dat ze liever geen digitale tafel hebben. Verder kan iedereen wel een Midas of Digico wensen maar zijn er zat bedrijven die daar het geld niet voor hebben en normaal gewoon met hun eigen spullen een prima resultaat wegzetten. Daar heb je je als tech maar aan aan te passen.
                        (Ik spreek even voor het semi-pro danwel amateur circuit in NL; de echte grote namen die alle poppodia/ahoy's en stadions in NL afstruinen met een eigen CD en muzieknoteringen hebben natuurlijk wel meer te eisen, maar op de feesten waar zij spelen is dit alles vaak aanwezig en staat er een grote gerenomeerde PA verhuurder als Ampco en kan alles geregeld worden)
                        Last edited by MusicSupport; 26-01-09, 14:22.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Gitarist 62
                          • May 2006
                          • 278

Al veel zinnigs gezien. Gebruik zelf de tool van popunie. daar heb je in no time een nette rider voor je bandje mee gemaakt. Staat ook nog eens online, dus altijd te raadplegen (ik heb je rider niet... ok klik klik hier istie)
                          Uiteindelijk vooraf toch altijd even bellen en/of mailen! Doe ik zowel als ik zelf met ons bandje ergens kom als wanner ik ergens voor een ander schuif.
                          O ja ff als voorbeeld: Stageplan - life
                          ~Clearsound~

Comment

• Furby
                            • Apr 2008
                            • 36

(beetje offtopic, maareh) Zou je niet liever E604 op je toms zetten ipv E602? Lijkt me wat fors...
                            Last edited by Furby; 27-01-09, 15:33.

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Originally posted by Gitarist 62
                              Al veel zinnigs gezien. Gebruik zelf de tool van popunie. daar heb je in no time een nette rider voor je bandje mee gemaakt. Staat ook nog eens online, dus altijd te raadplegen (ik heb je rider niet... ok klik klik hier istie)
                              Uiteindelijk vooraf toch altijd even bellen en/of mailen! Doe ik zowel als ik zelf met ons bandje ergens kom als wanner ik ergens voor een ander schuif.
                              O ja ff als voorbeeld: Stageplan - life

He: dat bandje heb ik eerder gezien.../...gehoord.

offtopic:
                              Mijn aanbod staat nog steeds....

Comment

• Gitarist 62
                                • May 2006
                                • 278

Originally posted by Furby
                                (beetje offtopic, maareh) Zou je niet liever E604 op je toms zetten ipv E602? Lijkt me wat fors...
                                kijk zo weet ik dus of iemand de rider serieus leest

@ Jacco: Wat in het vat zit verzuurt niet! Komt vroeg of laat. Maar woord=woord en dat vind ik top!
                                ~Clearsound~

Comment

Working...