Riders
Collapse
X
-
Mee eens op bepaalde punten.
Echter:
- Totaal geen commercieel winstoogmerk een kerk...
- Ben zelf betrokken binnen de kerk (heel algemeen gezien)
Dit valt echter buiten dit topic...
(er is zelfs een stichting die leuke spullen heeft, die volledig met vrijwilligers draaid en die hier al eerder besproken is op dit forum: dat is pas marktverzieken in mijn ogen)
Back on topic allemaal maar weer.
(de uitweiding naar budgetten was enkel om aan te geven in welke scene ik bevind, met daarbij de keuzes die ik maak om, ondanks mijn mooie set, toch (voorlopig) nog DAP CX10's te gebruiken. Liever zou ik ook EAW SM500 monitors hebben met LAB3400's er achter.....Comment
-
inderdaad, het ging over riders.
volgende vraag: hoe stellen jullie je priklijst samen? bij mij gaan daar tientallen mailtjes en gesprekken met muzikanten/monitorcollega/produktiemanager aan vooraf. maar misschien dat sommige mensen het gewoon ff in een uurtje in elkaar draaien.
ik ben wederom benieuwd..
hier een lijst van een band waar ik momenteel mee werk: (Marike Jager)
1 Kick eigen micro (D112)
2 Snare top SM57
3 Snare bottom eigen micro(B98a)
4 Hihat condensatorpijpje
5 Racktom eigen micro (MD421)
6 Floortom eigen micro (MD421)
7 Ride condensatorpijpje
8 OH ride kant C414/soortgelijk
9 OH hat kant C414/soortgelijk
10 Bas eigen micro (Beyer M88)
11 El. Gitaar Mitch SM57
12 El. Gitaar Marike SM57
13 Banjo Mitch aktieve DI
14 Mandoline Mitch aktieve Di
15 Akoestische gitaar Marike 1 aktieve DI
16 Akoestische gitaar Marike 2 aktieve DI
17 Wurlitzer L DI
18 Wurlitzer R DI
19 Leslie hi 1 SM57/SM58
20 Leslie hi 2 SM57/SM58
21 Leslie low DI / line out
22 Moog DI
23 piano L DI
24 piano R DI
25 vocal Marike lead piano eigen micro (b57a)
26 vocal Marike lead eigen micro (b57a)
27 vocal Henk Jan keys eigen micro (b57a)
28 vocal Nicky eigen micro (b57a)
29 glockenspiel eigen micro (b98a)
30 sansamp @FOH
31 Space echo @FOH
32 support gitaar DI
33 support vocals SM58Last edited by Mike Manders; 29-01-09, 02:34.Comment
-
Mike, dat is een redelijk normale lijst. Toch vallen me een paar dingen me op:
Waarom speciaal een ride-mic? Ik heb het ook wel geprobeerd maar voor mij heeft dat nog nooit echt iets toegevoegd.
En is de wurly die ze gebruiken, stereo? Standaard wurlys zijn naar mijn weten altijd mono, of heeft deze een geupgrade preamp?
En waarom geen Bass DI? Is dat omdat je die gewoon nooit gebruikt?
Wat stuur je naar de sansamp? (via auxen?)Comment
-
Hey Mike,
Nou, ik maak meestal gewoon de lijst en dan kan mijn monitor-collega daar op/ aanmerkingen over maken, alsook evt fouten eruit halen
. Het is allemaal redelijk standaard en ik heb de neiging ook redelijk uitgereid te werk te gaan, dus alles dat hij nodig heeft zit er wel tussen. Ik probeer het wel binnen 32 of 24 kanalen te houden (excl FX), maar dat ligt nogal aan de lokaties waar we met het bandje spelen. Tijdens try-outs kunnen muzikanten dan evt wat aanpassingen aanvragen. Echt dingen aanpassen qua mics ofzo is meestal op zo'n moment niet direct aan de orde, wel dat er wel eens instrumenten bijkomen of afvallen. Als de definitieve versie er is, gaat hij naar het management.
Je moet trouwens Earthworks SR-25's nemen als OH, die zijn gaaf

!!
Dwaal heeft wel een punt met statieven. Ik heb zelf 8 van DEZE klemmen besteld, die kun je makkelijk voor vanalles en nog wat gebruiken (drums, git cab, leslie, etc) en zijn niet zo groot om mee te nemen. Bijna hetzelfde als die LP klemmen, maar kosten de helft
. Dixon maakt goede drum-hardware (DW hardware = Dixon), dus hopelijk zijn deze ook gewoon goed... ik krijg ze waarschijnlijk volgende week.
Verder lijkt me dit toch een prima en logisch lijstje? Bass DI gebruikt ik zelf altijd het liefste, maar da's wellicht een kwestie van smaak. Ride doe ik ook wel, maar is een van de eerste dingen die eruit vliegen... het is heel erg afhankelijk van het soort muziek en of de ride uberhaupt wel veel gebruikt wordt. Het is ook maar helemaal hoe je je OH gebruikt en mikt (full kit vs. isolated cymbals), of een ride mic echt nut heeft. Maar ik denk dat het bij Marieke wel een mooie toevoeging is, gezien de muziek.
Adios!
JeroenLast edited by berolios; 29-01-09, 11:16.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Comment
-
om even alle laatste vragen te beantwoorden in volgorde:
- aparte ride mic.
is niet iets wat ik bij alle bands standaard doe. maar bij deze band is het fijn als ik m soms net iets eruit kan lichten. Zeker sinds we deze drummer hebben. ik zie hier trouwens dat mijn eigen priklijst niet klopt. want voor dit kanaal gebruik ik een dynamische microfoon : de Beyer M201
- de leslie
deze leslie kunnen geen klemmetjes op, het is zo'n klein nieuw model. geen mogelijkheden om iets te bevestigen
- de statieven
het zijn inderdaad veel statieven.
ik hou daar ook niet zo van.
- DI's
ik heb zelf altijd 2 aktieve ASL di's bij me
- BASS DI
ik gebruik bij deze band geen bass di omdat de bas geen basgitaar is, maar een baspiano (vintage Rhodes) die via een fender bassman wordt uitversterkt. dat geluid is met een DI niet te maken. (we hebben dus geen bassist bij deze band)
- Sansamp
het nummer in de toegift moet de zang flink oversturen. verder is de sansamp fijn om soms de kick en snare doorheen te halen. hij zit daarom dus op een aux
- wurlitzer
de wurlitzer is inderdaad een soort modificatie, het fijne daarvan moet ik even aan de toetsenist vragen.
die earthworks mikes gaan er echt wel komen inderdaad. erg gaaf.Comment
-
Die zijn zeker gaaf! Laatst nog spraak mee gedaan waarbij een tafelgesprek in acoustisch lastige ruimte pal naast het PA opgepikt moest worden. Werkte beter dan KM184 en KSM137. Fantastische detailering en heel weinig kleuring.
Qua lijstjes maken: vraag muzikant wat hij meeneemt, beslis daaruit wat je wil micen en hoe, keer zoveel muzikanten. Optellen, kijken of het niet te gek wordt, zo ja overleg met muzikanten over hoe het minder kan. Zo nee: kijken wat werkt. Ik heb de grote luxe dat ik een zeer ruime eigen microfoon voorraad heb dus kan behoorlijk husselen qua smaakjes en zoeken wat leuk is voor bepaalde muzikant.
Hieronder 2 lijstjes van huidige tourtjes. Eerste is popzalen, tweede is theaterzalen. Eerste is 5 muzikanten, tweede zijn er 12 (waarvan gelukkig een paar zangers die elkaar afwisselen.
Greetz!
Sebas
Channel Input Mic 48V OnMonitors FOH Insert
1 Kick EV868 x Gate?
2 Snare SM57 x
3 HiHat KM184 x x
4 Tom1 e604 Gate?
5 Tom2 e604 Gate
6 Tom3 e604 Gate
7 OH SL KM184 x x
8 OH SR KM184 x x
9 Bazz XLR x
10 Git Left SM57 x
11 Git Right MD409
12 Ac Git Centre XLR x x Comp
13 Ac Git Keys DI x x
14 Leslie bottom 421
15 Leslie L SM58 x
16 Leslie R SM58
17 Keys L DI x x
18 Keys R DI x
19 Sample L DI x x
20 Sample R DI x
21 Piano L DI x x
22 Piano R DI x
23 Vx Piano SR KSM9 x x Comp
24 Vx Centre KSM9 x x Comp
25 Vx Git SL SM58 x
26 Vx Bas SM58 x
27 Vx Keys SM58 x
28 (Cajon) 421 x
Inputs Mic Brand Statief
1 Kick EV868 In gat Kick
2 Snare E604 op rim -
3 OH L KM184 underhead Small
4 OH R KM184 underhead Small
5 Cajon SM57 Small
6 Bas XLR -
7 Gast spare DI JDI -
8 E gitaar MD409 Small
9 E gitaar 2 SM57 Kick
10 Ac. Erwin XLR AER out -
11 Ac. Rob DPA-eigen Lange XLR
12 Accordeon XLR -
13 Trax DI J-twin -
14 Trax DI J-twin -
15 Keys L DI J-twin -
16 Keys R DI J-twin -
17 Marimba L DI J-twin -
18 Marimba R DI J-twin -
19 MalletCat L DI J-twin -
20 MalletCat R DI J-twin -
21 Presentatie KSM9 Straight
22 Vocal L SM58 Tall
23 Vocal C KSM9 Tall
24 Vocal R SM58 TallLast edited by SM; 30-01-09, 01:33.Comment
-
-
De bandjes roepen allemaal hard...Maar de rest is meestal niet belangrijk, zoals de geluidstechnicus......
Hierbij....
RIDER Olafje.nl ZELF
Zoals veel artiesten, heeft deze geluidsman ook een rider, ook wel ‘wishlist’. Dit zijn wensen die Olafje.nl graag vervult ziet worden. Uiteraard is dit wenselijk en niet verplicht, zie het als een soort van waarschuwing...
• Olafje.nl wenst bij onchristelijke (aanwezig zijn voor 12.00 of 17.00, bij klussen langer dan 6 uur 2 maal een maaltijd) tijdstippen graag te worden voorzien van een goed bord eten en goed glas drinken.
• Olafje.nl eet geen vis, chinees, uien, paprika, prei of tofu. Gewoon eten (schnitzel, biefstuk, pizza e.d.) is altijd welkom. Uien, paprika en prei zijn echt uit den boze!
• Olafje.nl drinkt geen alcohol, tonic, bitterlemon of koffie! Wel drinkt hij graag Coca Cola Licht zonder cafeïne, Spa Blauw en bij het eten ook graag Campina halfvolle melk. Bij de mixer dient minimaal 1 stuks 1,5 liter fles Spa Blauw of Coca Cola Light zonder cafeïne aanwezig te zijn. Spa Blauw moet ook Spa Blauw zijn, geen kraanwater!
• Olafje.nl wil graag als eerste weten waar de rokersplek is, dit is heel belangrijk.
• Olafje.nl wil graag backstage zijn auto kunnen parkeren, dit omdat er anders fans van de act kunnen zijn die liever 130 dan 120 dB geluidsvolume wilde.
• Olafje.nl wil graag vooraf de eventuele restricties weten, om gezeik achteraf te voorkomen.
• Olafje.nl werkt niet met rommel zoals Behringer, DAP en dat soort goedkope tropische merken. Kabeltjes mogen eventueel van DAP zijn, maar dan houd het echt op. Op Allen & Heath wil hij nog net mixen, maar de voorkeur gaat uit naar Soundcraft, geen Spirit.
Dit was het wel zo’n beetje. Voor vragen kan er altijd contact met mij gelegd worden, dit wil niet zeggen als ik toevallig niet opneem dat het meteen permissie is. Olafje.nl is altijd in voor een goed telefonisch onderhoud.
info@olafje.nl
Olafje.nl
Opgemaakt : juni 2008
Je moet er wel een beetje de humor van inzien...Eigenlijk zou iedereen er naar moeten streven die als freelancer werkt zon soort lijst te hebben...
Hieronder de lijst van een van de bandjes die ik doe...
Let wel, ik ga er vanuit dat een rider een technische rider een soort wishlist is!Last edited by Olaf Duffhuës; 01-02-09, 21:34.Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Comment
-

Goed gedaan Olaf,
maarre..
.. het linkje werkt niet
groeten JohnGroeten John
ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!Comment
-
Nu wel als het goed is...Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Comment
-
hmmm, nou heb je wel een punt Olaf, en ik ben meteen gaan nadenken over wat ik tof zou vinden op mijn persoonlijke rider:
* Mike mixt alleen op een Midas XL4
* Mike mixt niet langer dan een uur, als de show langer is staat hij niet in voor de gevolgen...
* als er ergens een line-array hangt wordt de show direct gecancelled ;-)
* een soundcheck met Mike duurt niet langer dan 10 minuten
* graag een FOH koelkast met daarin veel water, red bull suikervrij en cola
light. ook graag wat ijsklontjes om naar de zangeres te gooien als zij vals zingt.
* op de koelkast moet een wierookdoos, met een goeie hoeveelheid Nag Champa en ook een aansteker a.u.b. als Mike binnenkomt dienen alle rookmelders onklaar te worden gemaakt, zo kunnen we de venue veranderen in een dampend wierook paradijs.
* het publiek mag niet praten gedurende het optreden, anders wordt de betreffende pratende persoon uit de zaal verwijderd.
* er zal GEEN voorprogramma zijn, en ook geen DJ (ook niet na afloop)
* het eten is een buy out van €50,00 per crewlid/bandlid. hiervoor nemen wij 3 uur de tijd. Tijdens dit diner drinken we met band en crew uitsluitend zuid Afrikaanse rode wijn uit een goed jaar. (vooral als we met Stevie Ann ergens optreden).
* na het optreden zal Mike zijn spullen pakken, direct richting zijn auto wandelen, om zo meteen naar huis te vertrekken.Last edited by Mike Manders; 01-02-09, 22:36.Comment
-
de rider van **************??
- als U het beste geluid wilt, lever dan vooral de beste spullen....
- als U het beste van ************** wilt: goed voer doet wonderen...
- als U überhaupt zaken met ons wilt doen: een bankgarantie, of betaling in vooruit graag...Comment

Comment