Riders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook de echte belangrijke zaken met extra uitroeptekens erin zet. en als er bijvoorbeeld geen kanalen met voorprogramma's gedeeld mogen worden dan wordt dat toch echt rood gedrukt. maar het maakt niet uit, want bijna niemand die het leest of serieus neemt. (heb ik het niet over coverbandjes die in disco's en tenten spelen uiteraard).

aan de andere kant zijn sommige riders ook wel echt over the top. ik kom in 013 ook wel eens lijsten tegen dat ik echt denk: "wat is dit".

onlangs nog een amerikaanse techneut gehad die het systeem afkeurde zonder het te beluisteren: "are the subs on an aux? no? then we have no show" en hij liep weg. En toen het sub eenmaal apart was aangestuurd zette hij een ontzettende kutsound neer.

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Leuke discussie.
      Wanneer ik riders binnen krijg en er staat bv. geen A&H o.i.d. terwijl wij een ML3000 hebben liggen ga ik echt geen andere tafel inhuren. Microfoons en/of randapparatuur is geen probleem, mits het niet te gek wordt.
      Ik zoek altijd contact met technicus van de band en dan is het meestal snel opgelost en blijkt het eigenlijk geen probleem te zijn. ook niet met de 'grotere bands'. Dan vraag ik me af wie de rider opstelt, of stuurt men standaard een festival rider. Sidefills bv. hebben wij ook niet.

Op de riders die ik maak voor de bands waar ik voor werk staan geen merken. In de meeste gelegenheden is het roeien met de riemen die je hebt. En soms zijn ze heel luxe en soms ook niet. Ik heb altijd wat eigen mics en een rackje bij voor noodgevallen.

Communicatie in deze voorkomt vaak problemen.
      Last edited by RayM; 24-01-09, 22:08.
      Heerlijk die stilte

Comment

• Turboke
        • Oct 2006
        • 463

Wij hadden ooit op een rider staan dat er een technics sl1200 nodig was, en weet je waar deze voor diende?
        Daar kon de artiest zijn glas bier opzetten en laten ronddraaien.

Comment

• Rock On
          • Jan 2004
          • 250

Hey Mike,

ik werk regelmatig in Speakers in Delft, en daar komet het regelmatig voor dat we alles volgens rider hebben voorbereid (soms dus ook extra monitors en mic's ingehuurd), en dat de tech dan komt; "ohw, dit is de festivalrider" of "dit was de clubtour van 2 jaar terug". Als dat meer regel als uitzondering wordt, word het toch lastig om riders serieus te gaan nemen.
          Toen jij anderhalf jaar geleden met Stevie Ann langs kwam hadden we het volgens mij ook. Deed een van de muzikanten op de rider helemaal niet meer mee...
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

[quote=Mike Manders;497381]ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook de echte belangrijke zaken met extra uitroeptekens erin zet. [quote]

Sorry... maar dat oogt toch eerder agressief dan vriendelijk. Als ik zo'n rider voor mijn neus krijg vraag ik me direct af wat voor bullebak ik als gasttech krijg en zal ik daar mij daar op voorbereiden...

Daar in tegen maak je helemaal blij met riders met wazige aan/opmerkingen zoals de tech's van een act die graag 4 blikjes Red Bull vroegen voor de terugweg
            Life is what you make it

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Originally posted by Rock On
              Hey Mike,

ik werk regelmatig in Speakers in Delft
              [..]
              Toen jij anderhalf jaar geleden met Stevie Ann langs kwam hadden we het volgens mij ook. Deed een van de muzikanten op de rider helemaal niet meer mee...
              Klopt, Mike zelf was niet eens mee!

Comment

• Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

haha, dat maak je ook mee ja. managements die riders opsturen van voorgaande tours, of die denken dat een clubtour hetzelfde is dan een festival. tja, ook hier maar "communicatie"!!! Vaak zie je ook dat contracten ver vantevoren opgesteld worden, en daar word dan vrolijk de priklijst/rider etc. bijgestopt, terwijl je later inderdaad met andere muzikanten/bezettingen/backline gaat touren. Je staat dan als technicus redelijk voor lul ls je binnenkomt, want je wil serieus genomen worden. vandaar dat ik tegenwoordig altijd even bel, en een week vantevoren een 99% kloppende priklijst doormail. En zelfs die heeft men dan op de dag zelf nog vaak niet gehad!

maar eh, Stevie Ann tijdens de clubtour in speakers in Delft in 2007, daar was ik zeker wel bij, want ik herinner me nog dat er aan 1 kant geen hoog uit de speakers kwam. dit was toen heel vervelend. Paar maanden geleden met MArike Jager in dezelfde zaal gestaan, en toen was het opgelost en was het dan ook ietsje fijner mixen.

En als de technicus via een rider om red bull gaat vragen, dat lijkt me niks te maken hebben met techniek en moet ie misschien eens een dagje vrij nemen (al mag ik daar zelf niet al te veel over zeggen).
                Last edited by Mike Manders; 25-01-09, 01:19.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

citaat uit een antik antwoord van mij in een ander forumdeel over dit onderwerp bij de 27.000 bands die niet bekend zijn...:

die eis voor een Midas komt zelden van de band. Die interesseert het geen ruk hoe het merk van de tafel heet. (Als ie maar groot is en veel lichtjes heeft ) het grootste aantal absurde eisen komt van aspirant technici van bandjes die normaal al geen reet te doen hebben. Maar hopen op een carriere in de toekomst. Wanneer die band uit schubbekutteveen dan hun eerste optreden mag doen op het zomerfestival op het plein bij de feestweek. Dan willen zij zich ook in de picture spelen. Alle verzamelde kennis van de muziekbladen of de dure AES opleiding staat dan in de 'rider' (nooit priklijst bij die gasten) ein-de-lijk valt er écht geluid te regelen.

Als technicus/organisatie van dienst is het dus extreem professioneel als je om kan gaan met de psychologische problemen die dit met zich meebrengt.

Vergis je niet: gewoon de onervaren wannabee opzij schuiven kan niet. De inmiddels vibrerende podiumstress van de muzikanten zal bij een uit zijn dak gaande eigen tech, rakethoogte bereiken. Die jongen is voor de band op dat moment namelijk de enige vertrouwde man op het podium! Ten tweede is het heel goed mogelijk dat ineens een van die technici die je achteloos alvast op zijn nummer zet. Toevallig een uitstekend gekwalificeert man is, die een band aan het matsen is. Iets wat vaker voorkomt dan je denkt. [u]Omdat er nooit bij, op het oog, rare wensen in de priklijst vooraf over wordt gebeld!</u>
                  lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Riders zijn erg handige en nuttige stukjes papier... als ze goed gebruikt worden.

Als er geen priklijst bij zit zal mij dat een worst wezen, dat komt wel goed. Geen priklijst is prikken volgens de meest logische volgorde, die afspraak maak je dan als FOH/MON/stage technici. Hebben ze een eigen FOH tech bij, dan mag die het eventueel nog eens opnieuw gaan prikken. Eigen schuld, had je er maar een priklijst bij moeten doen.
                    Wat veel vervelender is (vooral voor de MON tech) is wanneer er geen stageplan is of (nog erger) de band zich niet aan het eigen stageplan houdt.

Het is verdomde vervelende als je als monitortech alvast een ruw presetje hebt gemaakt voor de volgende band (tijdens de change-over bijvoorbeeld), die komen het podium op, beginnen te spelen en binnen 3 tonen te zeiken dat er niks van de monitors klopt. Jij kijkt eens goed en verrek, alles wat op het stageplan links staat ingetekend staat nu rechts, en vice versa.
                    Mag je als een gek je monitorgroepjes gaan omwisselen.
                    Na het optreden komt de muzikant die ineens aan de andere kant stond naar je toe en zegt (met een arrogante, ik-weet-en-kan-het-beter-jij-deugt-niet toon): 'je moet wel naar ons blijven kijken, want wij weten nu niet wat je aan het doen bent en proberen je te vertellen dat het niet klopt'.
                    Goh, waar denk je dat ik mee bezig zou kunnen zijn...
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Kijk... een topic naar m'n hart ...

Ik denk dat ik het 100% met Dwaal eens ben: het komt allemaal neer op communicatie en als IEDEREEN in de keten net even wat meer moeite neemt om het goed te laten verlopen, dan zal er een hoop miscommunicatie voorkomen worden.

Helaas is het 'medium' dat zich rider noemt niet waterdicht. Soms stuurt het management gewoon de verkeerde op, soms maakt de voorbereider fouten, soms diegene die de laadlijst maakt en vaak nemen de aanwezige techneuten een rider met een dikke korrel zout, zonder dat dat gepast is. De voorbeelden zijn legio en al vele hebben hier de revu reeds gepasseerd.

In mijn ogen moet iedereen in de keten zo veel mogelijk moeite doen om zeker te weten dat ze de juiste info hebben en dat begin in de voornaamste plaats met goed communiceren. Ik noem wat voorbeelden, zuiver ter illustratie:

[1] Vaste tech van het bandje (diegene die de rider maakt): voorzie rider van datum en versie-informatie, zet je contactgegevens erop en maak op de rider heel goed duidelijk waar men WEL flexibel kan zijn, en waar ook zeker NIET. Maak de meest recente versie on-line beschikbaar (ik deed dat altijd, maar heb er geen idee van of er ooit een huis-tech of voorbereider is geweest die dat ding gedownload heeft)... en bel even een week of zo van tevoren op of alle info goed is aangekomen en alle spullen in orde zijn (stukje pre-productie vanuit de band). Daarbij is een link naar de rider vanuit de website van de artiest vaak ook een goed idee... dan kunnen de huis-techneuten die WEL een goede voorbereiding willen doen, maar steeds maar geen riders van de organisatie krijgen tenminste TOCH de juiste informatie vinden, zonder dat ze toevallig al de contact-gegevens van de mixer hebben .

[2] Pre-productie leverancier/ club/ festival: bel even met de techneut om te controleren of je de goede rider hebt, stuur een specificatie van de spullen die er aanwezig (zullen) zijn en vraag hiervoor akkoord... zoek in overleg naar oplossingen als er aan bepaalde wensen van de band niet voldaan kan worden.

[3] Huistechneut club/ festival: check of de pre-productie de meest recente en correcte rider heeft doorgegeven, zoniet, probeer daar zelf nog achter te komen. Bekijk de rider, de spullen die je hebt en controleer of er bij 'verschillen tussen de rider en het aanwezige' contact/ overleg is geweest tussen de pre-productie en de band/ techneut. Bij grote verschillen of op hande zijnde uitdagingen: neem contact op met de techneut, leg de situatie uit en bekijk of er 'problemen' zijn... en als die er zijn: hoe die opgelost kunnen/ moeten worden.

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste problemen onstaan door gebrekkige, of zelfs GEEN, pre-productie. Je zult merken dat mixers van een band heel flexibel zijn wanneer je ze op tijd (!) belt met vragen over de rider, spullen die wel/ niet geleverd kunnen worden en evt. alternatieve manieren om de show toch gewoon goed te laten verlopen. Maar om even terug te komen op de opmerking van Mike, die door een organisator 'een zeikerd' genoemd wordt, omdat hij het nu eenmaal het (getekende) contract na wilt komen... proberen geduldig uit te leggen dat dat toch niet zo werkt... nog steeds niet voor rede vatbaar? dan lekker op laten lossen door management... daar zijn ze per slot van rekening voor !!

Echt grote problemen kunnen eigenlijk alleen in de voorbereiding/ pre-productie voorkomen worden en in dat traject wordt ik vaak niet betrokken als techneut (producties waar dat wel gebeurt, spelen deze problemen niet ). Op lokatie zijn er vaak maar beperkte mogelijkheden nog dingen te verbeteren.

Ik heb ook wel eens als FOH-man op een festival gestaan voor een bedrijf dat gewoon zei: geen fuk te maken met die riders... dit en dit staat er... en daar moeten ze het maar mee doen... Dus ook met alle goede wil van de wereld had ik daar niks aan kunnen veranderen. Hiermee wil ik zeggen dat dat het ook vaak gewoon neerkomt op keiharde EURO's... "Wie betaalt, die bepaalt" zegt het spreekwoord en dat is (helaas) ook vaak zo... of diegene die betaalt nu weet waar hij het over heeft of niet. Maar ik zal nooit en te nimmer een dergelijke houding uit mezelf aannemen. Ik behandel gast-techneuten zoals ik zelf ook behandeld wil worden en zal er alles binnen mijn macht aan doen het mijn gasten naar de zin te maken... want als het goed is, wordt de show daar uiteindelijk beter van en dat is het doel dat we allemaal dienen, nietwaar?

Daarbij zijn de exacte technische details ook niet altijd bekend (of worden niet goed bekeken) ten tijden van het boeken van de artiest. Nu vind ik dat bij pop-bandjes geen goed 'excuus', want dat verandert meestal niet echt significant. In het theater is dat echter een ander verhaal. Theatershows worden door de theaters meestal (minstens) een jaar van tevoren geboekt, vaak terwijl de show nog niet eens af is (in sommige gevallen zonder uberhaupt te weten hoe de act precies in elkaar zal steken), dus op zo'n moment kan een theater dan ook nooit een goede inschatting maken of er aan de technische eisen van de show voldaan kan worden, want die zijn immers nog niet bekend.

Maar nogmaals, met bands vind ik dat geen excuus, want daar werkt dat niet zo...

En of een rider redelijk is of niet... dat vind ik eigenlijk een andere discussie... in principe moeten de eisen in verhouding staan tot de act/ band... een XL-4 vragen voor het lokale coverbandje gaat een beetje ver... Elk circuit heeft zo zijn standaarden en als je een top-act boekt, mag je niet verwachten dat deze genoegen neemt met het boertje-op-de-hoek-PA dat er staat, omdat ze dan gewoon niet de kwaliteit neer kunnen zetten waar ze voor staan. Maar zelfs al zouden er belachelijke eisen staan, dan vind ik ook dit in vrijwel GEEN geval genoeg reden voor de aanwezige huistechneut om de rider maar gewoon te negeren. Wat boeit het jou als huistechneut nou om met de aanwezige spullen het maximale eruit te halen en er in overleg met de mixer het beste van te maken? In mijn ogen hoort de discussie 'is deze rider wel redelijk' thuis in de voorbereiding/ pre-productie ALS deze uberhaupt al gevoerd moet worden. Communicatie is hier in ieder geval wederom het sleutelwoord.
                      Last edited by berolios; 25-01-09, 19:55.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by renevanh
                        [...] Eigen schuld, had je er maar een priklijst bij moeten doen.[...]
                        Mooi voorbeeld dat precies illustreert wat ik bedoel: jongens... doe nu eens wat moeite !!

Ik denk ook dat de 'problemen' zich vaak voordoen als mensen uit 'verschillende' scenes met elkaar aan de slag moeten en (semi-)amateurs gewoon niet de 'taal' van de professional spreken, heb ik het nog niet eens over de verschillende gradaties van de prof's ...

Wil niemand tekort doen, of beledigen, maar zo is het vaak wel... Ik merk toch dat bepaalde kliekjes techneuten dingen op de een of andere manier toch vaak hetzelfde aanpakken.

Originally posted by renevanh
                        [...] Het is verdomde vervelende als je als monitortech alvast een ruw presetje hebt gemaakt voor de volgende band (tijdens de change-over bijvoorbeeld), die komen het podium op, beginnen te spelen en binnen 3 tonen te zeiken dat er niks van de monitors klopt. Jij kijkt eens goed en verrek, alles wat op het stageplan links staat ingetekend staat nu rechts, en vice versa. [...] Mag je als een gek je monitorgroepjes gaan omwisselen.[...]
                        Lekkere techneut ben jij, als je dit pas door hebt als de band al aan het spelen is...
                        Last edited by berolios; 25-01-09, 16:13.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

Ik vind dit topic best wel grappig. Dit is net het omgekeerde van waar ik op doel in dat topic van 'geluid tegenwoordig té professioneel'.

Als systeemtech ben ik indertijd ook al veel gekke dingen tegengekomen. Meestal gebeld, en geen probleem. Maar af en toe is er toch een enorme zeikzak die heel je systeem afkeurt.

Sorry, maar als een Soundcraft GB8, een VRX, een effectenrek met geen enkel B merk, Itech versterkers, en nog van die zooi niet goed genoeg is voor je, dan mag je van mij gaan spelen. (in de kleutertuin, niet met de mengtafel)

Een goeie tech doet zijn ding ook op een behringer (op voorwaarde dat de schuiven nog niet om zeep zijn). Het enige waar ik wél altijd op gelet heb (en daar belde ik dan ook voor) was om te zorgen dat alle instrumenten konden aangesloten worden zoals gevraagd op de rider. Maar mij was het echt worst of je een MH4 vroeg of een Midas: onze GB8 had ook genoeg kanalen en auxen.

Ohja, en dan gebeurt het nog héél dikwijls dat een rider gewoon niet tot bij mij geraakte (of er gewoon niet was). Of dat de rider idd outdated was, of dat heel de band in spiegelbeeld ging staan, met de vermelding 'ohja, 3 maand geleden hebben we de opstelling veranderd, maar voor de rider aan te passen hebben we nog geen tijd gehad'.

Paars en rood word ik er van! Zorg dat je rider in orde is, en als het technisch onhaalbaar (of anders haalbaar) is dan bel ik je om een oplossing, met eventueel gevolg dat we kleine dingen (DIs ed) gaan bijhuren. Als je onredelijke kwaliteitseisen stelt, dan negeer ik die als systeemtech simpelweg. Waarom? Jij zit eisen te stellen die geld kosten. Gevolg is dat wij dan plots de dure firma zijn. Doen we niet aan mee, sorry.

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Poelmans
                            [...] Als je onredelijke kwaliteitseisen stelt, dan negeer ik die als systeemtech simpelweg. Waarom? Jij zit eisen te stellen die geld kosten. Gevolg is dat wij dan plots de dure firma zijn. Doen we niet aan mee, sorry.[...]
                            Wie boekt de artiest? Doe jij dat, of jouw opdrachtgever? (retorische vraag)... jouw opdrachtgever natuurlijk...

Wie ben jij dan om het CONTRACT tussen jouw opdrachtgever en de artiest om zeep te helpen? Als het (extra) geld kost om te voldoen aan de eisen van de artiest, dan geef je dat door aan jouw opdrachtegever en dan mag HIJ bepalen wat hij ermee doet... en als hij niet wil betalen, zal hij iom het management van de band een oplossing zoeken.

Je moet je de problemen van anderen niet eigen maken, puur en alleen omdat je er zelf ook een mening over hebt.

Trouwens... ik hoop dat ik je niet hoef uit te leggen dat een Soundcraft GB8 geen A-tafel is, of wel soms? Daarmee zeg ik niet dat het niet bruikbaar zou zijn, maar je moet de dingen wel even in het juiste perspectief plaatsen. Het kader voor deze discussie is duidelijk: acts van bekendheid, die veel airplay krijgen en al voor diverse grote festivals geboekt zijn.
                            Last edited by berolios; 25-01-09, 16:33.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Ik heb altijd de neiging om de rider te vergelijken met Pink Floyd. Had Pink FLoyd dit ook op de rider? zo ja: dan gaan we erover praten. Had Pink Floyd dit niet op de rider ? >> Wie denk jij wel niet dat je wel niet bent? ????

Redelijkerwijs kan ik me een monitor tafel wel indenken. Die staat er dan ook. Paar goeie effectjes: (yamaha-SPXen en TC / Lexicon: altijd goed!) doen we niet moeilijk over.
                              Maar zo gauw een plaatjesdraaier aankomt met een rider met allerlei onzin erop: Dikke Doei, Mazzelos, en de Ballen.

Alhoewel ik gaag eens een bandje met zo'n rider wil laten komen. En dan vervolgens uitsluitend de duurste materialen invliegen, en uiteraard tegen de hoofdprijs berekenen.
                              Last edited by Gast1401081; 25-01-09, 16:49.

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Mijn 'zakelijke' zegje heb ik gedaan in de vorige posts en ik probeer meestal ook zo te handelen.

Maar ik vind het niettemin lachwekkend als er ontzettend dikke spullen worden besteld... die tech komt aan... en die weet bij *** niet hoe die units werken !!!

En dan inderdaad de keren dat er met de mooiste spullen de gootste k@tsound wordt gemaakt...

Comment

Working...