Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Die XTA spullen klinken goed, maar waar je met die XTA outboard rekening mee moet houden is dat het allemaal digitale signaal processors zijn en je dus met latency te maken krijgt. Inserteer je een D2 bijvoorbeeld op een subgroep en route je kanalen naar én de subgroep én direct naar de master, dan krijg je rare fase problemen.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Ik weet dat dit niet de foto-afdeling is, maar ruim 1,5 jaar nadat ik dit topic gestart ben heb ik toch wel een mooie collectie apparaten bij elkaar weten te sprokkelen en mag ik mij denk ik toch wel definitief rekenen tot de categorie 'gear-slutz'... met alle goede tips die ik van iedereen gekregen heb, wil ik jullie het eindresultaat dan ook niet onthouden! Daarbij, ik wil een beetje leven in deze thread houden ;-).

Op de foto's zie je mijn twee splinternieuwe rackjes... die hebben me een rib uit mijn lijf gekost, maar het gewicht van die dingen alleen al stelt me gerust er nog zeker 20 jaar plezier van te kunnen hebben... en van mijn 'gear' natuurlijk.

FOTO VOORKANT
      FOTO ACHTERKANT
      FOTO BINNENKANT

Van boven naar beneden:
      Rack 1:
      * TC Electronic M5000
      * TC Electronic D-Two
      * DBX 160a
      * BSS DPR-404

Rack 2:
      * SPL Transient Designer 4
      * Avalon Design VT-747sp
      * 2 HE racklade

Van alle gear weten we ondertussen wel wat het doet, daar zal ik dus ook niet nogmaals over uitwijden. Ik ben echt overal héél erg tevreden over, vooral ook de de-essers op de 404 (die terug gaan tot iets van 1 kHz) gebruik ik met veel plezier als de-ess of dynamic EQ.

Die 160a is (nog) niet van mij, maar van een collegiale kameraad. Hij wil hem waarschijnlijk niet verkopen, maar was wel zo aardig mij er een tijdje mee te laten spelen (thanks!). Ik vind hem geweldig en gebruik hem meestal op bas... helemaal goed dat ding !

Vorige week ben ik op een haartje na een Manley Voxbox misgelopen (eBay... laatste 10 seconden nog iemand eroverheen met een paar tientjes, geen tijd meer om te reageren, erg jammer)... was wel erg vet geweest natuurlijk ;-). Afijn, zoals het een goede gear-slut betaamd, is ook mijn lijst onuitputtelijk... maar ik probeer de kerk toch in het midden te laten door mij niet compléét te laten gaan...

Wat dat betreft wil ik eigenlijk de mogelijkheden van live-gebruik van studio plug-ins eens gaan uitdiepen (MacBook Pro + audio interface en plug-ins). Voor inserts gaat dat natuurlijk niet op, maar voor effecten kan dat volgens mij best wel goed werken... Waves heeft fantastische galmen bijvoorbeeld... Voorlopig zal ik dus hardwarematig alleen maar naar inserts speuren, voor zover de financien dat toelaten ;-)... maar ik dwaal af...

Wat ik heb gedaan om de kabels op een goede manier te transporteren is de racks ook aan de achterkant van 19" profiel voorzien. Ik heb alleen de onderste HE open gelaten om mijn multi's en power door naar buiten te sluizen De rest is dichtgemaakt met blindplaten en een 4HE deurtje, zodat ik toch nog overal goed bij kan. De achterdeksels zijn extra diep, dus ik rol de kabels op de achterplaat (zo leunen ze ook niet achterop mijn apparatuur/ connectors), deksel erop en voilá... truc speciaal en alles netjes.

Signaal kablage zijn twee 16-parige multi's en een 4-parige voor de Avalon (aangezien die meestal achterin de huis-EQ gaat). Alles uitgerust met XLR-connectoren, losse verloopjes naar jack (voor gebalanceerde inserts) en Y-splitjes (voor ongebalanceerde inserts). Alle multi's ongeveer 5 meter lang (excl. break-outs!), dus geen gezeur met te korte kabels, ik kan mijn rackjes zetten waar ik wil. Alle aders beschermd met snake-skin.

Ik weet nog niet helemaal precies wat ik met die lade ga doen, voorlopig liggen daar alle verloopjes in, misschien later mijn MacBook ;-)...

Cheers !

Edit: Als de foto's het niet doen, dan hebben er teveel mensen naar gekeken ;-) Data-transfer limiet op Geocities...
      Last edited by berolios; 01-08-07, 14:27.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

Net lijstje helaas doen je foto's het niet. Ben eens benieuwd.

Heb je al ervaring met het live gebruik van software fx ?? Ik zit hier zelf ook aan te denken maar durf het nog niet aan..
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Mail ze maar, dan heb je geen datalimiet meer

Comment

• neeltje
            • Apr 2003
            • 295

hallo,
            ik ben zelf eens aan het experimenteren geweest met mijn laptop en cubase om life effecten te gaan gebruiken, en ik ben daar op enkele problemen gestoten. Het eerste is natuurlijk latency (ik gebruikte niet de beste audiokaart ter wereld, dus de latency was behoorlijk).
            Ten tweede gaan de meeste computers in de dsp-clip als je life gaat draaien aan je control's bij toffe galmpjes (de waves bijvoorbeeld). Die dsp-clip is dikwijls verantwoordelijk voor een korte periode van klankverlies, of erger, een echte fuck-up van klank. Dit is niet zo handig.
            Een tweede probleem dat ik had is dat de meeste softdelay's werken op BPM. Laat dat in life nu altijd net iets anders zijn dan de avond ervoor, maar je tap-functie kan je niet meer redden. Bij het veranderen en tappen van tempo's moet je trouwens ook rekening houden met de DSP-clip van de galm, die op dezelfde machine draait. Kort samengevat: ja er zijn mogelijkheden, maar er is toch een reden waarom die dedicated machines zo duur en betrouwbaar zijn.
            "En Go"

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

he jeroen mooie rackjes zeg
              lijkt een beetje op mijn rackjes!
              alleen die zijn open van achter! dan kunnen er meer bvoootjes in
              die voxbox schijnt heel erg snel kapot te gaan btw
              alsie het niet al was

De laptop met effecten heb ik ook eens gedaan.
              Had tijdens een tourtje veel met verschillende delaytjes te doen (met postman toen nog postmen ).
              Ik had 4 delayplugs (PSP84 helemaal top) met de delaytijden gekoppelt aan het mastertempo (alle 4 anders ingesteld kwarten 8ten triples etc) , en als je dan het mastertempo automatiseert (ja dat kan! op een miditrack oid d8 ik), kan je met markers en de tab-toets oid direkt de hele bups delayplugjes strak op het tempo van het betreffende liedje hebben. Als die markers maar staan op dat liedje.
              Je natuurlijk kan ook gewoon elke keer het mastertempo intiepen....

iig had ik zo alles flex met 4 sendjes en weer bij elkaar gereturned op een ste channel+compressor. Je kan met zo'n usb minimidikeyboardje met knopjes ook de hele boel nog bedienen zo blijf je lekker bezig. vond het uiteindelijk toch een hoop gedoe en gepiel. Ben een beetje klaar met de laptops. Geef mij maar hardewaar.
              Overigens is er van spinaudio een hele lichte VST omgeving om puur plugins te draaien, dat scheelt latency. nooit gebruikt trouwens, maar collega wel.

ajooo
              knoppen en waarden :)

Comment

• BvE
                • Oct 2004
                • 385

Erg nette rackjes! Nice ook met die bekabeling, ik zoek daar ook nog een goede manier voor. Feit is wel dat het flink wat knaken kost om een goede bekabeling te hebben maar dit is wel uitermate belangrijk!

Live gebruik van software plugins ben ik ook een beetje huiverig in. Ben het verder nog niet tegengekomen. Maar veel plezier met uitdokterren daarvan!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by BvE
                  ...Feit is wel dat het flink wat knaken kost om een goede bekabeling te hebben maar dit is wel uitermate belangrijk!...
                  Om iets meer inzicht te geven:
                  kabelset (helemaal zelf gemaakt en érg goedkoop kunnen inkopen): 750 ex.
                  2 x 8HE kistjes met alle hardware (lades en zo) (laten bouwen bij kisten-boer): 650 ex.

Het kost dus inderdaad wel wat, maar als je eenmaal alle faciliteiten hebt aangelegd (kisten, kabels), zul je er wel erg lang plezier van hebben, tenminste, daar ga ik vanuit ;-)....

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by dokter dB
                    ...Overigens is er van spinaudio een hele lichte VST omgeving om puur plugins te draaien, dat scheelt latency. nooit gebruikt trouwens, maar collega wel....
                    Da's dus effe jammer...: Spinaudio website

... "This company is no longer in business. There are no longer any staff for contact purposes. Thank you! " ...

Ik dacht, ik ga dat gewoon al eens met mijn huidige klapjap proberen... misschien nog wel wat cracks te vinden... I'll keep you posed.

Cheers

Comment

• GuntherM
                      • Jan 2006
                      • 163

Originally posted by berolios
                      Vriendelijke forumvrienden,

Mijn mix-rackje (live-gebruik) begint l a n g z a a m iets te worden. Waar ik nu graag naartoe wil werken is de aanschaf van een high-end channelstrip in de trand van Avalon VT-737sp of Focusrite ISA-430 MKII, of een bus-compressor/ EQ in de trand van Avalon VT-747sp.

Of ik richting de tube-sound wil, of meer richting de supercleane sound, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet helemaal uit.
                      Ook of het een 2e hands of nieuwe aanschaf gaat worden hangt een beetje van de situatie af.

Nu dan mijn vragen aan iedereen hier:
                      Heb je zélf ook een mix-rackje? Zoja:[LIST=1][*]Wat voor spullen heb je daarin zitten? Dan gaat het me dus vooral om eerder genoemde spullen zeg maar...[*]WAAROM heb je voor deze modellen gekozen?[*]Waar gebruik je ze precies voor?[*]Werken de units naar verwachting? Of beter/ slechter?[*]Hoe road-proof blijken ze te zijn?[/LIST]Als het effe kan dus graag reacties van mensen die ze daadwerkelijk mee op pad hebben, of er regelmatig mee werken.

Merken waar ik vooral nieuwsgierig naar ben (maar laat dit vooral geen beperking vormen !):[LIST][*]Avalon Design[*]Focusrite (ISA/ Red/ Green)[*]Toft Audio[*]Tube Tech[*]Summit Audio[*]BSS (901 bijv.)[*]Manley Labs (maar dat zal véél te duur zijn)[*]TL Audio[*]TC (Gold-channel)[/LIST]Hopelijk zijn er wat mensen die ervaringen hebben op dit gebied !!
                      Alvast hartstikke bedankt in ieder geval !!

Oh ja, heeft er iemand misschien live-ervaring met het gebruik van Focusrite Green 2 (pre-amp/ EQ) of 3 (Voicebox= pre-amp/ EQ/ Dynamics)
                      Ik heb twee van deze pre-amps en gebruik ze als voorversterker voor mijn platendraaiers. Deze hebben een RIAA aanpassing en zetten het signaal perfect om naar digitaal geluid en daar gebruik ik ze dan ook voor.

Ik heb ze ooit eens geprobeerd met een stem maar ik denk dat er betere hardware daarvoor geschikt is, zoals eerder vermeld in dit topic.

Ik zag de Goldchannel mee in het lijstje staan en wou toch even een reactie geven.

Mvg

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Originally posted by berolios
                        Wat dat betreft wil ik eigenlijk de mogelijkheden van live-gebruik van studio plug-ins eens gaan uitdiepen (MacBook Pro + audio interface en plug-ins). Voor inserts gaat dat natuurlijk niet op, maar voor effecten kan dat volgens mij best wel goed werken... Waves heeft fantastische galmen bijvoorbeeld... Voorlopig zal ik dus hardwarematig alleen maar naar inserts speuren, voor zover de financien dat toelaten ;-)... maar ik dwaal af...
                        Wat zou het voordeel zijn van zo'n waves galm als je al een M5000 hebt? Wel eens naar gekeken, maar het leek me weinig toevoegen. Vooral ook omdat veel 'plugins-mensen' als het om galm gaat vaak weer teruggrijpen naar een doosje. Tenzij je natuurlijk iets van Altiverb oid gebruikt, wat niet in een boxje te krijgen is (wat ik ervan weet...). Ik vond het een interessant idee, het 'concertgebouw' gevoel wat boosten bij een goed concert
                        De groeten => Micha

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Kijk, een achterliggende gedachte is dat je in minder HE en voor minder geld, meer effecten in je rack hebt. En als je die Waves IR-1 (?) of Altiverb gebruikt, heb je het toch wel over erg goede effecten. Kijk, het is maar even een hersenspinsel, ik wilde het gewoon eens bekijken en proberen.

Heb ondertussen dat SpinAudio ASIO-FX rack gevonden en geinstalleerd. Wel erg irritant dat je maar één effect in beeld kan hebben, je kan hem wel meerdere keren opstarten, dat dan weer wel. Ik heb het nog niet gebruikt en betwijfel ook of ik dat op afzienbare termijn kan en wil gaan doen. Ik heb ook nog geen goede meerkanaals audio-interface.

In concept zou het goed moeten kunnen werken, dus daarom lijkt het me best interessant de optie eens te bekijken.

Cheers!

Comment

• Wim Siebelink
                            • Jul 2001
                            • 51

Ik gebruik Altiverb (als aux in Protools) icm een Digidesign 002R (als ik meerdere reverbs wil gebruiken) of een MBox2 (als 1 reverb genoeg is, of ik niet een rack mee wil slepen) en ben daar heel gelukkig mee.
                            Ik heb wel eens gespeeld met een Focusrite LiquidMix... maar de latency zorgde voor een onbruikbare situatie. Bij reverbs is dat veel minder lastig (pre-delay).
                            Op een iBook G4 1.4 kan ik rustig 2x Altiverb draaien, als ik niet te snel parameters hoef te veranderen lukt 3x ook nog wel en kan ik nog steeds via Protools mijn stereomix opnemen.

Wim

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Ah, leuk te horen dat er ook mensen al daadwerkelijk mee bezig zijn!
                              Inserts zou ik nooit via laptop doen ivm latency en bedrijfszekerheid, effecten wél dus aangezien dit daar een minder grote rol speelt... delaytjes en reverbs, that's it....

Ik zat als interface zelf te denken aan een MOTU 828II / Traveller of een RME Fireface 400/ 800. Voorlopig heb ik het nog effe te druk met 1001 andere dingen, maar ik ga er over een paar weken toch eens mee aan de 'experimenteer'. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Thanks!

Comment

• Ibvee
                                • Nov 2002
                                • 714

Ah, kosten, juist ja Dat was ik even vergeten. Ik had altijd het idee dat TC een powercore unit had waar je vst's kon inladen, en die unit dan vervolgens gewoon als effectenbak kon gebruiken. Heb daar nog even naar gekeken, maar waarschijnlijk bestond dat alleen in mijn hoofd. Ik denk dat het een goed idee zou zijn.

Over de channel strips, zijn er mensen die de focusrite liquidchannel gebruiken? Hoewel veel studiomensen er niet zo tevreden over zijn, kan ik me voorstellen dat het live best goed bruikbaar is.
                                De groeten => Micha

Comment

Working...