Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

Ik weet in België alvast 1 vaste gebruiker van de transient designer.
    En die zweert hierbij.
    Zelf heb ik het nog niet gebruikt.

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

ik ken een hoop gebruikers van de transient designer, en die zweren er allemaal bij, niets zo tof om een drummetje wat meer punch te geven (zeker bij pop/rock). Wel enkel te gebruiken bij drumstellen die al een deftige basisklank hebben. Persoonlijk vind ik ook dat je het toestel heel hard hoort. ALs je de klank kent, hoor je ook wanneer hij gebruikt wordt, maar bon.

Wat betreft de DBX120: ikzelf gebruik hem geregeld live, en ik ken andere mensen die het ook doen, maar dan spreken we toch over gebruik binnen de rock'n'roll of de dance. Ikzelf vind hem handig om al je begeleidingsinstrumenten wat meer naar beneden te duwen, zodat je meer plaats krijgt voor je lead's.
      Verder durf ik al eens een SPL vitalizer te gebruiken, maar dat dan vooral als group insert voor drums.

Nog leuke dingen die ik wel in mijn rackje zou willen? De Solid state Chanelstrips van SSL, NEVE, AMEK. Compressors van Urei, distressor, fatso. Lampendoosjes van Drawmer (1960), focusrite (red7, isa), millenium, ... Delay machine van line6, en tenslotte DI's van Radial (klinkt belachelijk om zelf di's mee te nemen, maar probeer ze eerst maar eens) Ook tof voor de bassen en acc gitaren: een radial omvormer van line naar instr. Level, gevolgd door een line 6 pod pro of een ampeg SVT2-pro preamp.

Verder zou ik zo zeggen, als je het budget hebt, neem dan gewoon een digidesing venue mee op tour, dan heb je enkel je Ilock mee te sleuren ipv een hele rack.
      "En Go"

Comment

• wouter_jp
        • Aug 2003
        • 105

Originally posted by neeltje
        Wat betreft de DBX120: ikzelf gebruik hem geregeld live, en ik ken andere mensen die het ook doen, maar dan spreken we toch over gebruik binnen de rock'n'roll of de dance. Ikzelf vind hem handig om al je begeleidingsinstrumenten wat meer naar beneden te duwen, zodat je meer plaats krijgt voor je lead's.
        .
        en insert je die 120 dan op een subgroep,en rout je daar alles heen wat je door die 120 wil hebben,of stuur je m aan via een auxje?
        spelen !!

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

ik neem hem meestal via een auxje.
          "En Go"

Comment

• MSS
            • Dec 2003
            • 78

wat ik zelf gebruik;

ssl mixbus compressor (uit 4000 console) zelfbouw weliswaar, maar werkt te gek op een drums groupje.

urei 1176 compressor 2x tevens zelfbouw (trafo i/o) te gek op zowat ALLES.

barth dynaset comps, 160x comps, mo-fx delay-tje en een ensoniq dp4.

Wat betreft de transient designer, wel eens gebruikt in studio als het echt slecht is. Live neem heb ik ze nooit gebruikt, ik stem zelf de kit (meestal bij vaste klanten) goede mic erop (beta98) en dat heb je echt niks nodig verder.

dbx120 zou ik zelf nog wel willen en wat u5 di's van avalon :P.

Wat betreft een high-end channelstrip;
            waar kom je zoal; en al staat er een goede tafel.
            Dan moet je al minstens met iets als summit/universal audio etc. ofzo aankomen, wil je dat overtreffen.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Paar daagjes in Frankfurt geweest en direct een hoop gezelligheid gemist zie ik ;-) Bedankt allemaal !

Avalon stond er zelfs ook met een éigen stand (4 vierkante meter, maar toch..), heb zelfs nog even met de chief designer mogen babbelen...

Als ik nu geheel eerlijk ben heb ik tot eergisteren nog nooit zelf met een SPL TD gespeeld. Op de Messe kon je wat verschillende tracks/ instrumenten erdoor jassen en ik vond het resultaat gewoon verbluffend !! Dit was echter maar op een hoofdtelefoontje, maar ik ga hem zeker spoedig live eens proberen. Wat wel inderdaad zo is (volgt logischerwijs ook wel uit de wijze waarop de TD werkt), is dat je geen sound eruit kan krijgen die niet al in het orginele geluid zat. Maar als de basis goed is, kan hij volgens mij wel strakke plassertjes veroorzaken ;-) Ik vind het wel jammer dat ze de TD-2 ongebalanceerd hebben uitgevoerd om de prijs extra te drukken...

Verder heb ik wat op dit onderwerp betrekking hebbende studio-spullen betreft niet echt excessief veel gezien helaas. Het uitproberen was steeds ook helaas beperkt tot hoofdtelefoon, dus dat geeft ook niet bepaald een representatieve indruk.[LIST][*]Summit stond bij de importeur, maar die kerel sprak niet eens fatsoenlijk engels, kon ik ook niet uitproberen.[*]Toft Audio (op basis van FET-schakelingen) ook bij importeur, apparaat alleen provisorisch uit kunnen proberen helaas, compressoren vielen een beetje tegen.[*]TLA en Emperical Labs bij importeur, beide beetje kunnen uitproberen, best goede indruk gemaakt.[*]Tube Tech bij importeur, kon niet uitproberen.[*]Focusrite eenvoudige eigen stand, kon wel alles uitproberen, heb Liquid Channel, ISA-430, ISA-220 en Red 7 kort geprobeerd, was om eerlijk te zijn langer bezig met het spul aan de gang krijgen dan me lief was...[*]XTA ook bij importeur op stand, SiDD eens geprobeerd, leek zeer goed te werken, alleen lijkt hij me alleen bruikbaar bij vaste bands oid, want hij werkte niet direct écht snel naar mijn mening...[/LIST]Volgens mij ben ik wel een en ander vergeten te vermelden, maar ach ja, de message is wel duidelijk denk ik....

Nogmaals bedankt voor alle reacties !

Heeft er iemand misschien live-ervaring met de ISA-430 MKII van Focusrite ??
              Last edited by berolios; 02-04-06, 13:54.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Allemaal bedankt voor jullie reacties !!

Ik ga proberen op (korte?) termijn een Avalon VT-747sp aan te schaffen.
                Een stereo EQ/ opto-comp als de 747 geeft mij op dit moment simpelweg het meeste waar voor mijn geld...
                Deze unit krijgt bijna unaniem positieve 'recensies' van de mensen die ik erover spreek en ermee gewerkt hebben. Daarbij heb ik het genoegen gehad hem zelf twee keer uit te mogen proberen bij een Big Band, daar heb ik dan ook tweemaal met een brede grijns achter mijn mengtafel gestaan ;-)

Wat ik daarnaast op mijn verlanglijstje heb gezet is een TD2 of TD4 van SPL.

Welke er het eerste gaat komen hangt af van de 'kansen' die zich op de 2e hands markt voordoen ;-). Maar ik ga voorlopig even uit van de Avalon...

Nogmaals bedankt!
                Cheers!

p.s. heeft iemand van jullie misschien ervaring met units (bijv. via eBay) uit de VS te kopen?
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Maar even een update geven:

Vorige week een 747 gekocht, dit weekend 3 shows mee gedaan en ben er héél erg blij mee. Vooral de side-chain EQ is een feature waar ik eerder nog niet zo gek veel mee gestoeid had, maar die echt helemaal top is !! Verder natuurlijk een te gekke compressor en EQ !!

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

de 747 is inderdaad een mooi apparaat als je van het buizengeluid houdt.

mijn live rek bestaat uit:
                    Midas XL42
                    Klark DN332 (insert op de XL42)
                    SPL Transient designer
                    Lexicon PCM91
                    TC M5000
                    Benchmark DAC 1 D/A converter

natuurlijk is dit voor iedereen erg persoonlijk. Met mijn XL42 heb ik in het begin wel wat moeite gehad. Je denkt toch in de buurt te komen van het XL4 geluid, maar dat lukt dus niet met zo'n ding. Ik ben persoonlijk niet zo'n buizenfan op het gebied van preamps. Dus als je nog eens een goeie preamp wil zou je de spullen van Focusrite (ISA 430) eens moeten proberen, of de preamps van Toft Audio. maar nogmaals, dit is dus GEEN buizen, preamps zijn ook nog eens heel persoonlijk, soms werkt het wel en bij sommige mensen ook helemaal niet. De Avalon 737 heb ik 2 jaar bij rowwen heze op de leadzang gebruikt. Bij die zanger werkte het erg goed, maar ik heb bij andere mensen het ding ook eens gewoon ertussenuit getrokken omdat het nergens naar klonk...

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Ik vind een cleane channelstrip nou juist echt bijna niets toevoegen bij Live-sound. Die cleane sound zit al in de mengtafel.

Ik vind de 737 te gek voor gebruik bij dynamische vocalmics (Live-sound dus).
                      De harmonics van de (mic) input geven een toevoeging die de spraakverstaanbaarheid ten goede komt, en een "dikkere/rijkere" sound geeft. Dat kan ik niet met een mengtafelkanaal alleen namaken.
                      Het heeft dan ook niets met eq te maken.

Met condensatormics heb ik behoorlijk slechte ervaring met de 737, (behalve een keertje bij dwarsfluit).
                      Dan vind ik het echt too much gewoon, niet subtiel.
                      Dan is in de studio een cleane strip (ISA/CIB etc) weer veel fijner m.i. maar voor livesound vind ik het verschil met de mixer zelf gewoon te klein.
                      Last edited by dokter dB; 21-11-06, 02:08.
                      knoppen en waarden :)

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Goedemorgen mannen!

Nou, dat idee had ik in eerste instantie ook een beetje: wat moet een cleane strip significant toevoegen aan een XL-3 of XL-4 dat je bijvoorbeeld niet met een 160 en/of 901 kunt bereiken...
                        Maar aan de andere kant kan ik me wel goed voorstellen dat ook cleane channelstrips/ outboard een grote meerwaarde kunnen hebben als je bijvoorbeeld een digitale tafel gebruikt. Vooral een kwestie van 'the right place at the right time' denk ik, maar dat geldt ook voor tube-channels, nietwaar?

Wat ik ook fijn vind aan de 747 is dat je de keuze hebt om de buizen wél of niet te gebruiken: TSP (als je dat zou willen), dus dat geeft ook wat extra flexibiliteit. Jammer dat ze dat niet ook bij de 737 hebben gedaan, dat had hem allicht een stuk flexibeler inzetbaar gemaakt. Maar daar zal best een goede reden of logica achter zitten.

De komende tijd wil ik graag nog één toevoeging doen aan mijn rack (daarna zijn de knaken weer even op ): een PCM 91 of een TD-4. Ik kom wel regelmatig op grote evenementen en festivals waar eigenlijk alles gewoon dik in orde is en ik dus alleen maar die dingen hoef te gebruiken die 'onze' sound maken (zoals bijv. een TD-4). Maar aan de andere kant kom ik 'helaas' ook nog met regelmaat in (kleinere) clubs waar ze bijvoorbeeld nog niet eens een beetje goede galm hebben (wat ik dus wél heel belangrijk vind), laat staan een beetje propere outboard... Hoe denken jullie daarover, wat kan ik het beste doen en waarom? Wat is bijvoorbeeld de reden dat jij ook een PCM91 en M5000 meesleept Mike?

Hoor het wel... thanks!
                        Cheers

p.s. Voor de prijs van een 91 krijg je ook een 737, maar ik denk dat een 737 in het stadium waar ik nu zit relatief gezien net wat minder toevoegt dan een PCM 91.
                        Last edited by berolios; 21-11-06, 10:36.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hey jeroen,
                          Ik sleep oa ook een pcm91 mee, en ook een TD4 (zoals je weet :-))
                          Ik zou de TD4 eerder kopen
                          Je komt de pcm vaak genoeg op lokatie tegen, en in verhouding sleep je dan dus vaker een toevoeging mee

En de goedkopere lexicon (mpx 550?) klinkt al best wel erg goed, neem die dan voor noodgevallen ofzo.

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

Originally posted by berolios
                            Maar aan de andere kant kan ik me wel goed voorstellen dat ook cleane channelstrips/ outboard een grote meerwaarde kunnen hebben als je bijvoorbeeld een digitale tafel gebruikt. Vooral een kwestie van 'the right place at the right time' denk ik, maar dat geldt ook voor tube-channels, nietwaar?
                            ja dat denk ik ook wel ja, zeker met de preamps van budget digi-tafels

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

eigen rack

Qua compressie gebruik ik meestal bss voor bijna alles Voor specials (ac.git keys etc) heb ik 2 oram compr. sc1 en 2 Dit zijn geen buizen compressors daar die mij een beetje teveel ellende geven on the road
                              maar zijn vergelijkbaar met focus rite bleu
                              voor vocalen een combie met een normale compressor en een 901mk2 of alleen een compr.
                              Eventueel nog een hidef eq van oram alleen mag deze niet boven de 0db uit wat hem niet echt geschikt maakt voor live gebruik
                              Verder gebruik geen losse pre-amps daar er meestal geen tijd is om het een en ander aan te sluiten ivm tijd gebrek
                              Verder zitten er wat galms in (3 x m2000 mpx eq etc) en playback ellende
                              Ik zou eventueel eerder naar echt goede mikes gaan kijken daar je met de juiste mikes veel minder rand apperatuur nodig zult hebben om het hele zaakje goed te laten klinken

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Originally posted by dokter dB
                                hey jeroen,
                                Ik sleep oa ook een pcm91 mee, en ook een TD4 (zoals je weet :-))...
                                PCM was me nog niet opgevallen, TD-4 uiteraard wel ;-) !

Originally posted by dokter dB
                                ...
                                Ik zou de TD4 eerder kopen
                                Je komt de pcm vaak genoeg op lokatie tegen, en in verhouding sleep je dan dus vaker een toevoeging mee
                                En de goedkopere lexicon (mpx 550?) klinkt al best wel erg goed, neem die dan voor noodgevallen ofzo.
                                Hallo Barny!

Ja, dat was mijn redenatie ook, ik heb er dan ook even over gedacht in plaats van een 91 een M2000 of een MPX-1 te nemen. Maar met zo'n unit heb ik toch het gevoel van "je geeft een hoop geld uit aan een apparaat dat het dan toch nét niet helemaal is". Aan de andere kant zul je zo'n M2000 altijd kunnen blijven gebruiken voor snare of multi-FX dingetjes, da's dan wel weer waar natuurlijk.

Maar ik neig ook meer naar de TD-4, om de reden die jij al aangaf, maar ook omdat ik denk dat die in dit stadium het meeste bijdraagt aan het geluid dat ik zoek. Helaas is het er nog altijd niet van gekomen een TD eens zélf live uit te proberen, maar ik ga dat de komende tijd ergens zeker eens proberen te doen... ben eens benieuwd, ik verwacht er toch wel wat van ;-)!

Thanks !
                                Last edited by berolios; 21-11-06, 12:54.

Comment

Working...