Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by robski
    De apparaten zijn onderdeel van het stemgeluid en geen hulpmiddelen om ..... luiheid van de technicus op te lossen.
    Jawel !!!!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

We gaan nu wel enigzins off-topic.....
      Een laatste reactie van mijn kant:

Originally posted by gertgeluid
      Eigenlijk zou ik hier een puntje twee-en-een-half aan willen toevoegen (tussen EQing en compressie): "programma-afhankelijk faderriden". Vocalen zijn dynamisch en complex qua klank (duuhh). Als daar dan een bandje achter staat te spelen, is het heel prettig als er iemand aan de fader zit die de liedjes kent en daar helpt waar de vocalist dat zelf niet kan waarmaken. Ik kreeg altijd rare blikken als ik aan kwam wandelen met een sustain pedaal, en menig techneut heeft zich afgevraagd waarom ik in hemelsnaam de (vocaal-) fx return NAAST de vocaalfader(s) wil hebben... De simpele reden is: mijn rechterhand zit VAST op de vocaalfader(s). Indien nodig, kan ik met mijn pink de FX return wat corrigeren. Met mijn linkerhand doe ik de rest en met mijn voetje trap ik delaytijden in. De andere voet gebruik ik om op te staan .

(Deze truuk betekent wel vreselijk heen en weer dansen op een festival met grote blenders waar de vocalen ergens rond de 38 beginnen en je ook nog een beetje aandacht wil besteden aan de kit of de bas )
      Er bestaat zoiets als VCA's ...
      Dan kun je wat levels betreft lekker in het midden blijven staan en af en toe naar rechts of links lopen voor andere dingetjes. Voor EFX gebruik ik meestal vooral de master-schuiven (of pots) van de aux sends, dit ivm uitklinken van galm en delaytjes, en meestal zitten ook die vlakbij de VCA's in het midden, dus dat scheelt ook weer lopen .

Na een nummer of twee hoef je echt niet achterover te gaan hangen met een jointje, maar tegen die tijd zou je mix toch wel mogen staan ;-).... Fine-tunen per nummer zul je altijd moeten blijven doen, maar in de basis zou het grootste deel dan wel klaar moeten zijn als het een beetje meezit.

Afijn, nu weer on-topic ?

Cheerio!
      Last edited by berolios; 05-12-06, 12:36.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Ok, de conclusie.

Wat een reacties alweer! ANAP is er niets bij En ook meteen kritisch. Ondanks de "tegenspraak" vind ik het wel nuttiger. Dat zullen jullie dan weer wel met me eens zijn Ik zal niet proberen om jullie woorden onderuit te halen, dat is kansloos. Wel grijp ik mijn kans om mijn woorden toe te lichten. Het blijft een forum, nietwaar?

Robski. Ik begrijp dat mijn betoog een mooie indruk geeft van mijn nog prille stadium in het FOH hutje. En misschien ben ik wel iets te overtuigend in mijn denkbeeld. Ik was echter bloedserieus in mijn bevinding dat veel techneuten (echt heel veel!), ondanks een stapel dure outboard doosjes, er nog in slagen om een onstabiele mix te maken en vooral onverstaanbaar. Dit zijn niet alleen de lokale jeugdhonk techneuten. Ook grote acts bakken er soms weinig van.

En toen gaf ik de opmerking: "een 901 is een luxe product". Uiteraard is dat een beetje kort door de bocht. Er is echter een verschil tussen een goede techneut ZONDER 901 en een slechte techneut MET 901. Als ik bij het betreden van de concertzaal of het festivalterrein een enquete mocht invullen over wie straks mijn favoriete act gaat schuiven, dan kies ik voor het eerste. Misschien dat deze toelichting een helderder beeld geeft over mijn visie op doosjes als de 901.

Verder is mijn betoog over de M-one een beetje een eigen leven gaan leiden. Ik spiegelde hem af tegen de M2000 en niet de PCM 91. In vergelijking met de M2000 vind ik dat de M-one natuurlijker klinkt op vocalen. Kijk je dan ook nog even naar de prijs, dan is dat ding zeker niet zo gek.

Enfin. Ik zal wat gas terugnemen. De hoeveelheid kritiek ben ik niet gewend, maar het bevalt me wel. En berolios: wat mij betreft gaan we weer on-topic hoor! De reden dat ik deze topic betrad, was in eerste instantie ook channelstrips maar ik kreeg het zover om weer over goede/slechte techneuten, galmen en 901's te blaten. Mijn excuses!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

En berolios: wat mij betreft gaan we weer on-topic hoor! De reden dat ik deze topic betrad, was in eerste instantie ook channelstrips maar ik kreeg het zover om weer over goede/slechte techneuten, galmen en 901's te blaten. Mijn excuses!
          No problem .

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Ik begrijp dat mijn betoog een mooie indruk geeft van mijn nog prille stadium in het FOH hutje. En misschien ben ik wel iets te overtuigend in mijn denkbeeld. Ik was echter bloedserieus in mijn bevinding dat veel techneuten (echt heel veel!), ondanks een stapel dure outboard doosjes, er nog in slagen om een onstabiele mix te maken en vooral onverstaanbaar. Dit zijn niet alleen de lokale jeugdhonk techneuten. Ook grote acts bakken er soms weinig van.
            En toen gaf ik de opmerking: "een 901 is een luxe product". Uiteraard is dat een beetje kort door de bocht. Er is echter een verschil tussen een goede techneut ZONDER 901 en een slechte techneut MET 901. Als ik bij het betreden van de concertzaal of het festivalterrein een enquete mocht invullen over wie straks mijn favoriete act gaat schuiven, dan kies ik voor het eerste. Misschien dat deze toelichting een helderder beeld geeft over mijn visie op doosjes als de 901.
            Gert, vat dit niet persoonlijk op, maar dit is het beeld wat je bij mij schept:
            Je klinkt als een typisch voorbeeld van iemand met een grote mond, die net komt kijken, en alles beter weet.
            En ook die anderen moet afkraken om er zelf beter uit te komen, en om zichzelf te profileren, als niemand je (nog) kent.
            Dat neemt niet weg dat je het waarschijnlijk echt wel goed bedoeld, fanatiek bent, en talent zal hebben etc etc.
            Maar als je je zo opstelt zullen weinig mensen (die er voor jou toe doen) dat serieus nemen, en zal je meer kapot maken dan je lief is.
            Uiteindelijk ben je met muziek bezig en niet met een wedstrijd.
            Uiteindelijk zal je milder worden en begrijpen dat jouw woorden :

"veel techneuten (echt heel veel!), ondanks een stapel dure outboard doosjes, er nog in slagen om een onstabiele mix te maken en vooral onverstaanbaar"

kant nog wal raken. Want alleen jijzelf denkt jij het beter zou doen op dat moment, maar dat heb je niet gedaan/bewezen, dus dat gaat nergens over.
            Ik heb een hele hoop engineers zien vertrekken omdat iemand (bijv een studioengineer) dit soort verhalen vertelde over diegene. Er kwam een nieuwe engineer, en weer kwamen dezelfde problemen naar boven in de mix.
            Die problemen hebben met heel veel verschillende factoren te maken, zoals bijvoorbeeld de (weinig) invloed van de engineer op de band zelf, meewerking van het PA bedrijf, al dan niet soundcheck, PA-repetietiedagen, podiumvolume, produktie, PA ontwerp etc etc.
            Wat je op de mengtafel doet kan pas kloppen als de rest ook klopt. Maar jij denkt te kunnen bepalen voor iemand anders dat alleen wat hij doet fout is. Dat is niet fraai.
            Wat wel fraai zou zijn is, als je hier iets mee doet. Of als je dit al weet iig begrijpt dat dit zo overkomt.
            Verder ken ik je niet en oordeel ik nu ook over jou wat ik eigenlijk echt helemaal niet wil, dus nogmaals vat dit alleen positief op aub!

Verder is mijn betoog over de M-one een beetje een eigen leven gaan leiden. Ik spiegelde hem af tegen de M2000 en niet de PCM 91. In vergelijking met de M2000 vind ik dat de M-one natuurlijker klinkt op vocalen. Kijk je dan ook nog even naar de prijs, dan is dat ding zeker niet zo gek.
            hier ben ik het dus echt wel mee eens. de M2000 is niet bepaald een byzonder mooie galm. En voor bewust vieze galmpjes zijn er betere/goedkopere apparaten. M2000 is nog vlees nog vis wat mij betreft

Verder BOT:
            De reden waarom ik zelf een rack meeneem is om een gedeelte van de "sound" mee te nemen. Dat kost tijd qua aansluiten maar scheelt tijd qua het opzetten van de mix.
            Ik werk dan via groepen, direct in op pre-amps, en buscompressie. Tijdens het festivalseizoen is dat echt een uitkomst als je weinig tijd hebt.
            Veel van de instellingen hoef je namelijk niet opnieuw te zoeken.
            Dan kan ik mij als gastmixer concentreren op de dekking van het systeem, en een gemiddelde daarin zoeken op het veld, ipv achter de tafel moeten blijven staan om de boel te redden.
            Over de 901: ik kan geen raps meer versterken zonder dit apparaat. Wat daarmee kan, kan ik op geen enkele manier bereiken.
            Last edited by dokter dB; 05-12-06, 13:16.
            knoppen en waarden :)

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Excusez moi!

Beste dokter DB,

Aangezien ik net om de hoek kom kijken in dit forum, begrijp ik dat ik met mijn verhalen behoorlijk aan het "muiten" ben. Dat is erg ongepast van me. Mijn excuses hiervoor. Bescheidenheid is in mijn plaats een betere manier om iets te kunnen leren.

Ik vind het moeilijk om je bevindingen niet persoonlijk op te vatten. Dit doe ik dan ook wel, maar dan wel op een manier om er wijzer van te worden. No hard feelings dus. Kennelijk had ik even een schop onder mijn kont nodig en moest ik even op mijn plaats worden gezet.

Zoals ik al eerder had vermeld, is het even wennen aan deze groep ten opzichte van ANAP. Het lijkt erop dat het aandeel "pro's" hier wat groter is. Dan moet ik met mijn lovende verhalen over M-one's natuurlijk niet aan komen zetten. Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen danwel denkbeelden te kwetsen en ik zal daar dan ook goed op letten.

Wat mij betreft: zand erover. Les geleerd. Terug naar de orde van de dag.

Groet,
              Gert

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

beste gert,
                erg sportief gereageert!

wat is ANAP?
                ik heb gegoogeld, en dan kom ik op een federatie van boeren... maar niet geluidsboeren
                mis ik iets?

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Anap

ANAP is de nieuwsgroep alt.nl.audio.pro. De activiteit is daar minder intensief en de onderwerpen variëren van "Is de Alesis 3630 een goede compressor?" tot de wat serieuzere recording vragen. Over het algemeen dus wat toegankelijker. Je zult daar niet snel gepest worden als je vraagt of de 3630 goed of slecht is. De sfeer is er best aangenaam.

In zekere zin zijn we soms wel boeren. Hoe vaak komt het niet voor dat we met kisten door de modder moeten "ploegen" op een verregend festival?

Groet,
                  Gert

Comment

• MSS
                    • Dec 2003
                    • 78

Originally posted by dokter dB
                    Over de 901: ik kan geen raps meer versterken zonder dit apparaat. Wat daarmee kan, kan ik op geen enkele manier bereiken.
                    ff off-topic;

kwam recent de d2 (dynamic eq) van XTA in rackje van apr tegen.
                    De 901 ken ik maar weet iemand of deze xta versie ook zo goed werkt?

Werd op dat festivalletje alleen als de-esser op subje vox gebruikt.
                    Kon er dus niet ff rustig op los draaien....

Comment

• soep
                      • Jul 2005
                      • 37

Om dan maar 's off-topic te reageren: Persoonlijk vind ik de D2 mooier klinken dan de 901, ik heb het gevoel dat ie minder "hakt" in het geluid.
                      Het is echter een stereo-apparaat met 3 banden, waarschijnlijk meer bedoeld voor mastering/eindprocessen. Alhoewel ik met een 901 tour heb ik lang getwijfeld waar ik voor zou kiezen, maar de overweging "1 kanaal / 4 banden" heeft uiteindelijk de doorslag gegeven (en de aanbieding "hij kan NU geleverd worden"). In de praktijk blijkt echter dat ik meestal maar 2 van de 4 banden effectief gebruik.... .

groeten,
                      Soep
                      Tja...

Comment

• neeltje
                        • Apr 2003
                        • 295

De 901 wordt meestal ook geïnserteerd over een kanaal, dan wel een specifieke groep (vocals, backings, ...) terwijl de D2 in de systeemrack wordt ingevezen. Dit idd om bovenop het eq'en van de zaal toch nog snel toegang te kunnen hebben tot te storende frequenties (zeer handig als je bvb buitenlandse mixers hebt die nog nooit in hun leven een grote pa hebben gehoord, maar enkel de speakers van het lokale parochiecentrum van Oesbekistan, kan je zijn geluid toch nog een beetje aanpassen in de richting van een modern west-Europees geluid)
                        "En Go"

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Nou, had zelf al een oproep geplaatst met het vriendelijke verzoek niet te vervallen in onzin verhalen... modje heeft ook dat bericht maar effe weggepoetst zie ik ... Afijn, blij dat we weer on-topic zijn !!

Terug naar de orde van de dag: heb vanmorgen mijn TD-4 opgepikt en ben érg benieuwd hóe die gaat bevallen. Dát hij gaat bevallen, dat weet ik eigenlijk wel zeker...

1 x kick en 2 x snare-top gaat het zowieso worden... daarmee heb ik dus nog één kanaaltje over: heeft iemand hier wel eens een TD op een (slag) gitaar gezet (is suggestie in de handleiding)? Zoja, met welk resultaat? Afijn, zodra mijn kabelsetje klaar is, heb ik natuurlijk tijd genoeg om er volop mee te experimenteren, dat zal ik dan ook zéker niet nalaten ;-)

In ieder geval allemaal alvast een zéér voorspoedig 2007 toegewenst !

Cheers

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

hey jeroen

Zet hem op cymbals das leuk...

Let op met teveel gain dan gaat het niet altijd goed met drums, je hebt wat meer dynamiek nodig dan normaal

Ik gebruik hem altijd via groepen trouwens.
                            De group return +6 dB harder dan heb je het eventuele dynamiek-probleem wel opgelost.. dan ga je er met je mix dus wat zachter in...
                            Als je dat niet doet (je de groepen echt nodig voor andere dingen want geen vca's), dan gewoon de kanaalfader harder en gain terug... toch is met groepen m.i. echt wel een beter plan, dan kan je ook parallel bijmixen etc
                            plezier ermee!!

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by dokter dB
                              hey jeroen

Zet hem op cymbals das leuk...

Let op met teveel gain dan gaat het niet altijd goed met drums, je hebt wat meer dynamiek nodig dan normaal

Ik gebruik hem altijd via groepen trouwens.
                              De group return +6 dB harder dan heb je het eventuele dynamiek-probleem wel opgelost.. dan ga je er met je mix dus wat zachter in...
                              Als je dat niet doet (je de groepen echt nodig voor andere dingen want geen vca's), dan gewoon de kanaalfader harder en gain terug... toch is met groepen m.i. echt wel een beter plan, dan kan je ook parallel bijmixen etc
                              plezier ermee!!
                              Hee Barny !

Wederom bedankt voor de nuttige tips! Dat plezier zal zéker gaan lukken ! Ik zal in ieder geval mijn gain-structuur goed in de gaten houden als ik hem ga gebruiken (en ik ben er zo eentje van de oranje lampjes op de kick-VU ); ook zal ik hem zeker eens op OH proberen.

Moet even kijken hoe ik het precies ga doen, normaliter maak ik een groepje voor de snares met een compressor daarop (scheelt compressie kanalen tov aparte kanalen), dat zou ik natuurlijk ook met de TD insertie kunnen doen.
                              Wat ik me dan wel afvraag is hoe goed het precies werkt als ik twee verschillende snares (zoals bijvoorbeeld bij ROOOM) door hetzelfde TD kanaal haal... vandaar dat ik er eerder aan zou denken de twee top-kanalen apart te inserteren.... maar dit is weer typisch zoiets dat ik gewoon moet proberen, voor hetzelfde geld werkt het perfect (een snare blijft een snare en de transient-response zal tussen de twee in essentie niet veel verschillen, TD-instellingen dus ook niet).

Met kick kan ik dat natuurlijk op dezelfde manier via een groepje doen, ik gebruik altijd een 52, met een 91 als aanvulling wanneer dat mogelijk is.

Heb ik direct ook weer een extra kanaal op de TD over: kan ik mooi 2 OH's meenemen ;-)

Wordt weer lekker erop los experimenteren !!

Heb jij trouwens naast de TD ook nog iets van reguliere compressie om het level een beetje constant te houden (mocht de drummer dusdanig rottig trommelen )? Ik bedoel: de TD gaat toch alleen met de transient impulse aan de haal? De hoogte van de impuls (verschil tussen twee slagen bijvoorbeeld) wordt toch niet beinvloed?

Thanks again!

Cheers

Mochten er ook andere mensen nuttige input hebben: gaarne !!

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

hey jeroen,

Leuk hee dat je ook de td hebt gekocht!
                                Als drummers rommelen is het m.i. onoplosbaar qua mix...
                                TD is zowiezo slechts een toevoeging...

TD op kick is bij mij meestal minder relvant gebleken dan op bv toms.
                                ligt erg aan drummer en muziekstijl...

Bij electr. drums is het bv heel anders;
                                Bij yonderboi bv was TD weer onmisbaar op (electr) kick... en snares en beats (!)
                                Kortom, insert alle TD-kanalen op subgroepen en je kan on the fly kiezen wat werkt..
                                Probeer vooral alles wat niemand ooit nog heeft gedaan, en laat me weten wat gebeurd

Comment

Working...