Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Na wat langer wachten (nieuwe europese loodwet) is de XL42 dan toch binnen. Als compressor heb ik gekozen voor een BSS DPR 402 (compact en de-esser aan boord). Verder komt mijn M-audio interface ook in het rackje te zitten.

Vraagje: De XL42 heeft Bantam aansluitingen voor de insert dus ik zit er aan te denken om de compressor gewoon achter de XL42 te hangen (ipv te inserten). Zal deze routing invloed hebben op de klank? Of kan ik toch maar beter een paar van die bantam kabeltjes scoren om gebruik te maken van de insert van de preamp?
    Last edited by cobi; 10-02-07, 13:30.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

ik denk dat juist erachter ook wel fijn werkt (op een XL4/HERI kan je dat trouwens schakelen, je insertie pre of post eq....

Post EQ, (jouw situatie dus) gaat je hi-pass en eq mee je compressor in, voor zang is dat echt wel fijner omdat anders je compressie al zo erg ingrijpt op de p's en ander proximity laag etc, wat je er dan na de compressor uitdraait...
      Vroeger had ik altijd een 901 pre-compressie, iets wat jij met de deesser van de 402 zou kunnen willen, maar post werkt eigenlijk over het algemeen veel fijner ben ik achter gekomen bij gebrek aan een pre-amp insertpunt (vt737)

Je kan ook even een bantamkabeltje kopen en wat xlrretjes erop zetten, en proberen....
      knoppen en waarden :)

Comment

• wouter_jp
        • Aug 2003
        • 105

Originally posted by cobi
        Na wat langer wachten (nieuwe europese loodwet) is de XL42 dan toch binnen. Als compressor heb ik gekozen voor een BSS DPR 402 (compact en de-esser aan boord). Verder komt mijn M-audio interface ook in het rackje te zitten.

Vraagje: De XL42 heeft Bantam aansluitingen voor de insert dus ik zit er aan te denken om de compressor gewoon achter de XL42 te hangen (ipv te inserten). Zal deze routing invloed hebben op de klank? Of kan ik toch maar beter een paar van die bantam kabeltjes scoren om gebruik te maken van de insert van de preamp?
        he,die combi had ik ook in gedachten.
        al zit ik nog te twijfelen tussen een dpr 402 en een dpr 404.
        ik zou dan de eerste 2 ( dpr 404 ) kantjes achter de xl42 willen steken,en hou nog 2 kantjes compressie over.
        niet alleen fijn op vocals ,maar ook handig voor bijv. een dance feestje.
        dj L+R de xl42 in,en daarna direct door naar processor,en nog 2 kantjes compressie voor mc o.i.d
        spelen !!

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Ik heb mijn dynamics doosje (een bescheiden Focusrite Compounder) bewust via de bantams laten lopen. Hiermee kun je namelijk de output level regelaar op je XL42 blijven gebruiken (in tegenstelling tot het gebruik van makeup gain op je dynamics apparaat, die soms niet "in de min" kan). Deze is handig om, wanneer je via een insert return de tafel in gaat, het level een beetje aan te passen aan de tafel. Bovendien is de meter op de XL42 dan ook je absolute referentie van "wat zijn we aan het doen"...

En je kunt natuurlijk via het "ins" knopje op de XL eventjes de dynamics uit het signaalpad halen. Dat lukt je niet als je de dynamics in serie zet.

Ik ben het met Dokter DB eens dat je de dynamics na de EQ moet plaatsen. Let dan even op dat de insertiepunten op de XL42 standaard op pre eq staan. Middels het verplaatsen van een zestal jumpers, kun je hem post schakelen.

Groet,
          Grt

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Originally posted by gertgeluid
            Ik heb mijn dynamics doosje (een bescheiden Focusrite Compounder) bewust via de bantams laten lopen. Hiermee kun je namelijk de output level regelaar op je XL42 blijven gebruiken (in tegenstelling tot het gebruik van makeup gain op je dynamics apparaat, die soms niet "in de min" kan). Deze is handig om, wanneer je via een insert return de tafel in gaat, het level een beetje aan te passen aan de tafel. Bovendien is de meter op de XL42 dan ook je absolute referentie van "wat zijn we aan het doen"...

En je kunt natuurlijk via het "ins" knopje op de XL eventjes de dynamics uit het signaalpad halen. Dat lukt je niet als je de dynamics in serie zet.

Ik ben het met Dokter DB eens dat je de dynamics na de EQ moet plaatsen. Let dan even op dat de insertiepunten op de XL42 standaard op pre eq staan. Middels het verplaatsen van een zestal jumpers, kun je hem post schakelen.

Groet,
            Grt
            dit vind ik absoluut een steekhoudend verhaal.

Wat ik meestal doe:
            Achter mn preamp heb ik tal van spul hangen (meestal een dbx160, een 901 en dan een graphic oid).
            Ik haal het insert return terug naar de tafel.

Ik heb bevonden dat zangers/zangeressen elke dag iets anders/zachter/harder/wel/niet-killen(raps) etc zingen.
            Dus pas ik juist zelf altijd de gain aan van mn pre-amp (737), om bij te levelen, en niet de laatste output, wat jij doet met de xl42-output.
            Het grote voordeel is, dat je je instelling van compressie en D-ess of dyneq etc niet hoeft aan te raken, en altijd die gemiddeld-ok setting hebt.
            Je komt ook nooit in de problemen qua headroom.
            Soms heb je aktieve stageblokken en dan heb je ook en levelstep die je in ene keer corrigeert met de inputgain.
            Ik heb bevonden dat ik op deze manier met festivals geen tijd kwijt ben aan de vocal inregelen. Je kan het gewoon blind "aanzetten".

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Originally posted by dokter dB
              dit vind ik absoluut een steekhoudend verhaal.
              Dank

Wat ik meestal doe:
              Achter mn preamp heb ik tal van spul hangen (meestal een dbx160, een 901 en dan een graphic oid).
              Ik haal het insert return terug naar de tafel.

Ik heb bevonden dat zangers/zangeressen elke dag iets anders/zachter/harder/wel/niet-killen(raps) etc zingen.
              Dus pas ik juist zelf altijd de gain aan van mn pre-amp (737), om bij te levelen, en niet de laatste output, wat jij doet met de xl42-output.
              Het grote voordeel is, dat je je instelling van compressie en D-ess of dyneq etc niet hoeft aan te raken, en altijd die gemiddeld-ok setting hebt.
              Je komt ook nooit in de problemen qua headroom.
              Soms heb je aktieve stageblokken en dan heb je ook en levelstep die je in ene keer corrigeert met de inputgain.
              Ik heb bevonden dat ik op deze manier met festivals geen tijd kwijt ben aan de vocal inregelen. Je kan het gewoon blind "aanzetten".
              Helemaal correct.

Het is inderdaad een kwestie van input gain van je preamp inregelen op het type vocalist/microfoon, waarna je hele arsenaal aan doosjes weer doet wat het moet doen.

De enige reden dat ik graag de output regelaar van de XL42 (plus zijn meters) gebruik, is omdat de gevoeligheid van de ins return per tafel kan verschillen. Het is dan erg prettig om een absolute "topknop" (want dat heeft de XL wel) te hebben met een meter ernaast, zodat je precies kan zien wat je terugstuurt naar de tafel. In sommige gevallen heb je bijvoorbeeld geen of gebrekkige metering op je kanaalstrip en dan is het wel fijn om te zien wat je uit je XL poept.

Nog even een noot betreffende de bantams: deze zijn op zich wel ok, maar in het begin had ik nog wel eens uitvallers. Zorg ervoor dat je pluggen schoon en degelijk zijn, want in tegenstelling tot de "welbekende betrouwbaarheid" van de connector, heb ik toch anders ervaren. Mocht je opeens je vocaal kwijt zijn, morrel dan eventjes aan de bantams.

Groet,
              Gert

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

ik denk dat juist erachter ook wel fijn werkt (op een XL4/HERI kan je dat trouwens schakelen, je insertie pre of post eq....

Post EQ, (jouw situatie dus) gaat je hi-pass en eq mee je compressor in, voor zang is dat echt wel fijner omdat anders je compressie al zo erg ingrijpt op de p's en ander proximity laag etc, wat je er dan na de compressor uitdraait...
                Vroeger had ik altijd een 901 pre-compressie, iets wat jij met de deesser van de 402 zou kunnen willen, maar post werkt eigenlijk over het algemeen veel fijner ben ik achter gekomen bij gebrek aan een pre-amp insertpunt (vt737)

Je kan ook even een bantamkabeltje kopen en wat xlrretjes erop zetten, en proberen....
                Ik werk eigenlijk het liefst post EQ qua inserties maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dan in geval van een de-esser pre EQ misschien handiger is. Ik denk dat ik idd maar een paar bantam's moet gaan halen en maar eens ga proberen. Op deze manier kan ik eigenlijk altijd per keer nog kiezen of ik pre of post EQ ga 'inserten'.

Zijn die bantam's echt zo slecht van kwaliteit? of is 'gertgeluid' de enigste die problemen heeft met deze plug?

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ik heb nooit problemen met bantam gehad...
                  alleen dattik ze niet hard genoeg had aangeduwd...
                  je kan gewoon een kant en klaar kabeltje kopen, en doormidden knippen en xlrs eraan...

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Inmiddels heb ik mijn rackje aardig op orde (XL42, BSS 402 en een PCM91), het zal steeds vaker voor komen dat er gebruik wordt gemaakt van een digitaal multikabel systeem (RSS digital snake, MADI bij digico's...), voor het geluid is het natuurlijk het beste om je mooie preamp op het podium te hebben (dus voordat het naar digitaal gaat), qua bedieningsgemak is dit natuurlijk niet handig.

Hoe sluiten jullie de boel aan en waarom op deze manier?

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

hoi martijn

pcm 91 kan lokaal aes digitaal in/uit.
                      dan heb je meteen geneuzel met clocks enzo, wel werken niet werken wel werken, niet werken en lang leve digitaal

voor de rest probeer ik extra analoge lijnen te regelen op FOH voor bijv voacal pre-amps, en gebruik ik liever geen analoge inserts op digitale tafels.
                      ik heb nooit meegemaakt dat er geen local rack/converters was/waren.

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

hoi martijn

pcm 91 kan lokaal aes digitaal in/uit.
                        dan heb je meteen geneuzel met clocks enzo, wel werken niet werken wel werken, niet werken en lang leve digitaal

voor de rest probeer ik extra analoge lijnen te regelen op FOH voor bijv voacal pre-amps, en gebruik ik liever geen analoge inserts op digitale tafels.
                        ik heb nooit meegemaakt dat er geen local rack/converters was/waren.

Ja maar goed, dat je local/FOH analoog in kan geloof ik wel, maar het gaat me eigenlijk over de afstand die je moet overbruggen naar het podium. Als daar alleen maar een digitale kabel ligt heb je dus een probleem.

Je gaat dan analoog mic in--->digitaal over de multi--->local rack in naar analoog--->je eigen preamps en dergelijk door--->terug naar digitaal en de tafel in. Daar zal het geluid niet echt beter van worden gok ik zo.

Op foh kun je natuurlijk altijd wel analoog in, maar mijn vraag was dus eigenlijk. Hoe de je signaal analoog zonder overbodig adda omzettingen vanaf het podium via je channelstrip in je tafel krijg.

Maar als er dus alsnog een aantal analoge lijnen liggen heb je dat probleem van 'tig' keer omzetten van analoog naar digitaal en omgekeerd dus niet.
                        Last edited by cobi; 10-04-07, 08:42.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Originally posted by cobi

Maar als er dus alsnog een aantal analoge lijnen liggen heb je dat probleem van 'tig' keer omzetten van analoog naar digitaal en omgekeerd dus niet.
                          dat is kortgezegd wat ik bedoel

Comment

• gertgeluid
                            • Dec 2006
                            • 520

Het topic is te leuk om dood te laten bloeden

Heren engineers,

Al ruim vijf maanden ben ik intens tevreden met mijn XL42/Compounder huwelijk. Het enige gemis wat ik van tevoren al vreesde is een de-esser. Dit kan wel eens wenselijk zijn als je op een minder prettig klinkend systeem moet werken, of als je een vocalist hebt die veel "sssss" produceert. Het komt zelden voor, maar als het voorkomt, mis ik de kracht van een de-esser wel.

Verder merk ik dat ik bij mannelijke vocaaltjes veel aan het weghalen ben in het 160-200 gebied op de XL. Dit omdat ze bij rustige nummers erg duf gaan klinken, of als ze bijvoorbeeld te laag moeten zingen voor wat ze eigenlijk kunnen hebben. Resultaat is dat ik behoorlijk aan het aanpassen ben tijdens een gig. Zeker als er liedjes voorbij komen met een rustig couplet en een heftig refrein. Ik weet dat ik daar eerder in deze thread nogal laks over deed, maar we zijn nu een paar maanden verder en kennelijk heeft het lot me opgescheept met wat complexere vocalisten

Vandaag heb ik dan toch weer even de vingers aan een dpr 901 II gehad. Het was te kort om er echt grondig aan te kunnen snuffelen, maar overtuigend was het wel. Ik hoop hem binnenkort even te kunnen huren voor een klusje of twee, zodat ik daarna kan beslissen of het voor mij de oplossing zou kunnen zijn.

Graag verneem ik van u of de volgende overwegingen juist zijn:

Positie in de keten: XL42 - 901 - Compounder.

Gebiedjes in de 901:
                            ±180Hz, q=7, cut below threshold.
                            ±8kHz, q=14, cut above threshold.

Verder was ik van plan om de 901 als een dual i/o doosje te gebruiken. Volgens de manual blijven de frequentiebanden echter ongewijzigd als de split functie is ingeschakeld. Daarmee gaat bovenstaand verhaal dus al niet meer op. Da's eigenlijk best jammer, denk ik. Of zijn er situaties dat je echt 3 of 4 bandjes nodig hebt?

Alvast dank,
                            Gert
                            Last edited by gertgeluid; 22-06-07, 00:37.

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

Ikzelf gebruik de 901 in combinatie met een distressor. In de keten eerst de distressor en dan de 901. Met als reden dat de distressor de vocal lekker compact maakt, en een duidelijke plaats in het geheel geeft. De 901 trekt de banden dan weer iets meer open waardoor je een lekkere klank kan maken.

Als je de compounder gebruikt met een stevige compressie zou ik je willen voorstellen de volgorde eens om te draaien.
                              Het één is het ander natuurlijk...

Comment

• cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

Ik hoor goede verhalen over de 901 van BSS.

Heeft niemand ervaring met de XTA tegenhanger (als ik me niet vergis is dat de XTA D2)?

Ik zou dit apparaat op een zelfde manier als de 901 kunnen gebruik (dus op 1 stem of andere probleem kanaal), maar hij werkt ook stereo. Ik kan hem dus ook op de eindfaders zetten om de totalen mix op bepaalde gebieden te compressen.

Iemand hier ervaring mee?

Comment

Working...