Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by dokter dB

je kan bij een heritage 2k/3k ook nog "group bus in", als je zonodig op XLR wil blijven.
    Dan kan je qua VCA's wel alleen naar VCA 9 of 10
    maar op zich niks mis mee...
    Maar dat werkt dan toch niet zo lekker met EFX (Aux sends), of zie ik iets over het hoofd?
    Last edited by berolios; 27-11-06, 10:53.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

niet op een losse channel strip maar wel op de tafel van het nob studio 1 erg direct qua klank Een beetje agressief maar op zich niks mis mee. Is erg mooi in combinatie met een summit compressor.
      De eerste keer allen de comps van de tafel gebruikt Vond dat een beetje te agressief.
      Dit is al een paar jaar geleden Weet niet hoe ik het nu zou vinden Mijn smaak is een beetje verandert sins die tijd.

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

Originally posted by berolios
        Maar dat werkt dan toch niet zo lekker met EFX (Aux sends), of zie ik iets over het hoofd?
        ja das idd waar maar gebruik jij effecten dan?
        knoppen en waarden :)

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Midas XL42 met een doosje compressie

Heren,

Wat een gezelligheid hier. Mag ik me ook in de discussie mengen?

Ik zag een paar keer de XL42 langs komen in deze draad. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een leuke compressor om hierop te inserten (ook 2 kantjes in 1 HE voor mijn portable "festivalrack", anders zak je weg in de modder ). Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd en een leuk huwelijk kunnen ontdekken?

Verder nog een kleine duit in het zakje betreffende de M2000: voor instrumenten is het een heel fijn apparaat. Voor vocalen vind ik hem niet denderend. Dan zou ik zelfs de M-one liever op vocaal gebruiken. Wellicht omdat deze nieuwer is en wat "modernere" algoritmes gebruikt.

Geen kwaad woord over de M2000 verder. Ik heb hem regelmatig als main galm op solo instrumenten. Afgelopen week nog op accordeon: prachtig!

Wat raar dat ik dit forum nog niet eerder heb ontdekt. Het leeft hier even een stuk meer dan in A.N.A.P.

Groetjes,
          Gert

Comment

• soep
            • Jul 2005
            • 37

Hoi Gert, leuk hier ook eens wat van je te lezen...

Ik gebruik in "m'n" festivalrekje een XL-42 i.c.m. een BSS901 en een SPL Dynamaxx, werkt prima IMHO. Heb hierbij ook een TC M2k en gebruik die eigenlijk ook maar zelden voor vocalen, maar echt zeg... liever een M-one, dit doet zelfs pijn aan mijn "beschadigde" oren.. ; nahhh, die laat ik meestal uitzetten . Meestal is er (gelukkig) wel een Lexi PCM of een SPX (990 of 2000) voorhanden....

groetjes,
            soepie , uhh Joep...
            Tja...

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by gertgeluid
              Heren,
              Wat een gezelligheid hier. Mag ik me ook in de discussie mengen?
              Tuurlijk !! Welkom, welkom !!

Ik zag een paar keer de XL42 langs komen in deze draad. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een leuke compressor om hierop te inserten (ook 2 kantjes in 1 HE voor mijn portable "festivalrack", anders zak je weg in de modder ). Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd en een leuk huwelijk kunnen ontdekken?
              Als je per se een 'normale' 1 HE compressor wilt kun je óf de lokale compressoren van het festival gebruiken, óf kijken naar de welbekende 'industry standard' units van Klark, BSS, Focusrite, XTA en companen (naar gelang je eigen voorkeur uiteraard ).
              Ik heb zelf geen XL-42 maar zie bij collega's regelmatig de XL-42 + 901 + 160a combinatie, maar dat is dus wel méér dan 1 HE....

Waar je allicht ook eens naar zou kunnen kijken is een XTA SiDD (parallelle thread)... heb je wel weer een 'onnodige' AD/DA conversie in je chain zitten...

Verder nog een kleine duit in het zakje betreffende de M2000: voor instrumenten is het een heel fijn apparaat. Voor vocalen vind ik hem niet denderend. Dan zou ik zelfs de M-one liever op vocaal gebruiken. Wellicht omdat deze nieuwer is en wat "modernere" algoritmes gebruikt.

Geen kwaad woord over de M2000 verder. Ik heb hem regelmatig als main galm op solo instrumenten. Afgelopen week nog op accordeon: prachtig!
              Ja, dat kan ik wel met je eens zijn, het is echt geen slechte unit of zo, maar als 'paradepaardje' voor je vocals schiet hij toch wat tekort.... Maar heb je écht liever een liever een M1 dan M2000 op stemmen ??

Cheerio!
              Last edited by berolios; 03-12-06, 20:33.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

heeft er hier eigenlijk al iemand een SSL channelstrip gebruikt?
                Ik wil die gebruiken voor de opname van vocals.

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Een 901 is nog even iets teveel van het goede. Ik zie dit ook meer als een "luxe-product". Dat wat de 901 "doet", is ook best te behappen met een beetje vingervlugheid. Voordeel is dat je met een 901 meer aandacht kunt verstigen op de rest van de mix. Ik ben hoe dan ook een geoefende faderrider en zo houd ik altijd een handje vrij om continu op de vocalen te letten. De dynamics doos doet het snelle werk, en ik maak het "muzikaal" door tussen het coupletje en refreintje toch even dat verschil te maken in niveau. Desalniettemin is de 901 zeker iets voor op de lijst voor mijn verjaardag

Tja, je kunt natuurlijk zeggen dat de M-one in prijs ongeveer gelijk staat aan 1/4e PCM91, maar dat maakt hem niet minder goed. Dat ding verbaast me elke keer weer. Als je vocalist zijn of haar beroep goed begrijpt, is zelfs eem M-one een prachtig sausje. Tevens ben ik erg tevreden over de overige programma's die het apparaat biedt. Soms heb je leuke rock acts die een alternatieve delay+chorus op de vocaal gebruiken en dan vind ik de M-one toch best vette dingen doen. Zeker met een extern tap pedaaltje om de delaytijd erin te trappen.

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Originally posted by berolios
                    Ja, dat kan ik wel met je eens zijn, het is echt geen slechte unit of zo, maar als 'paradepaardje' voor je vocals schiet hij toch wat tekort.... Maar heb je écht liever een liever een M1 dan M2000 op stemmen ??
                    Als je thuis op je kantoortje de standaard "hee hee tsa tsa" door een M2000 en door een M-one heen blèrt, dan vind ik de M-one natuurlijker. Gek genoeg.

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Dat wat de 901 "doet", is ook best te behappen met een beetje vingervlugheid. .
                      je vriendin zal wel blij met je zijn!

leg eens uit hoe je dat doet, draai jij dan continu aan een kanaal-EQ ofzo? dat gaat toch niet?
                      knoppen en waarden :)

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Dat wilde ik nu net ook ongeveer gaan opmerken... ;-)
                        Je weet wel het concept achter een dynamische EQ, toch?

Comment

• wouter_jp
                          • Aug 2003
                          • 105

Een 901 is nog even iets teveel van het goede. Ik zie dit ook meer als een "luxe-product". Dat wat de 901 "doet", is ook best te behappen met een beetje vingervlugheid.
                          volgens mij ben je dan altijd net te laat,zeker als je het bandje niet kent.
                          en de fader onder controle houden is niet helemaal wat een 901 voor je doet toch ?
                          spelen !!

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

Een 901 is waanzinnig te gebruiken tegen ploppen, de-essen etc.
                            Heb je niet veel vingervlugheid voor nodig.

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Bij het "in de mix" zetten van een vocaal, is er een aantal aspecten die daar bij helpen, of beter gezegd: noodzakelijk zijn.

1. Microfoonkeuze, microfoontechniek en pre-amp.
                              2. EQ-ing.
                              3. Zonodig compressie.
                              4. Sjieke doch zeer waardevolle dozen als b.v. een 901.

Die laatste alleen als het vocaaltje het nodig heeft. De een helaas meer dan de ander.

Eigenlijk zou ik hier een puntje twee-en-een-half aan willen toevoegen (tussen EQing en compressie): "programma-afhankelijk faderriden". Vocalen zijn dynamisch en complex qua klank (duuhh). Als daar dan een bandje achter staat te spelen, is het heel prettig als er iemand aan de fader zit die de liedjes kent en daar helpt waar de vocalist dat zelf niet kan waarmaken. Ik kreeg altijd rare blikken als ik aan kwam wandelen met een sustain pedaal, en menig techneut heeft zich afgevraagd waarom ik in hemelsnaam de (vocaal-) fx return NAAST de vocaalfader(s) wil hebben... De simpele reden is: mijn rechterhand zit VAST op de vocaalfader(s). Indien nodig, kan ik met mijn pink de FX return wat corrigeren. Met mijn linkerhand doe ik de rest en met mijn voetje trap ik delaytijden in. De andere voet gebruik ik om op te staan .

(Deze truuk betekent wel vreselijk heen en weer dansen op een festival met grote blenders waar de vocalen ergens rond de 38 beginnen en je ook nog een beetje aandacht wil besteden aan de kit of de bas )

Enfin. Ik zal wel een hoop commentaar gaan krijgen. Feit is echter wel dat ik menig, zo niet te veel techneuten, dit niet zie doen terwijl het wel nodig is. Het spijt me zeer, maar als je na twee liedjes denkt dat je mix staat, je een joint gaat draaien en moppen gaat tappen met je lichttechneut, terwijl ik (en de rest van het publiek) gewoon hele stukken niet kan verstaan, dan vraag ik me af waar zo iemand zijn geld mee verdient. En dan hangt er vaak genoeg een 901 in hun racks en die maken ook hoorbaar verschil, maar daarmee ben je er nog niet!

Just my 2 cents.

Comment

• robski
                                • Jul 2005
                                • 98

Een 901 is nog even iets teveel van het goede.
                                De eerste zin slaat in jouw geval meteen de spijker op zijn kop.

In je volgend posts heb je een leuk klinkend verhaal. Mensen hier die al wat langer meelopen kunnen daaruit vooral opmaken op welk punt van de weg die je als geluidstechnicus aflegt jij je ongeveer begint. Aangezien je al een hoop commentaar verwacht weet je zelf waarschijnlijk ook al dat er 1 en ander nogal wankel is in je betoog.

Ieder van ons heeft zo'n filosofisch verhaaltje nodig om zijn ding te kunnen doen en dat verhaaltje ontwikkeld zich.

MAAR:
                                -Blijf kritisch op je eigen verhaal en verhef het niet tot waarheid.
                                Pas op met inhoudsloze termen als programma-afhankelijk-faderriden, Ik hoop dat iedereen dingen met de faders doet die iets te maken hebben met wat er op het podium gebeurt.......
                                Lastig als je hand vast zit aan een vox fader en je wil een snaregalm op moment x doen of een gitaar fx op moment y, juist omdat je de muziek zo goed kent. daar heb je immers twee handen voor nodig. Tijd om op 1 been te staan is er dan ook nauwelijks tijdens de show. Als technicus ben ik er niet om tekortkoming van de artiest te verbloemen, garbage in =garbage out. Natuurlijk moet ook de garbage zo goed mogelijk klinken

-Beweer alleen dat iets goedkoops net zo goed is als het allerduurste wanneer je gezien wordt als bron van kennis en ervaring. FOH tech van the stones, robbie williams o,i,d, geeft je heel misschien genoeg credits om met de vergelijking van een m-one en een pcm 91 weg te komen. Zelfs dan zullen de mensen bij lexicon dit natuurlijk nooit toegeven

-stem, microfoon, compressor en fx maken samen het stemgeluid. De apparaten zijn onderdeel van het stemgeluid en geen hulpmiddelen om tekortkomingen van de artiest of luiheid van de technicus op te lossen.

Dit is helemaal niet bedoeld om te bashen, hoe meer mensen hier posten hoe beter.

greetz Robski
                                Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

Working...