rare opstelling van de bassen, waarom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BBQruud
    • Feb 2004
    • 43

citaat:Geplaatst door dokter dB

BOT:
    heb eens wat zitten doen en rekenen, maar met slechts 2 puntsopstelling (ipv 4), zit je toch altijd nog met de afstand tussen de 2 kasten die eea begrenzen.
    Die zal globaal 1 meter moeten zijn, dan werkt het optimaal bij 80 Hz, maar 1 oktaaf omhoog en 1 oktaaf omlaag word het zowiezo een stuk minder. De niervorm word nl volledig bepaald door de fysieke afstand tussen de kasten (1m), en hoe breed je gaat (dus de breedte van de 2 stacks).
    Je kan eea wel delaycompenseren bij andere frequenties dan 80Hz, maar dat zal nooit op het hele sferische vlak geldig zijn...
    Zal na het weekend nog eens verder onderzoeken....
    Een theoretisch model, waarin de speakers als puur omnidirectionele puntbronnen worden beschouwd geeft inderdaad een optimaal resultaat bij 1,06m onderlinge afstand. De groupdelaycorrectie geeft bij lagere frequenties en gelijk blijvende afstand een niervormige afstraling die ongeveer gelijk van vorm blijft. Het totale rendement on axis aan de voorzijde neemt echter af. Er is een oktaaf onder de optimale frequentie van 80 Hz echter nog steeds sprake van een duidelijke koppeling aan de voorzijde en een nagenoeg volledige uitdoving aan de achterzijde.
    Bij frequenties boven de optimale frequentie (80 Hz in ons voorbeeld, gedicteerd door de fysieke afstand tussen de speakers) ontstaat in eerste instantie hetzelfde beeld. Als de frequentie echter in de 160Hz nadert, is een goede canceling aan de achterzijde niet meer te waarborgen zonder dat ook on axis aan de voorzijde zich canceling gaat ontwikkelen. Aan weerszijden van de hartas ontstaan bovendien ongewenste zijlobben.
    In een systeem met meer dan 2 speakers achter elkaar is de bandbreedte van het cadioide systeem verder uit te breiden, maar niet alle luidsprekers kunnen dan hetzelfde frequentiegebied weergeven, waardoor enig rendement verloren gaat. Gezien de gemiddelde bandbreedte waarbinnen subs werkzaam zijn is m.i. een systeem met meer dan 2 speakers achter elkaar dus niet echt nodig.
    In de praktijk blijken andere zaken ook een rol te spelen. De wijze waarop kasten zijn gestapeld of naast elkaar gezet zijn bepalend voor de benodigde finetuning in de afregeling, en zelfs de constructie van de kast zelf is bepalend.

Zoals Mac eerder al opmerkte is de akoestiek ook van invloed. Zo bleek mijn proefopstelling in de open lucht erg imposante resultaten te geven, maar getest in een loods werd het effect grotendeels gemaskeerd door de invloed van reflecties van de tegenover liggende wand. Het toepassen van lange bass arrays met beamsteering gaf een beduidend imposanter effekt.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

ik ga toch voor drie, of 4, omdat daarmee de bandbreedte wat vergroot wordt. ( vooral onderin, bij de langere golven extra effect. )

ik zit te wchten op de nieuwe mapp, die heeft iets meer nauwkeurigheid onderin.

Comment

• soundshaper
        • Dec 2003
        • 25

citaat:**************
        ik ga toch voor drie, of 4, omdat daarmee de bandbreedte wat vergroot wordt.
        Even een opmerking hierover.

Heb de cursus van Mr Magu ook gevolgd en naar mijn weten heeft hij ook gezegd dat deze opstelling pas goed werkt als je 4 subs zo neerzet. Dan werkt het truukje namelijk binnen het hele frequentiegebied voor een sub. Minder geeft idd wat problemen in bepaalde frequentiegebieden (check in mapp online)
        Ik heb deze opstelling al verschillende keren gebruikt (met L-accoustics sb218) en moet zeggen dat het toch een goed resultaat geeft.

Wilde het ook toepassen op de Yes-tour, omdat Chris Squire (bas) een aantal pedalen gebruikt die zeer lage sub frequenties weergeven, die soms het hele podium zo ernstig liet mee resoneren dat Steve Howe en Jon Anderson er later over kwamen klagen. Maar doordat de systech er geen weet van wilde hebben heb ik die (lompe zelfingenomen) Duitser maar zijn eigen gang laten gaan (was wel een hele goeie tech verder), terwijl de FOH-tech het wel eens had willen proberen. Had per kant 4x S4 (alleen sub aangesloten) op de vloer en 10x I4 subs per kant gevlogen.
        Joosten mag het weten...

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

leuk allemaal, duidelijk verhaal ruud, er is kennelijk ook (nog) niet echt een universele oplossing om laag te richten....
          Duidelijk dat meerdere subrijen beter werkt als je geen geavanceerde (frequentieafhankelijke) compensatie hebt, en denk ook dat als je dat wel hebt ruud zijn oplossing slimmer is....
          Heb je al geprobeerd om inderdaad met 4 en volledige gecompenseerde rijen te werken? zou toch ook nog meer bandbreedte (en minder rendement met gelijkblijvend aantal subs) moeten hebben...
          Ook weer afhankelijk van hoe breed de rijen zijn....
          knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Geplaatst door soundshaper

Heb de cursus van Mr Magu ook gevolgd en naar mijn weten heeft hij ook gezegd dat deze opstelling pas goed werkt als je 4 subs zo neerzet. Dan werkt het truukje namelijk binnen het hele frequentiegebied voor een sub. Minder geeft idd wat problemen in bepaalde frequentiegebieden (check in mapp online)
            a idd , sprak m onlangs nog in vegas, en uiteraard moet het met minimaal 3 sub's ( dan helpt de derde de eerste weer etc.)

b de demo's bij aem en hof waren met usw's, en 650-P's , en met zijn drietjes. Dan gaat-ie wel iets verder dan met zijn 2-en, waarbij het effect toch duidelijker frequentie-gebonden is......

Maar sinds de dolby 5.1 ( en die 1 staat voor ::: algemeen goed is is het stereo sub eigenlijk verboden. En kun je dus met een mono-sub cluster spelen.

Comment

• BBQruud
              • Feb 2004
              • 43

Ik begrijp uit sommige reakties dat toch het beeld bestaat, dat een acceptabele bandbreedte van het cardioide effect alleen te halen is met meer dan 2 speakers of speakerrijen achter elkaar, al of niet omdat de veelgeprezen Mr Magu dat zegt. Met een frequentieafhankelijke groepslooptijd is echter een zeker gelijkwaardig effekt haalbaar, mits de totale bandbreedte van het effekt ruwweg 2 oktaven niet hoeft te overstijgen. De oplossing is echter in veel standaard luidsprekerprocessoren niet uitvoerbaar, omdat er geen allpassfilter in kunnen worden gemaakt.
              Hieronder enkele gesimuleerde polar plots van mijn testopstelling, met de benodigde groupdelay per frequentie. Het vertragingstraject is gerealiseerd met een tweede orde allpassfilter met een Q van 0,1. ter vergelijking is in het eerste plaatje de achterste speaker uitgezet om een beoordeling van het koppelgedrag mogelijk te maken. De afstand tussen twee cirkels in de plots stelt een waarde van 5 dB voor. Groetjes, Ruud.

.....Oeps, foutje met uploaden gemaakt, plots volgen.

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

citaat:Ik begrijp uit sommige reakties dat toch het beeld bestaat, dat een acceptabele bandbreedte van het cardioide effect alleen te halen is met meer dan 2 speakers of speakerrijen achter elkaar, al of niet omdat de veelgeprezen Mr Magu dat zegt.
                  Dat begrijp je dan verkeerd Ruud...

De methode "van Magu" (is nutuurlijk niet ZIJN methode), dus zonder frequentieafhankelijke delay werkt pas goed met 3 subkasten of meer. DAT is waar men het hier over heeft...
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• BBQruud
                    • Feb 2004
                    • 43

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Dat begrijp je dan verkeerd Ruud...

De methode "van Magu" (is nutuurlijk niet ZIJN methode), dus zonder frequentieafhankelijke delay werkt pas goed met 3 subkasten of meer. DAT is waar men het hier over heeft...
                    Dat is inderdaad volstrekt juist

Comment

• soundshaper
                      • Dec 2003
                      • 25

citaat:BBQruud
                      Ik begrijp uit sommige reakties dat toch het beeld bestaat, dat een acceptabele bandbreedte van het cardioide effect alleen te halen is met meer dan 2 speakers of speakerrijen achter elkaar
                      @ BBQ ruud
                      Jou manier van denken en doen klopt zeker wel [^], maar het probleem is dat het nog niet erg makkelijk toe te passen is momenteel (door de limiet die de huidige processors je opleggen, zoals je zelf ook al aangeeft [V]). Want uiteindelijk scheelt het je een hoop kasten die je neer moet zetten om hetzelfde resultaat te bereiken. Dus is deze manier (de Magu-optie) momenteel de makkelijkste om van een omnidirectionele speaker een min of meer gerichte (cardioide) laagweergave te creeeren.
                      Je plaatjes waren in ieder geval duidelijk genoeg (tenminste als het de plaatjes zijn die jadjong heeft geplaatst) en ik hoop dat je me verder op de hoogte wil houden van deze ontwikkelingen.
                      Joosten mag het weten...

Comment

• Jag
                        • Nov 2002
                        • 319

Misschien een stomme vraag hoor: maar waarom komen er niet meer merken met een cardiode sub zoals Meyer die heeft of beam stearing systemen zoals Axys die heeft? Lijkt me een logischere oplossing dan met conventionele subs zelf met processors aan de slag te gaan.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

omdat Ome Johnnie dat gepatenteerd heeft, en er dus juridisch nogal wat haken en ogen aanzitten.
                          Verder is het leven niet zo eenvoudig als een paar luidsprekers achter elkaar zetten, er gebeurt nog al wat in de kast qua interferentie.

Comment

• BBQruud
                            • Feb 2004
                            • 43

citaat:Geplaatst door Jag

Misschien een stomme vraag hoor: maar waarom komen er niet meer merken met een cardiode sub zoals Meyer die heeft of beam stearing systemen zoals Axys die heeft? Lijkt me een logischere oplossing dan met conventionele subs zelf met processors aan de slag te gaan.
                            Ik ben ermee bezig, zowel met beamsteering als ook met cardiosubs en combinaties daarvan. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Het is allemaal een kwestie van tijd en prioriteiten. E.e.a is gekoppeld aan de ontwikkeling van een nieuw DSP platform, waardoor de beperkingen van de nu standaard verkrijgbare apparaten wegvallen.
                            Groetjes, Ruud.

Comment

• Jag
                              • Nov 2002
                              • 319

citaat:Geplaatst door BBQruud

Ik ben ermee bezig, zowel met beamsteering als ook met cardiosubs en combinaties daarvan. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Het is allemaal een kwestie van tijd en prioriteiten. E.e.a is gekoppeld aan de ontwikkeling van een nieuw DSP platform, waardoor de beperkingen van de nu standaard verkrijgbare apparaten wegvallen.
                              Groetjes, Ruud.
                              Met een compleet systeem? Of alleen een DSP die dit soort opstellingen met conventionele subs makkelijker/beter maakt toe te passen?

Comment

• BBQruud
                                • Feb 2004
                                • 43

citaat:Geplaatst door Jag
                                Met een compleet systeem? Of alleen een DSP die dit soort opstellingen met conventionele subs makkelijker/beter maakt toe te passen?
                                De research richt zich op complete systemen. In welke vorm of voor welk toepassingsgebied dit uiteindelijk op de markt komt hangt af van nog te nemen beslissingen van het management. Ik neem geen commerciele beslissingen. Je gaat er geheid komend jaar meer van zien en horen.

Comment

Working...