rare opstelling van de bassen, waarom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Je bent niet de enige die zich dat verbeeld [:I]

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

nooit gemerkt, hoe kom je erbij?
      knoppen en waarden :)

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Maar de voorkeur van MAc voor eyer (er zijn beroerdere voorkeuren denkbaar!) is niet het onderwerp van gesprek in dit topic....

Dank voor de simulaties Michel, denk dat we de uitleg aangaande richten met basreflex wel achterwege kunnen laten, ivm theoretisch gewets en betere alternatieven (zoals hoorngeladen), dank derhalve.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Ik ben nog geen DAP-wegsite tegengekomen waar alle theorie van coherente trillingsbronnen ( btw, een principe uit het jaar 1682.....Huygens junior..discussie met Newton over golf en deeltjesverschijnsel...) zo eenvoudig worden uitgelegd als bij ome johnnie. Oja, hij past het ook nog eens toe, das dan ook wel weer geinig.

Zolang 90% van je verstookte vermogen niet bij je publiek komt maar bij de vogels in de lucht, de buren, het volgende dorp, etc is een wat natuurkundiger basis best wel eens handig.

Maar de meeste techneuten kunnen de snelheid van geluid niet eens opnoemen. En gaan vervolgens een speaker onder het balkon op 12 meter delayen met 120 ms. (waar gebeurt, ik heb er zelf bijgestaan, zonder (met) pardon...)

Ook een motivatie trouwens om op dit forum aktief te zijn.

T'is trouwens niet verplicht om je voor te stellen, maar je mag natuurlijk wel wat info geven in je profiel.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

citaat:Geplaatst door moderator

Maar de voorkeur van MAc voor eyer (er zijn beroerdere voorkeuren denkbaar!) is niet het onderwerp van gesprek in dit topic....

Dank voor de simulaties Michel, denk dat we de uitleg aangaande richten met basreflex wel achterwege kunnen laten, ivm theoretisch gewets en betere alternatieven (zoals hoorngeladen), dank derhalve.
            welke simulaties? niks gezien, behalve een link van servodrive...
            zal ik dit topic dan maar ivm bovenstaand "gezwets" sluiten?
            Of zullen we openstaan voor elkaars mening, en het ononderbouwde eenlijnig kerkelijk denken (in hoorns danwel meyer danwel BR) achterwege laten.

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Een slotje lijkt mij geenszins op zn plaats. Al was het alleen maar omdat me nog niet helemaal helder is (hoewel een stuk duidelijker dankzij de BBQruud uitleg), hoe je nu kunt komen tot een gewenste koppeling.

euhm 340/m sec? beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid enzo....

Comment

• Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

Zijn geen simulaties, maar real-life metingen

2 Stefan: heb voor mezelf ook nog geen afdoende natuurkundige verklaring kunnen geven voor hetgeen ik met mijn oren waargenomen heb.

Weet wel dat hoge Q-factoren opslingeringen kunnen veroorzaken in time-domain. En aangezien er steeds (zoals je zelf al aangaf) een smalbandig effect is tussen twee achter elkaar geplaatste subs is dit een mogelijke factor die meespeelt. Wellicht spelen ook factoren mee als non-lineariteiten m.b.t. fasegedrag, group-delay, in het werkingsgebied en foutjes in opstelling (ff foutje in meten ... bedankt!) en delay mee.

In elk geval ... bij de CSAs die ik gehoord heb leek het alsof er met name 1 toon erg prominent was, die ook nog eens naresoneerde. Wellicht dat dit met betere filtering, processing een stuk verbeterd kan worden.
                Groeten,
                Michel

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door ralph

Een slotje lijkt mij geenszins op zn plaats. Al was het alleen maar omdat me nog niet helemaal helder is (hoewel een stuk duidelijker dankzij de BBQruud uitleg), hoe je nu kunt komen tot een gewenste koppeling.

euhm 340/m sec? beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid enzo....
                  Dat is duidelijk dat het niet duidelijk is, want die 340ms en luchtvochtigheid gaat bij die korte koppelafstanden van 1 of 2 meter helemaal niet op. De veranderingen zijn zo minimaal en de golflengtes zo lang dat enz....

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

waarmee lezen weer tot kunst is verheleven dok...het was een antwoord op de vraag van mac over delaytijden onder een balkon...en laten die nou doorgaans niet op 1-2 meter van het podium zitten[:I]

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Blijft een feit dat deze vreemde opstelling niet voor niets is bedacht. Ik stel me zo voor dat eraan gemeten is en dat mensen met goede oren hebben staan luisteren hoe dit klonk. Dat het dan slecht klinkt in bij een bepaald optreden kan zeer veel andere redenen hebben die losstaan van de opstelling. Misschien was er iemand die per ongeluk op de EQ de 60Hz met 8dB geboost had...

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

waarmee lezen weer tot kunst is verheleven dok...het was een antwoord op de vraag van mac over delaytijden onder een balkon...en laten die nou doorgaans niet op 1-2 meter van het podium zitten[:I]
                        schrijven ook een kunst was wel dom van dokter dB, lees dan ook vaak bewust over het meeste heen[)]

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

ja fantasties.

blijft het feit dat de meeste speaker-energie in de meeste zalen door oa het dak geabsorbeerd dan wel teruggekaatst worden.

dus 2 problemen :
                          a extra versterkervermogen meeslepen voor de spanten, en plafond's
                          b extra terugkaatsing met alle loopptijdproblemen en dus fase problemen van dien via datzelfde plafond.

en daarom kun je maar beter richten, met ook wel een kleine tegemoedkoming in kwaliteit en afstraling, maar Ieder voordeel hep sijn nadeel, en vice versa.

we kunnen nou eenmaal niet om de traagheidswetten van newton heen. En om nou iedereen een paar studio-monitoren op zijn petje te plakken is ook weer fysisch onhandig.

mochten er mensen zijn die hier wel een oplossing voor weten : per mail graag, en dus nu BOT. ( back on topic)

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Onderwerp opgeschoond, zoals Mac al zei: Back On Topic!

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

BOT:
                              heb eens wat zitten doen en rekenen, maar met slechts 2 puntsopstelling (ipv 4), zit je toch altijd nog met de afstand tussen de 2 kasten die eea begrenzen.
                              Die zal globaal 1 meter moeten zijn, dan werkt het optimaal bij 80 Hz, maar 1 oktaaf omhoog en 1 oktaaf omlaag word het zowiezo een stuk minder. De niervorm word nl volledig bepaald door de fysieke afstand tussen de kasten (1m), en hoe breed je gaat (dus de breedte van de 2 stacks).
                              Je kan eea wel delaycompenseren bij andere frequenties dan 80Hz, maar dat zal nooit op het hele sferische vlak geldig zijn...
                              Zal na het weekend nog eens verder onderzoeken....

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

dat bedoelde ik, de meeste subs worden op een middenfrequentie van 63 Hz ingezet, een octaaf erboven is al vaak midlaag, een octaaf eronder halen de meeste systemen niet eens. EN dan gaat die truc redelijk op.

Comment

Working...