rare opstelling van de bassen, waarom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

citaat:Geplaatst door jadjong

Hier nog een foto, maar dan van DanceValley 2003.
    Volgens mij moet je hier tussen dan ook nog een bepaalde afstand houden. Meestal pakken ze daar gewoon de breedte van een wiel plaat voor, maar dat is hier weer niet gebeurt dan..

Het idee is leuk, maar heb het nog steeds niet goed gehoord...

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

citaat:Geplaatst door Iko

citaat:Geplaatst door jadjong

Hier nog een foto, maar dan van DanceValley 2003.
      Volgens mij moet je hier tussen dan ook nog een bepaalde afstand houden. Meestal pakken ze daar gewoon de breedte van een wiel plaat voor, maar dat is hier weer niet gebeurt dan..

Het idee is leuk, maar heb het nog steeds niet goed gehoord...
      ik wel, met zowel usw's als 650-p's.

en je moet dus idd NIET een wielplaat als maat nemen, maar een ouderwtese duimstok, rolmaat, of meetinstrumentje.

Comment

• timmel
        • Sep 2004
        • 111

Hier staat uitleg over het principe van cardioide subs maken. Het hele topic is trouwens heel leerzaam. Greetz

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...59&whichpage=4
        niet genoten is altijd mis

Comment

• BBQruud
          • Feb 2004
          • 43

Ik lees hier en daar dat het realiseren van cardioide sub simpelweg te realiseren is door een tweetal luidsprekerkasten achter elkaar te zetten en met delay te spelen. ook op div websites wordt dit gesuggereerd. Het is echter beslist geen goede oplossing. Als je de boel gaat narekenen, blijkt dat een dergelijke oplossing maar voor 1 frequentie optimaal werkt. Deze frequentie wordt bepaald door de fysieke afstand tussen de kasten. Die afstand moet 1/4 Labda bedragen voor de frequentie waarop het effekt gewenst is. De voorste luidspreker moet dan ook weer met diezelfde 1/4 Labda worden vertraagd. Aan de voorkant van deze combinatie is het geluid uit beide kasten dan in fase, terwijl het aan de achterkant net in tegenfase is. Het effekt heeft een vrij hoge Q (beperkte bandbreedte), waardoor het resultaat niet erg indrukwekkend is.

Het achter elkaar zetten van meerdere kasten kan de bandbreedte van het effect aanzienlijk vergroten, maar er is wel filtering nodig die de bandbreedte per luidsprekerrij beperkt en een zekere fasetracking garandeert. In de praktijk dus een complexe oplossing met een beperkt rendement. Een nagenoeg perfekt cardioide afstraling kan worden verkregen met 2 achter elkaar geplaatste luidsprekers welke worden geprocessed d.m.v. een combinatie van delay en een allpassfilter, waarmee het vertragingstraject frequentieafhankelijk wordt aangepast op maximale canceling aan de achterzijde. In de praktijk heeft deze oplossing een zeer goed resultaat over een bandbreedte van 2 oktaven, waarvan de centre frequency kan worden bepaald op de hierboven beschreven wijze door de afstand van de speakers goed te kiezen. Een onderlinge afstand van 1,06 meter levert een optimale uitdoving bij 80 Hz aan achterzijde en een optimale optelling (6 dB) on axis aan de voorzijde (uitgaande van een geluidssnelheid van 340 m/s). De totale bruikbare bandbreedte voor cardioide afstraling loopt dan ruwweg van 40 Hz tot 160 Hz met processing. Over deze gehele bandbreedte blijft de canceling aan de achterzijde zeer goed, en is de koppeling aan de voorzijde 3 dB of meer. Groetjes, Ruud.

[8D][8D]

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

ruud heeft precies gelijk.
            Zijn methode is helemaal niet direkt complex, alleen tot nu toe niet realiseerbaar met de huidige commerciele allround processors zoals omnidrive, soundweb of xta224/226.
            Misschien wel met lake contour?
            Hij heeft het iig zelf gemaakt, dwz eigen code etc in dsp. [8D][8D]
            knoppen en waarden :)

Comment

• Stephan
              • Mar 2001
              • 34

De gene die dit onderwerp begonnen is vroeg heeft iemand ervaring met deze opstelling? Maar het enige wat tot nu toe gepost is op Ruud na zijn opmerkingen uit het ongerijmde. Dus kom maar op wie heeft er ofwel theoretisch ofwel praktische ervaring met het "sturen" van sub en kan dus echt wat bijdragen aan dit onderwerp en niet op zoek naar een nominatie voor de gouden zwatelaar van Kopspijkers.

Even terug komen op Ruud's verhaal 2 sub's achter elkaar geeft idd een hele smalle bandbreedte waarop er canceling optreedt aan de achterkant en geen aan de zijkant daarom hebben personen uit Nederland (en dus niet onze taco etende vriend magu) dit natuurkundige principe opgepakt en dit verder uitgebreid en zijn gekomen met een 4x4 opstelling van dubbel 18" subs wat leidt tot +/- 24 db minder geluid aan de achterkant met zeer werkbare bandbreedte. Wat resulteert in een cardioide afstraling van je subs.
              Dit is een systeem wat beproefd is en werkt het gene waar Ruud op doelt, is volgens mij het gebruik van fir filters. Ik heb begrepen dat je daar in een vergevorderd stadium mee bent alleen heb ik een dergelijk filter nog nooit werkend gezien, maar theoretisch zou het moeten werken.

Even voor Michel op Islander festival op kop van java in a'dam zijn totaal geen problemen geweest met het geluid. Ik weet niet waar je dit gehoord hebt maar zo zie je maar weer geloof niet klakkeloos alles wat je hoort. Even leuk om te vermelden het setje wat daar hing was naar mijn mening het beste wat ik gehoord heb in de afgelopen 1.5 jaar op een paar schows na die we de arena gedaan hebben.

Om even terug te komen op Roety zijn vraag deze sub opstelling wordt voornamelijk gebruikt in venue's waar geluids overlast een wezenlijk probleem is. Hogere tonen zijn nooit een probleem mbt geluidsoverlast zeker niet met goed te richten systemen als line arrays oa omdat ze niet omni zijn. Sub echter is wel omni en straalt dus alle kanten op dus ook naar omliggende woonhuizen, oplossing: sub's cardioide maken en de kant op laten afstralen waar het de minste overlast bezorgd.
              steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Over het geluid op Islander gaan we het maar niet (weer) hebben...De bezoekers vonden het geluid op de vrijdag bij kane prima, maar de berichten over de zaterdag waren zo dramatisch dat het voor de organisatie aanleiding was om het message board dat vol stond met lauter negatieve ervaringen van bezoekers onmiddelijk off-line te halen...is daarna ook niet meer online geweest

Mijn kennis van (sub) laag houdt al heel snel op, maar toch zit ik met een paar vragen:

Het omnidirectionele gerdrag van sublaag is dus te "sturen", is dit alleen door de koppeling van de verschillende kasten te bewerkstelligen?
                Is dit iets wat je ook in een kast zou kunnen simuleren?
                Alvast dank voor de heldere uitleg ruud tot voor zover, ik kon het volgen...en dat is al heel wat
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

citaat:Geplaatst door Stephan
                  Even voor Michel op Islander festival op kop van java in a'dam zijn totaal geen problemen geweest met het geluid. Ik weet niet waar je dit gehoord hebt maar zo zie je maar weer geloof niet klakkeloos alles wat je hoort.
                  Zo Stephan, da's aardig van je, ik moet dus op jouw woord afgaan en niet meer op mijn eigen oren?? Lijkt me een beetje omgekeerde wereld.

De problemen waar ik op doelde liggen meer op het vlak van vervelende (milieu)ambtenaren, met je weet wel welke gevolgen.

Blijft bij mij toch de indruk, hoe mooi de theoretische verhalen ook zijn, tot nu toe is mijn indruk dat het niet resulteert tot een muzikaal laag. Wat het doet met de afstraling is wel leuk ... voor de achterburen.

Voor Ralph: het sturen van het 'omnidirectionele' laag kan ook door bv gebruik te maken van hoorns. Als het totaal oppervlak groot genoeg is, krijg je richtwerking. Ter illustratie de volgende polarplots van een stack van 4 B-Deaps (Servodrive). Bij de aantallen die nodig zijn voor een flink evenement wordt de 'hoorn' groter, en de controle over het laag naar beneden uitgebreid.

Groeten,
                  Michel

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

denk ff over het verschikl van 40 naar 80 hz : dat is dus 1 octaaf. Omdat we meestal al bij een hz of 80 (100?) overgaan naar de toppen heb je dus inderdaad maar een zeer smalle bandbreedte nodig, vandaar dat sit bij sub wel toe te passen is.

oa de m3d-sub van meyer ( en de psw-6) werken volgens dit principe. (uitraard enige filtering, fasecorrecties, etc)

Maar demo's van de sub opstelling met 3 omni's achter elkaar bij Hof en AEM op de parkeerplaats hebben me versteld doen staan.

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

citaat:Geplaatst door Michel van de Beek
                      [br
                      Blijft bij mij toch de indruk, hoe mooi de theoretische verhalen ook zijn, tot nu toe is mijn indruk dat het niet resulteert tot een muzikaal laag.
                      Wat een onzin, en dat beoordeel je bij die ohzo "muzikale" tiesto muziek?

[br
                      Voor Ralph: het sturen van het 'omnidirectionele' laag kan ook door bv gebruik te maken van hoorns. Als het totaal oppervlak groot genoeg is, krijg je richtwerking. Ter illustratie de volgende polarplots van een stack van 4 B-Deaps (Servodrive). Bij de aantallen die nodig zijn voor een flink evenement wordt de 'hoorn' groter, en de controle over het laag naar beneden uitgebreid.
                      dat gaat evenzo dus ook op voor gewone bassreflex systemen.

Comment

• Michel van de Beek
                        • Oct 2000
                        • 283

citaat:Geplaatst door dokter dB

[br
                        Blijft bij mij toch de indruk, hoe mooi de theoretische verhalen ook zijn, tot nu toe is mijn indruk dat het niet resulteert tot een muzikaal laag.
                        Wat een onzin, en dat beoordeel je bij die ohzo "muzikale" tiesto muziek?
                        De discussie of (bepaalde) dance muziek muzikaal is wil ik hier niet eens aangaan.

Ik weet wel wat ik niet muzikaal vind, en dat is wanneer al het laag verandert in een ééntonige naresonerende brei waarin geen onderscheid meer te vinden is. Als dit muzikaal is hadden (bas)gitaren, violen, noem het maar op maar 1 snaar nodig.

citaat:Geplaatst door dokter dB

dat gaat evenzo dus ook op voor gewone bassreflex systemen.
                        Als je de muur (of lijn) van basreflex speakertjes idd groot genoeg maakt zal er idd een richtingswerking gaan ontstaan. Naar mijn weten is er echter wel een (wellicht subtiel?) verschil met hoe dit werkt bij hoorns.
                        Groeten,
                        Michel

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Als je de muur (of lijn) van basreflex speakertjes idd groot genoeg maakt zal er idd een richtingswerking gaan ontstaan. Naar mijn weten is er echter wel een (wellicht subtiel?) verschil met hoe dit werkt bij hoorns.
                          inderdaad, hoorns zullen (meer dan bij BR) van klank veranderen, door meer efficiency aan de onderkant.... dat is tegelijk ook een nadeel als je je set wilt uitsplitsen...

maar de bafflevergroting met meerdere subs, en daardoor grotere richtingswerking van sublaagkasten is voor BR en hoorns ongeveer () gelijk.

Comment

• Stephan
                            • Mar 2001
                            • 34

over smaak valt idd niet te twisten maar hoe onderbouw je natuurkundig dat een unidirectionele sub of sub opstelling niet muzikaal meer is Michel?
                            steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!

Comment

• BBQruud
                              • Feb 2004
                              • 43

citaat:Geplaatst door Stephan

......het gene waar Ruud op doelt, is volgens mij het gebruik van fir filters. Ik heb begrepen dat je daar in een vergevorderd stadium mee bent alleen heb ik een dergelijk filter nog nooit werkend gezien, maar theoretisch zou het moeten werken.
                              @ Stephan. De beauty is, dat er geen fir filter nodig is. Het realiseren van het benodigde vertragingstraject kan gebeuren met een eenvoudig tweede orde allpassfilter. Dit is een filter met slechts 5 coefficienten, waardoor beslist geen krachtige processor nodig is.
                              Zoals de dokter al opmerkte, zijn dergelijke filters helaas in gangbare luidsprekerprocessoren niet te maken. Met een handige experimenteer omgeving voor de PC (bijvoorbeeld MAX MSP), een goede geluidskaart en wat rekenwerk is echter een volledig werkende applicatie te maken.

Comment

• BBQruud
                                • Feb 2004
                                • 43

citaat:Geplaatst door **************

oa de m3d-sub van meyer ( en de psw-6) werken volgens dit principe. (uitraard enige filtering, fasecorrecties, etc)

@Mac: Verbeeld ik het me nou, of bespeur ik bij jou af en toe een vederlichte voorkeur voor bovenstaand luidspreker merk??[}][}]

Oeps, sorry....kon het niet laten

Comment

Working...