Monitor Stacks Dj's
Collapse
X
-
I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas. -
dateq limiter, ga je te harder dan vooraf ingesteld, vliegt de gehele set op -40 DB.(voor 5-10 seconden)
Comment
-
ja tis af en toe wat met die monitor sets, gister op een feestje geweest (als bezoeker) daar draaide de hele avond een aantal DJ's en waren tussendoor een aantal kleine live-acts (CD + microfoons) en de zangeressen en rappers die voor de DJ Booth op het podium stonden hadden grootse moeite om de boel niet te laten rondzingen door de monitor speakers.Comment
-
Hoi David,om te beginnen altijd de output attenuator achter op de DJM800 op -12db zetten en daarna de hel zooi door een multiband compressor halen
ander idee is misschien op de rode lampjes van de inputs van de DJM800 en relais aansluiten die als de DJ in het rood gaat de hele DJ Booth onder schrikdraadspanning of 380V zet.
of als ie in het rood gaat de relais gewoon de audio mute?
Ik ben niet opzoek naar een hoe-verpest-ik-de-avond functie.
Zheny, hoe moet ik bij de opdrachtgever goedpraten dat het geluid soms wegvalt? dat is toch voor niemand handig??
Ik ben er niet om politie-agentje te spelen. Dat is niet mijn taak, en ik heb er ook helemaal geen zin in.
-12Db, gaat dan niet de DJ juist z'n gains + master helemaal klokje rond draaien?=de hele boel zwaar oversturen? of maak ik nu een denkfout...
en dan zit jij met je -12Db signaaltje wat nog opnieuw door een pre-amp moet....?Last edited by LJ_jacob; 17-11-09, 17:42.mijn auto rijdt 1 op stoplichtComment
-
Ja, je maakt een denkfout. Het probleem met veel dj's is nu juist dat ze geen reet om die lampjes geven, maar alleen maar dat hun hele set meer impact heeft dan die van hun voorganger. Dus begint men de set al met een plaat er harder ingooien dan de laatste plaat van de vorige dj. En de plaat daarna moet natuurlijk nog weer harder. Sommige DJ's beheersen de kunst van het gas terugnemen, de meeste helaas niet. In combinatie met een opgeblazen ego en/of een kapot gehoor, lijdt dat al snel tot een tafel die geheel in het rood staat.Hoi David,
Ik ben niet opzoek naar een hoe-verpest-ik-de-avond functie.
Zheny, hoe moet ik bij de opdrachtgever goedpraten dat het geluid soms wegvalt? dat is toch voor niemand handig??
Ik ben er niet om politie-agentje te spelen. Dat is niet mijn taak, en ik heb er ook helemaal geen zin in.
-12Db, gaat dan niet de DJ juist z'n gains + master helemaal klokje rond draaien?=de hele boel zwaar oversturen? of maak ik nu een denkfout...
en dan zit jij met je -12Db signaaltje wat nog opnieuw door een pre-amp moet....?
Oftewel; hoe groot je set ook is;In het rood gedraaid wordt er dus toch wel, hoeveel gas je zelf ook terugneemt.
De attenuator terugdraaien heeft nu juist als voordeel dat die mixertjes niet meer (of minder) oversturen in de master, de kanalen daar kunnen we helaas nog niets aan doen (SPL limiters in de kanalen gebouwd lijkt me nog steeds geen slecht idee :P) En wees maar niet bang dat je hierna een te klein signaal krijgt hoor, dat signaal ligt dan nog steeds boven de 0dB. En al zou het nog door een pre-amp moeten, so what? Ik laat dat gebeuren altijd op mic-kanalen binnenkomen.
EDIT: Sterker nog, ik heb er ook nog DI's tussen zitten zodat ik er nog 20dB af kan tikken, dit is echt nodig, ik doe dit soort dingen namelijk meestal digitaal.
Misschien niet zo extreem als sommige van de sets, die ik hier voorbij heb horen komen. Maar dit is wat ik van de zomer neer heb moeten zetten voordat de heren van het label tevreden waren; een half C4 setje, zoals je op het filmpje ziet staat dat spul zo'n 1,5m van meneers oren af. En ja hoor, tot tegen de limiters aan.
YouTube - Steve Lawler @ Dance Valley 2009 , playing Reset Robot - Do? the slot
Niet een filmpje dat ik gemaakt heb hoor, de mensen met wie ik ga stappen zijn meestal nog wat waziger
Last edited by sparky; 17-11-09, 19:43.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Misschien niet zo extreem als sommige van de sets, die ik hier voorbij heb horen komen. Maar dit is wat ik van de zomer neer heb moeten zetten voordat de heren van het label tevreden waren; een half C4 setje, zoals je op het filmpje ziet staat dat spul zo'n 1,5m van meneers oren af. En ja hoor, tot tegen de limiters aan.
YouTube - Steve Lawler @ Dance Valley 2009 , playing Reset Robot - Do? the slot
Niet een filmpje dat ik gemaakt heb hoor, de mensen met wie ik ga stappen zijn meestal nog wat waziger
Cool idee, die 1x1x1M watertanks met lampjes erin
.
En met een half c4 setje kan je ook nog aardig wat kapotmaken
.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Dat zijn LED-parren en die zitten er achter, kost flink wat DMX kanaaltjes heb ik me laten vertellen door de dienstdoende knipperaar.
En ja, natuurlijk is een halve c4 set als monitorsysteem best vernietigend.... heb er zelf ook tussen moeten staan om changeovers voor te bereiden, ook met oordoppen in is het nog afschuwlijk. Ik heb het niet gemeten daar, maar hard is het zeker, loeihard.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Volgens mij gaat de FOH set er ook stevig tegenaan....
Zo hard dat de lampen er zelfs van knipperen.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Yup, 20 C4 toppen, 20 C4 subs en 14 'L Acoustics SB28's, die de limiters aantikken in een circustent 46m in diameter. Da's op zich een boel lawaai, maar het was maar net genoeg om de labelmannen tevreden te houden...
Overigens lagen er ook nog 4 maxen achter de DJ's. Het grootste gedeelte van de dag stonden de sidefills zo'n 6m uit elkaar en zo had ik nog wat extra druk in het midden van de booth.Last edited by sparky; 18-11-09, 22:32.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ik snap het, jammer dat ze het niet van de kwaliteit maar van de kwantiteit(in dit geval volume) moeten hebben... Dan kunnen we slechts blijven hopen dat ze er ooit nog eens achter komen dat ze zelf maar beter hun best moeten doenJa, je maakt een denkfout. Het probleem met veel dj's is nu juist dat ze geen reet om die lampjes geven, maar alleen maar dat hun hele set meer impact heeft dan die van hun voorganger. Dus begint men de set al met een plaat er harder ingooien dan de laatste plaat van de vorige dj. En de plaat daarna moet natuurlijk nog weer harder. Sommige DJ's beheersen de kunst van het gas terugnemen, de meeste helaas niet. In combinatie met een opgeblazen ego en/of een kapot gehoor, lijdt dat al snel tot een tafel die geheel in het rood staat.
Oftewel; hoe groot je set ook is;In het rood gedraaid wordt er dus toch wel, hoeveel gas je zelf ook terugneemt.
mijn auto rijdt 1 op stoplichtComment
-
oei oei oei, dat moet ik tegenspreken! dat klonk tenminste nog enigszins normaal, geen 128kbs schelle overstuurd opgenomen amateur minimal kijk-mij-eens-bootleg remix mashup re-remix aftreksels wat tegenwoordig op de markt is, klinkt echt nergens meer naar! en dan nog even lekker door zo'n DJM800-ellende bak hoppa! stond laatst met zo'n laptop pikkie op een klus die zo weinig bas had, kwam uit z'n mini-jack-naar-2x-tulp niets onder de 100 Hz uit..... heel jammermijn auto rijdt 1 op stoplichtComment
-
Ik vind de jack outputs van laptops niet heilig. Ze ruisen vaak, en als je pech hebt, hoor je de harde schijf interfereren, of zelfs de bewegingen van de muis. In een PA setup is het zonder galvanische scheiding onbruikbaar omdat je dan vaak aardlussen krijgt. Bovendien is de uitgang ongebalanceerd dus vrijwel niet te gebruiken voor lange afstanden.
Echter, de serieuzere laptops zijn klankmatig prima bruikbaar. Als je direct na de uitgang DI's gebruikt, zit je qua aardlussen veilig en blijft er genoeg signaal over. Hard uitsturen op de laptop is ook een remedie, omdat de volumeregeling in het digitale domein plaats vindt dus alle interferentie die er in het apparaat huist, gaat relatief gezien meer deel uitmaken van het uitgangssignaal naarmate je zachter uit stuurt.
Laptops die qua frequentierespons compleet afwijken van lineair kom ik weinig meer tegen. Het komt vaker omdat de mentaliteit van de gebruiker niet in het straatje ligt van de technicus die het allemaal moet laten klinken. Slecht gecomprimeerde MP3's is ons deel. En bedankt. Vergeet ook niet het geluidsontwerp onder presentaties, filmpjes of wat dan ook: doorgaans gemaakt in een thuissituatie waar geen professionele afluistering is, maar vooral geen kennis en ervaring op het gebied van geluidsontwerp, mixage en mastering.
Tijdens festivals kom ik genoeg mensen tegen die graag het systeem even willen beoordelen middels muziek via een iPod of laptop en dan gewoon met een minijack de insert returns van de tafel pakken. Dit gaat prima. Of bijvoorbeeld intro's van een concert, of instarts voor een theatervoorstelling: allemaal klankmatig dik in orde, zolang de technische kwaliteit van het medium (ongecomprimeerd bronbestand) maar hoog is, en de inhoudelijke kwaliteit van het fragment is gemaakt door iemand die gevoel heeft voor geluidsontwerp en ook benul heeft van de situatie waarin het wordt uitgespeeld. Niet voor niets maken ze bij films een TV mix en een theatermix. Beide communiceren hetzelfde gevoel, maar in een TV mix moet je rekening houden met een totaal andere omgeving waarin het uitgespeeld wordt.
Het is vaak voorgekomen dat ik een instart via een laptop heb geweigerd omdat de kwaliteit ondermaats leek. Meestal heb ik een USB interface bij me met een drivers CD die ik dan aanbied als alternatief voor de minijack, of het fragment op CD laat branden zodat ik het zelf kan instarten. In de meeste gevallen loste dat niks op en zat het probleem al in het geluidsontwerp zelf.
Welja.
Een mogelijke oorzaak voor weinig/geen bas uit een minijack constructie is dat de connector niet ver genoeg in de laptop is gestoken. Iets met fase. Soms is dat de schuld van de laptopfabrikant (verzonken chassisdeel), de anatomie van de jackplug, of een combinatie. Zo vreet mijn iPod geen Neutrik minijack (signaal valt continu weg), maar Dap vindt hij heerlijk...
Tja.Comment
-
100% eens, alleen was de betreffende "muzikant/dj" al zo ver naar een andere wereld vertrokken door de cocktail van poeders pillen drank en weetikhet wat nog meer dat ik met zo'n verhaal niet meer aan hoefde te komen. Door de houding en het gedrag van de beste man vermoedde ik ook dat hij niet echt een computer expert was... Speculeren is gevaarlijk, maar ik kon er dit keer echt nix mee. Jammer dat de boze vinger dan in dit soort gevallen wel vaak richting de techniek wordt gestoken. .....mijn auto rijdt 1 op stoplichtComment

Comment