Drive In

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Geit
    • Jul 2006
    • 33

ik zou eerst voor de tiefjes gaan, dan de CD speler, aangezien je met dat staal nog wel eventjes kan, truss is altijd zo'n dure aankoop.

en er zit nu (volgens mij) best wel veel werk in die ijzeren brug, met die par46's.

Ik moet zeggen, knappe set, zijn hier aardig wat "drive-in's "(lees marktverziekers) die minder weg zetten, en er minder tijd aan besteden.

Het is te zien dat je plezier hebt in je hobby en er graag aan werkt.

ik zou zeggen, ga zo door
    Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• timoruitje
      • Apr 2006
      • 44

ja ik ben het wel met je eens, geit. eerst een keer statiefjes, daarbij zat ik te denken aan opwindstatieven en dan zelf iets bedenken dat ik eerst m'n (zware)lichtbalke de lucht in de hijsen (en dan op de boxen te schuiven) en daarna mijn losse lampen erop kan zetten en de lucht in te hijsen.
      heeft iemand hier misschien ideeen voor ofzoiets (goedkoop)

en even op dj full efffect: ik draai nog niet op feesten, ben ik wel van plan,ik moet alleen nog even een paar lampen bestellen, ik heb een paar kapotte en cd's want ik heb wel gebrandde cd's maar das illegaal geloof ik...
      en een nieuwe brug sluit ik nog even uit want als ik daar al die lampen in zou moeten zetten... (... nog even niet)

Comment

• Geit
        • Jul 2006
        • 33

ik denk dat je je windupstieven(noem jij opwind, het enigste wat mij opwind is mijn vriendin die me met bepaalde ogen aankijkt ) lichtelijk molestreerd als je ze die metalen brug laat optillen.

heb je een weegschaal in de buurt van je spullen?

zo ja, ga eens wegen wat elk onderdeel weegt.

als je dit weet kunenn we kijken of er windupjes zijn die geschikt zijn voor jou(liftvermogen en budget afwegen).
        Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• timoruitje
          • Apr 2006
          • 44

je hebt helemaal gelijk windup statieven, kon ff niet op de juiste naam komen
          ik heb geprobeerd de helft van de brug te wegen met een grote weegschaal maar die gaat tot 25 kg en de helft van de lichtbalk woog meer dan dat duss totaal meer dan 50 kg maar hoeveel meer dat weet ik niet

Comment

• Geit
            • Jul 2006
            • 33

Ok, ik ga nu even uit van 75 kg, weeg dit wél even na met een wat preciezere weegschaal

Dan zouden de statieven 75/2 = 37½ kg per stuk moeten kunen houden, dit is zonder veiligheidsmarge.

dat stukje beveiliging werkt zo:

L is het gewicht dat 1 statief maximaal mag hebben bij vf=5, wanneer het statief dubbel geborgt is mag je dit lezen als vf=10. ik ga uit van 2 dezelfde statieven.

max load = L + L x 0.75

wanneer we L=40 nemen komen we uit aan:
            max load = 40 + 40 x 0.75
            max load = 60

die 2 statieven mag je dus tot 60 kg veilig belasten. hier gheb je dus niets aan.

snap je de rekensom?

ga eens op zoek naar windup statieven die binnen jou budget vallen en deel je rekenwerk met ons.

bericht aan mods: indien er fouten in mijn post zitten graag aanpassen, om gevaarlijke situaties te voorkomen. Dank u
            Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• timoruitje
              • Apr 2006
              • 44

ja ksnap het wel aardig alleen wat betekent dat vf=5?
              en om het te wegen kan ik dan bij een te lichte weegschaal de ene kant op de weegschaal en de andere kant op preciesdezelfde hoogte op bijvoorbeeld een tafeltje? en dan het gewicht op de weegschaal maal twee doen of klopt het gewicht dan niet meer

Comment

• Geit
                • Jul 2006
                • 33

je methode om te wegen gaat denk ik zo niet lukken, het is nog geen ramp, als je het gewicht maar weet voordat je er statieven voor gaat halen

vf is de "veiligheidsmarge" ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen.

vf = 5 is de marge om je appratuur te beschermen, wil je boven mensen gaan hangen zul je vf=10 moeten aanhouden.

het vf verhaal:

meneer K&M maakt een statief, laat dit testen door de heren van TUV oid. die zetten er steeds meer druk op, totdat het statief stuk gaat. Het laatste gewicht dat het statief dan kon houden word beshouwd als vf=1, dat wil zeggen. het statief kan het aan.

vf=5 is het gewicht van vf=1, maar dan gedeelt door 5. dit word gedaan om je apparatuur te beschermen, zodat het niet vervormd enzo.

wil je boven mensen gaan hangen? vf=10 aanhouden.
                waarom? als jij iets ophangt ben jij daar verantwoordelijk voor, komt t naar beneden kun jij de schadevergoeding gaan betalen, houd iemand er letsel aan over, dan kun je rustig sstellen dat je een 2de maandsalaris nodig gataahebben als je strakjes gaat werken.

vf = 10 is de waarde van vf = 1, maar dan gedeelt door 10. Dit om er dus voor te zorgen dat het zowieso goed is opgehangen, en er dus niets kan gebeuren. Een stukje extra veiligheid dus.

Veiligheid met trussberekeningen enzo is vrij ingewikkeld, je kunt via J&H een cursus volgen bij Rinus, maar dat gaat je wel flink wat kosten.

Daarom even kort samengevat wat jij moet weten:
                - wat jij ophangt ben jij verantwoordelijk voor(ik meen tot je 18de jaar je ouders)
                - een bezoeker van een feest is geen speelgoed, denk goed na over de veiligheid, of laat dit doen door iemand.
                - de opgegeven waarden bij de meeste statieven zijn vf=5, prima dus als je er geen mensen onder wilt laten staan. Hoe het zit met ruimte rondom de statieven? dat zou ik graag horen van andere forumleden, hier ben ik niet zeker van.
                - wat je niet kent? daar blijf je vanaf. Zo simpel is het. Wil je er meer over leren, dan kun je er op internet heel veel over vinden, vergeet dan ook niet om op het forum te zoeken. Er zijn hier genoeg leden die je graag helpen met nieuwe dingen leren.
                Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• timoruitje
                  • Apr 2006
                  • 44

dus als ik het goed begrijp gaat een statief waar max. 30 kilo bij staat in een advertentie bij 150 kilo kapot?

Comment

• Geit
                    • Jul 2006
                    • 33

Als ik het goed heb geleerd dan klopt dat ja.

zo niet, dan hoor ik het zo van iemand op het forum

Maar je gaat dus altijd uit van het opgegeven gewicht, het is leuk om te weten dat ie bij zoveel kilo uit elkaar klapt, maar dat wil je dus niet hebben.

Let er truwens bij de aanschaf van je statieven op dat je een degelijk merk statief haalt. Deze kunnen langer mee, en zullen het in de eventueele verhuur beter doen. Ook vind ik het er een stuk netter uitzien naar de klant toe.

Onder degelijke merken versta ik oa VMB, hoewel dat nu nog even ver buiten je budget valt ben ik bang.

Een Showtec tripod stand oid zou ik niet vertrouwen. Maar ook daar is veel over te vinden op het internet
                    Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• Bastisito
                      • Sep 2004
                      • 185

Bij een statief dat niet gekeurd is kun je eigenlijk de belastbaarheidsgetalletjes gelijk weggooien. Die zijn immers nergens op gebaseerd, ja op de marketingafdeling van de fabrikant. Maar daar wil ik toch niet echt al te veel op vertrouwen als het op veiligheid aankomt.

Pas als een statief gekeurd is (door de Tüv oid.) kun je de getallen serieus nemen.
                      Als voorbeeld neem ik de VMB Te03: deze is gekeurd voor 100 kg.
                      Een trussbrug op 2 statieven zou dus in princiepe 200 kg. mogen wegen.
                      Maar (!): over het algemeen nemen we een factor 0.75 daarvan om helemaal veilig te zitten.

Dus 100 x 100 x 0,75 = 150 kilo voor de trussbrug zit je (relatief) veilig.

Wat 'Geit' hierboven ergens zegt is overigens klinkklare onzin:

Een statief dat gekeurd zou zijn op zeg 50 kilo met een VF=5 kun je niet ineens een extra borging aanbrengen zodat je op een VF=10 aankomt. Wil je dat wel doen, dan moet je er maar half zoveel inhangen!

Vind je het heel gek dat trussberekeningen zou ingewikkeld zijn? Je moet met honderden dingen rekening houden...
                      Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Geit
                        • Jul 2006
                        • 33

ok, dan klopt mijn informatie niet.

Ik was ervan op de hoogte dat een statief uitgevoert met fdubbele borging vf=10 genoot. Ik heb het hier over een statief wat vanuit de fabriek zo word uitgevoert.

maar dit blijkt dus niet?

Waar is de dubbele borging dan goed voor? als je de belastbaarheid toch moet halveren?
                        Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• timoruitje
                          • Apr 2006
                          • 44

zou dit statief gekeurd zijn en zou die het goed houden?

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Originally posted by timoruitje
                            zou dit statief gekeurd zijn en zou die het goed houden?
                            Het statief dat je laat zien, is een luidspreker statief, ik zeg niet dat je hem NIET kunt gebruiken, maar je moet dan wel eerst een spigot adapter erbij kopen (als je er trussadapters op wilt gebruiken). Tevens kunnen 2 van deze statieven maar 45 kilo dragen, ik weet niet of dat voor jouw doel genoeg is.

Even ter vergelijking 45 kilo is 2 T-4 barren en 2 mushroom achtige lichteffecten...

Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• timoruitje
                              • Apr 2006
                              • 44

oja das waar ook een luidspreker statief...
                              maar met z'n tweeen kan het toch 60 kilo dragen (2x30)?

Comment

• Geit
                                • Jul 2006
                                • 33

dat had ik ook al uitglegd, 30 + 30 x 0.75

dus ze kunnen maar 45 kilo dragen, je gaat altijd uit van 3 kwart van de maximale load van je statieven.
                                Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

Working...