Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Aangestuurd met een goede amp zal de Punisher lager en harder gaan dan jouw (vrij kleine) W-bin. De W-bins doen het vooral goed in het rendement tussen de 75-200Hz. In de tijd dat W-bins populair waren liepen deze bijvoorbeeld vaak zelfs door tot deze 200Hz waarna een grote midhoorn het overnam. Onder de 75-80Hz doen de W-bins niet veel meer, pas bij het stacken van 6-8 kasten per kant begint de W-bin zijn ware kracht te vertonen. Ik heb het dan over de grotere 2x15" of 1x18" versies. Jouw kleinere W-bins met enkel 15" zullen het standalone of zelfs als monostack lastig hebben onder de 70Hz. Het beste is om eens zelf te gaan luisteren naar een goed aangestuurd Punisher systeem om zelf te bepalen of je het goed vindt of niet. Bastisito beschrijft heel goed wat de Punisher doet.
Ik heb vrijwel het gehele Punisher topic al doorgelezen, en uiteraard laaiend enthausiast word ik ervan... Maar ik heb besloten toch nog een tijd (ik kan nou eenmaal voorlopig niet teveel geld gaan uitgeven...) de W-Bin's te behouden... Ik weet dat er onder de 70 Hz niet veel output is (tussen de 70-90 dB klonk op gehoor ook het hardste vond ik, tuurlijk geen vergelijking, mja..) maar ik weet haast zeker dat komend jaar ook 2 Punisher's in de plaats komen... De JBL "toppen" ben ik echter wel nog erg goed van te spreken, die behoud ik..
Is er iemand die de zaagtekeningen heeft (met correcte afmetingen) om een de punisher te maken in 18mm hout. Ik kan dit ook wel zelf maken, maar als er al iemand dit werk al heeft gedaan kan ik er misschien wel van profiteren.
Inderdaad, het probleem is juist de houtdikte. Plan op spekerstore is voor 15 mm. Aanpassen naar 18mm vraagt toch wel wat werk. Ik wil echt wel 18mm gebruiken (MDF) om de prijs van het materiaal te drukken. Deze MDF kost voor mij veel minder dan 15mm multiplex. Eventueel gewichtstoename is voor mij geen enkel probleem.
18mm MDF is inderdaad een stuk goedkoper dan 15mm berken. Echter de kast zal zwaarder worden. Bovendien kost de kast met Ciare driver en afwerking sowieso enkele honderden euro's en dan maken die paar extra knaken voor het hout toch ook niet meer uit?
Voor mij is de 18mm MDF toch een serieuze pak goedkoper, bijna 35 euro per plaat. (is via een goede kennis) als ik 3 platen reken maakt dit bijna 105 euro. Wij denken eraan om 4 afgewerkte kasten te maken, dan kom ik op 420 euro. Komt er nog eens bij dat ik die 18mm MDF bijna gratis kan laten zagen, wat voor 15mm niet kan. (Wordt niet verkocht op de zaak waar die kennis werkt) Lijkt mij toch wel de moeite. En zoals ik al zei is het gewicht voor ons geen enkel probleem.
en mocht je een keer een case tegen de zijwand aanrijden, (vooraan aan het einde van de hoorn) dan heb je een probleem. mag je de driver eruit slopen en opnieuw beginnen. als je het doet, doe het dan meteen goed. 15mm meranti is een mooie middenmoot. minstens zo sterk als berken, kost minder, weegt helaas wel weer meer. (maar alsnog aanzienlijk minder dan MDF)
Hallo, ik heb ooit grote bashoorns gemaakt in mdf, als het gewicht geen probleem is mdf is veel mooier af te werken, maar je moet het
wel goed behandelen tegen vocht , want daar kan mdf niet tegen.
het heeft wel zijn voordelen om kops af te ronden en zo, maar ik
gebruik het toch ook niet meer.
groeten eddie
In deze topic word ook nog een keer gesproken over 12"highpower LF chassis van beyma, eminence, rcf, etc in vergelijking/ in plaats van die van Ciare
Weet iemand van jullie nog welke modellen dit waren? Ik zit alweeer een uur achter deze topic en kan de modellen niet meer vinden. Kan iemand mij helpen
Comment