Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:Wel probeer ik het dan, dubbel uitgevoerd in één kast van 120 x 58 cm vooranzicht te krijgen en dan 85cm diep. Mocht het nodig zijn dan mag de kast ook wel iets hoger worden als 120 cm, maar de breedte van 58cm is wel wenselijk omdat mijn top 58cm breed is.

Hoe denken jullie er nu over?

Ik plaats straks even de plots online, tot dan

Groeten Martin
    Het gewicht vind ik geen probleem, maar hoe denken jullie over bovenstaand?

Ik plaats straks

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Hallo,

Sneller dan ik dacht maar hier zijn de plots: Ik heb de Punisher gesimuleerd in Hornresp om die als referentie te gebruiken voor de aangepaste versie maar uit voorgaande blijkt dat ik andere resultaten behaal als met AJHorn. Kunnen jullie eens kijken als dit aan Hornresp ligt of aan een foutieve invoer van mij?

Hier een plot van een enkele punisher met 2,83V (1W)

En een plot van een originele punisher verdubbeld door de functie multiple speakers van Hornresp. Ik heb hier een spanning van 2,0V ingesteld (geeft op 4ohm ook 1W dus de verbeterde curve komt puur door koppeling en niet door het verdubbelde vermogen!)

Ik hoop dat jullie hier eens aandachtig naar kunnen (en willen) kijken.

Bij een enkele punisher zit ik pas op de Max SPL bij 60Hz i.p.v. 50Hz, wat door Contour wordt gegeven. Wel ongeveer 102dB, dat komt wel goed overeen.

Wat wel leuk is om te zien is dat het rendement behoorlijk stijgt bij 2 stuks.

Misschien kan iemand een plot van AJHorn online zetten? Mocht webspace een probleem zijn, mail hem dan maar naar mij. Plaats ik hem wel online.

Groeten Martin

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Hallo Martin,

Ik heb het even gecheckt met AutoCAD en de achterkamer van de Punisher is ongeveer 33 liter en daar gaat de driver dus nog vanaf dus zeg 28 liter terwijl jij 50 liter hebt aangenomen. Een te grote achterkamer kost je wat druk rond 50Hz.

Tevens heb jij Vtc op 1500 cm3 gesteld terwijl ik hier 3000cm3 heb aangenomen. Zoals je zelf al had uitgevogeld begint de hoorn halverwege de Caire driver. Dus de ruimte daarvoor hoort bij Vtc alsmede het volume in de konus dus dat maakt ongeveer de 3 liter. Echt nauw komt dit echter niet en dat is natuurlijk een voordeel omdat je dit soort dingen nooit zeker kan weten. De grens tussen voorkamer en hoorn is bij de Punisher behoorlijk vaag.

De verdere verschillen zijn te verklaren door het verschil in de programma's. Met Hornresp krijg ik ook een (weliswaar zeer gering) dalletje bij 80Hz.

Verder geeft AJ-horn zeker NIET het maximale/volle rendement bij 50Hz. Zoals ik al eerder aangaf ligt het maximale rendement tussen de 50Hz en 100Hz bij 100Hz en zal daar circa 102dB bedragen terwijl het bij 50Hz ongeveer 99dB bedraagt.

MVG Contour

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

citaat:Geplaatst door michiel

Je moet inderdaad de overige parameters weten voordat je een zinnige uitspraak kan doen over de prestaties van de drivers.

Stel nou dat je twee dezelfde drivers hebt, maar de een heeft een lagere fs. Dan betekent dit dat de ophanging slapper is. Om de totale compliantie te bereiken heeft de achterkamer een groter aandeelin de totale compliantie van de driver/achterkamer combiantie.
          Zoals ik al zei blijk de lucht in de achter zich als een veel meer lineaire ver te gedragen als de ophaning van de driver.

Maar ik heb nu helaas geen tijd verder. Ik heb nog wat lees voer, in de loop van de week zie je het wel verschijnen.
          Nu heb ik weer tijd, en ben ik weer een beetje ontwaakt.

Het verhaaltje heeft geen betrekking op mijn eigen bevindingen, maar heb ik van het net gehaald. Om precies te zijn komt een groot deel van de info hier vandaan: http://www.audioroundtable.com/HighE...sages/514.html.
          Tevens heb ik hiernaast nog andere info gezocht over dit soort onderwerpen, en ik ben op het gemakje bezig om ook de dingen die niet te simuleren zijn op een rijtje te zetten, en helder te krijgen voor mijzelf. Ik probeer zelf niet al te veel met de wiskundige bewijzen te doen, maar meer met de bevindingen van andere personen en gegevens uit de praktijk. Ik denk dat die juist meer zeggen dan de moeilijke formules achter het fenomeen.

Het "slappe ophaning verhaal" heeft inderdaad wat minder positieve gevolgen op de frekwentie respone. Het is ook puur iets wat met vervorming te maken heeft. Dit verklaart onder anderen de dip in de respone van de LAB horn (een andere reden voor de dip is een klein foutje in het ontwerp). Tom danley heeft de LAB 12 speciaal zo laten maken, dat deze bij horn loading ook op hoge excursion niet (weinig) zou vervormen.

Simulaties geven inderdaad iets minder mooie resultaten met drivers die een slappe ophanging hebben. Dat maakt het weer heel erg lastig om de beste compromis te vinden tussen de frekwentie lineariteit en de minste vervorming. Ik denk zelf dat hoe hoger de excursion wordt, hoe belangrijker de vervorming wordt en hoe meer je moet inleveren op je respone vlakheid.
          Groeten, michiel

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

zeer interessant stukje text!

ff goed lezen is een must, maar je snapt op een gegeven moment waar ze het over hebben

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

@Contour,

Kun je misschien nog plots online zetten van AJ Horn inclusief de input gegevens??

Daar ben ik wel benieuwd naar

Groeten Martin

Comment

• arie
                • Feb 2003
                • 550

Wat ik mij nu al een tijdje afvraag is of de punisher goed zou presteren onder 2 das st215 per kant.Ik gebruik zoals jullie waarschijnlijk weten nu rcf esw 1018 4 per kant, deze houden alleen die dassen lang niet bij zouden 4 punishers dat wel doen of zou er wijnig verschil zijn?En hoe zit het nu met de diepgang van die dingen zijn ze wat dat dan betreft te vergelijken met de eswtjes?alvast bedankt voor jullie reactie gr arjan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

De Punisher zal naar mijn weten, minder diepgang hebben maar wel iets meer rendement. Nog een voordeel is dat het geluid verder draagt.

Daarbij komt dat die punishers 2 x zwaarder te belasten zijn (1200W i.p.v 600W) Is ook weer 3dB meer.

Er zijn op de sub meeting vergelijken gemaakt tussen front loaded bas reflex en de punishers, zoek hier eens naar via de zoekfunctie.

Groeten Martin

Comment

• Klaaske
                    • Jun 2003
                    • 571

citaat:Geplaatst door mbottens

Er zijn op de sub meeting vergelijken gemaakt..
                    Mocht er interesse zijn kan die nog wel een keer georganiseerd worden
                    <font size=\"1\">
                    Groeten,
                    Jaap
                    <b>
                    -[GSXke :)]-
                    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Die interesse is er wel, maar dan deze keer wel in de zomer .

Mvg Johan

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

tja anders zijn we weer bevroren

dat was koud maar wel leuk om te zien wat voor setjes er rond liepen.

eventueel kunnen we hier ook terecht. barneveld dus midden land.

groetjes,
                        Bas

Comment

• arie
                          • Feb 2003
                          • 550

zeker wel interesse in een submeeting (kan eventueel ook wel bij ons borculo).groeten arjan

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:@Contour,

Kun je misschien nog plots online zetten van AJ Horn inclusief de input gegevens??

Daar ben ik wel benieuwd naar

Groeten Martin
                            Heb je nog geen tijd gehad? Of is het niet mogelijk? Als je geen ruimte hebt dan zet ik het wel online, kun je mij het wel even mailen.

Ik ben benieuwd

Groeten Martin

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Bij deze Martin,

Zwarte lijn is een enkele Punisher met 2.83V input, rode lijn zijn twee Punishers met 2.0V input. Eveneens is er een plot voor de max SPL gegeven waarbij 1500W per Punisher is gekozen.

http://img19.exs.cx/img19/7200/mbottens0xx.th.jpg[/IMG]

MVG Contour

Comment

• ronaldm
                                • Mar 2005
                                • 1

Ik lees heel vaak dat men 1500 W e.d. in een speaker stopt , de eerste keer moet dan nog komen , omdat je niets in een speaker kwa vermogen kan stoppen .. Dit is een misvatting die helaas veel voorkomt , aangezien een chassis een bepaalde belasting is voor een versterker zal deze dan ook nooit zijn maximale vraag aan vermogen overschreiden. De reden dat een versterker zwaarder dient te zijn als de maximale vraag van het chassis heeft enkel en alleen met verliezen te maken (powercompressie , warmte e.d.)

Ik hoof dat het zo iets te kunnen verduidelijken.

Comment

Working...