Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

citaat:Geplaatst door mbottens

Mijn vader is aannemer dus die besteld het hout waarschijnlijk wel voor mij, alleen wat gangbaar is bij mijn vader is okeme en dat ligt er dus wel vaak in 18mm en soms in 15mm (voor de toppen). Mijn toppen heb ik gemaakt met okeme en dat beviel goed, alleen mijn bestaande bassen zijn van MDF en daar wil ik eigelijk wel vanaf. Dus iemand ervaring met okeme? zover ik weet is het ietsje zwaarder de hardheid is ongeveer gelijk en als voordeel het is ietsje goedkoper (en in mijn geval hoeft het niet apart besteld te worden).
    kheb wel wat met oukume gewerkt,het is een klein beetje zwaarder dan gammelplex maar de dichtheid is veel beter.(trilt dus ook minder mee)
    mijn monitoren zijn er van gemaakt en dat bevalt me best.
    normaal kost het wat duurder, maar aangezien je pa aannemer is
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:gammelplex
      Wat bedoel je met gammelplex en wat vinden de mensen op het forum van okeme vergeleken met berken multiplex en wat kost dat fins berken per plaat?

PS. heeft iemand een makkelijk lijstje waar de soortelijke gewichten van bovenstaande houtsoorten overzichtelijk in staan. Ik ben wel benieuwd wat dat kastje gaat wegen.

Groeten martin.
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Zeg, ik post het niet voor niets :

citaat:Zelf betaal ik voor de beste kwaliteit (fins) berken (money can buy )zo'n 50 euro per plaat inclusief btw (18 mm, 153 bij 153). Niet het goedkoopst ongetwijfeld, maar een richtlijntje.
        Mvg Johan

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

citaat:Zeg, ik post het niet voor niets :
          Sorry,
          dat betekent dus voor 2,25m^2 50 euro maar voor mij komt 122 x 244 cm plaat beter uit (ongeveer 3m^2) maar dat zal ongeveer 70 euro kosten. Dat vind ik niet zo verkeerd.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaati,

Dit is al meerdere malen naar voren gekomen op andere fora. Berkentriplex is eigenlijk alleen geschikt voor gebruik binnenshuis. De dertien-laags berken is weliswaar exterieur gelijmt, hetgeen betekent dat deze op beschutte toepassingen buiten gebruikt kan worden. Berkentriplex is door het toepassen van speciale lijmsoorten beter vochtbestendig te krijgen, maar door de relatief slechte kwaliteit houtvezel nooit watervast te krijgen. Berkentriplex wordt voornamelijk gebruikt door zijn stootvastheid en mechanische eigenschappen (schroefvastheid, buigsterkte) en door het enorm kleine soortelijk gewicht (0.60..0.68kg/dm3)...

Betonplex is meer watervast, niet omdat er inwendig veel beter houtmateriaal gebruikt is, maar door de kunststof toplaag. Alleen de kopse kanten zijn nog een lek voor water. Betonplex is populair bij het maken van bekistingen voor funderingen, omdat het simpelweg vaak achtereen gebruikt kan worden en gemakkelijk te reinigen is...

Wil je iets watervasters dan berkentriplex (ook al heeft berken meerde lagen, in het houtvak is het gebruikelijk dit hout triplex te noemen), dan kom je uit bij meranti (geel of rood, rood biedt de beste eigenschappen tegen rot, e.d.) of Okoume. Meranti splinterd iets meer dan berkentriplex. Okoume hout wordt vaak gebruikt in watervastverlijmde Aquagarant platen (garantie 10..15jaar). Deze platen zijn ook erg licht (ik schat zo'n 0,55..0,62kg/dm3)...

Mdf (0.65..0.80kg/dm3) is in de meeste houthandels slechts verkrijgbaar in de normale uitvoering. Zo bestaat er ook vochtwerend, watervast en brandwerend mdf (toegepast in deuren), voornamelijk bepaald door het type lijm. Mdf is enorm makkelijk te bewerken en biedt superieure klankeigenschappen. Daarnaast biedt het materiaal goede mechanische eigenschappen en is relatief krasvast door de dichte oppervlakte (mdf heeft dichtheidsprofiel varierend van 0,5kg/dm3 van binnen tot 1,2kg/dm3 buiten)...

Wanneer gebruik je mdf en wanneer berken? Simpel: on the road kies je berken vanwege de betere mechanische eigenschappen, kleiner soortelijk gewicht en iets betere vochtwerendheid. Thuis gebruik je mdf, want klankmatig en qua afwerking komt mdf beter uit de bus. Ook timmermannen zoals mijn broer preferen bij de luidsprkerbouw geen van twee...

Groeten Martijn
            Dit vond ik op een ander forum, is wel een leuke samenvatting voor houtkeuze. Alleen jammer dat fins berken er niet tussen stond, maar waarschijnlijk ga ik toch voor okoume omdat dat qua prijs en gewicht best netjes is en dit heeft mijn vader standaard in zijn bedrijf liggen. (jammer genoeg op het moment niet, ik heb gekeken maar het is weer in bestelling) En dat scheelt mij een hoop centen kan ik beter drivers voor kopen.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de definitieve tekeningen van de SPL Hoorn. En stuit hierbij op het volgende:

Meestal zie je bij Luidspreker ontwerpen dat er een kleine uitsparing is gemaakt op de plek waar de speaker wordt bevestigd. Dit wordt gevreesd in de vorm van de buitenste maat van de speaker, in mijn geval 462mm. Zodat de speaker als het ware in de plaat valt i.p.v. op de plaat, wat zorgt voor een betere positionering. Mijn vraag is nu: Hoe diep wordt er dan gevreesd in 18mm multiplex? Ik dacht zelf aan ongeveer 6mm dan blijft er nog 12mm over om de speaker in te bevestigen. Is dit een redelijke waarde of niet?

PS mijn speaker wordt vanaf de achterkant gemonteerd dus hangt niet door de plaat heen!!! (Dit gebeurt bij de meeste rear loaded hoornen).

Groeten Martin

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Hoe diep wordt er dan gevreesd in 18mm multiplex? Ik dacht zelf aan ongeveer 6mm dan blijft er nog 12mm over om de speaker in te bevestigen. Is dit een redelijke waarde of niet?
                Vaak worden de speakers (helemaal) verzonken, zodat de stootranden één plat vlak met de baffle vormen.
                Een (plaatselijke) verdikking hierbij is wel aan te raden.
                Dus als je de speakers 12 mm diep freest, plak er dan ook een plaat van 12 mm multiplex achter om toch op een degelijke sterkte te komen (dan hoeft er ook niet gevreesd te worden []).
                Voor meer stevigheid kun je ook eventueel een bracing van de overstaande wand tot op de magneet maken, hou hierbij wel rekening met de koelgaten.

Het verzinken heeft btw ook klanktechnisch betere eigenschappen.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Vaak worden de speakers (helemaal) verzonken, zodat de stootranden één plat vlak met de baffle vormen.
                  Een (plaatselijke) verdikking hierbij is wel aan te raden.
                  Dus als je de speakers 12 mm diep freest, plak er dan ook een plaat van 12 mm multiplex achter om toch op een degelijke sterkte te komen (dan hoeft er ook niet gevreesd te worden ).
                  Is dit in mijn ontwerp ook wel te realiseren? (SPL Hoorn). Want zoals ik bovenstaand al vermelde plaats ik de speakers achter de plaat, en dan krijg je dus een verdikking in de compressieruimte.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk verwoord, kijk anders nog eens naar het ontwerp op www.look2me.nl/extreme

Groeten Martin

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

Ik ben begonnen met bouwen, plaats binnenkort wel foto´s. Ik moet wel toegeven dat het erg lastig bouwen is. Vooral de platen waar de speakers in zijn geplaatst (alles is schuin, niets recht). Maar we komen er wel uit.

Jammer genoeg kan ik ook al zijn de kasten klaar de komende twee weken niet gaan testen, ik heb het namelijk erg druk met de drive-inn komende twee weken en die twee 18W1000´s zitten in mijn Subs die ik momenteel gebruik.

Ik bouw ze nu met okoume hout (ik hoop dat ik het goed spel), dat is voor mij het simpelste omdat die op voorraad liggen, (niet te duur he).

Ik hou jullie op de hoogte en de groeten.

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

Dan hier de beloofde foto's, zoals je ziet is er nog niet zo heel veel gebeurd (na ongeveer 8 uur werk, en rookpauzes). Maar hetgene wat je ziet is wel voor 2 kasten klaar, als de zaag/frees e.d. goed staan ingesteld zaag je natuurlijk direct twee keer. Die man op die foto ben ik niet maar dat is mijn vader, het werd mij een beetje te lastig, vooral die plankjes waar de speakers in komen die zijn aan alle kanten schuin en dat kun je beter door een echte timmerman/aannemer laten doen, ziet hij ook wat er met zijn hout gebeurd ja.

Jammer genoeg moet het project nu even een weekje rusten want ik heb het veel te druk, komend weekend zelfs met twee shows tegelijk op pad, en gewoon vanaf vrijdag tot en met maandag draaien. Maar ja volgende week ga ik weer volop aan de gang.

Groeten Martin

[edit]Studiomoderator: foto verplaatst naar andere server. Remote linking niet nomelijk bij look2mee[/edit]

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

Mijn excuses dat ik zo lang niets van mij heb laten horen, druk gehad met mijn bedrijf, studie en normaal is dat geen probleem maar als je dan ook nog een overlijdens geval in zeer naaste omgeving erbij hebt dan valt alles toch wel een beetje uit handen.

Het is dus niet zo dat mijn interesse weg is, in tegendeel! maar het werdt allemaal even te veel.

De SPL-Hoorn is nog steeds in dezelfde staat als voorgaande foto maar wil wel binnenkort even verder gaan bouwen.

Ik heb met plezier het punisher hoorn verhaal doorgelezen en ben blij dat het hoornontwerpen wel is door gegaan.

Vanaf nu ben ik dus ook weer een beetje aanwezig op het forum en zie met plezier de discussies tegemoet

Groeten Martin

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hee martin, gecondoleert, en welkom terug!
                          knoppen en waarden :)

Comment

• mike_nz
                            • Dec 2004
                            • 2

hallo aus Neuseeland!

Können Sie erklären in english?

Zwei 18" woofers?Interessant!

Ich glaube Die euro forum haben mehr Horninfo
                            Sehr nett diagramm!

Cheers!
                            Mike.e

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

citaat:Können Sie erklären in english?
                              Perhaps you could write in English too ?

No need to write German, [u]instead of Dutch</u>. Most people in The Netherlands understand English better than German anyway.

Een beetje offtopic: By the way: the link www.powersound.be/lab doesn't work.

Mvg Johan

Comment

• mike_nz
                                • Dec 2004
                                • 2

hi
                                Ah thats interesting I assumed wrong!

hehe,german was the closest langauge I knew!

Oh that link used to work il fix it.

Cheers!
                                btw Gjerstad horns

Comment

Working...