Compacte 15” sub en 10”+1” Top
Collapse
X
-
-
Nou-nou, ik denk dat er -tevens veel oudere- mensen erg jaloers zijn op je zoon!
Geen idee wat je aan (luister-)ervaringen hebt maar waarmee zou de set mee te vergelijken zijn qua geluidskwaliteit? Ook conform de a-merken?
En inderdaad, welke versterker is het geworden?
Mvg,
Teunuǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazenComment
-
[FONT=Verdana]HaHa, zo had ik het nog niet gezien. Zal toch maar een anker aanschaffen …. [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik vond de EV Q1212 het beste klinken op het laag, veruit de beste controle en gewoon het mooiste laag, droog, krachtig en een enorme druk.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]In het hoog zijn de verschillen kleiner, daar had ik meer van verwacht. De load van 8 Ohm met een rendement van dicht bij de 100 dB 1W/1M maakt dat de versterker het makkelijk heeft. Zelfs onze ‘oude’ € 285,= Behringer EPX2000 kon meekomen en hoefde zich niet te schamen. (op het laag viel die volledig door de mand, met een wollig en ongecontroleerd gehoem).[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik denk dat de Yamaha het beste klonk, maar het verschil was klein, en ik denk dat met een half uurtje tussenpauze ik het verschil niet zou kunnen vertellen. Ik heb de Crest (de duurste van de 3) niet op het hoog getest, volledig overkill als hij met het laag niet mee kan.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Tot zover de tussenstand.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]Comment
-
[FONT=Verdana]Mijn zoon Theun vindt het allemaal wel prima, het gaat om het draaien, en laat 'pa' maar schuiven. Hij bloosde wel een beetje toen hij het setje open draaide en de druk en impact ver boven verwachting was.[/FONT]Nou-nou, ik denk dat er -tevens veel oudere- mensen erg jaloers zijn op je zoon!
Geen idee wat je aan (luister-)ervaringen hebt maar waarmee zou de set mee te vergelijken zijn qua geluidskwaliteit? Ook conform de a-merken?
En inderdaad, welke versterker is het geworden?
Mvg,
Teun
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana](voor de amp keuze zie onder)[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Als vergelijk … moeilijk. Ik heb niet veel dure pro sets gehoord (heb veel ervaring met hele dure huiskamer audio) maar heb wel mijn inspiratie bron overtroffen.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Voor een tuin feest had ik afgelopen zomer een TW audio B15 en M8 geleend. Heb zelfs overwogen om voor zo’n set te gaan, maar vond het middenhoog een beetje tegenvallen voor zoveel geld (6k€)[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Nou, deze top klinkt veel beter, en de sub ook….. dit laatste had ik niet verwacht, maar deze 18 sound unit is gewoon beter dan de lichtere unit die TW audio gebruikt. Daarbij is deze driver zeer speciaal, en klinkt dit hoorntje erg fris, nooit schel of hard …. Wel luid.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
-
Of die driver zo speciaal is..., dat weet ik niet. (Ik ben erg onder de indruk van BMS...) Ik heb wel erg goede ervaring met 18 sound hoorntjes uit die familie. Maar met elk hoorntje geld dat je niet te dicht op (of onder) de minimaal aanbevolen crossover punt moet gaan zitten, anders ziet de driver onvoldoende load meer en dan neemt de vervorming erg snel toe. Dus schel.
Door de 10" mid hoeft de X-over ook niet zo laag, en dan is het een goede combi.Comment
-
[FONT=Verdana]Nou, geloof me deze driver is speciaal. Het is de enige 1" driver die tussen de 15k en 20k niet opbreekt. ik heb ook naar de BMS 4552ND gekeken, en de iets goedkopere BMS 4550, maar die polyester dome breekt gewoon op, en de vervorming is daar slechts -20dB, waar de NSD1095N met zijn bewerkte titanium dome boven de 30k opbreekt, en onder de 20k een maximale vervorming heeft van -40dB bij 130dB SPL. (de beroerder klinkende 3e harmonische ligt zelfs op -70dB bij dezelfde geluidsdruk, waar BMS -50dB specificeert)[/FONT]Of die driver zo speciaal is..., dat weet ik niet. (Ik ben erg onder de indruk van BMS...) Ik heb wel erg goede ervaring met 18 sound hoorntjes uit die familie. Maar met elk hoorntje geld dat je niet te dicht op (of onder) de minimaal aanbevolen crossover punt moet gaan zitten, anders ziet de driver onvoldoende load meer en dan neemt de vervorming erg snel toe. Dus schel.
Door de 10" mid hoeft de X-over ook niet zo laag, en dan is het een goede combi.
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Wat mij irriteerde bij vele driver fabrikanten is dat ze zo wazig doen met welke hoorn gemeten is. Zo stond bij BMS; gemeten met een CD90/75 hoorn. Deze hoorn kon ik echter niet vinden bij BMS. Faital Pro ook zo.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]En inderdaad, er wordt heel veel gebouwd en getest met 18 sound hoorntjes, dus omdat ik niet in de gelegenheid was om van alles te testen ben ik uitgegaan van de beste informatie die ik kon vinden[/FONT]
[FONT=Verdana]Of dat het beste resultaat gaf ….. wellicht niet, maar ik ben zeer tevreden en dat ben ik niet snel.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Maar goed voordat we in een eindeloze discussie vervallen over wat de beste componenten zijn, kan ik stellen dat ik blij ben met mijn keuzes, en zou op dit moment opnieuw exact dezelfde weg hebben genomen. [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Tijd zal het leren, en wellicht hoor ik binnenkort iets wat beter klinkt en gaat het weer kriebelen.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Zo was ik 20 jaar geleden een enorme fan van de Dynaudio Esotar T330, heb meerdere huiskamer speakers hiermee gebouwd. Todat ik een Avalon Eidolon hoorde (en later kocht) die met hun keramische units en 11” Eton woofer alles, maar dan ook alles ver achter zich liet. [/FONT]
[FONT=Verdana]En toen hoorde ik de Eidolon Diamond die er weer een schepje boven op deed…….. maar een 2e hypotheek voor een set speakers ging wat te ver
[/FONT]
[FONT=Verdana]Ach ja …. Gelukkig kunnen we keuzes maken, want het aanbod is groot en we hebben allemaal onze voorkeuren.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]Comment
-
Ik heb een dergelijke set niet nodig. Maar wat een kwaliteit. Je zoon kan trots zijn op een vader die een dergelijke set bouwt. Trouwens ook respect voor je vrouw. Want op de foto's te zien, ben je ook regelmatig bezig geweest in je huiskamer??? met de speakers bedoel ik dan ;-))
succes ermee.Last edited by Jan van Duren; 05-01-11, 12:44.Comment
-
[FONT=Verdana]Dank je, ik zal het doorgeven, maar ze is wel wat gewend.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Toen ik nog thuis woonde (heeeeeeeeeel lang geleden) en al verkering had met deze tolerante jonge dame heb ik een pro set gebouwd op mijn slaapkamer.[/FONT]
[FONT=Verdana]The sub kast was een kopie van the Altec Lansing Voice of the Theatre (voor de minder jeugdigen onder ons) [/FONT]
[FONT=Verdana]Die speaker kon niet meer over de wenteltrap naar benden en is met een hoogwerker naar beneden gehaald toen ik hem verkocht had aan een lokale disco …..

wat een stunt.[/FONT]
-
[FONT=Verdana]Nog even een paar metingen gedaan.[/FONT]
[FONT=Verdana]Het rendement verschil zat me niet lekker want zou niet zoveel mogen zijn als dat het lijkt met luisteren.[/FONT]
[FONT=Verdana]Ik heb hier echter een fout gemaakt in de opstelling want ik had een versterker op het laag en een op het hoog de volume regelaars tussen deze amps hebben geen relatie met elkaar.[/FONT]
[FONT=Verdana]Dus heb ik de meting herhaald meet links op laag en rechts op mid/hoog.[/FONT]
[FONT=Verdana]Nu lijkt het verschil slechts een dB of 2 te zijn.[/FONT]
[FONT=Verdana]Meten onder de 200 Hz in een woonkamer is lastig en geeft allerlei dalen en bulten, dus heb ik onder de 200Hz een ‘nearfield’ meting gedaan.[/FONT]
[FONT=Verdana]Daarbij zet je de meet mic vlak voor de baskast en pas je het volume aan todat het level in de buurt zit van de normale meting. Daarna plak je de twee plaatjes aan elkaar (bij 180Hz). Dit gaat goed omdat zo laag het geluid toch niet richtingsgevoelig is.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]OK, niet het sub-sub laag uit een dubbele 21” maar voor disco/dance/house een prima response.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Dit is het resultaat: [/FONT]
Comment
-
Enig idee hoe idioot lineair dit is voor een dergelijk systeem?
Ik mag graag overdrijven maar dit is gewoon heel erg netjes.
Betreffende dat sub-laag; lager zul je met een 15" PA wooferin een BR-behuizing waarschijnlijk niet komen. Nou, oké, misschien met een Faital Pro 15XL1400 of iets vergelijkbaars(?).
Mvg,
TeunLast edited by 4AC; 08-06-11, 09:57.uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazenComment
-
[FONT=Verdana]He Teun, ja best goed gelukt.[/FONT]Enig idee hoe idioot lineair dit is voor een dergelijk systeem?
Ik mag graag overdrijven maar dit is gewoon heel erg netjes.
Betreffende dat sub-laag; lager zul je met een 15" PA woofer waarschijnlijk niet komen. Nou, oké, misschien met een Faital Pro 15XL1400 of iets vergelijkbaars(?).
Mvg,
Teun
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]MBT die Faital Pro. Ik denk niet dat met dat rendement er meer laag uit komt als de 18 sound, de meeste parameters zijn identiek. Het rendement is een dBtje hoger wat vaak niet ten gunste komt van het laag. Bij de gespecificeerde curve staat geen kast inhoud en tuning frequentie dus ik denk dat dit niet gaat lukken in een 80 liter kastje. Ik ben zeer benieuwd waar die curve vandaan komt. Voor zover ik kan zien doen deze units niet voor elkaar onder.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik zal WinISD er eens op los laten. (wil hier niet de wijsneus gaan uithangen, maar specs zijn zo eenvoudig fout te interpreteren)[/FONT]
[FONT=Verdana]Wit = Faital groen is 18sound[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]
[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Inderdaad een heel klein beetje meer output maar niet veel lager, wel een hele mooie unit.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik denk dat als je een lagere frequentie wil weergeven met een 15” dit ten koste gaat van de totale geluidsdruk. [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik heb thuis een subje in mijn surround set met 2x een 12”, 600 Watt powered. Die gaat laag, zeker tot onder de 20Hz, maar niet extreem luid.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
-
Als je lager wilt moet je simpel naar 18".
Dit is op papier al een meer dan heel nette curve.
Ik begrijp dat je de sub tot 180 Hz laat lopen, heb je ook geprobeerd om lager te crossen?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
[FONT=Verdana]Ik cross ook lager, ik heb bij 180Hz de grafiek van de nearfield meting met de gewone meting laten kruisen, dat klopt natuurlijk niet helemaal.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Het analoge actieve filter dat ik gebruik (Dynacord Powermax 230) kan crossen tussen 45 en 150Hz. Bij 115Hz klonk het het beste.[/FONT]
[FONT=Verdana]Voor de nearfield meting heb ik 150Hz gebruikt en de top gemute, om de response van de sub te kunnen bepalen.[/FONT]
-
Hmmmmm? Je moet gewoon weten waar je naar luistert en wat je wil en moet horen. Subs beluisteren met toppen erbij kan je aandacht ook verschuiven en je perceptie beïnvloeden naargelang de kwaliteit en laagweergave van je top.Comment

Comment