Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Een 6th order bandpass is zeker geen simpel ontwerp te noemen en is bijzonder kritisch waar het gaat om poortafstemmingen. Natuurlijk geeft die wel een hoger rendement maar kan absoluut niet zonder een heel stevige processing die ook nog eens heel nauwkeurig ingesteld moet worden. Dit ontwerp is weliswaar een eenvoudige BR kast maar kwalitatief is daar echt helemaal niets mis mee en ik denk dat dit kastje zonder processing ook al heel goed presteert. Wat dat betreft krijg ik de indruk dat veel mensen hier de kwaliteiten van de 'good old' basreflex zwaar onderschatten.
    Verhalen over dat de worp niet ver zou zijn en het rendement laag doen je bijna geloven dat er geen geluid uit wil komen.
    De grote producties die stadions van geluid voorzien kijken naar kwaliteit, worp, truck-space, vermogen en prijs. En steeds weer zie je dat er voor BR kasten gekozen wordt.
    Bouw een superstijf geconstrueerde kast die, samen met de poorttuning, optimaal is afgestemd op de gebruikte driver en je hebt de best haalbare geluidskwaliteit die er op dit moment mogelijk is met een redelijk rendement en een heel breed toepassingsgebied.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Timothy
      • Aug 2005
      • 175

      Originally posted by Rolandino
      Dat zeg ik ook niet maar omdat in het begin de kastjes naar voren kwamen
      ( pagina 2 ) leek het mij interessdanty zo ook bij de meeste forummers. Het is interessant omdat het geen doorsnee kast is zoals de reflex

      Ook zijn we gewend van jou dat je goede ontwerpen maakt die je in eigen gebruik hebt en netjes bouwt ( foto's op het forum ) bv van je line array en de subs hiervoor.

      Ik vindt het nog steeds knap dat je dit doet op dit forum.

      Alleen vindt ik het jammer dat het ontwerp " simpel " te noiemen is die best goed zou gaan presteren.

      Het ontwerp van je op pagina 2 vindt ik gewoon interesanter mss kun je die ook delen in verschillende opties.

      Een bandpass geeft toch meer rendement in het laag ook in kleine ruimtes en gedraagt zich goed bij enkjelvoudig gebruik net als een reflex kast maar toch net iets meer en is ook simpel te bouwen maar goed dat is mijn ervaring.

      Al bij al super dat je dit doet.
      Eerlijk, moet ik ook een beetje toegeven ontgoocheld te zijn in het resultaat (los van je inspanningen die ik enorm bewonder, net zoals waarschijnlijk het overgrote deel hier op het forum!)
      Ikzelf heb al een reeks BR-kasten staan en volgde dit forum een stuk vanuit de verwachting van een ontwerp in de zin van de nano-sub die je onder meer op pagina twee van dit topic showde.
      Dit kon een meerwaarde zijn (drumfill, kleine locaties met twee topkasten,...)
      Bovendien wou ik ook op houtbewerkingtechnischgebied (wat een woord! ) ook eens de uitdaging aangaan voor het maken van een iets moeilijkere kast...
      Stilletjes hoop ik op de publicatie van de tekeningen en schetsen van je nano-sub (zodat wij zelf eens kunnen nagaan of het een 'moeilijke' kist is)... Dit was echt in mijn ogen een kast met meerwaarde!
      PS: ik zag in het ander topic dat de nano-sub volledig was afgewerkt. Al eens kunnen testen? Met welk resultaat?

      Comment

      • Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

        Het ontwikkelen van een BP is idd wat ingewikkelder dan een BR. HEt bouwen ervan is net zo simpel als een relfex.

        Je praat nu ineens wel heel erg positief over BR kasten terwijl je met je linearray er erg op tegen was.

        Line array's worden in grote stadions of ruimtes gebruikt en ook met reflexkasten.

        Ik zeg niet dat het geen goede kast zal zijn die je nu ontwerpt maar die Nano is gewoon net iets meer apart en anders als je mij en de anderen begrijpt en heeft zeker een meerwaarde dan deze reflex sub.

        Dat is denk ik wat we zouden willen een kastje met een op het oog en prestaties een meerwaarde. het liefst 21" in een schoenendoos. hahahahaha.

        Maar goed. hierover genoeg gezwamt en gewoon wachten hoe het eindresultaat wordt.

        Heb je ook al een idee welke speakers er gebruikt gaan worden ?
        Succes met het doorontwikkelen.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          Originally posted by Rolandino
          Je praat nu ineens wel heel erg positief over BR kasten terwijl je met je linearray er erg op tegen was.
          Ik heb geen idee waar je dat vandaan hebt....
          Enige waar ik toen mee bezig ben geweest is de B2 sub, dit is een BP en daar was ik toen absoluut niet van onder de indruk.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

            Je hebt iig geen goede reflexkast gebruikt onder je LA of toen overwogen om dit te gaan gebruiken.

            Je hebt alleen wat hoorngeladen kasten en BPkasten getest en daaruit je kompakte 18 BPH uit ontworpen.

            Er is idd geen sprake geweest van een BR kast hiervoor maar wat ik uit dat topic haal heb je er ook niet echt een BR kast gevonden voor deze doeleinden.

            Maar goed nu weer back to topic.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              Originally posted by MusicXtra
              Een 6th order bandpass is zeker geen simpel ontwerp te noemen en is bijzonder kritisch waar het gaat om poortafstemmingen. Natuurlijk geeft die wel een hoger rendement maar kan absoluut niet zonder een heel stevige processing die ook nog eens heel nauwkeurig ingesteld moet worden. Dit ontwerp is weliswaar een eenvoudige BR kast maar kwalitatief is daar echt helemaal niets mis mee en ik denk dat dit kastje zonder processing ook al heel goed presteert. Wat dat betreft krijg ik de indruk dat veel mensen hier de kwaliteiten van de 'good old' basreflex zwaar onderschatten.
              Verhalen over dat de worp niet ver zou zijn en het rendement laag doen je bijna geloven dat er geen geluid uit wil komen.
              De grote producties die stadions van geluid voorzien kijken naar kwaliteit, worp, truck-space, vermogen en prijs. En steeds weer zie je dat er voor BR kasten gekozen wordt.
              Bouw een superstijf geconstrueerde kast die, samen met de poorttuning, optimaal is afgestemd op de gebruikte driver en je hebt de best haalbare geluidskwaliteit die er op dit moment mogelijk is met een redelijk rendement en een heel breed toepassingsgebied.
              Tegenwoordig wordt ieder systeem 'geprocessed', zodra je een speaker management systeem inzet is het al 'processen'
              Maargoed, het klopt wat je zegt, je ziet niet veel merken met 6e Order BP omdat er gewoon weg vaak geen kennis of geld is om een degelijke BP kast te ontwerpen.
              Daarom is een BR een veel vaker voorkomende kast, simpel te ontwerpen, simpel te bouwen en genoeg drivers in de wereld om flink te stampen.

              De beste BP kast die ik ooit heb gehoord en veel ingezet wordt met concerten is de CD18 van NEXO i.c.m uiteraard NEXO spul..
              1 kast is het zelfde kwa SPL tegenover 3 EAW SB1002, en da's al een lekkere kast.
              Die gekke Fransen daar kunnen wel goede kasten ontwerpen.

              Vandaar dat ik de LS500 aanhaal.
              Simpel van constructie, 1 plaat multiplex 15mm is voldoende.
              Stop er een B&C NW76 (600 Watts R.M.S) in en hij weegt nog geen 30 kilo, 101dB 1W/1M
              en Max.SPL rond de 134dB. 38Hz tot 110Hz
              Stop je er een B&C TBX100 (1000 Watts R.M.S) in dan wordt deze 35 kilo, 102dB 1W/1M
              en de Max.SPL ligt iets hoger rond de 135,136dB. 32Hz - 110Hz.

              Zet je er acht bij elkaar, heb je een compact sub stackje met veel laag en veel punch.

              Deze hoef je niet stevig te processen, wel mag je er redelijk veel vermogen instoppen, maar da's tegenwoordig een peuleschil gezien de aangeboden versterkers tegenwoordig.

              Ik bedoel niets als een aanval richting jouw MusicXtra, ik waardeer je werk enorm.

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

                Ik ben eigenlijk wel klaar met die verwachtingen die we allemaal hadden, ik moet toegeven, ik had graag het ontwerp van de Nano gehad, die gaat Sander niet vrijgeven, best logich, maar zoals ik nu een klein beetje onder de sluier heb kunnen kijken, aan de hand van de afbeelding, gaat dit een prima subje worden. Natuurlijk zijn er zat BR tekeningen te vinden, maar dit is een exclusief ontwerp, gemaakt door iemand die NIET in zijn hoofd heeft om daar een massa productie van te maken, maar het lekker exclusief te houden. Het meest simpele, kan soms het beste uitpakken, nu combineert Sander iets simpels, met compactheid en goede prestaties. Wat wil je nog meer, wil jij je in moeilijke bochten wringen om een gecompliceerde sub te gaan bouwen, terwijl je een complete tekening van een simpele, goed presterende BR sub kan krijgen van iemand die hier moeite voor doet? Ik niet! Terwijl ik verwacht dat de prestaties van deze sub echt niet veel onder zullen doen voor een BP kast. En dacht je nou werkelijk dat je met de nano sub in eens een grote tent aan kan? Dan moet je er ook we wat meer neer zetten dan 2 perkant (denk ik, correct me if i'm wrong), dat moet bij een BR sub ook.

                Laten we alsjeblieft niet meer zeuren over verwachtingen die we hadden, wees blij dat Sander nu al aangeeft wat het ongeveer gaat worden, anders wasie klaar, heb je je helemaal lekker gemaakt voor de nano en dan zie je dit en denk je, klote ik had wat anders verwacht. Ik wil het ontwerp graag ontvangen van Sander en zal dit uiteraard ontzettend warderen.

                Gr. Tinjo
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  Originally posted by T_Sound
                  Ik ben eigenlijk wel klaar met die verwachtingen die we allemaal hadden, ik moet toegeven, ik had graag het ontwerp van de Nano gehad, die gaat Sander niet vrijgeven, best logich, maar zoals ik nu een klein beetje onder de sluier heb kunnen kijken, aan de hand van de afbeelding, gaat dit een prima subje worden. Natuurlijk zijn er zat BR tekeningen te vinden, maar dit is een exclusief ontwerp, gemaakt door iemand die NIET in zijn hoofd heeft om daar een massa productie van te maken, maar het lekker exclusief te houden. Het meest simpele, kan soms het beste uitpakken, nu combineert Sander iets simpels, met compactheid en goede prestaties. Wat wil je nog meer, wil jij je in moeilijke bochten wringen om een gecompliceerde sub te gaan bouwen, terwijl je een complete tekening van een simpele, goed presterende BR sub kan krijgen van iemand die hier moeite voor doet? Ik niet! Terwijl ik verwacht dat de prestaties van deze sub echt niet veel onder zullen doen voor een BP kast. En dacht je nou werkelijk dat je met de nano sub in eens een grote tent aan kan? Dan moet je er ook we wat meer neer zetten dan 2 perkant (denk ik, correct me if i'm wrong), dat moet bij een BR sub ook.

                  Laten we alsjeblieft niet meer zeuren over verwachtingen die we hadden, wees blij dat Sander nu al aangeeft wat het ongeveer gaat worden, anders wasie klaar, heb je je helemaal lekker gemaakt voor de nano en dan zie je dit en denk je, klote ik had wat anders verwacht. Ik wil het ontwerp graag ontvangen van Sander en zal dit uiteraard ontzettend warderen.

                  Gr. Tinjo
                  Je haalt me de woorden uit de mond, een BP kast zal misschien 2 tot 3 dB meer rendement geven maar in ruil daarvoor is het een stuk lastiger om de juiste processor settings te vinden. Een BR kast is misschien simpel maar ik zou niet weten wat er mis is aan een simpel ontwerp dat gewoon goed werkt.
                  En nee, je kunt met de Nanosub zeker geen grote tent doen, dat zou met meerdere per kant echt wel kunnen maar ik heb daar nog altijd dubbel 18" subs voor.
                  Dit ontwerp is, net als de Nanosub, bedoelt voor kleinere gigs, tapewerk, drive-inn shows, drumfill, DJ monitor en dat soort dingen.
                  Ben met de Nanosub ook aan het expirimenteren om hem te gebruiken voor een cardoïde opstelling met de dubbel 18" subs en het lijkt erop dat hij hier dus ook prima voor te gebruiken is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • JVS
                    • Mar 2004
                    • 317

                    Originally posted by MusicXtra
                    ...een BP kast zal misschien 2 tot 3 dB meer rendement geven maar in ruil daarvoor is het een stuk lastiger om de juiste processor settings te vinden.
                    Welke processorsettings bedoel je precies ? Als ik de processorsettings bekijk van A-merken bassreflex cq. bandpasskasten doen ze meestal niets anders dan enkel een PEQ op de poortfrequentie. De onderste crossoverfrequentie is bij een BR net zo belangrijk als bij een BP, die moet gewoon kloppen ter bescherming van de driver (subsonic).

                    Comment

                    • Jan van Duren
                      • May 2004
                      • 204

                      Voor alle personen die teleurgesteld zijn in het ontwerp van musicXtra is dit misschien wel iets.

                      Cubo 15 (New Line forum)

                      Musicxtra, ga zo door. is buitengewoon goed initiatief.

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        Originally posted by JVS
                        Welke processorsettings bedoel je precies ? Als ik de processorsettings bekijk van A-merken bassreflex cq. bandpasskasten doen ze meestal niets anders dan enkel een PEQ op de poortfrequentie. De onderste crossoverfrequentie is bij een BR net zo belangrijk als bij een BP, die moet gewoon kloppen ter bescherming van de driver (subsonic).
                        Mee eens, alleen kom ik vaak tegen dat juist een Bass reflex veel 'geprocessed' wordt, dus als statement dat dit niet zo is is dus niet waar..

                        Een Band Pass heeft van nature een afstemming, dus de 'rol-off' en de high-cut behoeft weinig of helemaal geen processing.
                        Sommige willen een klein bultje tussen de twee poorten overgang, da's misschien het enige cruciale van een 6th Order Band Pass.

                        Maargoed, als je een mooi werkend BR ontwerp hebt ontwikkeld mag je er best trots op zijn, maar je NANOSUB is misschien iets interessanter voor het grote gros...

                        Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          Een bandpass moet als processing ook een bandpass krijgen en met de simulaties die ik heb gemaakt zit er tussen de afstemfrequenties een dip van ongeveer 3 dB.
                          Het BR ontwerp heeft van zichzelf al een behoorlijk mooi frequentie verloop en zal met een simpel analoog X-over al goed presteren.
                          Tsja, die Nanosub wil iedereen wel bouwen maar die hou ik lekker voor mezelf.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Timothy
                            • Aug 2005
                            • 175

                            Originally posted by MusicXtra
                            Tsja, die Nanosub wil iedereen wel bouwen maar die hou ik lekker voor mezelf.
                            Dat was ondertussen al duidelijk!

                            (Waar is de solidariteit nu toch gebleven!!!??? )

                            Grapje, ik heb respect voor je beslissing: je hebt er immers heel wat werk- en denkzweet in gestoken... (hoewel ik het wel jammer blijf vinden)

                            Comment

                            • Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

                              Always keep the best for yourself !

                              Gelijk heb je hoor.

                              maar dan had je anders moeten beginnen met dit topic om verwarring te voorkomen.

                              Succes met het ontwerp.

                              Kga bij nader inzien toch maar andere subs bouwen met 18" de C-sub heb deze in het verleden gehoord en was er erg onder de indruk van.
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                              Comment

                              • T_Sound
                                • Sep 2009
                                • 267

                                @ Rolandino, je zegt wel, dat je vindt dat sander dit topic anders had moeten beginnen, maar ik heb het hele grote vermoeden, dat hij zelf ook nog niet eens wist welk type kast het ging worden. Toen hij bepaalde wensen kreeg van mede-forumers, die al de hele tijd de nano in hun kop hadden (uitzonderingen zijn er natuurlijk), ging hij bekijken/simuleren (neem ik aan) wat het beste zou zijn, daar is uiteindelijk de keuze van BR uit gekomen.

                                Correct me if i'm wrong, maar ik vind het makkelijk gesproken, dat hij het topic anders had moeten beginnen, niet persoonlijk bedoelt verder, maar de uitspraak is makkelijk gedaan.

                                Gr. Tinjo
                                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                                Comment

                                Working...