Drop arms en yoke ladders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ja, ik vind de vraag ook niet zo vreemd, het gaat in dit geval (zoals altijd gewoon om het doorschuiven van de verantwoordelijkheid.

Gebruik je een product dat getest is op de juiste wijze en het gaat toch mis, kan je wijzen naar de volgende is keuringsrangorde. deze heeft jou immers zwart op wit verteld dat wat je ermee deed was toegestaan en zo schuiven we de schuld door tot in de schoenen van de keurder.
    naar maar waar en eerlijk gezegt ben ik er ook wel blij mee als ik het kan doorschuiven wanneer er een kind met een gescheurde scheel in het ziekenhuis ligt. mischien vindt iemand dit egoistisch, maar dit is nou net hetgeen waarvoor een keuring door derden wel prettig is.

mischien dat het in de praktijk anders ligt, maar gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Niet mee eens....een keuringscertificaat zeg wat over het ding op het moment dat het ding werd gekeurd, zegt niets over de historie ( hoe vaak met welke (over)-belasting gebruikt).
      Tevens zegt het niets over de toegepaste werkwijze.

Ik heb ff het internet afgespeurd naar een foto van wat je bedoeld, ik ken het wel van onderweg, maar een fotootje kom ik niet zo snel tegen helaas, iemand die het gespreksonderwerp kan en wil visualiseren? zou fijn zijn.

Even een aanvulling over waarom je soms niets aan een certifivaat hebt:
      stel je hebt een stuk truss, netjes gecertificeerd etc. Nu ga je dat stuk tuss zelden alleen gebruiken, geeft de fabrikant nu ook een certificaat van de door jou gebouwde constructie?

Leuke vervolgvraag:
      halfcoupler met daaraan een staal of alu buis gelast. haaks op deze verticale buis is weer een horizontale buis gelast. Aan deze horizontale buis hang je een movinghead.
      Nemen we een flinke, een stage zoom...wat is nu de kracht op die constructie als die stage zoom 280gr rond wappert?

Comment

• ralph hogenhout
        • Jan 2006
        • 9

reactie op

Comment

• ralph hogenhout
          • Jan 2006
          • 9

Beste heer Bakker,

Allereerst mijn oprechte excuses als ik u beledigd heb met mijn reactie. Dit was absoluut niet de intentie van mijn topic en de reacties daarop.

In een poging om mijn eigen kennis bij te schaven heb ik dit topic gestart op een forum wat ik vaak bezoek.
          Omdat ik het forum vaak bezoek weet ik ook dat er erg vakkundige moderators aanwezig zijn.
          Vandaar ook dat ik hier mijn vraag heb gesteld..

Het enige wat ik mij afvroeg is of er hulpmiddelen gefabriceerd worden door gerenomeerde bedrijven die aan kunnen geven wat de maximale belastingen van dit soort hulpmiddelen zijn.
          En die dan misschien daarnaast ook enige vorm van keuring/testen op deze hulpmiddelen los hebben gelaten.

Puur en alleen omdat ik door sommige huidige hulpmiddelen het op klus soms erg benauwd krijg omdat sommige hulpmiddelen in erg slechte staat verkeren ( Zwaar verroest, Dunne boutjes in de gehele constructie en zeer slecht gelaste verbindingen ).

En ja het is me al eens overkomen dat een hulpmiddel constructie tijdens het omhoog takelen weer naar beneden kwam..
          Boutje afgebroken....!

Ik weet zeker te weinig van normeringen, wetten e.d.
          Ik hoop daarom ook dat ik snel aan een riggingcursus deel kan nemen en dat ik toch een beroep kan blijven doen op andere mensen hun kennis en vaardigheden middels dit forum.

Drukte is het enige wat ons tot nu toe weerhouden heeft van het volgen van de cursussen. Hopelijk kunnen we er snel mee beginnen..........

met vriendelijke groet, Ralph

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

"Puur en alleen omdat ik door sommige huidige hulpmiddelen het op klus soms erg benauwd krijg omdat sommige hulpmiddelen in erg slechte staat verkeren ( Zwaar verroest, Dunne boutjes in de gehele constructie en zeer slecht gelaste verbindingen )."

Dit is toch al een sterk punt om deze hulpmiddelen in dat geval zeker niet te gebruiken?!!! zwaar verroest, in jouw ogen te dunne boutjes, slecht gelaste verbindingen!! Wanneer jij denkt dat dit niet veilig is dan zou ik het zeker niet ophangen. Ook al zouden hier 5 papiertjes bij zitten die wel zeggen dat het gekeurd is. Wanneer het oog al doet vermoeden dat de hulpmiddelen in "slechte staat' zijn, niet gebruiken en dan evt maar de eigenaar van betreffende producten zelf die verantwoording nemen en laten ophangen, gebruiken.

Dit soort dingen leert men al bij VCA. "onveilige situatie in jouw ogen? betreffende eigenaar of verantwoordelijke erop aan spreken en werk laten liggen.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by Outline
              Wat Ralph er mee op schiet, is
              1) dat hij gedekt is als het eventueel fout gaat.
              Hij is gewoon op zoek naar een bewijs dat het ding aan
              2) de eisen voldoet.
              Probleem is dus blijkbaar:
              welke richtlijn/eisen?
              En op welke grond?
              En wie dan daarna dus weer het papiertje mag afstempelen.
              1) En die opmerking berust op een levensgroot misverstand.
              Maar dat is toch al vaak genoeg aan de orde geweest op dit forum.
              Dus daar ga ik niet wéér een hoofdstuk over schrijven.
              Ga maar eens naar je eigen verzekeraar! Want dat is degene die moet zorgen voor de echte dekking!
              En die valt echt in het niet bij een boete-tje dioor die 'boze meneer'.

2) en val jij in mijn herhalingen,
              want dat is nou net waarover ik ben gevallen bij die eerste posting.....

Als we willen dat dingen helder geregeld moeten zijn zul je eerst die dingen moeten omschrijven, en dan niet meteen een plukje Engels ertegenaan en dan denken dat iedereen wel weet waar het over gaat.
              Het zou "newbie's" sieren om niet meteen te doen of ze precies weten waar ze het over hebben....
              Zelfs de 'rimpelsaurussen' krabben zich soms achter de oren over de telkens weer vernieuwe 'kretologie'. Echt een probleem van deze sector!
              Maar mensen die er bergen (onbetaalde!!!!!!) tijd in stoppen om te proberen op dit gebied enige helderheid te verschaffen, krijgen de wind van voren, omdat degenen die daar niets aan doen het "te druk" hebben.
              Waarvan ik aanneem dat dat niet onbetaald blijft.....
              En vervolgens zijn dat de zielepoten?
              Omdat we in het Hollandse poldermodel altijd direct voor de underdog kiezen?
              Lees dit topic nou nog eens van het allereerste begin! En vel dan een oordeel op basis van jouw kennis (of misschien wel het gebrek eraan!)
              En denk dan eens na over de formele (papiergeil geworden?) structuur van deze malle sector van "cowboys", "ongeschoolden", "certifetisjisten", klagers", "afzeikers", enz. enz.
              Voor scholing of opleiding is geen tijd maar 'we' blazen meteen als newbie wel hoog van de toren?
              En geven tussen de regels ook nog even door dat we nooit van het begrip safety gehoord hebben?
              Wie van deze sector kan leven (= er een inkomen van heeft) zou ook eens verder moeten kijken dan zijn directe eigenbelang... en voor je gaat leuteren over "keuringen" en "certificeren" eerst eens de vraag stellen waar dat soort woorden nou precies voor staan?

Ik ben dan degene die wel altijd serieus moet blijven?
              Op National Geographic is de slagzin: "Think again!"
              en aan "thinking = before posting" ontbreekt het hier nog veel te vaak.

Ik maak hier verder geen woorden meer aan vuil.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Kilian
                • Dec 2005
                • 179

Originally posted by rinus bakker
                Ik mag toch wel bezwaar maken tegen de naamgeving van dit ding?
                Het lijkt me dat we niet al te snel Engelse 'kreten' moeten gaan gebruiken als we niet eens weten wat ze betekenen? (Dat lijkt meer op een vorm van hardnekkige 'interessanteritis'.)
                Laat staan dat we dan weten wat voor sterkte-eisen (?) eraan ten grondslag zouden moeten liggen.
                Kan iemand mij dat misschien vertellen, want als we een keuring op dit soort objecten willen moet die eis er kennelijk al zijn....
                Is dit soort objecten/hulpmiddelen in te delen bij de eisen uit het Bouwbesluit (Woningwet=Eurocodes) of
                juist onder de MachineRichtlijn/ArbeidsmiddelenRichtlijn (Arbowet/Arbobesluit)
                En dan moeten we misschien ook nog vaststellen wie deze sterkte-eisen voor ons gaat verifieren? En hoe dat moet gebeuren....? En wat dat dan mag kosten?
                Is in heel Europa er nou niks anders te bedenken dan telkens weer heel hard "TuV" te roepen? Heeft men in Duitsland dan toch de wijsheid in pacht?
                Dan hadden de Amerikanen, Britten en Russen die Duitsers 60 jaar geleden net zo goed kunnen laten zitten. ;-)

Het enige land dat bezig is om hiervoor normering op te zetten ligt ver weg aan de andere kant van de grote plas.....
                En gaan wij nu in Nederland plotseling de Amerikanse norm-ontwerpen tot Wettelijke eis en keuringsgrondslag verheffen?
                Dat is toch weer wat te veel eer voor de Texaan in het Witte Huis!
                Dus nogmaals - eerst nadenken en dan praten?

En dan begint zo'n topic met de vraag:
                Is er iemand die weet of er voor drop-arms enz. ook normen zijn ontwikkeld, en waar zijn die te vinden?
                Zo'n vraag zal namelijk ook voor een fabrikant of keuringsinstantie gelden - zeker als je niet wilt dat die laatsten jou een (financiele) poot gaan uitdraaien.
                Want dat doen ze zeker als zij eenmaal weten dat jij van niets weet!

Zit er eigenlijk wel iemand te wachten op normering, keuring (en kosten?) op dit gebied?
                Beste Rinus,

Ik weet dat je het zelf heel erg boeiend vind. Maar voegt dit werkelijk wat toe aan de vraag die er gesteld wordt?

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Ik denk dat ik er maar gewoon helemaal mee stop.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Chatten gebeurd via een chatbox hea!

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb veel aan de reacties gehad van Rinus...
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Rinus, juist dat hele 'papiergegeil' is de oorzaak van dit soort vragen! Het is eigenlijk toch te gek voor woorden dat je tegenwoordig een hele sloot papier nodig hebt die moet bevestigen dat jij wel capabel genoeg bent om die ene takel te hangen en de man naast je niet?

En je weet net zo goed als ik dat al die papiertjes niks zeggen als er geen gezond verstand wordt gebruikt. De voorbeelden zien we hier maar al te vaak voorbij komen!

Ik zeg eerlijk dat ik ook m'n papieren niet heb, maar toch hang ik regelmatig iets op. En officieel zal dat wel weer niet toegestaan zijn. Maar zolang je je verstand maar gebruikt kom je een aardig eind. En ik kan zeggen dat er in die ongeveer 13 jaar dat ik nu 'hobby' er bij mij nog NOOIT iets naar beneden is gekomen!

Maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat de gemiddelde mens tegenwoordig door alle regelgeving het niet meer durft/weet en dan gewoon graag gerustgesteld wil worden.

Comment

• Sander de Graaf
                        • Oct 2006
                        • 2

hey droparms, die heb ik nodig maar nog niet gevonden waar ik ze kan kopen.

Dus de vraag nog eens: Waar kan je deze kopen?

Het liefst bij een bedrijf wat aangesloten is bij de EKH. Dan weet ik dat het volgens de wettelijke bepalingen en technische voorschriften gekeurd word.

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Zucht.....
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• hobbyma
                            • Oct 2006
                            • 6

Hoi Ralph, ik vind je vraag ook niet zo raar hoor, heb echt met verbazing de reacties gelezen en ben het met jack eens, maar snap ook wel de de ene moderator de andere niet af zal vallen.

begrijp me niet verkeerd heb ontzettend veel respect voor Rinus en voor de cursus. Maar als Ralph de enige rigging cursus in nederland wil volgen dan kost het hem 15% extra omdat de instructeur op een internet forum hem een stomme vraag vond stellen. Mij is verteld dat stomme vragen niet bestaan...

Ik kan ook geen atwoord geven op je vraag Ralph. In dit wereldje gaan de meeste bedrijven wel goed met elkaar om, misschien een keer een telefoontje aan wagen..

Comment

• Robin.vd.Have
                              • Nov 2005
                              • 165

Er is volgens mij geen een bedrijf in nederland dat dropamps kant en klaar heeft gekocht. Ik ben in iedergeval alleen nog maar custom made tegen gekomen iig.

Misschien kun je een contact opnemen met de P.I.D (Periodieke Inspectie Dienst) in Schiedam. Zij keuren ook o.a handtakels en hijsmateriaal. Misschien kunnen zij je verder helpen of jouw custom mades keuren.

M.V.G

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Originally posted by Robin.vd.Have
                                Misschien kun je een contact opnemen met de P.I.D (Periodieke Inspectie Dienst) in Schiedam.
                                En dat is dan dezelfde club die een jaar of 1,5 geleden bij mij advies kwam inwinnen over het keuren in de entertainment.
                                Waarna aardig wat (telefoon)tijd is besteed aan enkele adviserende gesprekken, om daarna nooit meer wat van die club te horen.
                                Altijd leuk dit soort 1-2-3-tjes.
                                We zijn weer terug bij af.
                                Maar Ralph,
                                je bent alsnog van harte welkom op de cursus van eind november!
                                Die trouwens alweer op 1 of 2 man na volgeboekt is.

Comment

Working...