Zelf was ik laatst op een locatie waar 4x 250kg CM's hangen in een vaste installatie. (niet zelfklimmende variant). De 4 takels dragen ieder een hoek van een trussgrid. Daarbij maakte de takels tijdens hijsbewegingen zo nu en dan een knarsend geluid. Ik heb het geheel ook doorgerekend en kwam tot de conclusie dat alle takels net wel/niet worden overbelast. Dat is met de standaard set er in (backdrops, frontlicht, parren en PA). Grote kans dus dat het geheel in het verleden meermaals is overbelast met uitgebreidere sets. Heeft iemand enig idee waar dit geluid vandaan zou kunnen komen?
CM lodestar kettingtakels
Collapse
X
-
Heeft iemand een idee wie daar de inspectie en het onderhoud doet?
En wie dat spul dat op die manier heeft geinstalleerd?
- en wie dat bij oplevering heeft goedgekeurd?
De Lodestar specialisten zitten in oa. Zaandam (?) Louis Reyners en Utrecht (!) RiggingBOX.
"Een knarsend geluid" - het lijkt wel een radioquiz.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Installatie is een jaar of 8 geleden door Alpha gedaan. Jaarlijkse keuring / onderhoud is voor zover mij bekend in de tussentijd nooit plaats gevonden. Ik was daar als gasttechnicus, heb aangegeven dat ze er naar moeten laten kijken. Maar het lijkt er op dat men daar niet goed doorheeft waar men mee te maken heeft. Bizarre situatie eigenlijk.Comment
-
En dat dan terwijl in de schouwburgen de I-SZW niet veel verder gaat dan om
te controleren of de operators dat (belachelijk gedevalueerde) BMT papiertje wel hebben.
Alleen kun je de controlerende instantie(s) niet alles verwijten, [ook al snappen ze er vaak niet veel van].
De eigenaar/beheerder is direct verantwoordelijk - en vaak ook aansprakelijk.
Van een RI&E hebben deze kwibussen waarschijnlijk dus ook nog nooit gehoord.
Dus we wachten gewoon op het ongeluk.
En dan komt het begrip 'kans' ('waarschijnlijkheid') om de hoek.
Wat bij een klassiek type CM erg laag is.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
Comment