CM lodestar kettingtakels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

CM lodestar kettingtakels

Als je CM lodestars gaat inspecteren en je komt er achter dat er bij meerdere motoren een dun laagje vet op de remschijven zit, dan moeten die remmen schoongemaakt worden.
    hoe zou het nou komen dat er vet op de remmen zit.

ikzelf denk dat deze takels regelmatig op zijn kant gezet zijn.
    en dan bedoel ik niet tijdens transport of opslag, maar tijdens het in en uitlopen van de ketting.

weet iemand hier meer over[?]
    wil iemand hier meer over weten[?]

jeroen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Dat is dan behoorlijk stom, want CM waarschuwt al ongeveer 25 jaar tegen het op de klassieke Verlinde-manier van op zijn kant zetten tijden in en uitlopen. Daarbij staat een Lodestar dan ook heel wat minder stabiel dan een oude L104, dus het is stom in meerdere opzichten.

Dat van de oorsprong van dat vet weet ik niet,
    Maar dat op zijn kopse kant zetten leidt wel tot versnelde slijtage van de het frictiematieriaal op de remschijven,
    en extra slijtage op de andere onderdelen.
    Misschien wordt er door die wrijving wel iets veel heter dan bedoeld..
    en geeft daardoor de kans op het neerlaan van een vet-filmpje van een lokale opgewarmde vet of gesmeerd onderdeel?
    Heb je al contact gezocht met CM? Ik wil Wally Blount van CM hier wel eens over benaderen.
    Ik ben in elk geval wel benieuwd of jij hier al iets meer van weet?
    Ik kan nooit never nimmer niet nada noppo nakko genoeg weten van dit soort dingen.
    Iedere nieuwe kennis is welkom!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Die takels gaan volgende week op de testbank.

Wally blount ken ik nog niet. Ik bel morgen even.

Het zou ook wel goed zijn om bij PCM weer eens een cursus te volgen.
      Voornamelijk het elektrische gedeelte. Ik meen mij te herinneren dat zij dat eenvoudig konden uitleggen (toch weer stroom)

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

zie ook de reactie hierboven

Bij een CMlodestar (L) zijn er 2 remschijven. Het is steeds de onderste remschijf die vettig wordt.
        Dit is degene die het dichtste bij het tandwielenhuis zit.
        Dit kan je al zien doordat er kleurverschil optreedt tussen de 2 remschijven.
        De vettige remschijf krijgt een donkere kleur.
        Het lijkt me dan ook zo dat het vet uit de tandwielenkast komt, door de lagers heen.

indien er geen vet op de remmen zit:
        In de Lodestar onderhoudsboeken staat ook dat als het frictiemateriaal glad aanvoelt, je de rem met een fijn schuurpapiertje langs moet gaan. Maar ik vind nieuw frictiemateriaal van remschijven al glad aanvoelen.
        De bumptest met 1250kg zal zekerheid geven.

Verder is de stroomaansluiting van de spoel van de rem, dubbel uitgevoerd. Als je dit na gaat (laat) meten, blijkt dit gewoon een doorlus te zijn. Er wordt verder ook geen vermelding gemaakt in het boek. Waarom is die aansluiting dubbel uitgevoerd?

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Wat betreft PCM
          - of ze hebben nu een andere naam
          - of de goeie mensen (zoals John Jones) zijn daar weg.
          Wat betreft die remspoel-bedrading - dat zou kunnen duiden op 'redundancy'.

Comment

• Marc Hendriks
            • May 2003
            • 3

PCM bestaat nog steeds John jones heeft nu zijn eigenbedrijf LTM

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

He Marc,

Leuk om jou ook hier aan te treffen. WELKOM!
              Dit forum begint met de week professioneler te worden!
              Don't go away.
              Mensen met jouw kennis en ervaring kunnen we hier niet genoeg hebben!
              (ook al ben ik degene die misschien nog wel eens op jouw tenen staat,
              maar dat mag omgekeerd ook hoor.
              Sinds de Paus zijn onfeilbaarheid heeft afgezworen zijn we op aarde weer allemaal gewone mensen!
              [Nou ja, met uitzondering van de inwoners van het Huis van Oranje dan].
              Maar wie is er van de 'harde kern' (de goeien) meegegaan met John Jones?
              Hoe zit het met de trainingen die werden/worden gegeven door die companies?

Ik ga ook wel FF zoeken naar LTM op internet.

groeten Rinus

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

Hallo heren,

Ik heb vandaag gesproken met de firma Reyners. Importeur van CM lodestar Nederland.
                Over het vet op de remmen zeggen zij het volgende:

Enkele soorten vet hebben de eigenschap op een vloeistof af te scheiden. Dit betekend dat er in de tandwielkast een vettige vloeistof ontstaat die bijna zo dun is als water. Dit is het vet wat op de remschijven zit.

Ik ben dit een tijdje geleden wel eerder tegen gekomen in die tandwielkasten van CM, dus wat zij zeggen kan goed kloppen.

De desbetreffende takels zijn in 1997 tot 1999 gekocht bij PCM Engeland. Zij leveren dus die takels met dit type vet.

Volgens mij krijgt PCM die takels weer geleverd van CM Amerika.
                Dus daar zit het probleem dan al volgens mij.

De desbetreffende takels waren 3 jaar niet geïnspecteerd.
                Dat had natuurlijk eerder moeten gebeuren, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van de takels.

Ik zit morgenochtend bij de firma Reyners om uit te zoeken wat er nog verder voor een problemen er kunnen zijn met betrekking tot het doorlopen van de ketting met de motor op zijn kant.

Wordt vervolgd
                Jeroen

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

We hebben nu al drie items:
                  1 - twijfelachtige (?) smering (= fabrikant?)
                  2 - verkeerd gebruik (= gebruiker - tijdens in en uitlopen)
                  3 - gebrek aan inspecties (=gebruiker!)

In de 12-15jaar dat ik intensief met Lodestars heb gewerkt is
                  1 - nooit aktueel geweest
                  2 - niet voorgekomen door gerichte training, manuals en instructies
                  3 - echt niet zo fanatiek jaarlijks geweest, maar over die gesignaleerde problemen heb ik ook nooit vernomen.
                  Houdt ons op de hoogte!

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

Toch Wally Blount eens Bellen over dat vet?

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Met dat vette Yanken-accent van hem - en die hopeloze tijdzone van hem - is het beter om eerst maar eens te mailen.
                      Jij of ik? Heb je zijn e-mail adres?

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Ik kan zijn adres niet zo snel vinden,
                        Laat het me even weten.

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

(Vandaag bij de firma Reyners op de koffie geweest.)

Het verhaal van het waterige vet is bij meerdere bedrijven bekend.
                          De CM Lodestar is in eerste instantie ontworpen voor industrieel gebruik.
                          In de industrie wordt een takel zeer regelmatig gebruikt op 1 dag.
                          In tegenstelling tot de entertainment industrie, waar de takel relatief weinig uren maakt.
                          (Wij hijsen de takel omhoog en laten hem daar uren hangen.)
                          Hierdoor wordt het vet in het tandwielenhuis niet regelmatig gemixt.
                          Het lijkt erop dat er ontbinding ontstaat van de emulgator.
                          Tijdens transport en opslag staan de takels regelmatig op zijn kant.
                          Hierdoor krijgt het waterige vet toegang tot de onderste remschijf.
                          Lodestar heeft voor dit probleem een kit aangebracht op de rand van het lager.
                          Door een jaarlijkse controle van de rem, kan men de remschijven ertussenuit pikken die vet zijn geworden en schoon maken.
                          Zouden elke Lodestar bezitters hun verplichte jaarlijkse inspectie uitvoeren?
                          Ik denk dat er een hoop vette remmen rondzwerven.
                          OOK VERLINDE TAKELS en de rest van de B merken.

Rinus: kan je het e-mail adres van Wally nog even doorsturen. Dan stuur ik dit verhaal ook nog even naar hem. Kijken wat hij zegt.

PS: Door de ketting door te lopen terwijl de motor op zijn kant staat verbetert de situatie niet, maar is niet het probleem van vette remmen.

Jeroen

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

"Verlinde en de rest van de B-merken"
                            enne ... is Verlinde een B-merk tegenwoordig?
                            (en wat zijn dan die andere B-merken...)

PS:
                            e-mail adres Wally is onderweg.

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

De Columbus McKinnon (CM) Lodestar.

Voor dit merk takel is het mogelijk om een workshop/cursus te volgen.
                              Ook de bijgeleverde technische schema,s en heldere uitleg van elk onderdeel dat zich in de takel bevind, krijgt deze takel van mij de
                              A status.

Misschien vergis ik mij, maar Verlinde geeft geen workshop/cursus over hun takel. Het is dan ook niet mogelijk om de kwaliteit van de takel ter discussie te stellen.
                              De takel werkt of werkt niet.
                              Als hij niet werkt, moet de takel terug naar een Verlinde werkplaats.
                              Door dit verschil krijgt de takel van mij de B status.

Nu is mijn laatste alinea over de Verlinde niet tot in detail doordacht. Misschien kan iemand mij hier meer over vertellen[?]

PS: De Lodestar heeft een slipkoppeling. Hierover heb ik ook nog wat vragen.
                              De antwoorden zal ik misschien niet op dit forum vinden, maar kan ik wel op dit forum plaatsen.
                              Maar dan moet ik eerst op dit forum kort en duidelijk uit gaan leggen hoe de tandwielkast van de Lodestar functioneert.

Comment

Working...