CM lodestar kettingtakels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Naar mijn weten heeft 99% van alle merken op de wereld een slipkoppeling, dus ook Verlinde, Liftket ('Chainmaster'), GIS, Donati, Coffing of Prolyft...!
    Ik heb een jaartje geleden dat fenomeen eens bekeken op een website van een grote handelsfirma in de VS.. zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.

Enne als jij een auto koopt wil je dan ook de cursus die de automonteurs krijgen bij dat type?
    En als dat niet blijkt te kunnen bij een BMW is het dus een B-merk?
    En bij Lada (oeps!) wel - en is het dan daarom een A-merk?
    Volgens mij is dat een wel heel boude voorstelling van zaken.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Laten we het onderwerp van de A en B status maar even achterwege laten.
      Die discussie is verder niet aan mij besteed.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Maar heb je al iets gehoord van Wally Blount?

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Ik heb nog niets gehoord. het zal na de kerst wel komen.

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

zeker met vacantie?

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

Wally Blount is op de hoogte van het probleem van de vette remschijven.
              De waterige vloeistof die zich afscheid van het vet is gewoon olie.
              Hij zegt dat als je het probleem op wilt lossen, je enkel de olie kan verwijderen uit de tandwielkast.
              Anders de remmen 1x per jaar controleren en/of schoonmaken met remmenreiniger.
              Met als speciale opmerking dat je natuurlijk nooit het lager onder de rem moet bewerken met remmenreiniger. Deze moet vet blijven.
              De vetlaag op de remschijven is bij Lodestar geen grote zorg.
              De capaciteit van de rem wordt er minimaal door beïnvloed en het zal nooit zo zijn dat de rem zijn massa niet zal houden.
              Wie geïnteresseerd is in deze briefwisseling kan mij dat mailen.
              Dan stuur ik hem op.
              Reacties natuurlijk wel met achternaam en bedrijfsnaam en waarom.

groet Jeroen

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Maar dan begrijp ik dat zoiets altijd gebeurt
                en het niet perse ligt aan het op zijn kant zetten tijdens het in- of uitlopen.
                Of wordt het daardoor alleen maar veel erger?

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Ja dat klopt.
                  Op zijn kant zetten tijdens in en uitlopen bevorderd de situatie niet.
                  Als je de takel op zijn zijkant zet, loopt de olie naar de zijkant en ligt dan op de lagers.
                  Als je die lagers dan gaat draaien, loopt de vloeistof er gemakkelijker doorheen.
                  Tijdens transport of opslag staan de takels regelmatig langere tijd op zijn kant. Hierdoor is het ook mogelijk dat de olie door de lagers loopt.
                  Dus eigelijk zouden die Lodestars nooit op zijn kant gezet moeten worden.
                  Niet tijdens transport of niet tijdens opslag.

Ik heb het ook wel gezien dat in het midden van de onderkant van de takel, bij de haak, de pakkingen vet waren en ook vet doorlieten.
                  (de onderkant is daar waar de ketting niet zit)
                  In dit geval is de olie natuurlijk door de andere lagers heen gegaan.
                  De lagers tegenover de rem.
                  In dit geval worden de pakkingen aangetast. Maar dat is, naar mijn mening, een minder groot probleem.

Het is noodzakelijk dat je bij Lodestar 1x per jaar even de remmen inspecteert en dan eventueel schoonmaakt. (EN andere onderdelen die 1x per jaar geïnspecteerd moeten worden natuurlijk.)

En niet en nooit op zijn kant zetten.

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

@jeroen weet je ook wat voor afdichting in het bewuste lager zit.
                    als het metaal is (zz) zou je die kunnen vervangen door rubber (rsr)
                    misschien dat de lekkage dan minder word,
                    een hypoyde olie in de tandwielkast kan ook nog verbetering bieden.
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

hallo Som,
                      Lodestar heeft al iets aan het probleem gedaan. Ze spuiten nu een soort van afdichtlaag op het lagerhuis.

Onderdelen vervangen zoals jij voorstelt, geeft het probleem dat je dan geen garantie meer hebt. Je moet dan wel verdomt goed weten wat je doet.
                      Als je onderdelen vervangt die anders zijn dan de bestaande onderdelen, neemt ook een hoop onderzoek met zich mee.
                      Je koopt zo een takel tenslotte omdat je een takel wilt die in 1 keer goed werkt.
                      En daarbij kan je en cursus volgen waarna je zelf het onderhoud kan doen.

Toen ik bij de firma Reyners was kwamen zij ook met een ander type vet. Maar dat betekend weer dat je alle takels uit elkaar moet halen.
                      De tandwielkast moet volledig uit elkaar en alle onderdelen moeten dan schoongemaakt worden van het oude vet. Nou vind ik het best leuk om aan die takels te werken, maar het vervangen van vet neemt dagen, niet weken tijd met zich mee.

Bij CM in Amerika zeggen ze nu dat het probleem van het vet bekent is, maar dat het geen onveilige situatie met zich mee brengt.
                      Als je de takels maar wel 1 keer per jaar inspecteert.

Dit is volgens mij ook wettelijk verplicht in Nederland. (rinus?)

ter informatie,
                      Als je een takel koopt bij CM Lodestar, dan kan je daarna heel gemakkelijk onderdelen kopen. Duidelijke schema,s en telefonische hulp is ruim aanwezig. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
                      En als je ze belt met een stomme vraag, dan word het je wel duidelijk gemaakt, dat als je aan de takels gaat sleutelen, je wel moet weten waar je mee bezig bent.

Dus, als ik onderdelen moet gaan vervangen en bedenken van een takel die al meer dan 25 jaar goed werkt, dan zullen ze dat zelf ook wel kunnen. (Op hun kosten).

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Eens 1:
                        nooit zelf maar even hardware onderdelen of componenten als olie of vet gaan vervangen.

Eens 2:
                        het is wettelijk verplicht * om minstens 1 x per jaar een inspectie van hijs/hefwerktuigen en hijs/hefgereedschappen uit te voeren, en de resultaten daarvan schriftelijk vast te leggen en te bewaren.
                        *(size=1]ik dacht in heel Europa, maar weet niet of dit ook zo letterlijk in de Arbeidsmiddelen Richtlijnen-reeks staat -> keuringen cq. beproevingen, worden namelijk wel door de lidstaten zelf geregeld.[/size=1]
                        EDIT:
                        ik kan het verplicht jaarlijks inspecteren (niet zo gauw) vinden in de Europese regelgeving, maar in Nederland staat t in het Arbobesluit.
                        Wel staat in Richtlijn 95/63/EG (van 5 december 1995) artikel 4bis punt 2 dat bij arbeidsmiddelen waar de veiligheid (mede) afhankelijk is van gebruik en slijtage er gezorgd moet worden voor periodieke keuringen of beproevingen, en dat daarvan de resultaten aantoonbaar moeten zijn, dus bewijs op papier.

Van deze jaarlijkse eis tot inspectie in Nederland en weet ik echter dat die ook in Duitsland en Engeland zo is geregeld.
                        Inspecties zijn zaken die door een deskundige (persoon, rechtspersoon of instelling) moeten worden uitgevoerd.
                        En dat kan je dus best zelf zijn - bijvoorbeeld als je een door CM gegeven opleiding (met certificaat) hebt gehaald.
                        Voor een inspectie van een harpsluiting, balkenklem, staalstrop of inkortketting hoef je echt geen 5 jaar hogere technische opleiding te hebben gehad. Dat kun je per stuk in een half-tot-een uur onder de knie hebben.
                        Het aanschaffend van de afkeurnorm voor staalkabels is nog steeds veel goedkoper dan om 20 stroppen ter keuring naar een EKH-boer te brengen. En dat elk jaar? Je zou wel gek zijn!
                        Voor takels, statieven en trussen vergt dat natuurlijk wat meer tijd, maar ook daarvoor is het onzin om inspecties allemaal uit te besteden. Helaas weet ik namelijk uit persoonlijke ervaring dat er bij de uitbesteedde werkzaamheden fakturen binnen komen die de lading geheel niet dekken, en dat er ook op andere manieren flink gerotzooid kan worden door 'inspectie- en keuringsbedrijven'.
                        Ook de opzet van de papierwinkel hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als "de bureacraten" ons altijd proberen wijs te maken. Daar leeft men namelijk van het verwerken van (liefst heel grote) papierbergen, wij hebben nou eenmaal een andere inkomensbron en dus ook andere belangen.

Correctie 1:
                        het ontwerp van de CM-Lodestar stamt volgens mij uit 1958. Dus we hebben het over een takel die al ruim 45 jaar een prima reputatie geniet. Natuurlijk zijn er in die tijd allerlei verbeteringen geweest, en niet alles even gelukkig - zoals het geklooi met al die verschillende stuurstroomspanningen, maar overall is er nog steeds geen motor te vinden die zo'n HarleyDavidson-achtige klasse uitstraalt en waarmaakt.

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

als lodestar al zelf iets van een opgespoten? afdichting heeft zijn hier dan geen losse kitjes van verkrijgbaar om het probleem te verhelpen aan oudere takels?
                          eigelijk had ik het over afdichtingen en niet over hardwaredelen,bij een standaard lager zou je alleen de dichting toe kunnen voegen.
                          met smering is het zo dat de meeste vetten uit een oliehoudend zeepskelet bestaan,dat verklaart ook het uitlekken van de olie,
                          wat (in mijn ogen) gek genoeg geaccepteerd wordt,na een langere periode hou je alleen het zeepskelet over en zit je smeermiddel op de remschijf.

edit;ik heb gereageerd omdat bij een type van kone-cranes hetzelfde probleem zich voordeed,op advies van de fabrikant zijn destijds de dichtingen toegevoegt.
                          vandaar mijn bijdrage,dit was slechts een suggestie,het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden.
                          hoewel mijn idee best wel een klein beetje lijkt op de oplossing zoals die al voorhanden is.
                          btw heb je iets van een schets van de upgrade?

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Hoi som,
                            was het type van Kone cranes waarover je het hebt soms een Verlinde,
                            tenslotte is de Finse kranenbouwer Kone ook eigenaar van de Verlinde groep.
                            Ik weet een leuke anecdote over een oud type Verlindes dat geregeld problemen had met zijn pakkingen...
                            Als je de Engelse prinses Anne opbelt kan ze je er ook alles over vertellen.

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

citaat:Geplaatst door som

als lodestar al zelf iets van een opgespoten? afdichting heeft zijn hier dan geen losse kitjes van verkrijgbaar om het probleem te verhelpen aan oudere takels?

Ja dat bestaat wel begrijp ik van reyners, maar dan moet toch weer de hele takel open, dat zijn er dan 20 in eerste instantie. dat ga ik niet doen.

citaat:
                              gek genoeg geaccepteerd wordt,na een langere periode hou je alleen het zeepskelet over en zit je smeermiddel op de remschijf.

Ja, dit is inderdaad niet fijn. Bij Lodestar zeggen ze dit type vet te gebruiken zodat de takel een leven lang mee kan gaan zonder het vet te verwisselen.
                              In dit geval adviseerde lodestar mij om de olie 1 malig te verwijderen. hierna zou het probleem verholpen zijn.[V]

citaat:
                              btw heb je iets van een schets van de upgrade?
                              [?]

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

Een leven lang
                                - dat is in de Europese technisch juridische opvatting voor hijswerktuigen precies 10 jaar.
                                Bedoelt Wally ook zoiets of heeft ie het echt over 28, 54 of 85 jaar?
                                Ik heb van heel wat olie en vetboeren ('tribologen' ofwel 'smeringskundigen') altijd begrepen dat dit nou precies een soort spul is dat niet eindeloos goed blijft.

Comment

Working...