Carnaval geluidswagen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Originally posted by salsa
    RCF is 1 van de meest toegepaste luidspreker merk in diverse merken en systemen.
    De laatste jaren is RCF zelf ook stevig aan het ontwerpen geslagen om een markt positie in de grotere systemen te krijgen.

Maar om nu RCF aan te schrijven als een B merk vind ik echt niet op z'n plaats, vraag ik me dan af wat jij weet over systemen..

Beetje rare opmerking..

Dave
    Ik had niet anders verwacht dan dat er mensen zo zouden reageren. (Men houdt niet van tegen heilige huisjes schoppen)

Ik zeg dus NIET dat RCF slecht is of een slechte merk is!

Ik weet ook dat heel veel PA merken RCF gebruiken in hun kasten en dat het een grote speler is op de markt van luidspreker ontwerp
    Het gaat om het PA merk RCF zelf.
    De grote merken A merken zijn toch echt Meyer, L'Acoustics, d&b, Adamson,...

En nee RCF hoort daar (nog) niet bij.

Niet geheel toevallig hangen de wat hogere prijzen samen met de wat gerenomeerdere merken omdat zij hun R&D verder doorvoeren dan andere merken.

Persoonlijk vind ik dat RCF bijv. met de dB Tech T4 array topkast goed de markt aan het beroeren is; en de klank is ook nog eens aardig te noemen voor een kastje van dat formaat. Nogmaals een goede terug opkomende serieuze speler
    Maar ik ben nog nooit blij geworden van een ART luidspreker. En ik kan mijn smaak goed loslaten; ik hoor gewoon technische tekortkomingen die ik bij de topmerken niet hoor.

Nu kan ik over de TT Line Array niet oordelen want in NL ben ik die nog nooit tegengekomen; blijkbaar wel in de verhuur anders was de TS er niet mee gekomen. Duidelijk mikt RCF hiermee op een hogere markt dus kan dit wel als professioneel worden beschouwd maar dat maakt het geen A merk line array cabinet zoals een K1, J-serie of Y10

(En nu goed lezen voor het reageren!)

@ TS: Welk type TTL kast gaat het om?
    Last edited by MusicSupport; 28-10-10, 23:21.
    d&b Audiotechnik

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by MusicSupport
      Ik had niet anders verwacht dan dat er mensen zo zouden reageren.

Ik zeg dus NIET dat RCF slecht is of een slechte merk is!

Ik weet ook dat heel veel PA merken RCF gebruiken in hun kasten en dat het een grote speler is op de markt van luidspreker ontwerp
      Het gaat om het PA merk RCF zelf.
      De grote merken A merken zijn toch echt Meyer, L'Acoustics, d&b, Adamson,...

En nee RCf hoort daar niet bij.
      En wat als die merken al eens een bestelling durven plaatsen bij RCF voor het leveren van drivers?

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by frederic
        En wat als die merken al eens een bestelling durven plaatsen bij RCF voor het leveren van drivers?
        Dat gebeurt ongetwijfeld; niks mis mee toch; de kast eromheen en de techniek in de hoorn (dankzij goede R&D) maken dat merk tot een A merk.

Echter draait bijv. Adamson op eigen luidsprekers, d&b hoofdzakelijk op B&C en vroeger op wat Fane. Wellicht gebruikt L'Acoustics wat RCF. Van Meyer lijkt me het sterk dat ze hun spullen uit Italie betrekken; hoewel de fabriek wellicht in China zal staan...)
        Last edited by MusicSupport; 27-10-10, 20:10.
        d&b Audiotechnik

Comment

• Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

Originally posted by MusicSupport
          Maar ik ben nog nooit blij geworden van een ART luidspreker.
          Art is ook een goedkopere lijn natuurlijk. Maarrrr, slightly offtopic: heb je het hierbij ook over de de art7 serie?
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

Ik ben het toch wel met Musicsupport eens, RCF is gewoon erg goed maar 99% van de professionele markt ziet RCF nog steeds als B-merk.

Maar om ff terug ontopic te gaan : Ik denk dat je beter af bent met een conventionele set, de afstraling van een line-array is nou eenmaal vrij ongelukkig voor het doel wat je in gedachten hebt.
            There is no substitute for imagination

Comment

• banaan333
              • Oct 2010
              • 25

hoi,

we hebben voor een andere (normaal/ conventioneel of hoe je dat ook noemt) set gekozen.
              ook vooral omdat je met line array toch best veel overlast kan veroorzaken, en het een risico is of het wel het juiste effect geeft.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by banaan333
                hoi,

we hebben voor een andere (normaal/ conventioneel of hoe je dat ook noemt) set gekozen.
                ook vooral omdat je met line array toch best veel overlast kan veroorzaken, en het een risico is of het wel het juiste effect geeft.
                Heel verstandig, maar nu is nog niet duidelijk waar je er ergens mee rond gaat rijden?

En voor degene die 100V systemen bij voorbaat al afkraakt, dat waren enorme conische hoorns met zware RCF (JA rcf) drivers erop die gewoon erg acceptabel klonken, en niet over de nek gingen zoals de meeste.

In mijn ogen hoort het doel van een geluidsinstallatie op een carnavalswagen te zijn: geluid te produceren voor de mensen die er naar staan te kijken. Dus niet voor 100 meter verderop. In nederland rijden (in tegenstelling tot brazilie ik ben daar ooit voor een set met carnaval geweest) de wagens vrij dicht op elkaar. Wat moet je dan met een linearray vraag ik me af? Lekker geluid uitrichten als er vervolgens 50 man staat te springen, of je rijd een bultje op...

Comment

• banaan333
                  • Oct 2010
                  • 25

zoals ik al zei rijden wij niet rond in optochten, we hebben een vrachtwagen met geluid erop, op de vrachtwagen komen 80 man en die kunnen dan zuipen en muziek luistere op onze wagen, met onze wagen rijden wij naar pleinfeesten zo komen er een hoop wagen bij elkaar die worden aan elkaar gesloten worden, dit zijn feesten voor duizend(en) mensen en daarom dus die set.

voorbeelden van een plein feesten:
                  YouTube - Omroep Brabant, Carnaval en Route bij Gessel Open Air 2010, Moergestel

dit is dus een heel ander carnaval dat naast het traditonele carnaval word geviert, dit is meer voor jeugd etc.

zo word het gwn geviert hier, je kunt het leuk vinden of niet...
                  Last edited by banaan333; 27-10-10, 22:40.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

In dat geval kun je met een line-array wel de nodige problemen verwachten.
                    Om daar fatsoenlijk geluid uit te krijgen dien je de kasten uiterst precies te richten, één of twee graden verkeerd en de mussen vallen van de dakgoten terwijl het publiek niets hoort. De kans daarop is dus levensgroot wanneer je de vrachtwagen compleet met line-array gaat verplaatsen.
                    En een line-array voor zoveel mensen werkt pas goed wanneer je hoogte hebt. Die hoogte mis je al waardoor vooraan het bloed uit je oren komt en er achteraan geen geluid meer over is de in-fill set heb je dus al echt niet nodig.
                    Beter doe je eraan gewoon een stapeltje conventionele kasten te stacken en die hele line-array niet te gebruiken.
                    Overigens vraag ik me wel af of een ieder die een uitgesproken mening heeft over line-array's die mening ook uit eigen ervaring heeft gevormd.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dirk Wijnen
                      • Dec 2006
                      • 189

Sorry hoor maar dit heeft toch totaaaaaaaal niks met carnaval te maken? Gewoon mensen die niks te doen hebben gaan maar een weiland afhuren met trailers die geladne zijn met een dikke PA en gassen maar.

Die line array is ook zwaar overdreven. Wij gebruiken zelf meestal 2 15"/2" toppen met een enkel 18" subje en nog wat losse speaketjes zoals een 12" topje voor achter op de wagen. Wij vinden gezelligheid met carnaval belangrijker dan dat het geluid hard moet. En dat er mooie wagens met de optocht meedoen.

Ieder zijn manier om carnaval te vieren he!!
                      Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• BvE
                        • Oct 2004
                        • 385

Nogmaals,

ik zou geen line array inhuren. Ongeacht de korting die je krijgt. Zoek eens naar alternatieven. En huur een tech in.

Groeten Bart

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Gelet op het feit dat het plaatsen en instellen
                          van een line-array een vak apart is,
                          denk ik dat, zoals ik het gebruik zie op
                          youtube, je het best ter plaatse de vrachtwagen
                          kunt parkeren en daar dan het line-array kunt
                          plaatsen en instellen (afregelen) en hierna niet meer
                          verkassen dus.

Je weet dan zeker dat e.e.a. goed staat/hangt.

Zag ik een slimmerd met een soundbarrier?

grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Ging het over Carnaval, of was het gewoon een DANCE feest?!?

Lekker allemaal verschillende wagens met verschillende systemen (faseproblemen), dat kan nooit lekker gaan klinken! (tenzij je op doodbloedafstand van de speakers staat)
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

Bij de jeugd komt tegenwoordig het feest pas los als de muziek ook echt hard staat. Men weet dat het kan (technisch gezien), en wil dat ook. Er zijn namelijk onder de jeugd twee soorten feesten, naar mijn ervaring:
                              - Feesten waarin de muziek een primaire rol speelt, waar gedanst wil worden, waar iedereen los gaat, waar meer drank (=omzet) wordt genuttigt
                              - Feesten waarin de muziek een secundaire rol speelt, het draait om het praten, bijkletsen, grappig doen, het cafe-idee
                              En hoe bereik je dat de muziek een primaire rol speelt? JUIST: veel db's. Als je lichaam meetrilt op de beat dan sta je al snel zelf ook te dansen op die beat.

Ga maar eens in een discotheek staan met als publiek jongeren van 16-25 jr. Als je daar met een 90db geluidslimiet aan komt zetten dan gaat het publiek echt NIET los. Daar zijn trillende bassen voor nodig.

Dat is misschien jammer, jammer voor de oren, jammer voor de onbenullige systemen die er gehuurt/gekocht moeten worden, maar het is zo.

Sterker nog; er zijn fabrikanten en bedrijven die 'trillende vloeren' ontwikkeld hebben om diezelfde sensatie- en beleving aan het publiek mee te geven zonder het (te) hard te hoeven zetten. De platen trillen mee op de beat, waardoor er makkelijker gedanst wordt, iedereen komt los, er wordt een biertje meer besteld, etcetera.

Hoe gek het ook mag klinken, als je op zo'n plein met 90db geluid aan komt zetten dan is al het volk er binnen no-time weer weg. En wat het doel is dat al die jongeren daar op een plein staan? Saamhorigheid, gezelligheid, samen komen met leeftijdsgenoten, vrienden en vriendinnetjes zien te vinden, dat kan iedereen toch wel bedenken lijkt me. Het gaat hier om een soort 'mobiel festival' waar het podium naar een plek toegereden wordt en het publiek volgt. Of andersom.

Zo schat ik de situatie in.

Mvg,

Teun

PS: KORTOM: wanneer de muziek overheerst -en dus hard staat- creeer je het soort feest waar zowel de organisatie als het publiek naar op zoek is
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

het wordt mij hier allemaal wat duister.
                                Ene keer hebben we het over carnaval, andere keer over dancefeest, andere keer rijd de wagen rond, andere keer blijft ze gewoon op een vast punt staan?

Zou het mogelijk zijn wat meer te blijven bij de feiten van de TS?

Comment

Working...