Leeftijd van Licht & Geluids technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stakke
    • Jan 2005
    • 66

Originally posted by Lena
    Volgens mij is het niet erg als je niet veel weet, maar gaat het erom hoeveel je wil leren.
    Volledig mee eens... Maar hier loopt het toch vaak mis.
    De apperatuur onder de knie krijgen kan elk begaafd persoon. Echter dit is maar een tool om iets te bereiken. Dikwijls weet m'n niet wat met bv. een lichtinstallatie aan te vangen. Vaak zie ik, in-no-brain-style, lichtschuiverij. Met andere woorden, vaak wordt er uitgegaan dat een tafel bedienen het hoogste is wat er te breiken valt. Geen onderscheid tussen ondersteunende vormgeving en podiumbelichting. Geen mooie opeenvolgende compositie, altijd alle intensiteiten voluit. En maar zwabberen en knipperen.
    MAAR IK BEDIENEN WEL EENZELFDE TAFEL ALS DE PRO's, DUS IK BEN OOK EEN PRO. En die lampen en dergelijke, dat ziet het publiek toch niet.
    Dit heb ik al veel te vaak gehoord, hier baal ik van. Sorry maar dit is een toch vooral onder jongeren dat ik deze attitude tegenkomt. Hiermee wil ik niet zeggen dat jongeren de kans niet mogen krijgen om in deze sector aktief te zijn. Hier moet de werkgever zijn engagement tonen. De werkgever moet, als hij met onervaren personeel wil werken, ook maar zorgen dat de kennis over heel het domein word door gegeven. Ik zelf ben ook, 15j geleden, op mijn 15j in de sector beland. Wel eens waar in een magazijn te Lier voor de eerste jaren. M'n toemalige werkgever heeft toen zijn kennis doorgegeven, alsook de andere werknemers. Er is veel tijd in me geïnvesteerd! Zoals eerder aanhaald, zonder de juiste houding van mijn wegen had dit ook niet blijven duren. LEREN DOE JE MET DE TIJD, NEEM DAN OOK DE TIJD OM TE LEREN (en liever wat verder dan een tafel kunnen proggen). Als je klant zeer te vreden is, zonder dat je hem imponeerd met toestellen, maar zuiver omwille van je lichtstanden en compositie, dan denk ik toch steeds in mezelf, ik ga een goede richting uit.
    Groetjes

Comment

• maks
      • Oct 2004
      • 44

altijd de meerderjarige, als er zo meerdere zijn normaal de verantwoordelijke (of zoals WinterS al zei, de 'hoogste in rang')

Comment

• Lirpa
        • Aug 2006
        • 1

Helemaal eens met Stakke, je kunt nog zo goed een apparaat bedienen maar als het er niet uitziet/klinkt wat heb je dan bereikt?

Ervaring bouw je op met de jaren en ook ik kom vaak jongens tegen van 15/16 jaar met een houding waar ik echt met 2 weken klaar ben omdat dat een houding is waarmee zij niet verder gaan komen. Wil mensen graag wat leren maar als ik dan 2 weken lang van dezelfde persoon moet aanhoren waarom, ziet het publiek toch niet ben ik helemaal klaar en steek ik liever energie en tijd in iemand die zich wel inzet.

Daarnaast gaan op hele grote klussen die na 18 uur lopen niet eens mensen onder de 18 mee omdat die er niet mogen rondlopen 's avonds/'s nachts. Heb ik er ook geen drol aan en nog problemen ook bij controle.

Leeftijd opzich van de techneut is denk ik onbelangrijk verder, wat je al kunt maar nog beter als je weet wat je niet kunt en wil leren dan kom je ergens.

Comment

• Ws Soundexpresse
          • Jun 2001
          • 1007

Ik weet uit ervaring dat als je 16 of 17bent niet echt serieus genomen wordt. Toch bouwde en breekte ik op mn 17e al houseparty's voor ID&T, en was toen 1 van de jongste aldanniet de jongste die daar rond liep. Serieus wordt je niet genomen, want je mag filters knippen, en kisten duwen, tot je n beetje interessant begind te lullen tegen de productieleider. Toen was het filtersknippen ineens afgelopen....

Je moet zelf ook je best doen om serieus genomen te worden, en goed werk afleveren. Blablabla kunnen we allemaal, maar je moet het wel waarmaken. doe je dat niet, dan wordt je nooit serieus genomen. Ik merk zelf dat dat vaak het probleem is bij de mensen van +/- 16, veel blabla, maar het niet waar kunnen maken. Daarbij moet ik ook zeggen dat er ook mensen bijzitten waar ik zelf dingen van kan leren, en die echt serieus bezig zijn met het vak. Wel hebben deze mensen vaak een erg laag blabla gehalte.

Ik ben op mn 18e fulltime met mn bedrijf begonnen (al vanaf mn 10e hobbymatig wat draaien, en geluid in het plaatselijke theater) en ben nu 23, 5jaar bezig dus, en ik wil zelf jonge mensen zoveel mogelijk kansen geven. Die kansen heb ik ook gehad. Had ik die kansen niet gekregen, was ik waarschijnlijk nooit zover gekomen. Echter, ik ben wel van mening, als je zoals ons veel in discotheken werkt waar leeftijd min.18 is, kan je niet iemand van 16 meenemen om daar te gaan werken. Ook ik werk graag volgens de boekjes.....
          Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

Ik ga volledig akkoord dat er apen bijzitten die eigenlijk niet thuishoren achter de licht tafel maar zich beter gaan aanstellen op het poduim zelf
            ik zit nu ongeveer een jaar en 4 maand denk ik in deze industrie (het bevalt me zelfs heel goed)
            Ik ben voor het ontopic gedeelte 19 jaar
            Maar ik heb veel geleerd door mijn mede licht techniekers maar ook door fouten te maken. Ik krijg weliswaar een berisping maar mijn baas zegt dan ook altijd van als je niks doet kan je ook niks leren en niks vernielen. Daarnaast vind ik het zalig om achter de tafel te mogen staan ook al moet ik het doen met 4 sixbar's dan nog probeer ik met de muziek mee te gaan en wat punten te zetten op de i's die men zingt bij wijze van spreken. En dat het publiek het licht ontwerp niet ziet is bull shit. Als ik iets teken probeer ik het licht vooral van het poduim te laten komen en dan liefst dat het van allle hoogtes en van alle dieptes komt. En als je een schoon ontwerp hebt is het ook veel leuker om je trusjes uit te lichten. Wat ik soms niet snap aan shows is dat daar dan x aantal koppen op een rij hangen met boven de hoofden van de mensen nog eens zoveel koppen enzo. Dat noem ik nu lamp verspilling als je nu die x aantal koppen schoon over het poduim verdeelt op verschillende hoogtes en dieptes kan je er een mooi plaatje van maken en kan je ook nog eens mooie standen creeren. Als je dan ook nog eens die koppen boven het publiek in een creatief iets ophangt dan kan je trots zijn op je werk
            Zo zijn er ook mensen die voor kwantiteit gaan inplaats van kwaliteit... maarja ieder zijn smaak zeker?
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• ArC
              • Oct 2006
              • 1

Hallo allemaal. Ik zit nu 3 jaar in het vak (ben nog maar 19.5) en men eerste zelf getekende lichtplan wordt morge (vrijdag gebouwd) Iedereen in het magazijn bij het bedrijf waar ik werk vond het mooi. Heb ook iets tegen movingheads die knal boven het volk hangen. Kan je gewoon niets me doen.

Sinds het begin dat ik bij deze firma werk (als hobby wel te verstaan want zit nog op hogere school) laten ze mij vooral doen omdat ze weten na mijn 1ste job wat ik kan.

Soms krijg ik wel iemand van de crew die zo oud is als mij maar dan niets doet of die je bij zijn handje moet vastpakken en zeggen wat hij moet doen. Als crewchief is dit dan wel je plicht maar dan kan ik er iets van krijgen omdat het werk dan niet vooruit ga.

Soms is het wel eens plezant om met iemand mee te gaan die meer ervaring heeft. Zo leer je nog eens iets bij en daar doe ik het vooral voor.

Met welke licht consoles werken jullie eigelijk allemaal. de mijne is vooral de GrandMA (zowel Full-size als Light- en Micro-versie) en dan nog de Hog1000 of Hog2 Indien geen GMA beschikbaar.

mvg ArC

Comment

• DidierB
                • May 2003
                • 337

Ben momenteel 24 en werk nu 9 jaar in de branche. Toen ik 15 was begon ik te klussen in het weekend bij een kleine verhuurfirma. Ik werd daar al vrij snel zelfstandig achter een mengtafel geduwd, terwijl ik dacht dat een group diende om de monitors harder te zetten. Gelukkig heb ik vrij snel geleerd hoe het dan wel in elkaar stak.

Tegen dat ik zo'n 17 was kon ik wel alle taken die mij toevertrouwd werden (een volledige productie zelfstandig draaien) op een degelijke manier afwerken met tevreden klanten als resultaat. Om een idee te geven: de grootste producties gingen over 12 stacks turbo floodlight, martin mac 500's en 918's à volonté, 40ch mixertjes enz en ik was zowel klank als licht technieker. Ik had ook de leiding over 2 a 3 volwassen techniekers want ik wist het beter dan hen. Sommige klanten wilden de baas niet uitbetalen als die mee was want ze dachten dat ik de zaakvoerder was. Ik kreeg dus de indruk dat ik goed bezig was, en dat ik wel wist waarmee ik bezig was.

Rond m'n 19 ben ik bij AED-rent fulltime begonnen, wat grote producties gedraaid als klankassistent, en vrij snel gemerkt dat ik nog héél veel te leren had. Heb het daar maar 6 maand uitgehouden en daarna bij Ampli begonnen waar ik nu nog steeds werk.

Hoe ik terugkijk op mijn "loopbaan" tot nu toe:

1. Tussen m'n 15 en 19: ***** wat heb ik geluk gehad dat er nooit iets goed fout gelopen is op de manier waarop ik werkte.

2. Bij AED: wist ik toen maar wat ik nu weet.

3. De grote mentaliteit-verandering. Bij Ampli tot nu toe: vrij snel heeel veel geleerd, grotendeels dankzij het feit dat ik regelmatig de kans krijg van zeer ervaren mensen iets op te steken genre Paul Rispens (R&B), Gert Coremans (Live is Life), en een aantal freelancers die ik zeer hoog inschat. Mensen van wie ik nog steeds bijleer, ook al werk in nog zelden "on the road".

Mijn advies: horen, zien en zwijgen. Eerst leren en dan doen. En als je iets niet weet dan vraag je het even. En als men je iets vraagt en je kent het antwoord niet, geef dat dan toe. Geef mensen gelijk die gelijk hebben ipv halsstarrig te denken dat je het wel beter weet. Behandel iedereen met hetzelfde respect of ze nu meer of minder weten dan jijzelf. Leer bij van mensen die er meer van kennen, en leer bij aan mensen die er minder van kennen. Heb geduld met jezelf en met anderen. En met dit alles in acht genomen: je zal nog nooit zo snel zo veel bijgeleerd hebben.

Ik kijk terug naar 8-9 jaar geleden en ik denk: djeezes wat was ik een amateur. En waarschijnlijk kijk ik binnen een tiental jaar op dezelfde manier terug naar dit moment. Maar het belangrijkste is: we leren nog elke dag bij. En zolang we (willen) bijleren komt het goed.

Groeten,

Beghin Didier
                Ampli bvba

PS: wanneer ik iemand tegenkom, ongeacht de leeftijd, die er minder van kent dan ik en waaraan ik het een en ander uitleg, dan denk ik met een glimlach terug aan de tijd dat ik die zaken nog niet wist. En wanneer ik een tijd later al dingen bijleer van hen, die ik op dit punt nog niet wist, dan glimlach ik nog harder. Dan heb ik m'n werk goed gedaan.

Comment

• Nisha
                  • Jul 2006
                  • 26

ik zelf ben al vroeg achter de mengtafel geduwd in de zin van dit kan je wel.
                  ik was denk ik 12 ofzoiets, ik liep vanaf mijn tiende niet voltijd natuurlijk mee met mijn oom die geluidstechinicus is. nu hij een eigenbedrijf heeft al zo een 5 jaar heb ik de functie hoofd geluidtechinicus, ik krijg dus erg vaak stagaires ofzo mee, maar ik laat ze altijd bewijzen wat ze kunnen.
                  als ik denk dat een jongen of meisje het geluid kan doen dan gebruik ik de smoess dat ik naar de wc moet o.i.d. en of hij/zij er even achter kan gaan staan,
                  dan loop ik zo het publiek dat hij/zij me niet ziet maar ik wel alles goed hoor.

ik denk niet dat leeftijd erg belangrijk is, alleen wat wel irritant is zijn mensen die al beginnen te schreeuwen dat ze goed zijn voordat ze nog maar iets hebben gedaan!

Groetjes.

Comment

• kees22
                    • Feb 2007
                    • 110

ik ben 16 en op mijn school regel ik met nog wat andere leerlingen het geluid bij ongeveer alle gelegenheden waar dit bij nodig is. Wij worden toch zeer serieus genomen.
                    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• On-Stage-Rental
                      • Nov 2006
                      • 3

moest laats een hardcore party van licht voorzien. een ander bedrijf deed de dj booth, wat praatte met zo man van dat bedrijf en zei die zoo als ik intresse had op bij hun 3 dagen een soort cursus te volgen over licht en geluid en kreeg je alles over hun apparatuur uitgelegd. en zei dat ik moest infomeren bij de baas zalf.

nou ik dat gedaan en ja hoor kon nog deelnemen. doen 10 jongen mee van mijn leeftijd (16,17 18) er worden 2 a 3 jongens uit gekozen en die mogen dan in de zomer mee op klus.

het ziet als volg uit:

dag1. alles wat met geluid te maken heeft en wat wat is en wat waarvoor dient en mag juh zelf eens iets inregelen enz...

dag2. alles wat maar met licht te maken heeft.zoals proggen alles over adressen instellen dimmerpacks enz...

dag3. dat mag je een live band uit mixsen kwa geluid en de licht show daar van doen.
                      en ja als je goed genoeg bent word je uit gekozen.
                      en als ik niet wordt uitgekozen heb ik in elk geval die ervaring en kan ik bij andere bedrijven verder gaan waar ik vaker wel mee op klus gaa
                      kommende zaterdag (10 maart) dag1

gr. jeroen

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Denk dat je jezelf, maar zeker de lezers hier, een groot plezier doet door niet alleen op die cursus goed op te letten Jeroen, maar zeker ook tijdens de lessen Nederlands bij jou op school.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• On-Stage-Rental
                          • Nov 2006
                          • 3

nouja mijn nederlands is niet het sterkste vak,zal wel ergens anders goed is zijn zeg ik maar altijd he .maar buiten de taalkennis is het toch een leukke kans voor mij of andere jongensdat z'n bedrijf dat doet??

gr. jeroen
                          Last edited by On-Stage-Rental; 05-03-07, 23:27.

Comment

• sompi
                            • Mar 2003
                            • 200

Originally posted by touch
                            ik ben nou 16.5 jaar en draai nou al bijna 3.5 jaar mee in de branche ben eigenlijk begonnen met kabels op te rollen bij het bedrijf waar ik nou nog werk en zo heb ik mij langzaam omhoog gewerkt tot LJ, FOH mixer en monitor mixer. heb liefst doe ik nog altijd het licht dat is mijn grootste hobby, mijn specialiteit onder de lichtcontrollers in de GRAND-MA (full-size, light, ultra light, micro) ben der erg veel mee bezig zelf op school heb ik altijd me laptop bij met grand-ma off-line editor + wysiwyg of de virtualisatie te doen (vindt ik better dan de grand-ma 3D). elke vrije minuut steek ik in het programeren van test shows en eventueele groote shows. het bedrijf waar ik werk is "TOUCH pro audio & light" en verder werk ik af en toe als het nodig is nog bij D.S.Pro (hier speel ik vaak met de GRAND-MA fullsize of de ultra light). bij TOUCH ben ik LJ, FOH mixer en monitor mixer zo als al gezegt. verder of grotere evenement ben ik ook meestal nog trouble shooter. zo werk ik af en toe nog wel eens samen met "on-stage-rental".

gr Kenny
                            ik vinddddttt betttter dat ik elke vrije minuut steek in eventueeeeele groooote nederlandse les

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Ik ben altijd voorstander van alle Aziatische levenswijsheden, en zoals men in de vechtsport weet: als je de hoogste Dan hebt ontvangen, draag je de witte band, omdat je weet dat je eigenlijk niks kunt. Het heeft allemaal te maken met perspectief. Als mensen bij mij komen met een interessant verhaal over ingewikkelde operating krijg ik altijd een lichte irritatie in mijn onderbuik. Want zolang er kinderen in Afrika honger lijden en ik mijn geld verdienen met het indrukken van knopjes, is het toch lastig om interessant te doen over je levensstijl... We hebben allemaal lol, maar we moeten ook begrijpen dat er bepaalde verantwoordelijkheden zijn. Het nadeel van jong en onervaren zijn, is dat je zelf niet ziet dat je jong en onervaren bent. Je voelt het allemaal prima aan, je denkt dat je serieus genomen wordt, maar je komt er nog wel achter... Ik heb precies hetzelfde gevoel als Didier: wat was ik op mijn 14/15de een vreselijke amateur. Maar ik heb gesjouwd, ik heb kabeltjes getrokken, ik heb rotklussen gedaan, en ik heb vreselijk veel geleerd. Meer dan welk boek, of welke cursus me ooit zal kunnen vertellen. Bovenal heb ik veel collega's leren kennen, met wie ik regelmatig klussen draai, contact heb, info-dagen bezoek etc. Deze band is vele malen interessanter dan je ervaring of kwaliteit. Samen kunnen we de klus aan, eenmansfracties bestaan niet in dit vak. Als docent kan ik op vele cursussen en trainingen mijn ervaring delen met andere mensen, en ook vaak jonge collega's in het vak. Zolang men weet waar ze staan, is het geweldig om kennis te delen. Zorg dat je geen weerstand opwerpt met "interessante" verhalen, je zet jezelf alleen maar voor aap.

Nog altijd ben ik 22 jaar jong, en verdien ik een prima boterham in dit vak. Elk moment zie ik uitdagingen, leermomenten en heb ik uitermate veel plezier. Aan het eind van de klus voel ik voldoening, en ook een perspectief: wat mag ik ontzettend in mijn handjes knijpen dat ik hiermee in mijn levensonderhoud kan voorzien...
                              Last edited by AJB; 06-03-07, 13:20.
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• AJB
                                • Jul 2003
                                • 2289

"Someone killed Kenny", aldus Cartman in Southpark...

Helaas heeft deze cartoon geen werkelijkheid mogen worden, en moeten wij luisteren naar een 16 jarige mannetje met een iets te grote mond. Nu heb je 9 pagina's kunnen lezen wat vooral niet geloofwaardig is, en wat doe je ?? Ga je zo'n achterlijk verhaal typen boordevol spelfouten!

Jij kunt er niets aan doen dat er tijdens je geboorte sprake was van een zuurstofgebrek, maar val ons niet lastig met je taalkundige creaturen. Je C.V. is ongeloofwaardig, je kennis nihyl, en je MA-kunde zou ik graag en public op de proef stellen. Ben bang dat je daar niet voor open staat, maar durf je het aan geef ik je de kans om je te bewijzen... Gaan we gezellig samen 15 minuutjes achter de tafel staan en zal ik de forummembers vertellen of je C.V. klopt.

Jongen mensen willen toch kansen ? Bij deze beste Kenny: dit is je moment !

Stef Bos in het nummer "Rue de Mouftard". :
                                Met de pretentie van een dichter, die nog niets geschreven heeft,
                                En alleen in zijn verbeelding tot de bodem heeft geleefd

Van toepassing misschien ?
                                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                                ------------------------------------------------
                                Arvid Buit
                                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...