Leeftijd van Licht & Geluids technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S_G
    • Jul 2006
    • 31

Leeftijd van Licht & Geluids technici

[FONT=Times New Roman]Hallo allemaal,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik heb met de zoekmachine al eens gezocht, maar kon over dit onderwerp weinig meer vinden, dan alleen maar commentaar op de, vaak te jonge, leeftijd van licht & geluid’s technici. Ik ben zelf een jongen van 16 jaar, en ga eigenlijk elk weekeind ‘op klus’, en doe dit met veel plezier. Ik ben dan vaak monitormixer, maar ook FOH mixen heb ik goed onder de knie. Maar als ik dan op het forum zinnen lees zoals ’Laat licht & geluid over aan volwassen mensen’, vraag ik me af of sommige wel echt beter zijn. Ook als ik dan met een bedrijf per telefoon communiceer, en ze zijn dan heel enthousiast, maar als ze mijn leeftijd horen, word dit meestal een stuk minder. Ik heb trouwens ook gewoon een VAR verklaring, en stuur facturen zonder BTW, en eigenlijk iedereen is hier tevreden over. [/FONT]

[FONT=Times New Roman]Nu is mijn vraag: Wat vinden jullie van de leeftijd waarop sommige jongeren van hun hobby hun werk al proberen te maken? En dan bedoel ik niet een DAP Drive inn opstarten, en de marktverziekers, waar al zoveel over gepraat is. [/FONT]
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

is natuurlijk niks mis mee om op jonge leeftijd daar mee te beginnen, zeker als je serieus bent. meeste zijn denk ik wel vroeg begonnen in dit vak, als hobby. En natuurlijk kun je best kennis van zaken hebben, al heb je natuurlijk nog niet zoveel ervaring. Alleen zul je je altijd dubbel moeten bewijzen als je jong bent en zul je vaak niet serieus genomen worden als je 16 bent... daar is weinig aan te doen.

Comment

• muddy
      • Jul 2006
      • 21

ik heb er ook ervaring mee (niet met licht overigens) dat je op jonge leeftijd niet serieus genomen wordt. Zo heeft een vriend van me (15 jaar) eens gesolliciteerd bij een webdesign bedrijf, maar werd niet aangenomen, terwijl hij toch zeer goed is.

Ik denk dat ouderen gewoon niet willen geloven dat jonge mensen ook best verstand van zake kunnen hebben.

Comment

• johan1988
        • May 2006
        • 40

Ik ben ook nog maar "17" (3 weekjes, dan word ik 18) maar ik ben ook bijna elk weekend op pad, regelmatig als lichttechnici, maar ook vaak dat ik met geluidstechnici mee ben. Maar heb niet het idee dat ik gebruikt word als sjouw jongen. Want ik denk veel mee, en los ook veel problemen op.

Door sommige mensen heb ik wel het idee dat ik minder serieus word genomen. Maar door de manier van werken en omgang met mensen, valt dat meestal wel mee. Gewoon proberen om jezelf te bewijzen dat je meer bent dan sjouw jongen, dat wekt het beste!

Comment

• Jamm
          • Mar 2006
          • 41

Ik denk dat ook de ervaring een grote rol speelt.
          Van een jonger iemand in vergelijking met een ouder iemand -> 99% gaat er vanuit dat de 2e meer ervaring heeft, en dus ...

Vaak is dit ook zo. En nemen ze liever een ouder iemand aan.
          Hetzelfde als iemand die vaak meegaat een showtje draaien, die lijkt na een tijdje alles onder de knie te hebben, laat je diegene alleen op pad gaan, wordt je toch nog een aantal keer gebeldt over dingen die niet werken. Dat is meestal gebrek aan ervaring, terwijl diegene toch oogschijnlijk alles goed onder de knie had.

Vaak zit je op dit gebied in de leeftijd dat er veel jaloezie en opschepperij is. En daarom worden veel mensen niet serieus genoeg genomen.
          't Is wat je er zelf van maakt!!

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Ik denk dat dit niet alleen in de licht- en geluidwereld speelt. Een jongere zal zich altijd meer moeten bewijzen dan iemand die al langer in het vak zit met ervaring. Dit gaat op in elk werkterrein.

Hoe jonger je met iets begint des te groter jou ervaring en makkelijker jij ergens aan de bak komt. Is dus zeker niet verkeerd ergens jong mee te beginnen.

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Ik ben ook nog maar 31.... Maar er is niks prettiger dan enthousiaste mensen...Ik ga niet roepen van met 16 of 17 kun je niks...Er is wel wat minder know-how, maar das niet erg. Mensen die enthousiast zijn, leren snel...Ik ken mensen die al veel langer mee draaien en die het nog steeds niet begrijpen....

En een beetje bedrijf zet geen mensen in op klus, waar je niks aan hebt...Dat is geen reclame...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Werk met enige regelmaat samen met mensen die stuk jonger zijn dan ik....
                Ben pas(!) 33 maar was bijvoorbeeld laatst op een feestje een meisje van begin 20 wat een redelijke coverband stond te mixen. Gunz 'n rozes....volgens mij uit limboland.
                Duidelijk dat ze vaker bandje mixte, wist prima wat ze wilde.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar samenwerking met mensen die 20+ jaar ervaring hebben met het mixen van bands, orkesten, tapeshow, noem maar op....die ervaring straalt een stuk rust uit, is erg prettig.

Dat is dus iets anders dan: heej, ik heb alles al gezien, mij maak je de pis niet lauw dus ik doe lekker toch wat ik zelf wil.....dat is iets waar ik een schijthekel aan heb.

Als 18-19 jarige kan je iedere week 3-7klussen doen ( ben je lekker onderweg!) maar dan nog heb je niet de ervaring van mensen die 10-20 jaar onderweg zijn. het motto is dus: samenwerken!

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Volgens mij heeft het ook een heel stuk te maken met 'attitude'
                  (ik blijf het zo een mooi woord vinden )

Eerste plaats is natuurlijk de 'ervaring' in je vak maar verder komt dan ook de manier van werken en omgaan met mensen/problemen erbij kijken.
                  En yup... als +25jarige kijk je wel op een heel andere manier aan tegen de wereld dan een jongere.
                  En laat ook dat meespelen in je mogelijkheden om te groeien in je carriere.

Ikzelf zit in de medische wereld tussen een berg oude 'rotten' die al heel wat meer ervaring hebben en heel wat meer levenswijsheid dan mij.
                  Maar door je op een open manier op te stellen tov hun wijsheid en levenservaring (en NIET ALLEEN de vakkennis!) kan je pas wat bereiken.
                  Respect met andere woorden.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

voor mij als hurende partij is het heel simpel.
                    beneden de 16 mag je van de wetgever vrijwel niets. En als 16 en 17 jarige moet je om 10 of elf uur stoppen.

Dat betekend bij bedrijfsfeestjes dat ik je er niet bij wil hebben. En misser op dit vlak is namelijk overbodig en ga ik dus niet nemen.

Daarbuiten kan ik mij goed voorstellen dat mensen kopschuw zijn bij jonge crew. Eenvoudig omdat zij zelf waarschijnlijk er net achter gekomen zijn wat een mazzel ze hebben gehad toen ze zelf jong het vak in gingen. (het is nooit erg genoeg fout gegaan en ze werken nu nog in de branche )

Het verschil als klant merk je niet zo zeer in de kennis van de apparatuur, maar in de wijze van omgaan met de mensen. Op je strepen kunnen staan bij de zeurende zaalhouder. En met een beetje stroop bij de diva-zangeres. En weten wat een muzikant bedoelt met exotische wensen. "ja ik mis dat *kaboem* en tsztsztsz als ik hier sta terwijl normaal...enz"

Maar goed de ervaren mensen zijn niet voor niets schaars en duur. Dus er is zeker zat te doen voor onervaren mensen.

Ik doe trouwens workshops voor zowel (conservatorium)muzikanten als techneuten in bandcommunicatie. Je zou verbaast zijn hoe erg het overgrote deel van de zeer bekwame crew totaal op een andere golflengte blijkt te zitten en daar kansen mee mist.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Geit
                      • Jul 2006
                      • 33

Om even te reageren als 16-jarige:
                      ik denk dat het probleem is dat een heleboel "DJ's", "LJ's" en "freelancers" van mijn leeftijd zijn die denken dat ze weten waar ze mee bezig zijn, of op de gok hun werk doen. deze jongens/meiden trekken het imago van onze leeftijdsgroep naar beneden.

Alleen iets doen waarvan je weet dat je het goed doet lijkt mij vooral de instelling voor een 15-16 jarige. Wil je iets bijleren? vraag dan aan iemand die wel weet waar ie mee bezig is of je mee mag kijken, na een aantal keer meekijken zou je kunne vragen of je het mag doen, onder zijn/haar toezicht, totdat je het zelf kent.

Zelf werk ik dus volgens dat princiepe: doen wat ik weet, wat ik niet weet, vragen indien er tijd voor is.

wat vinden jullie van deze instelling?

Geit
                      Jem Jem Jem baby ^_^

Comment

• Baszza91
                        • Oct 2005
                        • 476

Dan plaats ik als (voorlopig) de jongste lid een bericht in dit topic.

Ik ben nu 14 jaar oud. Het duurde bij mij ook een hele tijd voordat ik echt serieus word genomen. Mijn muziek lerares had ook in het begin iets van ''laat hem lekker in zijn eigen wereld leven''. Totdat ze iemand voor het geluid moest hebben om de een bandje af te mixen. Ze stond toen verbaasd van hoe het klonk (blijkbaar goed). Sindsdien werd ik gelijk een stuk serieuzer genomen door verschillende mensen. Ik heb al het licht kunnen doen bij Fatboy en Slim door de muziek lerares (en er komt waarschijnlijk nog veel meer klussen door haar).

Ik heb laatst een musical gedaan, samen met iemand van het theater (die regelde de spullen en heeft ontzettend veel ervaring) die was juist hartstikke blij met zo'n jong iemand. Ik werd door dat persoon gelijk serieus genomen.

Ik heb gelukkig ook een beetje mijn uiterlijk mee (groot, (sterk) zware stem), dus misschien dat dat ook een beetje in mijn voordeel werkt. En het ligt er natuurlijk ook aan wie je treft.

Ik zal heus nog wel een aantal keren mijn neus stoten bij verschillende mensen omdat ik nog te ''jong'' ben, en weinig ervaring heb (ik ben veel van de theorie (door dit forum)).

Zolang je zelf maar open zet voor al het andere om je heen. En goed luistert en als het moet een compromis sluiten met de mensen om je heen.

Er zijn altijd mensen die het beter weten als jij (baas boven baas) en dan bedoel ik het niet negatief.

Deze post heeft misschien niet een al te logische volgorde, daar mijn excuses voor. Ik weet niet hoe ik het eventueel beter zou kunnen verwoorden (moderators, je mag verbeteren).

Greetzz en cheerss
                        I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

Originally posted by showband
                          Het verschil als klant merk je niet zo zeer in de kennis van de apparatuur, maar in de wijze van omgaan met de mensen. Op je strepen kunnen staan bij de zeurende zaalhouder. En met een beetje stroop bij de diva-zangeres. En weten wat een muzikant bedoelt met exotische wensen. "ja ik mis dat *kaboem* en tsztsztsz als ik hier sta terwijl normaal...enz"

Maar goed de ervaren mensen zijn niet voor niets schaars en duur. Dus er is zeker zat te doen voor onervaren mensen.

Ik doe trouwens workshops voor zowel (conservatorium)muzikanten als techneuten in bandcommunicatie. Je zou verbaast zijn hoe erg het overgrote deel van de zeer bekwame crew totaal op een andere golflengte blijkt te zitten en daar kansen mee mist.
                          Voila...
                          zoals ik dus al aanhaalde
                          Het verschil zit hem in de attitude van de mensen.
                          Thx showband
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• MC Party
                            • Sep 2003
                            • 481

Wel leuk dat "jongeren" aangeven dat ze het al onder de knie hebben.
                            Ben nu zelf 4-5 jaar actief bezig en al (te veel :-) grote en kleine klussen gedaan. En toch doe ik bijna iedere klus weer nieuwe ervaringen op. Zowel technisch als communicatief.

Stukje ervaring is gewoon heel belangrijk bij de grotere klussen en dat is niet iets wat je 123 leert, (dat komt met de (welbekende) jaren.)
                            Dit begint bij efficient werken en problemen oplossen die niet regelmatig voorkomen. tot de rust in stressvolle situaties.

Over het serieus nemen gesproken; heb nog nooit meegemaakt dat men me niet serieus nam. En denk dat je als collega;s zijnde bij een goede houding (en voor axs attitude:-) ook niet mee zal maken.

Wel leuk trouwens: deden laatst geluid op een festival waarbij een persoon een act kwam mixen. Waarbij de hogere frequenties (naar mijn mening) te nadrukkelijk aanwezig waren. De geluidsman stond tevreden toe te kijken. Nu heb ik het hem even getipt waarna hij geen actie ondernam. Zal dit nu komen doordat deze man (disco)doof is?
                            En merken meer mensen dit bij collega;s (ervaren rotten in het vak)?
                            Last edited by MC Party; 26-07-06, 23:42.
                            Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• Christiaan Visser
                              • Apr 2004
                              • 235

Ik ben nu zelf 17, begon op mijn 14e mee te lopen met een verhuurbedrijf, inmiddels heb ik nu al genoeg kleine en grote klussen meegemaakt. Ik denk dat het voor een groot gedeelte aan je uitstraling/professionaliteit tegenover je collega's & klant ligt. Heb je wel genoeg kennis/ervaring met de apparatuur/klus maar bouw je het laks op en niet met de uitstraling dat je wéét wat je doet, dan zullen collega's je minder serieus nemen. En het stukje ervaring levert daar ook zijn deel aan mee, door te laten zien dat je tijdens stress en storingen rustig en koel kunt blijven. The show must go on.

Verder denk ik dat het ook een stukje vindingrijkheid/enthousiasme is.. Als er een probleem is, is mijn laatste optie mijn baas bellen.. Ik wil het zelf uitvinden en het probleem gewoon zelf oplossen.

Desondanks alles, heb ik hier in friesland & groningen niet het idee dat ik ondanks mijn 17 jarige leeftijd, niet serieus genomen word door mijn collega's die je op klus tegenkomt.
                              Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

Working...