Leeftijd van Licht & Geluids technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voederbietel
    • Feb 2005
    • 197

ik wordt ook beschouwd als werknemer mara het bedrijf controleert alsnog want zij krijgen anders gelazer!
    ik rol ook het merendeel kabels en als ik bij een ander bedrijf aan de gang ga sta ik ook niet met de mond vooraan om te zeggen dat ik met die en die tafels kan werken of met die en die spots. ik vind dat je jezelf moet bewijzen door keihard nauwkeurig te werken!
    (en je kan wel roepen dat je bij weet ik veel wat voor grote klussen hebt gewerkt maar juist bij de kleinere klussen denk ik dat je meer leert (omdat je bij grote projecten juist veel kabels hebt)
    Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• ostracized
      • May 2002
      • 214

vergeet ook niet dat de financieel aansprakelijkheid voor jongeren TOT 21 jaar bij de ouders ligt... Ik ben onlangs 21 geworden en heb dus 3 jaar zelfstandig (met KvK dus...) gewerkt terwijl mijn ouders financieel aansprakelijk waren.
      (...)

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

Originally posted by ostracized
        vergeet ook niet dat de financieel aansprakelijkheid voor jongeren TOT 21 jaar bij de ouders ligt... Ik ben onlangs 21 geworden en heb dus 3 jaar zelfstandig (met KvK dus...) gewerkt terwijl mijn ouders financieel aansprakelijk waren.
        je ouders zijn pas aansprakelijk wanneer jij of jouw bedrijf het niet meer kan opbrengen, echter zitten er bij het hebben van een bedrijf en de aansprakelijkheid van jouw ouders ook nog een heel stel haken en ogen aan. Zo is het afhankelijk welke soort onderneming jij hebt, getrouwd, samenwonend, samenlevings contract enz enz.

maare het gaat weer erg offtopic.

Ik denk dat discojongens met een drive-in niet geheel thuis horen in het rijtje wat hier wordt verstaan als zijnde werknemers, cq "eigen baas". er is al erg veel geschreven over de jongens en meisjes die voor de hobby een drive-in hebben.

Gaat hier meer om de jongens en meisjes die meewerken bij producties van festivals, tentfeesten en meer live uitversterking, grote disco avonden.
        Last edited by Watt Xtra; 30-07-06, 17:04.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Niet mee een: Op het moment dat je geld voor je dienst vraagt, verricht je arbeid.
          Of dat nu eenmalig is, voor een paar uurtjes in de week, of full-time.
          Maakt dus geen moer uit of je nu voor een bedrijf aan de gang bent of je bent als zelfstandige hobby-knul aan de gang.

Het maakt geen drol uit of je 2 euro of 40 euro per uur doorberekend, ht feit blijft: je wordt verloond, je vragt geld voor wat je aanbiedt.
          Concret: Je bent aan het werk.

Het verrichten van werkzaamheden is aan regeltjes gebonden.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

net wat je zegt met de laatste zin!! werken is aan regels gebonden, echter zijn er heel veel drive-in jongens en meisjes die vele regels aan de laars lappen.. niet opgeven van het ontvangen geld, werktijden niet naleven, niet verzekerd noem maar op. Daarop heb ik mijn conclusie getrokken om bovenstaande te schrijven.

dat ook zij werk verrichten ben ik mee eens echter ging het naar mijn idee in de eerste posts over de mensen die wel bij of voor een bedrijf werken en naar mijn mening dus ook op een loonlijst staan. Hieraan zijn dus inderdaad vele regels gebonden, ben jij zwart bezig heb je naar mijn mening ook geen regels nodig, je bent toch reeds in overtreding.

Echter is het verschil tussen hobbymatig en broodroof erg moeilijk te bepalen.
            alles daarbuiten mag worden gezien als werken.

Voorbeeld: jongetje van 15 die op een buurtfeestje met 60 man draait over zijn eigen gekochte speakers met orginele cd's en dat een keer of 5-8 per jaar,... naar mijn mening hobby matig bezig.

Zelfde jongetje nu ook 15-17 echter met het zuur verdiende geld dmv draaien een complete disco gekocht met licht/ geluid enz voor een 200-300 man op een schoolfeest en dat meerdere malen per jaar.

broodroof van anderen die wel staan ingeschreven, netjes belasting betalen enz enz.

ik ga uit van de situatie dat beide geen aangifte doen bij de belastingdienst.

voorbeeld 1 deze jongeman heeft via zakgeld, klusjes, opa oma enz zijn speakers kunnen kopen.
            voorbeeld 2 deze jongen heeft misschien wel heel hard gewerkt en zodoende ook zijn installatie gekocht echter gaat het hier om bedragen van enkele Duizenden euro's. belastingvrij bijverdienen is slechts beperkt tot een kleine 2000 euro! voorbeeld 2 zou dus in principe ook gewoon belasting moeten betalen.

Daarnaast.. voorbeeld 1 wordt vast en zeker gezien als hobby mocht er iets gebeuren waarbij schade ontstaat aan wie of wat dan ook voor de verzekering, voorbeeld 2 zal erg in twijfel worden getrokken en zou officieel via een bedrijven aansprakelijkheids verzekering moeten lopen, wat dan weer niet kan worden afgesloten indien er geen geregistreert bedrijf aanwezig is!
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• mac tecson
              • Feb 2006
              • 348

Ik beide gevallen zijn pa en ma dus financieel aansprakelijk; houdt er rekening mee dat een aasprakelijkheidsverzekering geen oneindige goudmijn is en ook lang niet uitkeert. In het laatste voorbeeld zal een WA-verzekering waarschijnlijk niet uitkeren en wordt er misschien wel een onderzoek naar belasting ontduiking gestart.

Overigens is alles opgeven bij de belasting helemaal niet zo onaantrekkelijk.
              Zolang je alles wat je verdient blijft investeren in nieuwe spullen kun je alles aftrekken van de belasting en betaal je dus geen belasting over alles wat je aan nieuwe spullen uitgeeft. Dan blijft er een klein deel over wat je voor jezelf houdt. daar betaal je dan winstbelasting over (ik weet niet over een ondergrens is; dus correct me if I'm wrong)

Als je niet meer dan 2000 euro per jaar in eigen zak steekt hoef je ook geen inkomstenbelasting te betalen.

2000 per jaar is toch best een leuk bedrag voor een iemand van een jaar of 17/18 die nog naar school gaat en ook nog eens legaal zijn hobby kan uitvoeren.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by mac tecson
                Overigens is alles opgeven bij de belasting helemaal niet zo onaantrekkelijk.
                Zolang je alles wat je verdient blijft investeren in nieuwe spullen kun je alles aftrekken van de belasting en betaal je dus geen belasting over alles wat je aan nieuwe spullen uitgeeft. Dan blijft er een klein deel over wat je voor jezelf houdt. daar betaal je dan winstbelasting over (ik weet niet over een ondergrens is; dus correct me if I'm wrong)

Als je niet meer dan 2000 euro per jaar in eigen zak steekt hoef je ook geen inkomstenbelasting te betalen.

2000 per jaar is toch best een leuk bedrag voor een iemand van een jaar of 17/18 die nog naar school gaat en ook nog eens legaal zijn hobby kan uitvoeren.
                Is dit nou een voorbeeld voor een bedrijf, ingeschreven bij de KvK óf als particulier die alleen zijn (bij)verdiensten aan de belasting doorgeeft?

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• mac tecson
                  • Feb 2006
                  • 348

Iemand die zich bij de KvK heeft ingeschreven en ook belasting betaalt.

Het kost uiteindelijk wel iets meer dan zwart werken, maar door de boetes die erop staan is het best 'aantrekkelijk' om het legaal te doen

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

je kunt ook zonder dat je ingeschreven staat netjes legaal werken.
                    Je inkomsten doorgeven aan de belasting. moet je wel belasting betalen maar zolang het totaal niet boven de 7000 euro uitkomt (voor een 18jarige) kun je het meerendeel terugvragen. 7000 kan tegenwoordig ook wel iets meer zijn.

verder even uitkijken met studiefinanciering enz.
                    enne zorgen dat je ook alles volgens de regels doet he?? dus netjes je cd's kopen enz.

Comment

• LJmalcolm

ik ben zelf ook nog maar 16 en werk vanaf m,n 15e bij een professionele drive-inn en bij een verhuurbedrijf, hoe het precies geregeld wordt met de belasting weet ik niet, maar ik weet wel dat beide bedrijven ingeschreven zijn bij de k.v.k. en dat het bekendt is dat ik er werk.

Wat wel opvalt is dat veel mensen verrast opkijken zodra ze weten hoe oud ik ben.. Gelukkig wel positief

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

Originally posted by LJmalcolm
                        ik ben zelf ook nog maar 16 en werk vanaf m,n 15e bij een professionele drive-inn en bij een verhuurbedrijf, hoe het precies geregeld wordt met de belasting weet ik niet, maar ik weet wel dat beide bedrijven ingeschreven zijn bij de k.v.k. en dat het bekendt is dat ik er werk.

Wat wel opvalt is dat veel mensen verrast opkijken zodra ze weten hoe oud ik ben.. Gelukkig wel positief
                        dan zul jij wel een loonstrookje krijgen en bij op de loonlijst staan, zo niet?? dan is ook dit zwart.

Enne bij wie is het bekend dat jij daar werkt?? je vrienden, de baas van het bedrijf en diens collega's?? of de belastingdienst?
                        maar het loonstrookje of een jaaroverzicht geeft de oplossing.

werk jij daar via de loonlijst is er niets aan de hand, echter je leeftijd heeft wel een aantal beperkingen.. zo mag jij officieel niet na 23 uur werken, maximaal een x aantal uur en ik meende zelfs niet meer als 3 dagen achter elkaar waarna er minimaal 48 uur vrij moet wezen.
                        Last edited by Watt Xtra; 01-08-06, 11:04.

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by Watt Xtra
                          dan zul jij wel een loonstrookje krijgen en bij op de loonlijst staan, zo niet?? dan is ook dit zwart.

Enne bij wie is het bekend dat jij daar werkt?? je vrienden, de baas van het bedrijf en diens collega's?? of de belastingdienst?
                          maar het loonstrookje of een jaaroverzicht geeft de oplossing.

werk jij daar via de loonlijst is er niets aan de hand, echter je leeftijd heeft wel een aantal beperkingen.. zo mag jij officieel niet na 23 uur werken, maximaal een x aantal uur en ik meende zelfs niet meer als 3 dagen achter elkaar waarna er minimaal 48 uur vrij moet wezen.
                          Mij is verteld dat het gewoon geregeld is via de belastingsdienst maar daar weet ik verder ook niets vanaf, ik wordt gewoon per maand betaald. En de tijden waarop ik werk zijn meestal in het weekend, vrijdag, zaterdag en zondag.

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Wat is dat nou voor passieve opstelling? je krijgt netjes een loonstrookje of je krijgt het niet, zo weet je zelf perfecto of je werkt of datje aan het beunen bent.
                            Ik heb ten tijde van het hobby circuit (jaartje of drie) altijd voor een onkostenvergoeding gedraaid. Kon er net mn cd's van betalen, drank werd door de organisator betaald. Ik ging op de fiets naar de discoboer...cd koffertje achterop

Comment

• LJmalcolm

een echt loonstrookje heb ik niet, maar ik heb ook geen verstand van belastingszaken dus hoe het nou egt zit zou ik dus niet weten

Comment

• rene.derksen
                                • Feb 2004
                                • 649

Mijn aantal uren zijn netjes opgegeven, krijg een loonstrookje en jaaropgaaf ook. Alleen wordt er volgens mij ooit gesjoemeld met werktijden. Meestal werk ik altijd op "nette, normale" werktijden voor mijn leeftijd. Ooit dan na 11-en dat kan gebeuren en denk ook niet dat daar problemen over gemaakt moeten worden. (meestal zijn klussen wel leerzaam)
                                Licht is altijd zwaar.

Comment

Working...