Leeftijd van Licht & Geluids technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommyikke
    • Nov 2004
    • 31

Ik ben 14 (sinds 1.5 week) en heb al een stuk of 10 keer meegeholpen bij een koor met band, vooral opbouwen en afbreken en heel afentoe een keer aan de knopjes zitten.. Ik heb daarbij ook een keer bij een jubileum concert geholpen. waarbij ik dan ook "kleinere"dingen mag doen.. maar bijvoorbeeld sjouwen doen we met zijn allen.. ik mocht toen bijv. ook 1 lichtprogramma schrijven.. en zo vind ik dat iedereen moet leren werken met spullen.. maakt niet uit hoe oud/jong je bent. Het is en blijft zo dat je moet weten waarmee je werkt.
    Ik weet niet of het bij iedereen zo is maar bij ons is het wel is zo dat ik ook tegen oudere mensen wel is mag zeggen als er iets beter kan, en dat word dan ook serieus opgenomen.
    greetzz Tommyikke

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Niet om de botte hark uit te hangen hoor, maar ik zie een klus/productie/opdracht doen als werk.

In NL is kinderarbeid nog steeds verboden. Daar waar het gaat om sjouwen van zware apparatuur, het bedienen van constructies (distro) moet je simpelweg minimaal 18 zijn en weten wat je doet.
      Wat mij betreft zijn "handjes" van onder de 18 dan ook bijzonder welkom als ze: kabeltjes willen rollen, mee willen kijken...maar verder: welkom als publiek! zeker niet als " collega" op de klus!

Op scholen werk ik nogal eens samen met leerlingen die een musical technisch begeleiden. Namens de verhuurder ben ik dan de vraagbaak/ eindverantwoordelijke. In deze situaties merk ik steeds vaker dat scholieren erg graag willen, maar niet gehinderd zijn door enige technische ondergrond ( wat nou krachtstroom netjkes afzekeren, wat nou veilig werken).
      Gelukkig zijn een groeiend aantal scholen zich bewust aan het worden van de noodzaak van kundige begeiding bij de projecten die ze uitvoeren en huren ze naast de apparatuur ook de benodigde kennis in.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Volgens mij is het wel toegestaan om vanaf 14 of 16 jaar wat werkzaamheden te verrichten. Denk immers aan alle jongeren die een krantenwijkje hebben of in een supermarkt werken of iets dergelijks.

Het is hierbij volgens mijn bronnen alleen NIET toegestaan nachtelijke arbeid te verrichten, wat in deze branche toch wel vaak voorkomt.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by MarkRombouts
          Het is hierbij volgens mijn bronnen alleen NIET toegestaan nachtelijke arbeid te verrichten, wat in deze branche toch wel vaak voorkomt.
          extra bron: voeg er risicodragend aan toe, idd alleen maar lichte werkzaamheen. punt

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Weer wat geleerd.

Weet is dat ik in de toekomst nooit mensen jonger dat 18 jaar mee moet nemen naar klussen.

Zou ook best wat meer op gecontroleerd mogen worden denk ik dan, je ziet zo vaak veel jongere mensen aan het werk.

Comment

• S_G
              • Jul 2006
              • 31

Kijk, die reactie ben ik dus weer minder blij mee.

Ik ben bekend bij de belastingdienst voor het werk wat ik doe. (licht- geluids- & theatertechniek). Ik stuur één keer in het half jaar mijn verdiensten op. Waarom zou ik dan niet mogen werken? Ik werk ook 8 uur p/d in het weekend op een tankstation.

Ik heb nu ook een redelijke naam opgebouwd in de omgeving hier, en word regelmatig gevraagd. Natuurlijk leer ik ook elke dag dat ik hiermee bezig ben nieuwe dingen. Ik vind dat je jongeren deze kans ook moet geven, en niet iedereen moet gaan weigeren. Ik heb er ook heel veel plezier in, en dat straalt ook van het eindresultaat af.

Ik mag nu natuurlijk ook nog niet zeggen dat ik pro ben, en dat ben ik ook zeker niet. Maar als ik soms volwassenen bezig zie, heb ik wel het gevoel dat ik dat beter kan.

En om terug te komen op een vorige reactie, dat je jongeren wel mee kunt nemen als 'sjouwturk' en kabeltjes rollen, dat liever niet. En ik voel me er zeker niet te goed voor, maar wil dan ook graag meedraaien in de hele productie, ook omdat de mensen weten dat ik gewoon meer kan.

Verder iedereen bedankt voor zijn reactie, welke overigens mogen blijven komen uiteraard!
              Last edited by S_G; 27-07-06, 14:28.

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Of je er blij mee bent of niet, gelukkig is er een stukje regelgeving die mensen tegen zichzelf en hun omgeving in bescherming neemt.

Ik heb zo snel geen uitgebreide informatie kunnen vinden anders dan een info folder over vakantiewerk, maar ik neem aan dat jij je werkzaamheden ook naast je schoolvakanties uitvoert.

kort samengevat: Onder de 16: geen zelfstandig werk, niet op zondagen, niet na 19.00

16-17 jarigen: zelfstandig werk, gevaarlijk werk onder direct toezicht, niet werken na 22.00 en alleen op zondag indien de zaterdag ervoor geen werkzaamheden zijn verricht.

Er zijn dus mogelijkheden genoeg om te werken, maar er zijn wel degelijk ook beperkingen.

nog ff een quote uit een persbericht van het ministerie van SZW over vakantiewerk en bijbaantjes:
                Om jongeren te beschermen, bepaalt de Arbeidstijdenwet dat zij alleen werk mogen doen dat bij hun leeftijd past. Ook moeten zij onder deskundig toezicht staan. Gevaarlijk of lichamelijk zwaar werk is taboe. Verder zijn de regels voor werk- en rusttijden strikter dan voor een volwassene.
                EDIT: nog ff verder gezocht en een heel compleet stuk tegengekomen: http://docs.szw.nl/pdf/129/2006/129_2006_3_9385.pdf
                Last edited by ralph; 27-07-06, 15:10.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by ralph
                  Niet om de botte hark uit te hangen hoor, maar ik zie een klus/productie/opdracht doen als werk.

In NL is kinderarbeid nog steeds verboden. Daar waar het gaat om sjouwen van zware apparatuur, het bedienen van constructies (distro) moet je simpelweg minimaal 18 zijn en weten wat je doet.
                  Wat mij betreft zijn "handjes" van onder de 18 dan ook bijzonder welkom als ze: kabeltjes willen rollen, mee willen kijken...maar verder: welkom als publiek! zeker niet als " collega" op de klus!

Op scholen werk ik nogal eens samen met leerlingen die een musical technisch begeleiden. Namens de verhuurder ben ik dan de vraagbaak/ eindverantwoordelijke. In deze situaties merk ik steeds vaker dat scholieren erg graag willen, maar niet gehinderd zijn door enige technische ondergrond ( wat nou krachtstroom netjkes afzekeren, wat nou veilig werken).
                  Gelukkig zijn een groeiend aantal scholen zich bewust aan het worden van de noodzaak van kundige begeiding bij de projecten die ze uitvoeren en huren ze naast de apparatuur ook de benodigde kennis in.
                  Natuurlijk is dit waar, maar ik heb toch vaak genoeg zitten zeuren tijdens een klus of het tuigje er bij zat, want ik moest de hijskettingen verwijderen van het dak (riggingpunten). En ik ben ook nog maar 15 lengtes jong! (of oud )
                  Het is zeker niet waar dat 'kinderen' niets veilig willen doen, zeker niet als je de risico's weet. Zelf hijs ik ook altijd de takels met de motorcontroller, dat is ook werk van kinderen niet mogen doen. Zo kan ik nog wel 1000 dingen opnoemen, maar als je het leuk vind, waar doe je dan moeilijk over?
                  Zolang je maar voldoende belasting betaald, zit het altijd knor. Natuurlijk hebben jullie gelijk van het 'mag niet'. Daar ben ik het ook mee eens.
                  Maar nogmaals, als je de risico's maar kent, en geen werk doen wat je niet mag doen (riggingpunten berekenen bvb.).

Zo, dit was mijn open hart
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

zucht...Dit is dus precies waarom het zo fijn is dat er toch nog iets van zinvolle regelgeving bestaat: De wetgever neemt jou in bescherming.

Mijn open hart: je bent een dom rund als je hier willens en wetens tegen in gaat.
                    Daarnaast ben je een keiharde dief van mijn portemonnee, ik betaal immers wel opgeleide mensen voor het werk wat jij voor een schijtprijs staat te doen!
                    Als je 15 bent ben je absoluut geschikt om werkzaamheden te verrichten, hijswerkzaamheden zijn echter absoluut niet aan de orde!!!

Comment

• Ahmed Al Dayri
                      • Oct 2005
                      • 354

Moest je niet eerst bepaalde diploma's en/of certificaten halen om te mogen hijsen? Of riggen boven publiek etc?

Ik ben als 18 jaar, en al een paar jaar actief in het vak.
                      Maar ik denk wel 10x overna voordat ik zelf iets onderneem op het gebied van rigging. Mocht er iets fout gaan, sta je de rest van je leven te betalen....

Zonder de juiste papieren, mag het gewoon niet!

Als ik wat onderneem op dat gebied, is het altijd in overleg een iemand die er ervaring mee heeft

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Geweldig dit topic...

Showband en ik posten hier heel stukje over de juiste attitude die je moet aankweken en dan lees je zowat in alle volgende reacties duidelijk reacties van mensen met net dat probleem...
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Nou kom je op een hekel punt....Er is maar 1 land ter wereld waar je echt een papiertje kan halen waarmee je mag riggen.
                          In NL kennen we wel het hijsbewijs, maar dat is voor mobiele kranen, shovels etc.
                          Je moet weten wat jedoet, en als je kunt aantonen dat je daarin geschoold bent zal dat ongetwijfeld schelen bij het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.

2axs: die houding is bij heel veel mensen die hier bercihten plaatsen inderdaad een probleem.
                          gelukkig kom ik onderweg wel een heleboel jonge mensen tegen die anders in mekaar blijken te steken dan deze mensen.
                          De reacties zijn dus volgens mij niet maatgevend voor wat er gebruikelijk is in de branche, maar wel aan de onderkant van de branche.

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

ik geef de heren axs en ralph zeer zeker gelijk, maar ik heb persoonlijk ook al meegemaakt dat mensen met bakken ervaring zich juist iets heel moeilijk laten zeggen, ook wanneer ze in hun denkwijze op dat moment wel degelijk fout zijn!

Buiten een papiertje elektronica secundair niveau en volgend jaar hoger niveau( een mens mag al vooruit kijken in het leven ) en mijn rijbewijs heb ik van geen enkel onderdeel waar ik mee bezig ben een papier. Mag ik dan in het weekend niet mee met een licht en geluid bedrijf? En ja ik geef toe dat ik ten opzichte van iemand die er volgens de wet bijstaat belachelijk weinig krijg daarvoor, maar ik kan anders niet werken ondanks mijn 21 jarige leeftijd.Want voor niks meegaan hoeft toch ook niet zeker? Ik los dat dan op door via een uitzendkantoor te werken, maar daar ben ik uiteindelijk weer de klos van, want het kost de werkgevers enorm veel geld, dus niet iedereen wilt op die manier met mij werken en uiteindelijk krijg ik van al die kosten maar een zeer klein loontje... En nee ik ben nog niet in staat om zelfstandig te gaan, al was het maar als bijberoep want daarvoor moet je hier in belgië ook al een opleiding voor nemen die minstens een jaar duurt in avondonderwijs. Ok ik zou dat kunnen doen, maar met men diploma hoger onderwijs mag ik dan ineens weer wel de nodige papieren invullen en opsturen!

Door de bomen het bos zien is soms zeer moeilijk.. Enja dan wil je al eens alles volgens de regeltjes doen

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• voederbietel
                              • Feb 2005
                              • 197

Originally posted by ralph

toch hang je nu de botte hark uit

ik ben zelf 17 en dee mijn eerste drive in op me 11e (vanaf toen continu) op dit moment volg ik de opleiding sound & vision, heb een drive in, werk bij een verhuur/verkoop bedrijf uit apeldoorn waarmee ik minimaal 2/3 shows per maand mee doe (en dat kunnen kleine klussen zijn maar ook grote klussen voor 4000 man)

ik begon daar een jaar geleden en daar begon het met apparatuur testen (discobal motoren enz) en vanaf daar kklim je hogerop (tegenwoordig wordt ik door hun met een pearl en wat mac 250's en wat parren op klussen gestuurd(onder begeleiding) en ben ik de man van het licht (en dat alles doordat ze me een kans hebben gegeven!!! ik loop volgend jaar bij rentall stage en rentall heeft naar mij gevraagt puur omdat ik daar 2 dagen had gewerkt en doorhadden dat ik al wat ervaring heb en kennis heb en me 200% inzet!

maar ralph als jij mensen geen kans geeft en ze alleeen maar kabels laat rollen kan jij ze als ze 18 zijn ook niet inzetten want dan missen ze die ervaring die jij ze hebt ontnomen!!!!!!!! regels zijn regels ben ik mee eens maar het meerendeel doe ik als stage en krijg er dus geen geld voor!
                              en regels zijn regels maar je laat wel mensen in de efteling werken op 1e en 2e kerstdag die 9 uur ';s ochtend van huis gaan en om 10 uur weer thuiskomen van de kou!
                              ik heb in de efteling dingen gezien waarbij ik mij twijfels heb (en daar liepen ook een paar ongemotiveerde studenten rond ja)!

als ik op klus meega doe ik rigging, video, licht, geluid. maar bijvoorbeeld als ik de steels aan de takkels heb zitten controleert een van de mensen of het goed zit. en zo gebeurt het ook als ik spannig prik of de dimmerpacks aansluit!

we doen trouwens ook veel instalatie klussen waar ik ook heel veel van leer!

zo geef je mensen een kans!

en als ik iets niet weet vraag ik het gelijk aan iemand en ga ik niet aanklooien! ik staa helemaal onder aan de lader hoor daar ben ik zelf bewust van want ik mis nog een hoop ervaring maar denk niet dat iedereen onder de 18 met kijkshop lichtorgeltjes loopt te spelen en niets meer kunnen dan kabels rollen
                              Last edited by voederbietel; 27-07-06, 21:27.
                              Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• rene.derksen
                                • Feb 2004
                                • 649

En naar ralph zelf, wanneer ben je eerlijk zelf begonnen? Ik denk niet dat dit de eenigste branche is waar regeltjes worden overtreden (in hoeverre er dan regeltjes zijn) Hoeveel jongens staan er niet aan brommers en auto's te sleutelen, voorzichzelf danwel voor een bedrijf (en hoeveel ongelukken gebeuren er wel niet met die auto's en brommers!)

Ik denk dat er relatief veel controle is op het werk wat jongeren (18-) doen. Danwel niet door overheid instantie's maar zeker wel door werkgevers. Het zou niet moeten gebeuren dat ik iets verkeerd aansluit waardoor de show uitvalt, mijn baas zal verantwoordelijk blijven (alhoewel ik zoiets natuurlijk te horen zal krijgen)

Ook wordt er gezegt dat jongeren voor een rotsalaris werken waardoor wij werk afnemen van ouderen. Het zal wellicht gebeuren, maar er zijn ook andere situatie's. Ik werk bijvoorbeeld bij een Licht-geluids bedrijf waar geen werknemers zijn, of ooit zullen komen. Maar ach, een klein handje erbij voor een klein salaris is nooit weg (en ik moet zeggen dat dat salaris voor een 16-jarige ongeveer het dubbele is van wat je in de gemiddelde supermarkt verdient)

En nog iets belangrijks: de jeugd heeft de toekomst, hoe eerder ze beginnen (waarbij natuurlijk ergens een grens ligt) Hoe meer ervaring, en jonge kinderen leren sneller, horen beter en zien beter.

Wellicht dat wij de toptechnici zijn die de show draaien waar jullie op je oude dag naar kijken!
                                Licht is altijd zwaar.

Comment

Working...