Borsato in de Kuip 2004

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Kan me zo voorstellen dat het lichtplan niet bedoeld is om op een forum te knallen...
    Lijkt me een hele gegronde reden om dat in dit specifieke geval ff in de mail te doen

Wellicht verstandig om dat zo te houden Elmer...

Comment

• ljanton
      • Sep 2003
      • 373

welja .. natuurlijk elmer ... euh wat dat lichtplan betreft .. dat wou hij niet vrijgeven omdat het een zogezegd "te groot bestand" zou zijn voor via mail ... dat kan best zijn ... maar ik denk ook dat zo'n licht plan niet zomaar aan iedereen mag laten gezien worden ... maarja carlo's mail luidde :

citaate opbouw duurt ongeveer 2 dagen en daarna hebben Patrick en ik 2 dagen gehad om te programmeren, we hadden op voorhand al 2 weken in een Wysiwyg-studio gezeten.
      Voor de opbouw waren we met 23 techniekers en nog enkele locals. Tijdens de shows waren we met 19 man (enkel licht en volgspots incl.) stand-by. Lichtplan kan ik je niet laten zien omdat dit een te groot bestand is en omdat er meerdere technische tekeningen zijn.Maar op zo een plan staat de volledige set met alle toebehoren (lampen, geluid, band, schotels, ...) op schaal getekend te vergelijken met wat een architect maakt voor een nieuwbouw woning.
      Trussing werd niet door ons maar door frontline gedaan en [u]het licht alleen gebruikte 4 trailers.</u> Groeten.
      alstublieft elmer

greet'zz ljanton

Comment

• elmer
        • Jul 2003
        • 139

je hebt gelijk Ralph een lichtplan moet je niet op het internet knallen(ik hoef mijn eigen hier ook niet voor bij te zien komen). maar die andere dingen is geen probleem lijkt me zo! ik zie hier het gevaar niet van in.

Groeten

Comment

• ljanton
          • Sep 2003
          • 373

nope ... en het zijn nog soms leuke weetjes die er tussen staat (cijfers etc...)

grtz ljanton

Comment

• piebe
            • Jun 2004
            • 5

Laat ik even wat dingen rechtzetten, tijdens concerten in De Kuip worden er metingen gedaan door TNO om te kijken hoe het stadion reageert op een springende massa, bij de FOH hangt een controle kastje van TNO met iemand erbij die dat constant in de gaten houdt, op het moment dat er bij bijv. "dromen zijn bedrog" massaal wordt gesprongen slaat het systeem meteen alarm omdat het hele stadion letterlijk staat te bewegen, op zo'n moment MOET het geluid uit ! Dat is puur uit veiligheid, en heeft dus niks te maken met een slecht geluidsysteem met drop-outs en dergelijke, dit verklaart natuurlijk ook de niet "vaste hand" van de volgspotters... Je wil niet weten hoe het stadion te keer gaat tijdens de show, petje af voor de heren volgspotters !!!!! En qua geluid, op dit niveau heb je geen slechte systemen meer, in dit geval was Story Sound verantwoordelijk voor het P.A. (i.o.v. Peak Audio), het systeem klonk als een klokje, dus daar heeft het nooit aan gelegen. En dat het P.A. is ingeregeld door iemand van U2 is bull-shit, dat is dus echt niet waar ! De beste man is komen luisteren e.d. maar meer ook niet, nee, dat systeem inregelen kan Michael Story echt zelf wel, daar hebben we niemand anders voor nodig. Ik denk dat Michael op dat gebied de betere is ! En dat verhaal van een "De Kuip" show in het Sportpaleis, ach ja, we wilden zoveel mogelijk van De Kuip laten zien in het Sportpaleis en niet om het er maar mega uit te laten zien maar om zoveel mogelijk de zelfde show te willen doen, ook voor het Belgische publiek! Maakt niet uit, er zijn altijd mensen met een andere mening en dat is natuurlijk prima !
            Als jullie nog wat willen weten dan hoor ik het wel he ?
            Groet'nnn
            Frysk bloed...

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Heb je ook renders uit Wyg, en kun je die evt ergens plaatsen ? Ben erg benieuwd naar de efficientie tijdens de pre-productie... (of het daadwerkelijke product dus sterk overeenkwam met de 3D-visualisatie)
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Robert
                • Aug 2000
                • 630

citaat:tijdens concerten in De Kuip worden er metingen gedaan door TNO om te kijken hoe het stadion reageert op een springende massa, bij de FOH hangt een controle kastje van TNO met iemand erbij die dat constant in de gaten houdt, op het moment dat er bij bijv. "dromen zijn bedrog" massaal wordt gesprongen slaat het systeem meteen alarm omdat het hele stadion letterlijk staat te bewegen, op zo'n moment MOET het geluid uit ! Dat is puur uit veiligheid
                Goh.. ik had gedacht dat zo'n voetbalstadion toch wel tegen een springend publiek zou kunnen... Is het daar dan ook niet veilig als iedereeen staat te springen na een doelpunt van Feyenoord?

Wel verrekte onhandig bij popconcerten in ieder geval, dat het geluid uit moet omdat het stadion niet meer veilig is als het publiek staat te springen!

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Heb daar al meer verhalen over gehoord. Komt erop neer dat de constructie van de Kuip niet echt modulair is, oftewel het is gewoon een grote badkuip, tja als je dan allemaal tegelijk gaat springen schiet dat niet op. En erger nog; doordat het geluid vertraging oploopt springt niet iedereen op hetzelfde moment, waardoor je die golfbeweging nog eens kan gaan versterken ook.
                  Ik hoorde ook dat de bovenste ring er later opgezet is, en die met stalen constructies aan de onderkant vastzit, tja als je dan onderin gaat springen gaat de bovenkant dus ook al mee, niet echt handig allemaal.

Maar ik hoop dat dat soort dingen alleen in de Kuip is? Neem aan dat ze normaal toch wel rekening houden met publiek, en dat dit soort foutjes in 't Gelredome of de ArenA niet gemaakt zijn? Knap irritant als geluidman lijkt me, als er iemand elke keer je geluid uitdrukt :S

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Vanwege de krachten die erop komen te staan bij oa westenwind etc moet de constructie wat flexibel zijn, omdat-tie anders breekt. (buigen of barsten, letterlijk dus).
                    Vandaar dat 50.000 man x 75 kg = 3750 ton. Een best schip, dus.En als dat gaat bewegen komen er dus ook beste krachten vrij.
                    Om dit allemaal constructie0technisch op te vangen ben je een behoorlijke zooi extra beton en staal nodig.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door (iCe)
                      Maar ik hoop dat dat soort dingen alleen in de Kuip is? Neem aan dat ze normaal toch wel rekening houden met publiek, en dat dit soort foutjes in 't Gelredome of de ArenA niet gemaakt zijn?
                      HH...
                      in de ArenA zijn eigenlijk alleen maar 'foutjes' gemaakt...
                      maar na een jaar of 8 zijn de meeste kinderziektes er wel uit,
                      en kan dat bouwwerk nu gaan 'puberen' = kost ook weer handen vol geld.
                      De Kuip stamt uit -ik meen- 1937, en heeft zich in die dik 60 (!) jaar wel bewezen... er kon 'zonder al te veel gedoe' een tribune-overkapping op worden gezet.
                      Wie heeft in de jaren dertig ooit kunnen voorzien dat er iets als een popconcerten en evenementen-markt zou kunnen ontstaan.
                      In Armstaardam hadden ze dat wel kunnen weten, maar er geheel niks op voorbereid.
                      Voetballen op stervend gras, en de rest dat zien we later wel....

Ik vraag me af of die "Betonnen Hamburger" in Amsterdam Zuid-Oost zichzelf financieel ooit zal kunnen bedruipen.
                      Maar in de bodemloze put van de Gemeente Amsterdam vallen een tiental miljoen eurotjes per jaar extra tekort toch niet op.
                      In Arnhem hebben ze veel van die 'hoofdstedelijke knoeipartij' kunnen leren.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• taxfree
                        • May 2004
                        • 21

citaat:Geplaatst door **************

Vanwege de krachten die erop komen te staan bij oa westenwind etc moet de constructie wat flexibel zijn, omdat-tie anders breekt. (buigen of barsten, letterlijk dus).
                        Vandaar dat 50.000 man x 75 kg = 3750 ton. Een best schip, dus.En als dat gaat bewegen komen er dus ook beste krachten vrij.
                        Om dit allemaal constructie0technisch op te vangen ben je een behoorlijke zooi extra beton en staal nodig.
                        Ik ben een jaar of 10 geleden bij een concert van Michael Jackson geweest in de Kuip, waar (vergeef het me) Kris Kross in het voorprogramma zaten met dat liedje 'Jump Jump'. Nou iedereen deed dus vrolijk mee en ik heb de 2e ring letterlijk meer dan een meter op-en-neer zien buigen. Toch wel even met angstzweet daarnaar gekeken...

Overigens zeer mooie lichtshow bij Marco! Mag ik als rookie vragen wat er met FOH bedoeld wordt?

Comment

• elmer
                          • Jul 2003
                          • 139

FOH is een afkorting.
                          Met FOH wordt bedoeld [u]F</u>ront [u]O</u>f [u]H</u>ouse
                          en dat is dus de plek waar de mengtafels staan.

Comment

• taxfree
                            • May 2004
                            • 21

citaat:Geplaatst door elmer

FOH is een afkorting.
                            Met FOH wordt bedoeld [u]F</u>ront [u]O</u>f [u]H</u>ouse
                            en dat is dus de plek waar de mengtafels staan.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

citaat:Geplaatst door taxfree
                              ... en ik heb de 2e ring letterlijk meer dan een meter op-en-neer zien buigen. Toch wel even met angstzweet daarnaar gekeken...
                              Hoi Taxfree,
                              Tussen 17cm en 100cm zit wel een heel groot verschil.
                              Ook 10 jaar geleden zat die meetapparatuur al in de Kuip hoor. Ik was op die show één van de local-riggers.
                              Bij verplaatsingen van 170mm van de 2e ring werd de voeding van de FoH automatisch afgeschakeld.
                              Tussen de 0mm en 170mm was (en is?) op een ledbar voor de FoH- engineer zichtbaar wanneer hij zijn geluid zou verliezen, en dus vanzelf zou moeten 'temperen' of in 1 keer alles kwijt zou zijn.

1000mm verplaatsingen zou ontwijfeld tot bezwijken van die 2e ring hebben geleid. Ik denk dat je wat al te enthousiast geschat hebt.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Wysirik
                                • Feb 2002
                                • 97

citaat:Geplaatst door AJB

Heb je ook renders uit Wyg, en kun je die evt ergens plaatsen ? Ben erg benieuwd naar de efficientie tijdens de pre-productie... (of het daadwerkelijke product dus sterk overeenkwam met de 3D-visualisatie)
                                Anders zouden die Fries en die Belg niet 2 weken bij ons hebben gezeten!
                                Binnenkort zullen renders van Borsato en een heleboel andere producties op onze site worden geplaatst. Grote lichtsystemen hebben veel tijd nodig om te renderen. Het is erg druk op onze renderfarm.

grt'n

Rik

Comment

Working...