Boost versterkers. meningen en feiten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TCMC
    • Jul 2005
    • 56

    #76
    Originally posted by Dr. Edie
    Ik vraag me eigenlijk af in welke omstandigheden de versterker de 2 x 2500 Watt haalt, en op welke frequentie en welke impedantie? Ook bekend voor hoelang etc?
    Rekentechnisch:

    Peff = Ut²/2.R
    Pmax= Ut²/R

    Het spreekt voor zich dat dit alleen kortstondig geldt, ofwel hooguit enkele tientallen milliseconden.

    Bij veel versterkers is het RMS vermogen vaak 100% en geldt vaak tussen de 50 Hz en 20.000 Hz, terwijl het muziekvermogen rond de 140% ligt. Bij lagere frequenties zakt het versterkervermogen wat in elkaar door de relatief lage elco capaciteit. Ook veel merk versterkers maken zich hier schuldig aan.

    TCMC
    Blijven lachen :)

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #77
      Ha TCMC, nog metingen aan de amp kunnen verrichten ? Ben benieuwd naar de resultaten.

      Ben overigens niet erg gecharmeerd van "piek" vermogen / muziek vermogen en dergelijke kreten; een amp kan bij een bepaalde impedantie een bepaalde RMS spanning continu aan beide kanalen leveren en daarmee ga je rekenen.

      Betreft de opto-resistors; mijn inziens niet erg ideaal gezien je idd afhankelijk bent van de karrakteristiek van je opto. Er zijn andere methoden voor (current) limiting met opamp / comparator refererend aan de voedingsrail, maar dit laatste zal bij de Boost amp ook wel het geval zijn mag ik aannemen. Oud (maar zeker geen achterhaald) en bewezen voorbeeld is het DDT systeem in de Peavy amps. Erg simpele hard-knee en werkt erg goed ter beveiliging !

      Enfin, dat effe off-topic, we zien de resultaten van de marteltest wel verschijnen.

      Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • TCMC
        • Jul 2005
        • 56

        #78
        Originally posted by Koen van der K
        Ha TCMC, nog metingen aan de amp kunnen verrichten ? Ben benieuwd naar de resultaten.
        2x 800 Watt RMS in 4 Ohm bij een sinus van 1000 Hz. Een versterker laat ik zo een half uurtje draaien, soms een uur. Dit is moordend voor de voedingstrafo. Bij een muzieksignaal is het stroomverbruik ongeveer de helft.

        Ben overigens niet erg gecharmeerd van "piek" vermogen / muziek vermogen en dergelijke kreten; een amp kan bij een bepaalde impedantie een bepaalde RMS spanning continu aan beide kanalen leveren en daarmee ga je rekenen.
        Ik ben er ook niet dol op, maar het verkoopt lekker bij de jonge lui . Ook leuk om het opschepgehalte omhoog te brengen Zelf ben ik een technuet en ik zie het sinus vermogen van een versterker nog als de betrouwbaarste maatstaf. Hierbij kom je erg dicht in de buurt dan wat de (serieuze) fabrikanten opgeven.

        Betreft de opto-resistors; mijn inziens niet erg ideaal gezien je idd afhankelijk bent van de karrakteristiek van je opto. Er zijn andere methoden voor (current) limiting met opamp / comparator refererend aan de voedingsrail, maar dit laatste zal bij de Boost amp ook wel het geval zijn mag ik aannemen. Oud (maar zeker geen achterhaald) en bewezen voorbeeld is het DDT systeem in de Peavy amps. Erg simpele hard-knee en werkt erg goed ter beveiliging !

        Groeten !
        De Limiter van de VX2500 werkt vrij simpel. Het uitgangssignaal wordt gelijkgericht en een beetje afgevlakt. Deze wordt naar de opto resistor gestuurd. Niet echt ideaal, zeker niet bij lage impedanties. De versterker clipt alsnog. In feite dus een simpele spanningslimiter.

        De sturing van de clip LED is anders en berust op het vastlopen van de opamp. Hierdoor onstaat een blokspanning die je kan gelijkrichten en de clip LED kan aansturen. Bij verschil versterkers kun je dit ook doen. Dit is een lompe methode, maar werkt wel en is beter iets dan niet.

        Beter is een LM13700 VCA en LM393 comparator alsook enkele losse opamps. Je kunt hiermee de limiter op 95% van de voedingsspanning instellen. Door het feit dat de in elkaar zakkende voedingsspanning meegenomen wordt in de referentie ben je ook nog impedantie onafhankelijk. Echter, deze oplossing is voor een Chinese fabrikant te duur.

        De DDT limiter heb ik op de Peavey CS-1000x gehad en werkte inderdaad voortreffelijk.

        Wat de VX2500 versterker betreft, net als de T.amp en DAP Palladium reeks zijn het best wel aardige versterkers, maar je moet geen wonderen verwachten. De VX2500 zit zelfs overdreven ruim in de koeling.

        TCMC
        Blijven lachen :)

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #79
          Originally posted by TCMC
          2x 800 Watt RMS in 4 Ohm bij een sinus van 1000 Hz. Een versterker laat ik zo een half uurtje draaien, soms een uur. Dit is moordend voor de voedingstrafo. Bij een muzieksignaal is het stroomverbruik ongeveer de helft.
          Zou er 50 Hz op zetten, met een standaard fluke meter is het U en I nauwkeuriger te bepalen, en een gloeilamp is als dummy te gebruiken...
          Maar vooral de amperetang doet het nauwkeuriger bij 50 hz...

          Comment

          • ronny
            • Dec 2002
            • 2139

            #80
            hoe doe jij het dan met de weerstand(impedantie) van de gloeilamp? deze mag dan wel mooi resistief zijn, maar is zeker geen 4 of 8 ohm. of zeg je nu maakt niets uit, je meet toch je stroom en spanning bij die bepaalde weerstand en daaruit kan je je vermogen berekenen?
            Het laatste kan natuurlijk zeker, maar gewoon even ter informatie....

            even over de dummy load in het algemeen. hoe moet ik me dit voorstellen? echt gewoon een hoop resistieve componenten in serie,parallel todat je het gewenste vermogen en impedantie bereikt of is dit toch iets speciaals: een spoel met de juiste impedantie?

            mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #81
              antireke meetmethode :

              x 50 Hz
              x voltmeter
              x amperetang
              x scoop (zuivere sinus in en uit, aftopping = clipping)
              x dummyload (idd gewoon een bak serieparralelgeschakelde 50W weerstanden)

              en dan de wet van ohm maar toepassen.....

              Oh, ook leuk om te weten: fasegedrag van je amp.

              Comment

              • TCMC
                • Jul 2005
                • 56

                #82
                Originally posted by MacGyverSounds

                Oh, ook leuk om te weten: fasegedrag van je amp.
                Geen probleem.



                Frequentie en fase grafiek van een DAP P-1600 bij 4 Ohm belasting. Ziet erg netjes uit. Van de andere OEM bakken uit dezelfde fabriek zal deze hetzelfde uitzien.

                TCMC
                Blijven lachen :)

                Comment

                • TCMC
                  • Jul 2005
                  • 56

                  #83
                  Originally posted by MacGyverSounds
                  Zou er 50 Hz op zetten, met een standaard fluke meter is het U en I nauwkeuriger te bepalen, en een gloeilamp is als dummy te gebruiken...
                  Maar vooral de amperetang doet het nauwkeuriger bij 50 hz...
                  Een gloeilamp is een snelle PTC, niet geschikt dus.
                  4 weerstanden van 4 Ohm 400 Watt en een ventilator zijn beter geschikt. Ook gewone vermogens weerstanden hebben enigszins een PTC effect.

                  Verder kun je zowel de spanning meten met een scoop alsook met een multimeter. Vermogen is simpel uit te rekenen.

                  Veel versterkers leveren het volle sinus vermogen tussen de 50 en 20.000 Hz. Beneden de 50 Hz gaat met name de capaciteit van de voedingselco´s een rol spelen.

                  TCMC
                  Blijven lachen :)

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #84
                    Heren,

                    ... amperetang, 50Hz ... we hebben het hier niet over softstarters ;-)

                    Er is tegenwoordig (jawel !) meetapparatuur die true-RMS kan meten tot pakweg 4KHz (Fluke 110 bijv.). Dummyloads met gloeilampen is waarschijnlijk net zo achterhaald en onnauwkeurig als de amperetang ... daarbij is het meten van de stabiliteit / slewrate van een amp met deze "tools" niet te bepalen. Metingen en tests met inductieve / reactieve / capacitieve loads geven meer informatie over ringing, THD, f-bereik etc. etc.

                    Leef je / jullie uit.

                    Groeten !

                    <edit> zie zojuist dat je me net voor was ... aardige SMAART plot overigens, mooi !
                    Valt idd niet tegen. Hoe snel is de beveiliging met DC aan de ingang, LF loopt nogal ver door.
                    Last edited by Koen van der K; 27-01-06, 19:50.
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #85
                      Originally posted by Koen van der K
                      Heren,

                      ... amperetang, 50Hz ... we hebben het hier niet over softstarters ;-)
                      Klopt, maar dit gaat voor vermogen, en mijn amperetang heeft iets met 50 Hz...

                      Ik weet best dat er al leukere meetstations zijn, maar met die meetstations wordt idd (werd, de man is tegenwoordig weer sleepkever) een carver 1.5 beter beoordeeld dan een macrotech 2400. En laat ik nou net andere evaringen hebben...

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #86
                        Ha Mac,

                        Uiteraard is persoonlijke (en praktische) ervaring doorslaggevend.
                        De tools die er zijn om een amp te meten zijn theoretisch maar geven over het algemeen toch wel een aardige indruk wat zo'n apparaat presteert ... mits je weet wat je meet.

                        Zoals TCMC reeds aangaf is het meten van vermogen (daaraan gerelateerd stroom) zowel continu als "piek" (wat wellicht het verschil maakt tussen bijvoorbeeld Carvers en Macro T's) goed te meten mits je testopstelling aan wat randvoorwaarden voldoet (true-RMS meting, stabiele load etc.).

                        Vermogen is 1, maar de andere tests waarover ik het reeds eerder heb gehad geven meer info over het gedrag van een amp.

                        Enfin, ik wijk nu wel erg af van het onderwerp. Hoewel de praktijkberichten best goed zijn betreft deze amp (en daar gaat 't toch om ;-) was ik eigenlijk toch wel benieuwd naar de meetresultaten.

                        Groeten !
                        Last edited by Koen van der K; 28-01-06, 09:17.
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • HR Soundproductions
                          • Oct 2005
                          • 650

                          #87
                          Ik heb al een aantal zaken voorbij zien gaan die onduidelijk blijven. Ik heb zelf altijd met Yamaha P4500's gedraaid ( 20Hz-20kHz, 2x 620 watt rms@4 ohm ) en deze jongens slurpten dan slechts 650 VA uit het net. Nu draai ik met 3X EP-2500 van Behringer ( 20Hz-20kHz, 2x650 watt rms@4ohm ), wat op zich prima versterkers zijn, en voor mij een budgetkeuze geweest, echter deze jongens slurpen 1150 VA uit het net. Aangezien ik 3 van deze jongens heb zit dus het 16 Amp groepje van het feestzaaltje/kantine van waar ik kom dus al gelijk tot het matje vol en levert mij problemen op ( ja, ik weet het, nu niet gelijk beginnen over 3x32Amp kracht, splitsen van licht en geluid etc ) . Van de lokaties waar ik kom is er heel vaak maar 1 groepje beschikbaar en die wordt dan ook nog gebruikt voor de diepvriezer die in de keuken staat.

                          Leuk is om dit eens te bekijken van de boost, ik kon er niets over vinden op het net. Hiermee komt gelijk de efficiency naar voren en het vermogen dat wordt omgezet in warmte, iets waar je koeling op gedimensioneerd MOET zijn. Dit lijkt me ( ondanks de tunnelcontructie en het oppervlakte van het koellichaam ) aan de krappe kant.

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #88
                            Originally posted by HR Soundproductions
                            ....echter deze jongens slurpen 1150 VA uit het net. Aangezien ik 3 van deze jongens heb zit dus het 16 Amp groepje van het feestzaaltje/kantine van ....
                            op het moment dat je die 1150x3 = 3450W sinus zou gebruiken wel...

                            maar gezien het feit dat deze jongens nooit full-power draaien (anders was je je drivers en je publeik wel kwijt) schat ik je continu vermogen ergens tussen de 1000 en 1500 watt.

                            en dat is het vermogen dat je stop levert, en daar kan dus best een draaitafel bij op, of een paar lampjes, ofzo..

                            Comment

                            • HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 650

                              #89
                              Klopt inderdaad van het maximaal opgenomen vermogen, echter het was voor mij meer een brugje naar de efficiency van de versterker ( en dus ook de koeling die het moet afvoeren.)

                              Comment

                              Working...