Boost versterkers. meningen en feiten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

    #61
    Versterker is zojuist binnengekomen, aangesloten en even horen... Nou, net als de t-amps gaan ze weer lekker hard, merk geen verschillen zo even snel, behalve de andere opbouw en het volgens mij wat hogere gewicht..

    Alles werkt prima, maar de tijd zal leren.. Ik ben tevreden voor nog geen 300 Euro!
    Mit freundliche grube,

    Edie

    Comment

    • Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

      #62
      wat weegt zo'n ding nou als ik vragen mag? en is de body geheel van aluminium? Lijkt mij namelijk niet echt sterk maar kan natuurlijk door de foto komen.
      groet jorrit
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

      Comment

      • Dr. Edie
        • May 2003
        • 671

        #63
        Originally posted by Tfproductions
        wat weegt zo'n ding nou als ik vragen mag? en is de body geheel van aluminium? Lijkt mij namelijk niet echt sterk maar kan natuurlijk door de foto komen.
        groet jorrit
        Gewoon gespoten natuurlijk Ding weegt 25 kilo schat ik, hij lijkt wat zwaarder als m'n t-amps... Volgens de (franse!) beschrijving 29 kilo.

        Hij zit steviger in elkaar als mij t-amps, die bij het oppakken een beetje fragiel zijn.. minimaal, maartoch. Foto geeft ook een beetje een vertekent beeld van de werkelijke (glanzendere) kleur.
        Mit freundliche grube,

        Edie

        Comment

        • Pulse
          • Oct 2001
          • 666

          #64
          Ik heb er nu al een jaartje zo'n boost px-2400 in gebruik.
          Ik moet mijn mening toch herzien als je ze vergelijkt met de t.amp.

          Het probleem met die boost dingen is dat ze behoorlijk warm worden.
          Zelfs bij een avondje op 8ohm (wel zwaar aan het werk) wordt dat ding onder de koeltunnel zo warm dat je je handen er niet op kunt leggen.
          Bij 4ohm is het uiteraard zeker zo erg.

          De t.amps zijn op dat gebied toch beter ontworpen en hebben hier veel minder last van.
          MVG,
          Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

          Comment

          • Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

            #65
            Originally posted by Pulse
            Ik heb er nu al een jaartje zo'n boost px-2400 in gebruik.
            Ik moet mijn mening toch herzien als je ze vergelijkt met de t.amp.

            Het probleem met die boost dingen is dat ze behoorlijk warm worden.
            Zelfs bij een avondje op 8ohm (wel zwaar aan het werk) wordt dat ding onder de koeltunnel zo warm dat je je handen er niet op kunt leggen.
            Bij 4ohm is het uiteraard zeker zo erg.

            De t.amps zijn op dat gebied toch beter ontworpen en hebben hier veel minder last van.
            Gelukkig kosten ze niks, dus kan altijd zelf zorgen voor eventuele extra koeling, mocht het nodig zijn... Eens een dagje goed draaien laten..
            Mit freundliche grube,

            Edie

            Comment

            • TMC pro-audio import
              • Jan 2006
              • 8

              #66
              Originally posted by MSSS
              Lijkt erg veel op de DAP palladium.Waarschijnlijk weer zo'n zelfde OEM product in een ander jasje. Lijkt me niet dat ze de opgegeven vermogens kunnen leveren.Misschien als ik een keer geld over heb is even eentje bestellen
              T amp/boost/ Dap palladium/ C-Mark MR series/ worden allen gemaakt bij Shenzhen bao ye heng in China. Als jij morgen je eigen naam er op wilt hebben en je besteld er 400 dan gaat dat best lukken. Ik heb het vorig jaar met eigen ogen gezien hoe ze daar geproduceerd worden. Het gappige is dat het ontwerp Amerikaans is. Het zijn recht toe recht aan versterkers die doen wat er in de folder staat.

              Originally posted by Dr. Edie
              Mooie foto's Michael, ikzelf ben ook nog dik tevreden over mijn T-Amp TA2400.. Met deze heb ik overigens niet het probleem dat ze op het eind niet voldoende vermogen leveren kunnen, ik moet ook zeggen; hij word amper tot niet warm (en dan net onder clip...).

              Ik was even aan het twijfelen om voor de subs ook een Boost te gaan halen, maar word toch een tweede TA2400 OF een C-Mark nogwat (idem). Palladium's vind ik persoonlijk lelijk uiterlijk..

              Wel heb ik ervoor een LEM DX24 en Behringer U ltramizer Pro.. En dit gaat nu al ruim een jaar goed, op de JBL SF25's... Voor het geld dus dik tevreden.

              Ook even 2 foto'tje snel geschoten




              Bedoeling is dus dat er nu snel een tweede t-amp bijkomt..
              Jij bedoeld waarschijnlijk de C-Mark MR2650 van 2 x 1200 watt 4 ohm.

              Last edited by Gast1401081; 23-01-06, 00:28.

              Comment

              • Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

                #67
                Originally posted by TMC pro-audio import
                Jij bedoeld waarschijnlijk de C-Mark MR2650 van 2 x 1200 watt 4 ohm.
                Ja, vast ook een pot nat Maar inmiddels dus voorzien.
                Mit freundliche grube,

                Edie

                Comment

                • TCMC
                  • Jul 2005
                  • 56

                  #68
                  Originally posted by TMC pro-audio import
                  T amp/boost/ Dap palladium/ C-Mark MR series/ worden allen gemaakt bij Shenzhen bao ye heng in China.
                  Shenzhen en Foshan Nanhai ligt toch wel zo'n kleine 200 km uit elkaar. Ik geloof er dus niks van.

                  TCMC
                  Last edited by TCMC; 25-01-06, 02:30.
                  Blijven lachen :)

                  Comment

                  • TCMC
                    • Jul 2005
                    • 56

                    #69
                    Inmiddels heb ik de Koolsound VX2500 op de testbank gehad. Foto's staan op http://81.58.40.50/tcmc/pics/koolsound_vx2500/
                    Versterker is netjes opgebouwd, limiter werkt redelijk, maar je kunt hem d.m.v. de 2 blauwe meersslagen instelpotmeters zelf afregelen met een muziek signaal bij 2x 4 Ohm belasting.

                    Wat me verbaast is dat het sinus uitgangsvermogen zonder limiter (clip / limit LED's branden voluit) blijft steken op 2x 800 Watt bij 4 Ohm, terwijl een DAP Palladium 1600 2x 900 Watt bij 4 Ohm levert. Bij muziek levert de Koolsound VX2500 2x 1250 Watt, terwijl het piekvermogen (sorry, verkoopmodus ) naar 2x 2500 Watt gaat.

                    De koeling is erg ruim bemeten en ondanks dat de versterker aan de onderkant wat warm wordt, kreeg ik hem niet in de thermal protect.

                    Ondanks dat de voedingstrafo niet echt groot is, wordt deze na een uur sinustest niet overdreven warm. Bij muziek is het opgenomen vermogen ongeveer de helft t.o.v. een sinus en wordt de voedingstrafo niet zo warm, m.a.w. ruim voldoende.

                    TCMC
                    Last edited by TCMC; 25-01-06, 02:30.
                    Blijven lachen :)

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #70
                      vermogens meten we toch met roze ruis, en twee uur belasten? (aes spec) ... En een lekkere dummyload erachter??
                      Verder zitten die instelpotjes niet echt roadproof op de printplaat, volgens mij...

                      maar ach, kniesoor die daar op let...

                      Comment

                      • TCMC
                        • Jul 2005
                        • 56

                        #71
                        Originally posted by MacGyverSounds
                        vermogens meten we toch met roze ruis, en twee uur belasten? (aes spec) ... En een lekkere dummyload erachter??
                        Verder zitten die instelpotjes niet echt roadproof op de printplaat, volgens mij...

                        maar ach, kniesoor die daar op let...
                        Rose ruis heeft een crestfactor van 6 dB. In dat geval zou het uitgangsvermogen veel hoger uitpakken, ongeveer hetzelfde als met muziek, ofwel 1250 Watt per kanaal. Bij de sinus is dat nog 800 Watt.

                        Luidsprekers worden inderdaad met rose ruis gemeten. Versterkers met een sinus, en het liefst tussen 20 - 20.000 Hz.

                        Dummyloads kunnen 3000 Watt verdragen, dus echt opwarmen doen ze niet en de weerstand blijft dan vrij constant.

                        De limiters ga ik wel eens ingrtijpen, en wel zodaning dat de opto resistor alleen nog maar reageert op de clip LED. Zo wordt de limiter ook impedantie onafhankelijk en is de versterker beter bestand bij een kortgesloten uitgang.

                        TCMC
                        Blijven lachen :)

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #72
                          Beste heren,

                          Vermogen zegt nog niet veel over kwaliteit (800 of 900W maakt tenslotte nog geen dB aan winst uit), warmte-ontwikkeling / dissipatie is interessanter, maar ik stel voor er eens een paar echte testen zoals THD- , vermogens- en stabiliteitsmetingen uit te voeren onder diverse omstandigheden (reactieve / capacitieve load) en bij welke freq.

                          Betreft die "opto-resistor" krijg ik nog steeds een nare smaak in m'n mond; kan me herinneren dat een "befaamd" Spaans merk dit toepastte ... tot 6dB limiting ging het aardig, daarna kon je de boel door de "beveiliging" heen krijgen. Hopelijk dit ontwerp wel ok ?!

                          Ik hou me aanbevolen voor de resultaten.

                          Groeten en succes !

                          Koen

                          ps: square met 50% duty tot de helft van de railspanning is gegarandeerde thermische trip > have some fun ;-)
                          Last edited by Koen van der K; 25-01-06, 18:54.
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • TCMC
                            • Jul 2005
                            • 56

                            #73
                            Originally posted by Koen van der K
                            Beste heren,

                            Betreft die "opto-resistor" krijg ik nog steeds een nare smaak in m'n mond; kan me herinneren dat een "befaamd" Spaans merk dit toepastte ... tot 6dB limiting ging het aardig, daarna kon je de boel door de "beveiliging" heen krijgen. Hopelijk dit ontwerp wel ok ?!

                            Ik hou me aanbevolen voor de resultaten.
                            Opto resistors (VTL5C7, LCR0202) kun je op diverse manieren toepassen. Als je passief werkt, dwz spanningsdeler principe, dan kom je in een tamelijk hoogohmige omgeving (100K) aan het werken, wat extra ruis en brom met zich mee kan brengen. Tot +6 dB is geen vervorming, daarna begint wat vervorming op te treden. Voordeel van opto resistors is dat limiters heel gemakkelijk te bouwen zijn.

                            Beter is de opto resistor in het tegenkoppel circuit van een opamp op te nemen. Nadeel van een opti resistor is dat deze ietwat rimpelt, waardoor er klikkende of storende bijgeluiden ontstaan. Je zult het met een natuurlijk ataack en release tijden moeten doen van de opto resistor zelf.

                            Nog beter gaat het met een VCA opamp als actiev tegenkopppel element bij een gewone opamp. Geen vervorming en een regelbereik van 22 dB of tegen clip niveau van de opamp zelf aan.

                            Wil je goed beveiligen, dan kom je compressors / limiters in 2 of 3 trappen aan het toepassen, waarvan de laatste als noodrem fungeert.

                            Echt beveiligen of limiten bestaat eigenlijk niet. Op een gegeven moment loopt ergens een (voor)versterker tegen de clip aan.

                            TCMC
                            Blijven lachen :)

                            Comment

                            • Dr. Edie
                              • May 2003
                              • 671

                              #74
                              Vrijdag met het KoolSoundje dus een carnavalsavond gedraaid, geen problemen terwijl ie toch flink openstond.. Was te verwachten, maar de tijd zal leren... Toch leuk dat ik ook de t-amp in een anderhalf jaar al flink heb laten zweten, tevens aan aggregraten gehangen en optochten heeft meegemaakt en ook nog niks heeft laten afweten... Voor het geld tevreden dus.
                              Mit freundliche grube,

                              Edie

                              Comment

                              • Dr. Edie
                                • May 2003
                                • 671

                                #75
                                Originally posted by TCMC
                                Bij muziek levert de Koolsound VX2500 2x 1250 Watt, terwijl het piekvermogen (sorry, verkoopmodus ) naar 2x 2500 Watt gaat.
                                Ik vraag me eigenlijk af in welke omstandigheden de versterker de 2 x 2500 Watt haalt, en op welke frequentie en welke impedantie? Ook bekend voor hoelang etc?
                                Mit freundliche grube,

                                Edie

                                Comment

                                Working...