Bose PAS (personal amplification system)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPL audio
    • May 2005
    • 55

Het is toch logisch dat iedereen vecht voor z'n eigen handel.
    Bovendien is de naam bose zo goed dat je dit veel sneller verkoopt dan welk ander merk dan ook.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

citaat:Geplaatst door SPL audio

Ik vind het erg dat er zo minachtend gedaan wordt over zulke briliante uitvindingen.
      Ik meen dat ik er zéér serieus naar heb gekeken en dat mijn kommentaar gewoon hout snijdt.

Zuilen voor versterking is NIET nieuw.
      Rondom stralende speakers hingen al in de jaren twintig in vaste installaties.
      Met een fullrange systeem per muzikant hebben we jaren lang gespeelt in de tijd (begin tachtiger jaren) dat we nog amper wisten wat een monitor was. Het klinkt goed, heeft een mooie balans als je gedisciplineerde muzikanten hebt. Dat we het met een backline deden ipv een extreem duur Bose systeem maakt van systeembouwers geen 'briljante uitvinders'.

Kortom, ik geloof dat aan muzikanten het verschijnsel "speel nu eens gedisciplineerd over een goede backline" verkocht wordt voor heel veel geld.

Een basversterker vervangen door een zuil met twee tot vier subjes omdat die beter functioneert 'omdat zijn afstraalgedrag dán niet als een streep de zaal in gaat' is regelrechte nonsens. Je praat dan over gewoon een aantal frontloaded baskastjes met een processor en een rondom stralende dure kast die niet het laag weergeeft. Laat de topkast weg en je hebt gewoon een 4x8 inch comboversterker van duizenden euro's minder aanschafkosten.

Als de op de bose site genomde gespreide afstraling werkelijk zo werkt als uitgelegd. Dan zou een kleine keyboardversterker na tien meter slechter te horen moeten zijn dan de onversterkte (rondom afstralende) acoustische vleugel piano (als op het toneel het volume even hard is). Of zou het volume voor een drumbekken (immers 110dB rondom afstralend) achterin de zaal luider te horen moeten zijn dan de 110dB PA speaker die een bekken uitversterkt. Kortom het directe geluid is na enkele meters harder gebleven dan de zo snel in volume afnemende inferieure conventionele PA speakers. Wie heeft dit probleem ooit geconstateerd?

Dat de speiding groter is lijkt me duidelijk. Maar hoe zit het als je theater zware doeken bij de coulissen heeft. Een 12 meter breed toneel. Je zit helemaal rechts op de eerste rij 2 meter van de tegenover tegenover je rondom stralende gitarist. 11 meter van de rondom stralende toetsenist? Is je balans dan nog mooier dan een goede kleine PA?

Moet wel eerlijk zeggen om een feesttent te vullen dien je toch een tweetal subjes (2x 6") neer te zetten voor drukkend laag.
      Ik denk dat er voldoende mensen op dit forum zitten die kunnen beamen dat twee extra basmodules (B1 Bass Module • 1xeindbak 250W op 4 ohm vanuit de zuilvoet voor twee basspeakers.. 2x6 inch 8 ohm per basspeaker. 38.0 x 25.0 x 45.7 cm • 13 kg ) niet het verschil gaan maken tussen 300man publiek en een dampende feesttent. Doe normaal.
      lekker belangrijk!

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Moet wel eerlijk zeggen om een feesttent te vullen dien je toch een
        tweetal subjes (2x 6") neer te zetten voor drukkend laag.
        Over wat voor formaat feesttent heb je het hier?
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Japio de monitorman
          • May 2005
          • 57

Jongens, wat zien jullie toch in BOSE, leg me dat eens uit ( persoonlijk vind ik het een baggerproduct en dit soort dingen zou ik eigenlijk niet in me zaal durven zetten, en all helemaal niet op me podium, weet ik zeker dat de artiesten met een minderwaardigheidscomplex thuis zitten )

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Vergeet niet dat Bose een gigantische naam heeft, waar onwetende mensen al gauw een hoge dunk van hebben en op afgaan, en van die mensen moeten ze hebben. Maar uiteraard worden wij niet graag gezien als 'onwetende mensen' (op het gebied van geluid dan), dus waarom gaat deze discussie dan nog verder? Ik moet eerlijk zeggen dat ik 2 speakers van bose op m'n kamer heb staan, in mijn vrolijke geluidsset. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik daar niets voor heb betaald, maar het klinkt best ok... Maargoed, dat mag natuurlijk ook best wel al heb je al zoveel 'uitvindingen' en zo'n lange tijd van ontwikkeling gehad. [] Maar dat betekend nog niet automatisch dat ze dan ook profi spullen kunnen maken. En dan wil ik dit betoog nog beeindigen met een laatste stelling: "Aangezien wij (zo ongeveer unaniem) tot de conclusie gekomen zijn [:P] dat Bose geen profesioneel audio fabrikant is (waar dit forum uiteraard over gaat), en ik denk dat dit soort dingen meer thuishoren in een 'hifi forum', slotje door modje?"
            De groeten => Micha

Comment

• SM
              • Oct 2004
              • 129

citaat:Geplaatst door Ibvee

En dan wil ik dit betoog nog beeindigen met een laatste stelling: "Aangezien wij (zo ongeveer unaniem) tot de conclusie gekomen zijn [:P] dat Bose geen profesioneel audio fabrikant is (waar dit forum uiteraard over gaat), en ik denk dat dit soort dingen meer thuishoren in een 'hifi forum', slotje door modje?"
              Toegepast in naar ik meen niet onprofessionele omgeving:

S

Comment

• Japio de monitorman
                • May 2005
                • 57

Nou sorry maar nooit geen bose op mijn podium, en vooral geen als P.A. systeem, ik denk dat je als clubspeakers ver komt, en als surround, maar een hogere graat krijgt het niet.

Comment

• SPL audio
                  • May 2005
                  • 55

Waarom is Bose niet goed dan? Wij doen er alles mee en het ziet er bovendien mooi uit
                  Een feesttent met een PAS systeem is zo gek nog niet en het kan echt.
                  Ik moet wel even melden dat de extra subjes waar ik het over had voor het podium geplaatst
                  moeten worden en niet erop.
                  Bij voorkeur stapelen in het midden van de Tent.

Even voor de duidelijkheid 2 Pas systemen, dus twee buizen met twee subs is goed voor ruim 500
                  man.

Een feesttent voor 800 man werkt het mooiste door twee PAS buizen links en rechts achter in de feesttent
                  te plaatsen (5 meter afstand bewaren vanuit de hoek)
                  4 basmodules twee aan twee of front stacken.
                  Zeker met grote Jazz Rockformaties

Indien de tent dieper is dan 25 meter plaatsen wij na 20/25 meter een extra set Pas buizen
                  Zo krijg je overal een mooi vullend geluid.
                  Het voordeel is dat het overal even hard gaat.
                  En geloof me het gaat loeihard zonder ook maar te vervormen.

Een tevreden PAS gebruiker

Comment

• Japio de monitorman
                    • May 2005
                    • 57

Ik zet het nog liever thuis als surround set als PA, ik heb ze gisteren middag gehoord, maar vind het niet optimaal om bij jazz/rockformaties neer te zetten, en qua geluid in grote zalen vind ik het ook niet denderend, en monitoring is al helemaal niet best dus geef mij maar de grotere systemen, dan heb je veel, en het is duur, maar je hebt ook wat.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Een feesttent voor 800 man werkt het mooiste door twee PAS buizen links en rechts achter in de feesttent
                      te plaatsen (5 meter afstand bewaren vanuit de hoek)
                      4 basmodules twee aan twee of front stacken.
                      Zeker met grote Jazz Rockformaties

Indien de tent dieper is dan 25 meter plaatsen wij na 20/25 meter een extra set Pas buizen
                      Zo krijg je overal een mooi vullend geluid.
                      Het voordeel is dat het overal even hard gaat.
                      En geloof me het gaat loeihard zonder ook maar te vervormen.
                      Mag ik voor de achtergrond dan vermelden dat een paal drie eindbakken heeft van 250watt. 2 voor de paal en een voor de sub(s)
                      Een tent met 800 man, dieper dan 25meter vul je loeihard met 2Kwatt op vier mid/top-zuiltjes en 4 basmodules op 500watt?

en in de oefenruimte gaf bij ons een 100watt ampeg bascombo 1x15 inch al veel meer druk en volume dan een PAS met twee subjes. [?][?]
                      in de oefenruimte kwam de zang net over de onversterkte drums uit. (de zangeressen moesten ergens anders gaan staam om zichzelf goed boven het drumstel uit te horen)

Hoe doe jij een grote band met twee paaltjes? Toch niet stiekem een mixer. Dan ben je namelijk weer gewoon bij een conventionele set waarvan je de zaalspeakers acher de band zet. En gaat de hele 'directivity voor de luisteraar met twee zaalspeakers' prietpraat van bose niet op.

Ik schrik een beeje van dit soort verkoopsverhalen.
                      lekker belangrijk!

Comment

• SPL audio
                        • May 2005
                        • 55

We kunnen er uiteraard over blijven discusieren maar dat heeft geen zin.
                        Bose heeft door veel topproducten zijn naam echt wel verdiend.

Doordachte technologie en zeker weten marktleider.
                        Kijk eens naar het acoustimass systeem van bose een echte kaskraker.

Noem er maar een stuk of 10 op. Daarbij komt nog eens dat bijvoorbeeld
                        een 802 steeds maar verder is doorontwikkeld en nu eigenlijk een punt
                        bereikt dat je niets beters meer kunt maken.

Een PAS systeem moet je zien als een doorontwikkelde line array.
                        Bestaande technieken verfijnen en verbeteren.
                        Het voordeel hier is dat een vrachtauto niet meer nodig is.
                        En ook nog eens alle verterkers ingebouwd....typisch een toekomstconcept wat Bose
                        heeft verwezenlijkt.

Ik en veel andere mensen zweren erbij en terecht

Comment

• Japio de monitorman
                          • May 2005
                          • 57

Weet je zeker, als je een profesionele band op je stage heb staan, je je hebt een paar ''bose'' speakertjes in je zaal staan, ( 800 man ) dan durf ik te wedden dat je er met sintjuttemis nog steeds niet over het geschreeuw ben van je publiek. Dus dan maar iets van een array met 4 212's aan elke kant en 6 subs aan elke kan of net zo goed een x-array dan durf ik nog te wedden dat het allemaal beter klinkt dan een setje bose ( dan maar een vrachtwagen )

Comment

• SPL audio
                            • May 2005
                            • 55

Nee nee nee jij snapt hetv idee erachter gewoonweg niet japie monitorman.
                            Pas maar op Japie want als iedereen hier binnenkort over speelt wordt jij overbodig!
                            Serieus Jaap...het is echt fantastisch compact en 800 man is niet overdreven.
                            We zitten gemiddeld altijd rond de 105 DB te draaien met deze set in een tent.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

We kunnen er uiteraard over blijven discusieren maar dat heeft geen zin.
                              Bose heeft door veel topproducten zijn naam echt wel verdiend.

Doordachte technologie en zeker weten marktleider.
                              Kijk eens naar het acoustimass systeem van bose een echte kaskraker.

Noem er maar een stuk of 10 op. Daarbij komt nog eens dat bijvoorbeeld een 802 steeds maar verder is doorontwikkeld en nu eigenlijk een punt bereikt dat je niets beters meer kunt maken.

Een PAS systeem moet je zien als een doorontwikkelde line array.
                              Bestaande technieken verfijnen en verbeteren.
                              Het voordeel hier is dat een vrachtauto niet meer nodig is.
                              En ook nog eens alle verterkers ingebouwd....typisch een toekomstconcept wat Bose
                              heeft verwezenlijkt.

Ik en veel andere mensen zweren erbij en terecht
                              omdat er veel van verkocht is = het goed. [V][?][V]

Ik stel juist dat je net zo veel sjouwt als een band die met een backline en traditionele bruiloftenset speelt. Als je nu niet met je acoustische drumstel uitkomt dan zul je met een PAS te kort gaan schieten. Dat was bij de demonstratie, gewoon in een acoustisch dode studio van 8 bij 5 meter, al duidelijk.

citaat:verterkers ingebouwd....typisch een toekomstconcept wat Bose
                              heeft verwezenlijkt.
                              Is Bose de firma die hiermee iets nieuws doet???? [:0]

Een 802 kan niet op tegen een net zo grote sound projects. punt uit. (En die heeft dan wel een ingebouwde versterker...)

De verkooppraatjes zijn inderdaad weer marktleidend prima. Maar een 500watt zangzuil te bestempelen als een doorontwikkelde linearray doet me de bretels springen.

105dB in een tent is extreem veel zachter dan een boeren feesttent met een rockband normaal heeft. Weet je eigenlijk wel iets van luidheid en hoeveelheden decibellen SPL?
                              lekker belangrijk!

Comment

• Japio de monitorman
                                • May 2005
                                • 57

Nou, SPL dan denk ik dat ik een keer maar moet komen kijken bij jullie als jullie de set gebruiken!

Comment

Working...