Welke Drummicrofoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

Mijn setje

Waar ik trouwens even over gedaan heb om het samengesteld te krijgen.

Kick open vel: Crown PCC 160
    Kick gesloten vel: Beyer M88
    Toms: Sennheiser MD 421
    Snare: Audix D1
    OH-HH: Oktava MK 012
    Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Mike Manders
      • Aug 2006
      • 341

ik doe het de laatste tijd als volgt met veel succes:

Kick: D12E / D112
      Snare top: SM57 zonder trafo
      bottom: elke condensator is goed
      hihat: elke condensator is goed
      toms: SM57/MD421, altijd goed
      OH: Beyer M160's met Triton fatheads

Comment

• dexter
        • Jul 2005
        • 433

@ Mike Manders
        Waarom een SM57 zonder trafo, en wat geeft dit voor voordelen?

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

klinkt beter

Comment

• Drumvogel
            • Nov 2004
            • 175

Waar is de tijd gebleven dat we luisterden naar de bron en daar de juiste microfoon bij zochten?

Als iemand een jazz set met 18" kick heeft wil je deze dan ook als vette rockset laten klinken?

En een set met 20" kick? Of 22" kick... En tegenwoordig zijn de grotere maten weer in trek.

En hoeveel verschillende snares hebben we? Van 10"x3,5" piccolo tot 14"x8" marchingsnare.

Ik heb gelukkig meer kaas gegeten van geluid zodat ik als drummer mijn eigen microfoonset kan samenstellen. En genoeg vrienden bij leveranciers om ook een hoop uit te mogen proberen.

Dus nu mijn vraag. Mijn drumsetje bestaat uit:

-20"x17" kick
            -10"9", 12"x10", 14"x12" en 16"x14" toms
            -14"x5,5" houten snare of 14"x6,5" bronzen snare
            -10"x5" RVS snare
            -14" hihat
            -20" ride
            -16" crash
            -18" crash
            -3x splash 6", 8" en 10"
            -19" chinese

Ik zoek hiervoor microfoon's...
            Ik hou van een lekkere houten sound in mijn kick. Echt jaren 60.

Mijn mainsnare klinkt lekker diep en warm. Ik hou niet van van zo'n afgeknepen en kapotgedraaide snares die je tegenwoordig overal hoort.

Mijn toms klinken "fat and wet" van zichzelf en zijn laag gestemd.

Mijn side snare is lekker crispy en fel maar wel met diepte.

De hihat volgens de specs: "Dry, musical stick sound. Bright, sharply defined "chick""

De ride: "High-end, clear definition. Clean "ping" sound"

De crashes donker en met veel dynamiek.

De splashes helder en kort.

Chinees zoals hij moet. Kort en smerig.

Nu jullie met sugesties om mijn sound te kunnen weergeven.

En kom niet met een D112 want anders zet ik wel een trigger op mijn kick!

Comment

• peterwagner
              • Oct 2008
              • 317

Originally posted by Drumvogel
              Waar is de tijd gebleven dat we luisterden naar de bron en daar de juiste microfoon bij zochten?

Als iemand een jazz set met 18" kick heeft wil je deze dan ook als vette rockset laten klinken?

En een set met 20" kick? Of 22" kick... En tegenwoordig zijn de grotere maten weer in trek.

En hoeveel verschillende snares hebben we? Van 10"x3,5" piccolo tot 14"x8" marchingsnare.

Ik heb gelukkig meer kaas gegeten van geluid zodat ik als drummer mijn eigen microfoonset kan samenstellen. En genoeg vrienden bij leveranciers om ook een hoop uit te mogen proberen.

Dus nu mijn vraag. Mijn drumsetje bestaat uit:

-20"x17" kick
              -10"9", 12"x10", 14"x12" en 16"x14" toms
              -14"x5,5" houten snare of 14"x6,5" bronzen snare
              -10"x5" RVS snare
              -14" hihat
              -20" ride
              -16" crash
              -18" crash
              -3x splash 6", 8" en 10"
              -19" chinese

Ik zoek hiervoor microfoon's...
              Ik hou van een lekkere houten sound in mijn kick. Echt jaren 60.

Mijn mainsnare klinkt lekker diep en warm. Ik hou niet van van zo'n afgeknepen en kapotgedraaide snares die je tegenwoordig overal hoort.

Mijn toms klinken "fat and wet" van zichzelf en zijn laag gestemd.

Mijn side snare is lekker crispy en fel maar wel met diepte.

De hihat volgens de specs: "Dry, musical stick sound. Bright, sharply defined "chick""

De ride: "High-end, clear definition. Clean "ping" sound"

De crashes donker en met veel dynamiek.

De splashes helder en kort.

Chinees zoals hij moet. Kort en smerig.

Nu jullie met sugesties om mijn sound te kunnen weergeven.

Kom jij eerst maar eens met suggesties wat voor sound je wil... het heeft niet alleen te maken met wat voor spullen je hebt, maar ook met de stijl die je speelt.

Beatles? AKG D12/20 voor de kick en een AKG D19 als overhead
              Oude soul? Mooie ribbonmic als overhead en een Shure 55 tussen de kick en de snare.
              Moderne rock? kick: sm91, beta 52 snare: sm57 top/bottom hh: km184 toms: beta98. OH: c414
              Jazz? kick: 421 snare: km184 overheads: km184

De muziekstijl is nog voor grotere invloed op de mickeuze dan het soort drumstel.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Drumvogel
                Ben benieuwd wat jij verkeerd vindt aan een D112.
                Vind dit tot op heden de best klinkende kick microfoon.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Mijn voorkeur voor de kick zou dan worden: EV RE20 voor het gat in je vel, eventueel aangevuld met een beta91 binnen in de ketel.

Volgens mij al vaker vermeld, maar ik ben fan van EV N/D-468 op toms, kan evt. ook op snare. Mocht je helemaal geld te veel hebben: we hebben ooit bij een microfoonvergelijking met meerdere forummers een DPA van Timo geprobeerd en dat klonk heel rechttoe rechtaan goed.

Comment

• animaldrums
                    • Nov 2008
                    • 88

@Drumvogel

Als ik je reactie lees wil je de zoveel mogelijk de eigen sound van je drums/cymbals registreren. Het lijkt me dan dat je daar het beste microfoons voor kunt kiezen met een vlakke/vlak mogelijke frequentie repons en dan kom je idd niet uit op een D112. Voor de overheads voldoet de AKG C414 B-XLS wel aan het bovengenoemde, voor toms en snare de Audio-Technica ATM350 en de bassdrum de Audio-Technica AE2500.
                    Je raadt het waarschijnlijk al, ik heb ze zelf ook................
                    Last edited by animaldrums; 14-01-10, 22:43.

Comment

• Drumvogel
                      • Nov 2004
                      • 175

Ik vind een eigen sound belangrijker dan het genre die ik speel. Maar dat zie je in alle instrumenten terug.

Ook al maakt een Metalband een soulplaat... het blijft een metalband.

Zeker omdat ik me niet vasthoud aan een specifiek genre.

Ikzelf heb een ATM25 in mijn kick zitten. Die bevalt heel goed. Maakt het geluid dus lekker fat and wet.
                      De AT2500 is ook een mooi apparaat. Door de combo condensator/dynamisch geeft dit veelzijdigheid in de klankkleur.

Qua overheads heb ik de Rode NT5. Matched pair. Vind ik heel eerlijk in hun weergave. En gebruik ik ook voor andere opnames/versterking. Ik heb Samson C01 gehad en die zijn zeker prijs/kwaliteit heel erg interessant. Ze klinken verassend goed.
                      Heb ze ook voor een koor gebruikt. Opname in de kerk.

Shure B98 voor snare. Sidesnare heeft op het moment een oude shure sm59. Die is rock 'n roll. En mooi voor mijn donkerbruine sinatrastem(As if).

Toms met Beyer Dynamic Opus 88/87. mooie mic's voor een mooi prijsje.

Hihat wil ik eigenlijk een Rode NT5 maar daar ben ik nog open in.
                      Voor het oefenen speel ik met de kick-mic en 2 overheads.
                      Dan kan ik me beter focussen op de volumes van de trommeltjes en bekkentjes.

@MusicXtra:
                      Ik vind de D112 erg kleuren. Daarom ook de opmerking begeleid met een trigger. Niet dat hij niet goed is... Iedere microfoon heeft zijn functie en bedoeling.

Ik probeer een reactie los te trekken.
                      De toepassing van microfoons in de situatie. En in welk genre. Een bandje of muzikant laten klinken is het doel. Maar een bandje laten klinken zoals het genre aangeeft is de kunst!

Comment

Working...