toch wel, zo "leer" je namelijk iets. Zelf zoeken, dan weet je waarom het op een bepaalde manier te doen. Ten tweede is microplaatsing en EQ afregeling afhankelijk van drummer, drumstel, soort muziek, mengtafel, ....
Welke Drummicrofoons
Collapse
X
-
Hoi Jaap,
Ik heb het al uitgeprobeerd, maar heb nog niet zo'n ervaring. Wat ik in dit forum lees kan mij geweldig helpen. Ik moet nl. alle mid eruit draaien om geen last van resonantie te krijgen. Dit levert een bagger geluid op. Dus heb ik van die ringen op de vellen gelegd, maar klinkt ook niet echt, of is dit de enige oplossing?
RuudComment
-
hmmm er gaat iets niet goed dan, heb je die klem wel goed geplaatst?citaat:Geplaatst door Ruud Wiggers
Hoi Jaap,
Ik heb het al uitgeprobeerd, maar heb nog niet zo'n ervaring. Wat ik in dit forum lees kan mij geweldig helpen. Ik moet nl. alle mid eruit draaien om geen last van resonantie te krijgen. Dit levert een bagger geluid op. Dus heb ik van die ringen op de vellen gelegd, maar klinkt ook niet echt, of is dit de enige oplossing?
Ruud
Met die BF504/604 doe ik meestal klein beetje 100Hz erin klein beetje hoog erbij vanaf 7kHz en daarboven. En alleen als nodig ergens tussen 200 en 600Hz een dipje. Dat zijn over het algemeen de relevantste eq-punten voor toms met close mike.
Het liefst met alle toms hetzelfde qua eq, evt iets meer laag in de FT(s)
Als het dan niet klinkt ga je aan het drumstel draaien, of klopt je PA/weergevers niet. of neem je drumles
.
Maar zo te horen is die kit helemaal zout gestemd.knoppen en waarden :)Comment
-
Setje DDrum Triggers.. altijd fijn voor degene met een zout-drumstel. Hierbij benoem ik mijn bassdrum ook ZOUT. Het is een 20 Inch. En dr is GEEN laag uit te krijgen . Click genoeg. !.
ps. IS er een module voor 1 ddrum trigger ??..of IS daar een oplossing voor ? ik heb zelf geen ervaring met midi apparatuur maar heb wel een Yahama MU5 op de kop kunnen tikken met enkele drumkits erin...zou ik hiermee iets kunnen doen ???...zo JA...lever mij die gouden tip....mn bassdrum is TE slecht
(wel een Premier Projector van 13 jaar oud in volledig goede staat.Een SUPER geluid....behalve de bassdrum.....)
Groeten FrankiEFertiliZing YOUR WorldComment
-
heb je een gesloten achtervel? juist een kleine kick kan erg mooi klinken gesloten: xlr kabeltje door het luchtgaatje solderen en wat demping op de bodem leggen, met erop in het midden een B52 neergelegd (of d112/sm91/re20 als je dat mooier vind). Je moet alleen effe dat vel araf schroeven om die mic te plaatsen. ken je die hipkick van yamaha? (dat drumstel waarvan alle trommels in de kleine bassdrum opgeborgen kunnnen worden), klinkt ook te gek en die heeft 3 klikkertjes om de kik open te maken. Maw: als je dus een open kick hebt probeer een keer gesloten? trigger is wel handig maar wel erg nep
knoppen en waarden :)Comment
-
Een Drummodule voor 1 trigger, geen idee of het bestaat. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een tweedehands drum module kopen. Een D4 van Allesis bijvoorbeeld is best betaalbaar en helemaal niet verkeerd.citaat:Geplaatst door Soilworker
Setje DDrum Triggers.. altijd fijn voor degene met een zout-drumstel. Hierbij benoem ik mijn bassdrum ook ZOUT. Het is een 20 Inch. En dr is GEEN laag uit te krijgen . Click genoeg. !.
ps. IS er een module voor 1 ddrum trigger ??..of IS daar een oplossing voor ? ik heb zelf geen ervaring met midi apparatuur maar heb wel een Yahama MU5 op de kop kunnen tikken met enkele drumkits erin...zou ik hiermee iets kunnen doen ???...zo JA...lever mij die gouden tip....mn bassdrum is TE slecht
(wel een Premier Projector van 13 jaar oud in volledig goede staat.Een SUPER geluid....behalve de bassdrum.....)
Groeten FrankiE
Trouwens als je dan toch een zout drumstel hebt, pur dan gelijk alle trommels dicht, dan heb je heb je op de buhne geen last meer van die zout sound (hoe dat ook mag klinken).
Als de betreffende kick wel lekker klinkt zou je ook nog een combinatie kunnen maken. Laag uit de module en de attack van de trommel zelf.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Hoi dokter dB,
Bedankt voor je reactie! Ik heb in de volgorde gewerkt die jij aangaf. Eerst de tafel afstellen op jouw manier en dan de toms gaan afstemmen. Voor het tegengaan van resonatie heb ik o.a. het onderste vel een tikkie lager gestemd dan het boven vel, daardoor 'kromt' de tomklank naar onderen in toonhoogte. Hij klinkt nou goed en niet zoutig.
Heb ik nog een laatste vraag: Omdat mijn budget gering is en ik de Behringer XM2000S gekregen heb voor de bassdrum is mijn vraag of jij ook weet hoe ik die het best af kan stellen.
RuudComment
-
Hoi,
Ik ben bezig met zelf een PA op te bouwen.
De instrumenten zijn:
1)Marshall gitaarversterker (lead)
2)Marshall gitaarversterker (rythm)
2)Randall Basversterker (kan rechtstreeks op uitgang van bassamp)
3+4+5)3*keer zang.
6+7+8+9+10)Tama Drum:5 cymbalen,2 Toms,Snare,Basdrum,2 Floor Toms en Hihat
Ik heb in het totaal 4 micros:
Sm57,Namaak Sm57(dap),sm58 en DAP bassdrum micro.
Nu ik ben van 1 ding zeker en dat is die bassdrum micro.
Waar kan ik de rest best plaatsen en wat kan ik het beste bijkopen
+ wat gaat mij dat kosten(en waar bevinden zich de goedkope winkels).
Mijn 2de vraag is:
-Waar zet je de micros juist? (Hoek,naar waar gericht,hoogte,...)
-Hoe regel je de EQ af (ik heb op mengpaneel 4bands EQ)
Je merkt dat ik er echt niks van ken, het zou dus een grote hulp zijn mocht iemand me kunnen helpen.
Dank bij voorbaat
Comment
-
goed dat het gelukt is met uitmiken!citaat:Geplaatst door Ruud Wiggers
Heb ik nog een laatste vraag: Omdat mijn budget gering is en ik de Behringer XM2000S gekregen heb voor de bassdrum is mijn vraag of jij ook weet hoe ik die het best af kan stellen.
Ruud
die bassdrummicro ken ik niet....
Er is erg veel verschil tussen verschillende bassmics, sommigen zijn heel pre-shaped (d112) anderen zijn weer heel recht (sm91, maar dat is eigenlijk ook niet speciaal een bd-mic)
De beste all-rounder is wat mij betreft B52 (voor live versterking dan)
Maar jouw behr. is denk ik een dynamische grootmembraan.
Belangrijkste punten zijn:
Tussen 200-300Hz (exacte frequentie ff met sweep opzoeken) maakt het meestal lelijk dus ook meestal een redelijke dip daar (gain op 9u)
voor de rest is cut/boost vd volgende freqs smaak/kik afhankelijk:
1 alles onder de 100Hz is druk
2 4 rond 3kHz tik
3 rond 6kHz metallica tik
4 Voor een hiphopkick kun je bijvoorbeeld rond 100H/125Hz een beetje erbij draaien, en moet je kijken of de standaard 200-300Hz iets terug kan of iets hoger (tussen 250-400Hz)
5 Voor jazz dingen zijn eigenlijk weer hele andere dingen mooier (vooral niet teveel close miken, en opnames voornamelijk met totaalmics)
Mic plaatsing is ook smaak/kickafhankelijk daar moet je mee experimenteren, licht ook aan je achtervel/wel/niet/gat etc.
heb je hier wat aan?knoppen en waarden :)Comment
-
Ik lees verschillende vragen over de plaatsing en EQ-standjes voor drummic's
Over dit onderwerp kan je van alles schrijven. Veel duidelijker wordt het volgens mij als je eens een boek koopt over PA-techniek. Ook zou je eens bij een ervaren technicus over zijn schouder mee kunnen kijken. Na wat ideeen te hebben opgedaan ga je eens lekker met een bandje in een oefenhok zitten prutsen. Hardstikke leuk en ook nog eens leerzaam.
Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Ik heb een vraag. Laatst heb ik opgetreden, en ik kwam tot de conclusie dat bij de opnames die van het optreden waren gemaakt, de helft van mijn bekkens nauwelijks te horen waren. Ze hadden toen 1 overhead voor m'n hihat, en 2 voor de rest. Ik heb naast mijn hihat nog 5 andere bekkens: 12,14,16,18 inch Sabian en 18 inch China Paiste. Ik heb binnenkort weer een optreden, en we gaan daarvan ook opnames maken. Mijn vraag is: Moet ik er een extra overhead bijzetten voor een fatsoenlijk geluid?Comment
-
Leuk dat er zoveel geluld wordt over het opmiken van drums!
Heb jaren gedrumd en daarnaast werk ik als geluidstechneut.
Ik gebruik graag de volgende mic's :
Kick - Shure B56 en de Shure SM 91
Snare - Beta 57 top en een condensatortje (451/CK1)voor de bottom om een mooie heldere klank te krijgen.(het snare geluid dus).
Toms - de oude Senh. MD421 is tegek maar ook de nieuwe shure Beta 98D clipon mic.
Voor de O'heads AKG 451/CK1 of Neuman KM140 en het mooiste AKG 414.
OOK DRUMS MET MAAR 4 MICS GAAT ERG GOED MET KICK /SNARE EN 2 X o'HEAD ,richt de O'heads dan van achter de kit op de toms c.q.floortom ,je kan dan met 4 mics een vette sound krijgen maar werkt alleen in kleine zalen.
Grote zalen altijd hele kit opmiken en als het kitje beroert klinkt toms lekker gaten.
compressortje op de kick is ook wel lekker.
Als je een kick met voorvel krijgt kun je de mic. aan de andere kant zetten bij de klopper ,krijg je het vast strak alleen nooit doen bij jazzdrummers wanrt die worden gek!!!
En vooral door expirimenteren ,hoor graag meer ervaringen!!!Alles op 11 en gaan!!! en doe maar iets uit de groentelaComment
-
Volgens mij met het met 2 o"heads en een Hihat mike goed te krijgen zijn .citaat:Geplaatst door yuma
Ik heb een vraag. Laatst heb ik opgetreden, en ik kwam tot de conclusie dat bij de opnames die van het optreden waren gemaakt, de helft van mijn bekkens nauwelijks te horen waren. Ze hadden toen 1 overhead voor m'n hihat, en 2 voor de rest. Ik heb naast mijn hihat nog 5 andere bekkens: 12,14,16,18 inch Sabian en 18 inch China Paiste. Ik heb binnenkort weer een optreden, en we gaan daarvan ook opnames maken. Mijn vraag is: Moet ik er een extra overhead bijzetten voor een fatsoenlijk geluid?
Eventueel nog een extra mic voor het ride bekken.
En niet vergeten als je de hele kit opmiked het laag uit je overheads te halen!!
SuccesAlles op 11 en gaan!!! en doe maar iets uit de groentelaComment
-
Als ik het goed begrijp heb je rechtstreeks van de PA mengtafel opgenomen. In dat geval is het geen oplossing om meer micro's te zetten.citaat:Geplaatst door yuma
Ik heb een vraag. Laatst heb ik opgetreden, en ik kwam tot de conclusie dat bij de opnames die van het optreden waren gemaakt, de helft van mijn bekkens nauwelijks te horen waren. Ze hadden toen 1 overhead voor m'n hihat, en 2 voor de rest. Ik heb naast mijn hihat nog 5 andere bekkens: 12,14,16,18 inch Sabian en 18 inch China Paiste. Ik heb binnenkort weer een optreden, en we gaan daarvan ook opnames maken. Mijn vraag is: Moet ik er een extra overhead bijzetten voor een fatsoenlijk geluid?
Vermoedelijk gaat het optreden plaatsgevonden hebben in een zaal waar de bekkens al relatief luid klonken ten opzichte van de rest. De geluidstechnieker gaat die kanalen dan ook bijna niet gebruikt hebben.Comment
-
via de zoekfunctie van dit forum ben ik bij dit bericht terechtgekomen omdat ik een soortgelijke vraag heb over slagwerk mikes. Ik lees een aantal positieve reacties over de Sennheiser 604 evolution clip-ons. Zelf ben ik niet zo tevreden over de 604, maar gebruik ik liever de 504 van Sennheiser. Ik meen dat de 604 ook een budgetversie is van de 504, of zit ik hier fout? Ik vind de 504 qua karakter veel van de sm57 hebben.
Mijn fav setup voor drums
kick- AKG D112
snare top - SM 57 (a!)
snare bottom - gebruik ik meestal niet, eventueel Beyer m-201
hat - AKG c391b
racktoms - d409b / d22
floortoms - d11/d22
overheads - c414
heeft iemand goede ervaring met Beyerdynamic OPUS clip-ons voor drums?Comment

Comment