Mengtafel vergelijkingsdag zondag 6 april aanstaande in Driebergen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by PvG
    Da's hetzelfde als linken naar een andere layer: er is maar 1 fader voor een stereo paar. Ik was eigenlijk benieuwd of er tafels zijn waarbij je wel 2 gelinkte faders tegelijk kunt bewegen zonder bijgeluiden ed.

Ik bedenk me trouwens dat je op de X32 kunt selecteren wat je wilt linken: faders/pan, eq, enz. 'Ns mee spelen.
    Waarschijnlijk zal dit bij geen enkele tafel lukken, de electronica/software wil namelijk de positie van de fader met de motor gelijktrekken met de gemeten waarde van de bewogen fader, aangezien je nooit exact dezelfde positie hebt met je vingers. (En er ook tolerantie in het meten en bijregelen) zal dit dus vechten.
    Het unlinken van de faders zou wel helpen. Nadeel is dat je dan dus ook verschil hebt in volume..

Digico heeft wel een hele mooie oplossing voor de stereo kanalen met 1 fader en de rest van de parameters. Enkel vind ik het bedienen / bewegen van de faders erg slecht. Je moet je vinger er echt bovenop leggen, aan de onderkant er tegenaan duwen pikt hij niet, de motor probeert dan al te compenseren... Als je dit niet gewend bent...

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Originally posted by NesCio01
      Ik heb het niet voorgelegd aan Kees, omdat ik tijdens de dag mijn eigen tekort
      koming ontdekte, die dit euvel direct oploste.

Analoog als ik ben, schoof ik ondanks het linken toch nog met 2 vingers.
      Dat was dus de bottleneck, oftewel mijn fout.

Ik heb het nog even goed uitgeprobeerd en idd, een gelinkt kanaal
      schuiven met 1 vinger verhelpt het euvel.

Opgelost!
      Aha, foutcode RA312 "vervang gebruiker"

Jezelf gaan aanleren te werken met de user layer en dan één van de gelinkte faders maar in de user layer plaatsen. Net als drums, de kanalen mixen en onder een DCA stoppen. Dan die ene DCA in je user layer gooien waar Sander en ik het over hadden. Tijdens shows werk ik voornamelijk vanuit de user layers bij Roland M-tafels.

Verder heb je je prijs van showband al in ontvangst genomen voor je nette set lees ik

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Linken van twee faders doe je normaal gesproken om er vervolgens maar één te hoeven bedienen....
        Precies datgene wat ik bedoelde dat veel nog steeds teveel analoog denken op een digi mixer en daardoor de voordelen juist nadelig ervaren.
        Het feit dat er minder knoppen op een digimixer zitten zien veel 'analoge mensen' als groot nadeel, bij een slimme indeling geeft het juist meer overzicht.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• desolation
          • Jun 2012
          • 706

Originally posted by DJ Antoon
          Digico heeft wel een hele mooie oplossing voor de stereo kanalen met 1 fader en de rest van de parameters. Enkel vind ik het bedienen / bewegen van de faders erg slecht. Je moet je vinger er echt bovenop leggen, aan de onderkant er tegenaan duwen pikt hij niet, de motor probeert dan al te compenseren... Als je dit niet gewend bent...
          Dat is instelbaar. Die functie zit erin zodat als je "per ongeluk" tegen de fader tikt de intensitiet niet ineens de hoogte of de laagte in schiet. Je kan dit echter ook uitschakelen.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by vasco
            Aha, foutcode RA312 "vervang gebruiker"

Jezelf gaan aanleren te werken met de user layer en dan één van de gelinkte faders maar in de user layer plaatsen. Net als drums, de kanalen mixen en onder een DCA stoppen. Dan die ene DCA in je user layer gooien waar Sander en ik het over hadden. Tijdens shows werk ik voornamelijk vanuit de user layers bij Roland M-tafels.

Verder heb je je prijs van showband al in ontvangst genomen voor je nette set lees ik

Hey Vasco,

Mag ik dan mss naar foutcode RA 313 "upgrade user"?

Bedankt iig voor deze upgrade!
            De userlayer gebruik ik idd, maar met beide gelinkte faders.
            Dit ga ik zeker proberen en gebruiken met 1 van beide.

#mooiemeerwaardeforumenvergelijkingsdag #gratistips

Tnx

Nes

#momentjevanwaaromkomikdaarzelfnietop
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by NesCio01

#momentjevanwaaromkomikdaarzelfnietop
              Omdat je nog teveel analoog aan het denken bent.

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Originally posted by MusicXtra
                Linken van twee faders doe je normaal gesproken om er vervolgens maar één te hoeven bedienen....
                Precies datgene wat ik bedoelde dat veel nog steeds teveel analoog denken op een digi mixer en daardoor de voordelen juist nadelig ervaren.
                Het linken van channels doe ik om te zorgen dat ik channel strip settings (gain, low cut, eq, gate, compressie) maar 1 keer hoef in te stellen voor stereo bronnen. Op de X32 is er (nog?) geen goed concept voor user layers (je kunt de inputs wel vrij toewijzen aan de channels, maar niet in een aparte user layer) en zitten de gelinkte channels dus naast elkaar. Het gelinkt zijn van faders vind ik persoonlijk niet nodig, dus ik zal 'ns kijken of ik de fader linking kan uitzetten en de channel strip linking aan kan laten.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

En dat is dus de analoge gedachte.
                  Je hebt daarin idd gelijk maar het voordeel van digitaal is dan dat je een van de kanalen in je user layer laat staan en de ander op een andere layer.
                  Overigens zijn de gains dan niet gekoppeld.

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Originally posted by MusicXtra
                    En dat is dus de analoge gedachte.
                    Je hebt daarin idd gelijk maar het voordeel van digitaal is dan dat je een van de kanalen in je user layer laat staan en de ander op een andere layer.
                    Overigens zijn de gains dan niet gekoppeld.
                    om eerlijk te zijn is dat op de roland tafels idd perfect in te stellen...de mogelijkheden zijn daar enorm bij....maar wat ik gemerkt heb bij de behringertafel en de qu-16 bv is dat deze tafels een beetje hinken op twee gedachte wat dat digitaal denken betreft...altans dat idee heb ik persoonlijk na een eerdere middag achter deze twee tafels te hebben gezeten...

die roland tafels zijn echt helemaal zonder consenties waar dan ook te programeren... volledig naar de wil en wens van de man die er achter staat.... moet ook zeggen dat die roland tafel mega veel mogelijkheden heeft en echt de winnaar van de dag was...beide tafels overigens...maar dat je echt volgens een goed digitaal systeem moet gaan denken en doen...en dat zit er bij mij ook helemaal nog niet in....

wel superveel geleerd...en man man....wanneer mag ik eens met mijn band over die prospect set spelen....daar wordt ik echt oprecht vrolijk van zeg!!!

En ik ben niet helemaal afgestomd na een middag in de BA sound.... de avond ervoor een familieavond gehad waar ik helemaal dof uit kwam...niet met die middag...misschien een klein puntje maar vond de set voor mij persoonlijk in het laag wel heel erg flink doordrukken...dat ging wel een beetje irriteren kwa gehoor en werd daar wel wat moe van kwa luisteren...maar dat kan ook aan mij gelegen hebben...

Wat wordt de volgende forumdag volgend jaar?? en spam die breukelen buitenoptredens hier of fb...kom graag genieten van BA....
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Originally posted by PvG
                      Op de X32 is er (nog?) geen goed concept voor user layers (je kunt de inputs wel vrij toewijzen aan de channels, maar niet in een aparte user layer) en zitten de gelinkte channels dus naast elkaar.
                      Toch kon ik op deze dag prima indelingen bedenken met een digitale gedachte op de X32. 2e layer (kanalen 17-32) gebruiken voor drums, toetsen, etc. Die kanalen groeperen onder DCA's waardoor ze rechts op de tafel komen als enkele fader. Verder werk je dan nog met layer 1 waarin vocalen, bass, gitaar en overige losse zaken zitten. Heb je alles direct onder handbereik.

Het is echt de manier van denken en de tafel kennen (eventueel vooronderzoek met handleiding en offline software) waarop je het werk moet doen van de show.

@Nes:
                      Elkaar tips geven, dit maakt zo een dag nu leerzaam en het forum nuttig.
                      De upgrade van Nes 312 naar Nes 313 is gelukt
                      Last edited by vasco; 09-04-14, 09:17.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by drbeat
                        wel superveel geleerd...en man man....wanneer mag ik eens met mijn band over die prospect set spelen....daar wordt ik echt oprecht vrolijk van zeg!!!

En ik ben niet helemaal afgestomd na een middag in de BA sound.... de avond ervoor een familieavond gehad waar ik helemaal dof uit kwam...niet met die middag...misschien een klein puntje maar vond de set voor mij persoonlijk in het laag wel heel erg flink doordrukken...dat ging wel een beetje irriteren kwa gehoor en werd daar wel wat moe van kwa luisteren...maar dat kan ook aan mij gelegen hebben...

Wat wordt de volgende forumdag volgend jaar?? en spam die breukelen buitenoptredens hier of fb...kom graag genieten van BA....
                        Aan laag ontbrak het inderdaad niet afgelopen zondag, had voor het mooie net ff een paar dB's minder gemogen.
                        En als je met je band over die set wilt spelen is dat uiteraard altijd te regelen, je weet me te vinden.
                        De buitenoptredens in Breukelen beginnen eind juni weer, ik zal in mijn eigen topic daar melding van maken.

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

Originally posted by vasco
                          Die kanalen groeperen onder DCA's waardoor ze rechts op de tafel komen als enkele fader.
                          Dus heb je links en rechts op je tafel... dat is ook al aardig analoog denken....dat zit zo ook op die analoge tafels... Bij de Roland m480 gebruik je die kanalengroepen, ook voor de DCA's, en subgroeps... als ik me niet vergis...

Ga je echt digitaal denken, zoals ik het van Sander begrijp zet je de volledige tafel eigenlijk kwa indeling volledig naar je hand... kwa faders, groeps, kanalen...enz... En dat zie ik zeg maar niet zo snel gebeuren op de andere tafels buiten de Soundcraft en Roland om... Vandaar dat ik al aangeef... die tafels hinken een beetje op twee gedachten...

Maar wat volgens mij de allergrootste boodschap is in dit verhaal....de mogelijkheden zijn eindeloos... Maar de dwang naar een goed doordacht systeem is wel belangrijk... anders raak je snel de weg kwijt...

De analoge gedachte is niet meer dan een denksysteem zoals het op de analoge tafels overzichtelijk werkte... Nu ga je die tafels uitrusten met meer kanalen, maar met minder werkelijke schuifjes, en die nog in layers volledig vrij in te delen door de man achter de tafel... dan moet deze man achter de tafel al anders gaan denken, maar ook voor zichzelf gaan denken hoe hij het fijnste, en voor hem het meest logisch via een systeem gaat werken...

De opzet van Sander geeft hier een goede manier voor, maar er zijn legio opzetten mogelijk per tafel en persoon wat hij of zij handig vind.... Ik kan me voorstellen dat de werkwijze van Sander op de Roland tafels en gedachte Perfect werkt, maar niet op de AH en Behringer tafel..
                          Want die kennen de strikte scheiding van kanalen rechts... DCA en subgroepen en Auxes enz. rechts... Dat kent die Roland Tafel daarin niet strikt maar is wel aan te brengen via de routing en je layergebruik...

Ik zelf ben eerder vertrouwd op de Behringertafel, en de AH dan op die van Roland, puur omdat ik daar al verzand in de mogelijkheden in fadertoewijzing... Maar denk dat als ik de Roland eenmaal dusdanig heb gepatcht en toegewezen heb, en ik een handige denkwijze zou hebben ontwikkeld, veel meer met de Roland zou willen werken, en hier idealer mee zou kunnen werken dan met de andere tafels, puur omdat die toewijzing eigenlijk volledig in mijn denkwijze en systeem is in te richten...

Dus wat dat betreft... Zoals al gezegd... veel geleerd, veel gezien.... Ook wat betreft de Ontwerp en ontwikkel uitgangspunten en filosofie van de diverse producenten...
                          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Dus heb je links en rechts op je tafel... dat is ook al aardig analoog denken....
                            Het is anders denken.
                            Roland zegt: hier heb je een bak faders, succes ermee.
                            A&H, Behringer en Yamaha zeggen: Hier heb je een bak kanaalfaders en daar een bak DCA/BUS master/AUX send faders.
                            Overigens kun je dat op de A&H en de Behringer nog altijd door elkaar gooien, BUS master links op een kanaalfader kan gewoon.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Hoe hoger je in prijsklasse komt hoe meer vrijheid je hebt, Digico is een grote bak met faders, compressors, bussen, EQ's etc. die je volledig naar eigen inzicht kunt indelen, pre/post fade, 31 bands EQ op een enkel kanaal, noem maar op.
                              Leuk maar dan moet je echt wel ff de tijd nemen om erop thuis te raken.
                              Die analoge denkwijze ben ik al vrij snel los gaan laten, knoppen die ik weinig gebruik 'begraaf' ik dieper in de mixer zodat ik de veel gebruikte knoppen altijd binnen handbereik heb, daar gaat het eigenlijk om.
                              En omdat je dan minder fysieke knoppen voor je neus hebt kun je uiteindelijk sneller werken.
                              Aux on fader vind ik ook een heel groot voordeel voor digitaal, bij 12 auxen op een analoge 40 kanaals tafel moet je echt 480 draaiknopjes gaan checken of er niet per ongeluk een open staat, met de faders zie je in één oogopslag welke kanalen naar de geselecteerde aux gaan en ook nog precies in welke verhouding.

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

Dus heb je links en rechts op je tafel... dat is ook al aardig analoog denken....dat zit zo ook op die analoge tafels...
                                Nee, dat is anders denken op basis van de mogelijkheden van een digitale tafel (roeien met de riemen die je hebt). Je zal in de hele eerste layer van in mijn voorbeeld genoemde X32 bijvoorbeeld geen enkel drumkanaal tegen komen maar enkel één fader onder je DCA. Die DCA's zitten bij de X32 toevallig rechts (positie is niet van belang, willekeurige andere tafel zitten ze bij wijze van spreken links) en daar je geen vrij in te delen user layer kunt maken op een X32 kun je digitaal denken op deze manier tot aan de grenzen van de digitale tafel.

Echter de meeste techneuten blijven analoog denken:
                                1-8 drums
                                2 bass
                                3 gitaar 1
                                4 gitaar 2
                                5-8 keys 1+2 links/rechts
                                9-12 vocals
                                etc.

Digitaal denken bij een X32:
                                Layer 1 (werk layer bij gebrek aan user layers):
                                1 bass
                                2 gitaar 1
                                3 gitaar 2
                                4-7 vocals
                                Layer 2:
                                17-24 drums -> DCA 1
                                25-28 keys 1+2 links/rechts -> DCA 2

Kortom overzicht door minder faders die in de praktijk vaak toch niet meer nodig zijn na een soundcheck. De indeling zal voor iedereen op een andere manier het prettigst werken. Dit zal je zelf moeten ontdekken. Ik gebruik ongetwijfeld voor theater hele andere indelingen dan MusicXtra die een band staat te doen.

Roland M-serie is heel flexibel wat dat betreft en (mede) daarom ook mijn favoriet. Deze kun je inderdaad helemaal naar je hand zetten. Maar je hebt geen Roland of soortgelijke tafel die dit kan nodig om digitaal te denken.

drbeat, was jij diegene die ik hielp de Roland M-480 (mastertafel) van de dag in te stellen met de mute groepen etc.?
                                Na wat prutsen kwam jij uiteindelijk toch best weg op de M-480, denk dat het bij jou vooral het onbekende was en dat hebben meer techneuten. Zet mij achter een "vreemde" tafel en ik moet ook even zoeken en pielen.

Comment

Working...