Mengtafel vergelijkingsdag zondag 6 april aanstaande in Driebergen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

beste allemaal van de forumdag!!! en Roland Nederland niet te vergeten.....heel hartelijk bedankt voor jullie aanwezigheid...gezelligheid en jullie eensgezindheid...

super dag gehad, veel geleerd...veel gezien en gehoord... en tevens werd het me weer duidelijk dat ik persoonlijk graag met techniek bezig ben maar niet in dienstverband... zwaar onderbetaald voor veel kennis en kunde... en een wereld waar in vijf jaar heeeeeeeeeellll veel in veranderd is kwa techniek....

ik zal mijn beleving van de dag later deze week op t forum ventileren....ter vermaaack....
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• SH1000
      • Dec 2009
      • 220

't was een leuke dag. Dank aan de organisatoren en Roland.

Geteste tafels:
      - AH GLD80
      - Soundcraft SiC16
      - Behringer X32
      - Roland M-200
      en de Roland M-480 zijdelings (was het hart van de opstelling)

Het slechte nieuws; Het ligt dus niet aan de tafel als het beroerd klinkt. De verschillen zijn niet heel groot
      Het goede nieuws; volgens mij is geen van deze tafels een miskoop
      Helaas gemist; Yamaha O1V96, Presonus & AH Qu16/24

De duidelijke winnaar is wat mij betreft; de Allen & Heath GLD-80. Overzichtelijk, flexibel, hele aardige functies. Samen met de M-480 duidelijk duurder. De overige 4 zijn qua prijs vergelijkbaar.

Het geluid.
      - de verschillen zijn dus relatief klein maar wel duidelijk hoorbaar
      - de GLD-80 en de SiC16 lijken qua geluid sprekend op elkaar.
      - de twee Roland's verschillen (in het spectrum) dan weer relatief veel van elkaar qua klankkleur.
      - zgn summing-problemen zijn door mij niet waar te nemen. Bij sommige tafels geen verschil, bij de andere zeker niet storend.
      - de M200 vind ik in het hoog wat aanweziger (positief), de X32 heeft dat ook wat
      - de Rolands maar ook de X32 vind ik in het laag wat wolliger, dus minder strak.
      - verschillen lijken met EQ op te vangen

Door het hoge signaalniveau hebben we de pre-amps helaas niet kunnen testen. Verder zijn EQ, FX, GATE, COMP etc. ook niet getest.

Mijn conclusie;
      - verschillen worden uiteindelijk gemaakt door het mannetje en niet door de tafel
      - de specificaties (grootte, workflow, opties etc) zijn wat mij betreft veel belangrijkere keuzecriteria dan het merk of de klank
      Last edited by SH1000; 06-04-14, 19:23.
      Good is the enemy of Great
      [Jim Collins]

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by SH1000
        - verschillen worden uiteindelijk gemaakt door het mannetje en niet door de tafel
        Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven
        Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Vergeet ook de bron niet....
          Poep in, wordt nooit een 5 gangen diner uit.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Mannen,

Leuk jullie te hebben mogen ontmoeten, ook leuk te zien
            met hoeveel beleving er wordt gewerkt en gecommuniceerd.

Naast wat SH100, DrBeat en MusicXtra al schreven, was mijn
            leermoment, dat ik nog steeds niet snel genoeg digitaal schakel,
            dus nog wat vast zit in het analoge denken. Ook de vele mogelijkheden
            van de tafel heb ik zeker nog niet onder de knie.

Gelukkig heb ik weer het nodige opgestoken en geleerd, tnx guys!

V.w.b. de tafels; er was hier en daar wel wat verschil te beluisteren,
            maar zoals al geschreven, waren de verschillen marginaal en zoals
            Sander ter plaatse opmerkte, je hoort in een live situatie nooit de
            tafels naast elkaar en zullen de verschillen niet opvallen.

Met deze een hartelijke dank voor:
            - René voor het beschikbaar stellen van de ruimte, de koffie en het voorwerk
            - Sander voor het beschikbaar stellen van de weer amazing klinkende BA Prospect set
            - Kees (RSG) voor het beschikbaar stellen van de toch wel imposante setup van Roland.
            Ik had zoveel Roland gear niet eerder bij elkaar, en bovenal, aan elkaar gezien.
            (hoe wist je dat ik lyrisch ben van de 2416 grrrr)
            - Rick voor het gezelschap onderweg, de voorraad snoepgoed en m'n broodje
            - Chris voor het nemen van de leiding en je analytisch denkvermogen
            - en voor de rest ieder voor z'n (materiële) inbreng en glimlach

Ik zal proberen zsm m'n foto's on line te hebben.

grtz

Nes

Last edited by NesCio01; 07-04-14, 00:53.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Het was een zeer leerzame middag voor mij.
              Dank voor de vele mensen die bij elkaar een waanzinnige hoeveelheid apparatuur bij elkaar hadden meegenomen. Plus een ruimte plus een geluidsinstallatie. En koffie

De prijs voor “geilste setup” ging trouwens wel naar het strakke 19 inch setje hierboven.

Mijn persoonlijke leerpunten
              1 Inderdaad als alle mengtafels vol gas aan het rekenen slaan? Dan moet je stinkend je best gaan doen om een gewijzigde klankkleur te ontdekken aan een onbewerkt kanaal. Als je weet dat in de praktijk daar 32 overgeprocesde kanalen omheen staan. Dan gaat dat echt niets uitmaken voor je sound. Je moest een fragment 4 x AB-en op hoog volume om sowieso een verschil te merken. Op de saxofoon merkte ik het verschil aan de bijgeluiden van de sissende embouchure niet aan de klank van de sax zelf….. (compliment voor de PA als je over de geluidsbeleving van de bijgeluiden van het spel gaat zitten mieren-neuken.

2 Alle verschillen die hoorbaar zijn, heb je al een behoorlijk capabele frontset voor nodig. Bandjes die met 13 in het dozijn geluidsetjes de deur uit gaan die zie ik niet snel een miskoop doen.

3 De tafels hadden een duidelijk waarneembare “signature” sound. Niet “slechter” maar wel “anders”.

Voor mij heeft roland het meest HiFi karakter. Fraai tophoog op de bekkens, knisperende attack op snare, clavinet e.d. Maar wel hadden de uiteindelijke noten op rhodes, sax jazzgitaar minder vlees aan de botten. Voor mij ga je met akoestische bands, jazz en rustige omgeving daar de handen wel voor op elkaar krijgen. Ik zie hier wel prachtige flamenco groepen mee uitversterkt worden.

De A&H en de soundcraft hadden die naturel briljantie niet, maar de sound had wel meer ballen. De, best onduidelijke, basgitaar kreeg wat vorm en de spelinformatie van de band stond voor mij met meer autoriteit en duidelijker in de verf. De A&H leek net wat driedimensionaler dan de soundcraft. Ik zou met deze sound liever een tentfeest aan de gang krijgen dan met de wilde frisheid van de rolands. “Het drukt meer”. En als muzikant hoor ik liever duidelijke noten dan HiFi.
              De X32 klonk rustig, onopvallend en zelfs wat minder dynamisch/vlakker. Wat misschien het ding weer allrounder maakt….

Als verhuurbedrijf zijn de layouts van de grotere talfels X32, 480 en GLD80 de moeite waard. Ik vond de GLD de mooiste layout hebben. Hoewel de compressor/gate op de soundcraft wel ruimer in de knoppen zaten.

De prijs van remoteboxen is trouwens een enorme valkuil. De roland 480 en GLD80 zijn niet zonder stageboxen in te zetten. Er zit immers ongeveer niets aan inputs/outputs op de tafels zelf. De rolandboxen zijn markant duurder dan de A&H. Waar iedereen het roerend over eens is. Is dat het niet kunnen uitwisselen van die remoteboxen !@#$%^& is in het kwadraat.

Verschillen :
              Mogelijkheden met huidige apps/wifi bediening. Ook voor Multi user bij in ear bands.
              Compact / ruime opzet
              Wel / geen voldoende inputs op de mixer om zonder remotebox te kunnen werken
              Wel/geen ingebouwde scribblestrip
              Opvallend; Vormfactor lijkt daarmee bijna een belangrijker beslissingspunt te worden dan de haalbare geluidskwaliteit…. Er zitten in de fysieke verschillen tenminste WEL duidelijke aanknopingspunten.
              De M200 en de soundcraft zijn lekker compact, hebben beide al 16 inputs in de behuizing en zijn goedkoop, wat het voor bands heel aantrekkelijk maakt. Overigens hebben we de 19inch versie van de X32 daar niet naast gehad.

De X32 is gewoon erg compleet en heeft de goedkoopste remoteboxen. En scoort ook nog eens erg hoog op “veel mengtafel voor weinig geld”. Niemand was er weg van…. Maar het ding doet wel alle checkboxen vollopen. hmmmm

De roland 480 en de GLD-80 zijn duidelijk duurder in aanschaf dan de de overigen. Of je dat de prijs waard vind is afhankelijk van je gebruik. Wederom, geluidstechnisch vind ik niet dat je echte winnaars hebt.

Jammer aan de roland 480 is dat de tafel wel groot is, maar uiteindelijk de ruimte waar de knopjes zitten 20x20cm is. De M200 heeft daardoor amper een achterstand op realestate. Zonder Ipad is het echter geen doen. En een Ipad kost ook snel 400 euro… Ik denk dat een M200 best vaak leuker in gebruik is dan een 480. Waarmee roland voor mij zijn eigen grootste concurrent is.

Als bandje was de winnaar voor mij de soundcraft. Klein en bruikbaar uit de doos. Het gebrek aan scribblestrip is overkomelijk. Als de Qu-16 echter dezelfde klank heeft als de GLD Dan gaat het er om spannen (de A&H’s delen de zelfde, goedkope, stageboxen met de GLD dus het zou best wel eens dicht bij elkaar kunnen liggen)

Als PA bedrijf is het nog niet zo makkelijk. In gebruik zou ik de A&H het fijnste vinden. Maar of ik 2 x zo veel zou uitgeven voor het verschil met met een X32? Dat weet ik nog zo net niet. Dan moet je echt wel je klussen scherp op het netvlies hebben.

Ik zie mijzelf niet meer iemand een yamaha instapper aanraden. Zoals de huidige 01V96. De gebruikersinterface van alle aanwezige tafels was zo veel makkelijker dan de yamaha way of life.

Overzicht snelle googletocht:
              -Allen & Heath GLD-80, 5000 euro, stageblock 24 + 12, 1475 euro, stageblock 8 + 4, 689 euro
              -Roland Digital RSS V-Mixer M-480,7000 euro
              -Roland Digital RSS V-Mixer M-200, 2400 euro,
              stageblock 16 + 8, 1400 euro, stageblock 8 + 8, 1200 euro
              -Behringer x32, 2800 euro, stageblock 16 + 8, 839 euro
              Ik kon de exacte prijs van de soundcraft niet vinden. De volgende twee mengtafels die in die vormfactor voor mij te vinden zijn: Soundcraft Si Performer 1, 4000 euro, Soundcraft SiEx1 Expression 2300 euro
              stageblock 16 + 8, 945 euro
              niet aanwezig:
              Allen & Heath Qu-16, 2000 euro
              Presonus StudioLive 16.4.2, 2000 euro
              Yamaha 01V96I, 2000 euro
              Ook niet meegenomen
              Line6 en mackie die zich misschien ook te veel op de bands zelf richten.
              Last edited by showband; 07-04-14, 09:15.
              lekker belangrijk!

Comment

• djyellow
                • May 2003
                • 83

Ik vond het ook een erg leuke en boeiende dag.

Voor mij zijn er eigenlijk geen verassingen uit gekomen. Mijn verwachting was dat er niet veel klank verschil zou zitten tussen de tafels, immers werken de tafels allemaal met een een dedicated DSP met min of meer de zelfde algoritmes.

Ik denk dat de grootste verschillen nog in de preamps zit. Maar helaas hebben we deze niet kunnen testen.
                Voor de rest zijn het allemaal mini computers met een aantal knoppen en schuiven.

Het verschil zit hem juist daar in.
                Ikzelf heb bewust gekozen voor de GLD-80 voor zijn ruime opzet en verschikkelijk veel mogelijkheiden. Bij vergelijking blijkt ook dat er net een paar kleine handigheidjes in zitten (Routing, selecteren van mix, zelf indelen van 2x4 layers) die voor mij de juiste keuze waren.

Volgens mij mogen we al met al concluderen dat alle tafels doen wat ze beloven, en dat ook goed doen. De keuze zal vooral afhangen van:
                - Wel of niet (altijd) een remote stagebox
                - Wel of geen scrible strips of andere aanduiding (fader glow van de soundcraft vond ik erg mooi)
                - Wil je wel of niet afhankelijk zijn van een Ipad als scherm
                - Touchscreen
                - belangrijkste: Vormfactor

Helaas heb ik wel de dag moeten afsluiten met autopech... net voordat ik weer in Limburg was ... maar ja, dat kan ook gebeuren.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Als eerste wil ook ik iedereen bedanken voor alle moeite en tijd die er in is gestoken. Het was een hele gezellige en leerzame dag geworden. Was voor mij de eerste forum meeting en het is dan ook leuk om (eindelijk) eens wat mensen achter de nick-namen te ontmoeten. En de BA Prospect set, dat oranje is helemaal niet storend, op de foto's hier op het forum knalt de kleur harder van het scherm dan de werkelijkheid. Gewoon een set die lekker strak klinkt en daar gaat het nog altijd om, niet de kleur.

Hierboven is alles wel geschreven dus om dat nogmaals te herhalen is niet nodig.
                  Roland M-serie was mij al bekend maar natuurlijk nog nooit gehoord naast andere tafels. De M480 blijft voor mij na deze dag toch wel qua klank de "low"-budget theatertafel. Dynamisch vond ook ik de Behringer X32 tegenvallen maar zelfs deze tafel doet gewoon wat er belooft word en blijft prima overeind als de processor echt aan het werk moet. Durf er zo achter te gaan staan als de situatie zich voordoet, nergens voor te schamen. De Soundcraft Si heeft mij positief verrast, deze kon goed meekomen met de duurdere GLD-80 en beide zijn naar mijn smaak prima geschikt voor "rock 'n roll" waarbij de GLD-80 natuurlijk wel flexibeler is met indelen.

Ook interresant verhaal van NesCio over de M200 met gekoppelde (stereo) kanalen. Twee gekoppelde kanalen geeft een vertraging/inhoudende fader en dito output. De workaround is simpel, op te lossen met een DCA maar charmant is anders. Heb eigenlijk niet meegekregen of jij dit nog aan Kees hebt voorgelegd en wat daarop eventueel zijn antwoord was.

Jammer dat Sander de 01V96 was vergeten, had dit "museumstuk" wel eens in dit vergelijk willen horen.

@Sander,
                  Ben gisteravond nog even bezig geweest met de compressie op een groep kanalen met een Roland M-300 mixer (M480 zal niet anders gaan) waar wij het over hadden. Heb de show ingeladen waarbij wij acht zenders van groepscompressie hadden voorzien om terug te kijken hoe wij dat voor elkaar hadden gekregen.

- Gewenste kanalen post fader naar een aux bus
                  - Compressor op de aux bus instellen
                  - Aux bus naar de main mix zenden zodat deze als groep functioneert
                  - Wil je de hardware output anders inzetten, de aux bus uitschakelen binnen de patchbay

Dit is wat jij volgens mij wil kunnen doen als ik je verhaal goed heb begrepen?
                  Last edited by vasco; 07-04-14, 12:31.

Comment

• SH1000
                    • Dec 2009
                    • 220

Originally posted by showband
                    Ik kon de exacte prijs van de soundcraft niet vinden. De volgende twee mengtafels die in die vormfactor voor mij te vinden zijn: Soundcraft Si Performer 1, 4000 euro, Soundcraft SiEx1 Expression 2300 euro
                    stageblock 16 + 8, 945 euro
                    De SiEx1 is de directe opvolger van de Si Compact 16. En zoals dat gaat; goedkoper en kan meer. Is verder praktisch hetzelfde, wel iets krachtiger. De SiEx kan bijvoorbeeld wat meer kanalen mixen (66) en heeft meer matrix bussen. Dit is dus inderdaad het juiste vergelijk.

Er is verder ook een groter stageblock (32 + 8 + 4 AES-out) voor ca. 2000 euro
                    Last edited by SH1000; 07-04-14, 18:19.
                    Good is the enemy of Great
                    [Jim Collins]

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Jammer dat ik er niet bij kon zijn... Was een leuke dag zo te zien

Goed om te horen dat het summing-fabeltje uit de lucht is (tenminste voor de recente tafels met floating point DSPs).

Zijn er nog latencies oid gemeten?
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Originally posted by showband
                        De prijs voor “geilste setup” ging trouwens wel naar het strakke 19 inch setje hierboven.
                        Bedankt voor je compliment. Leuk te lezen dat m'n
                        inspanningen en investeringen worden gewaardeerd .

grtz

Nes

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by vasco
                          Ook interresant verhaal van NesCio over de M200 met gekoppelde (stereo) kanalen. Twee gekoppelde kanalen geeft een vertraging/inhoudende fader en dito output. De workaround is simpel, op te lossen met een DCA maar charmant is anders. Heb eigenlijk niet meegekregen of jij dit nog aan Kees hebt voorgelegd en wat daarop eventueel zijn antwoord was.
                          Hoi Vasco,

Ik heb het niet voorgelegd aan Kees, omdat ik tijdens de dag mijn eigen tekort
                          koming ontdekte, die dit euvel direct oploste.

Analoog als ik ben, schoof ik ondanks het linken toch nog met 2 vingers.
                          Dat was dus de bottleneck, oftewel mijn fout.

Ik heb het nog even goed uitgeprobeerd en idd, een gelinkt kanaal
                          schuiven met 1 vinger verhelpt het euvel.

Opgelost!

'tWas leuk je te ontmoeten, tot de next meeting

grtz

Nes

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Originally posted by NesCio01
                            Hoi Vasco,

Ik heb het niet voorgelegd aan Kees, omdat ik tijdens de dag mijn eigen tekort
                            koming ontdekte, die dit euvel direct oploste.

Analoog als ik ben, schoof ik ondanks het linken toch nog met 2 vingers.
                            Dat was dus de bottleneck, oftewel mijn fout.

Ik heb het nog even goed uitgeprobeerd en idd, een gelinkt kanaal
                            schuiven met 1 vinger verhelpt het euvel.

Opgelost!

'tWas leuk je te ontmoeten, tot de next meeting

grtz

Nes
                            X32 heeft dit ook. Zijn er tafels die dit anders opgelost hebben? (Anders dan linken naar een andere layer.)

Comment

• desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

bij DiGiCo heb je zowel voor mono als stereo 1 fader, wat dit euvel voorkomt

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by desolation
                                bij DiGiCo heb je zowel voor mono als stereo 1 fader, wat dit euvel voorkomt
                                Da's hetzelfde als linken naar een andere layer: er is maar 1 fader voor een stereo paar. Ik was eigenlijk benieuwd of er tafels zijn waarbij je wel 2 gelinkte faders tegelijk kunt bewegen zonder bijgeluiden ed.

Ik bedenk me trouwens dat je op de X32 kunt selecteren wat je wilt linken: faders/pan, eq, enz. 'Ns mee spelen.

Comment

Working...