Mengtafel vergelijkingsdag zondag 6 april aanstaande in Driebergen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Mengtafel vergelijkingsdag zondag 6 april aanstaande in Driebergen

Bij deze dan maar even een nieuw topic voor de mengtafel vergelijkingsdag in Driebergen.
    Inmiddels is de zaal dus geregeld door Renevh, Ik heb de voicemail ingesproken van een Roland medewerker.
    Zelf kan ik een Roland M400 meenemen maar die is inmiddels al wat gedateerd.
    Wel kan ik een Prospect setje meenemen om te luisteren, Smaart 7 om de latency en wellicht andere zaken te meten (fasegedrag?) en eventueel nog een setje coaxiaal kastjes om te luisteren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Goed initiatief, Sander.

Ik heb de dag in m'n agenda staan en neem de Roland M-200i mee.
    (o.v.b.v. een klus/werk).

Omdat ik de Prospect gehoord heb en onder de indruk ben van de
    transparante klank, zeg ik: doen!

Mocht je prijs stellen op een paar handen voor opbouw? count me in.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• drbeat
      • Jun 2012
      • 671

Originally posted by NesCio01
      Goed initiatief, Sander.

Ik heb de dag in m'n agenda staan en neem de Roland M-200i mee.
      (o.v.b.v. een klus/werk).

Omdat ik de Prospect gehoord heb en onder de indruk ben van de
      transparante klank, zeg ik: doen!

Mocht je prijs stellen op een paar handen voor opbouw? count me in.

grtz

Nes
      leuk ik ben ook van de partij. heb geen digitale tafel meer maar wel een dossis hummor bij en twee handjes die kunnen helpen..
      Rijden we samen Ness??
      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by drbeat
        leuk ik ben ook van de partij. heb geen digitale tafel meer maar wel een dossis hummor bij en twee handjes die kunnen helpen..
        Rijden we samen Ness??
        Strak plan. Meet u @ Postiljon 078?

grtz

Nes

Comment

• drbeat
          • Jun 2012
          • 671

lijstje als volgt:

MusicXtra Roland M400
          NessCio01 Roland M200i
          Renevh Behringer X32
          SPS Presonus 16-4-2
          Djyello GLD-80 + AR2412 stage rack

??? AH Qu16
          ??? Soundcraft
          Last edited by drbeat; 29-01-14, 14:35. Reason: aanvulling lijst
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Krijg net reactie van Roland. 6 april is geen probleem, er komt dan een M480 plus een vijftal S-4000H waarmee 5 mengtafels van een multitrack kunnen worden voorzien.
            Die multitrack wordt afgespeeld met een R-1000 48 track recorder.
            Lijkt me een geweldig systeem om snel te kunnen vergelijken.
            Mochten er mensen nog extra S-4000H's beschikbaar hebben dan zijn die meer dan welkom om meer mengtafels te kunnen aansluiten.
            Enige is dan nog dat er een multitrack van hoge kwaliteit moet komen, wie o wie kan daarvoor zorgen?

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Originally posted by MusicXtra
              Krijg net reactie van Roland. 6 april is geen probleem, er komt dan een M480 plus een vijftal S-4000H waarmee 5 mengtafels van een multitrack kunnen worden voorzien.
              Die multitrack wordt afgespeeld met een R-1000 48 track recorder.
              Lijkt me een geweldig systeem om snel te kunnen vergelijken.
              Mochten er mensen nog extra S-4000H's beschikbaar hebben dan zijn die meer dan welkom om meer mengtafels te kunnen aansluiten.
              Enige is dan nog dat er een multitrack van hoge kwaliteit moet komen, wie o wie kan daarvoor zorgen?
              tien punten!

Gekke vraag misschien maar zou roland dat ook niet toevallig hebben?? lijkt me sterk dat ze geen goede zouden hebben..ze moeten dat wat ze verkopen ook wat kunnen laten horen...

Ik zal eens wat rondsnuffelen..en wat oude contacten mailen..misschien....heb ik wel wat..

Gekke vraag misschien maar zou hij niet te perfect moeten zijn zodat je ook kunt testen wat een tafel doet met een minder goed gitaargeluid of drumset? immers heb je niet altijd topmuzikanten onder de knoppen...idem met gear...

misschien ook leuk om een gitaarversterker met mic per tafel te testen?? roep maar wat hoor..maar dat is dan een beetje simulatie van de live situatie...het is maar een hersenspinsel hoor..

leuk..komt t hopelijk toch van de grond...ben ook zeer benieuwd naar lucky lucke en de daltons....

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Hoera! Ik kan ook. En neem m'n Presonus 16-4-2 mee!

(Helaas niet de nieuwste AI versie, maar toch...)

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• djyellow
                  • May 2003
                  • 83

Prima, 6 April staat in de agenda.
                  Ik zal mijn GLD-80 + AR2412 stage rack mee nemen. Zit ook een Dante kaart in.

Iets waar we ook naar moeten kijken zijn de testen:
                  - Hoe gaan we de tafels vergelijken, en belangrijker meten ?
                  - Blinde testen ?
                  - Fase/frequentie/latency gedrag is eventueel met Smaart te meten.
                  - Hoe gaan we de EQ's gates compressors enz vergelijken, en belangrijker beoordelen?
                  Last edited by djyellow; 29-01-14, 14:01.

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Ik stel voor om het testen door 1 persoon te laten doen, met de rest als toeschouwers.

- Blinde testen ?
                    Blind testen is denk ik niet helemaal handig in het begin, maar meer om als laatste te schakelen tussen de tafels als alles goed is ingesteld en dan de vershillen tussen elke tafel te laten horen per mix. iedereen eens?

MusicXtra verzorgt de metingen. per tafel. Iedereen mee eens?

- Hoe gaan we de EQ's gates compressors enz vergelijken, en belangrijker beoordelen
                    Ik denk dat je dit kunt splitsen in:
                    EQ: klankkleur en respons
                    Gates: Reactietijd (is dit meetbaar met smaat, Musicxtra?)
                    Compressor: (klankkleuraantasting, reactietijd en mogelijkheid tot grof ingrijpen)

Algemeen om mee te geven:
                    Routing, aantal stappen in menu's om per onderdeel, Gate compressor EQ enz.
                    Snelheid routing naar PA, Monitor, Sub, of...
                    Intuitief handelen op de tafel, is hij snel te leren/doorgronden.

Wie heeft er nog aanvullingen? of op en aanmerkingen? dan neem ik dat in dit lijstje op, en zal ik als notulist van de dag de zaken in een exellijst zetten, en dit hier openbaar maken. Goed idee? Dan is het voor anderen later natuurlijk na te lezen.

Ik zal de lijst van de week even maken als concept, en een voorstel hoe we te werk denken te gaan... Doen we het per tafel per aanpassing (EQ, FX, GAtes, Compressors) of echt sec per tafel.. Mijn inziens omdat je kunt schakelen per tafel, en we nu 5 tafels hebben, het wel misschien de voorkeur heeft voor mijn eerste voorstel.

Denk ook wel dat we nu aardig wat tafels hebben, als iedereen ook daadwerkelijk komt denk ik ook dat het genoeg is? Maar dat hoor ik wel van eenieder.

Groet,

Rick

Comment

• djyellow
                      • May 2003
                      • 83

Ik stel voor om het testen door 1 persoon te laten doen, met de rest als toeschouwers.

Prima, maar er zal een expert (eigenaar van de tafel) bij moeten zijn om te ondersteunen. Ook zullen er een aantal mensen mee willen kijken dus het zal druk worden

- Blinde testen ?
                      Blind testen is denk ik niet helemaal handig in het begin, maar meer om als laatste te schakelen tussen de tafels als alles goed is ingesteld en dan de vershillen tussen elke tafel te laten horen per mix. iedereen eens?

De enige manier volgens mij om een echte onbevooroordeelde uitslag te krijgen zal zijn om te switchen tussen de tafels en dan te beoordelen. Dus eerst individueel de compressors configureren, dan een stukje muziek op repeat, en bij elke herhaling switchen van tafel. Vervolgens kunnen we gaan beoordelen. Anders krijg je (onbewust) ALTIJD een vooroordeel van te voren.

kijk maar eens naar testen bij Radar of in de medische wereld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_%28middel%29).

MusicXtra verzorgt de metingen. per tafel. Iedereen mee eens?

Goed plan

- Hoe gaan we de EQ's gates compressors enz vergelijken, en belangrijker beoordelen
                      Ik denk dat je dit kunt splitsen in:
                      EQ: klankkleur en respons
                      Gates: Reactietijd (is dit meetbaar met smaat, Musicxtra?)
                      Compressor: (klankkleuraantasting, reactietijd en mogelijkheid tot grof ingrijpen)

Hiermee bedoelde ik vooral, hoe gaan we dit onderling vergelijken ? op klank, meten met smaart?

Algemeen om mee te geven:
                      Routing, aantal stappen in menu's om per onderdeel, Gate compressor EQ enz.
                      Snelheid routing naar PA, Monitor, Sub, of...
                      Intuitief handelen op de tafel, is hij snel te leren/doorgronden.

Mijn gevoel zegt dat we beter een globaal cijfer kunnen geven voor een paar losse onderdelen:
                      - menu structuur
                      - "look en feel"
                      - Hardware (De kwaliteit van faders, knoppen, lcd's en plaatsing)
                      - ???

Wie heeft er nog aanvullingen? of op en aanmerkingen? dan neem ik dat in dit lijstje op, en zal ik als notulist van de dag de zaken in een exellijst zetten, en dit hier openbaar maken. Goed idee? Dan is het voor anderen later natuurlijk na te lezen.

Prima!

Toe te voegen:
                      - Summing testen (komen de signalen via bussen weer netjes in fase terug) ?
                      - Latency verandering door inschakeling van features ?

Ik ga er trouwens van uit dat waar mogelijk we de tafels met een CAT5 stage box in het circuit meten, aangezien dit in de praktijk het meeste voor zal komen ?

Denk ook wel dat we nu aardig wat tafels hebben, als iedereen ook daadwerkelijk komt denk ik ook dat het genoeg is? Maar dat hoor ik wel van eenieder.
                      Wat wellicht interessant is, is om een gerenommeerde tafel uit het bovenste segment mee te nemen in de vergelijking. Dan kunnen we deze zo objectief mogelijk vergelijken met de tafels in deze prijsklasse en zien of dat enorme prijs verschil het wel waard is ?

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Originally posted by djyellow

Prima, maar er zal een expert (eigenaar van de tafel) bij moeten zijn om te ondersteunen. Ook zullen er een aantal mensen mee willen kijken dus het zal druk worden

IDEE van een Camera met Beamer boven de tafel voor de belangstellenden? Beide kan ik regelen voor niets.. Heb alleen geen statief voor de kamera.

[/COLOR]De enige manier volgens mij om een echte onbevooroordeelde uitslag te krijgen zal zijn om te switchen tussen de tafels en dan te beoordelen. Dus eerst individueel de compressors configureren, dan een stukje muziek op repeat, en bij elke herhaling switchen van tafel. Vervolgens kunnen we gaan beoordelen. Anders krijg je (onbewust) ALTIJD een vooroordeel van te voren.

kijk maar eens naar testen bij Radar of in de medische wereld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_%28middel%29).

Denk dat we hier onbewust ook over hetzelfde praten, dus ik zeg doen.

[/COLOR]Goed plan

[/COLOR]Hiermee bedoelde ik vooral, hoe gaan we dit onderling vergelijken ? op klank, meten met smaart?
                        Smaart zal moeilijk zijn verwacht ik met alles steeds opslaan per tafel enz.. Ik zou zeggen eerst op klank, en wat Sander kan meten...kun je meten, misschien alleen aan het eindresultaat. Eens?

[/COLOR]Mijn gevoel zegt dat we beter een globaal cijfer kunnen geven voor een paar losse onderdelen:
                        - menu structuur
                        - "look en feel"
                        - Hardware (De kwaliteit van faders, knoppen, lcd's en plaatsing)
                        - ???

Ook prima, volgens mij spreken we ook hier weer over het zelfde.

[/COLOR]Prima!

Toe te voegen:
                        - Summing testen (komen de signalen via bussen weer netjes in fase terug) ?
                        - Latency verandering door inschakeling van features ?

Wordt het dan niet te veel voor 1 dagje?

Ik ga er trouwens van uit dat waar mogelijk we de tafels met een CAT5 stage box in het circuit meten, aangezien dit in de praktijk het meeste voor zal komen ?[COLOR=#b22222]

Ik verwacht dat jij de enige bent met een stagebox op CAT 5. en Roland M400 die dit ook nodig heeft om alles te testen. Laten we voor het gemak het testen zonder CAT5, waar mogelijk, Opzet is bij de budgettafels EN EN (en cat5 en te prikken op de tafel).. bij jou tafel en de Rolands, is het EN EN, OF alleen CAT5. Dan zet je zeg maar je vraagstelling en je dag wat strakker, het is immers dan al veel om te doen, en is het kwa tijd ook haalbaar.. Tijd zal de grootste belemmerende factor zijn.

[COLOR=#b22222][COLOR=#b22222][COLOR=#b22222][COLOR=#b22222]
                        Wat wellicht interessant is, is om een gerenommeerde tafel uit het bovenste segment mee te nemen in de vergelijking. Dan kunnen we deze zo objectief mogelijk vergelijken met de tafels in deze prijsklasse en zien of dat enorme prijs verschil het wel waard is ?

Ik denk dat die er al is, Immers jou tafel, en de Roland M400 is geen budgettafel maar meer een tafel in het middensigment. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er iemand komt opdagen met een MIDAS PRO 2...De wens zal er zijn, maar zal niet ingewilligd worden is mijn verwachting...Wat denken jullie?? ?

Zie mijn opmerkingen in blauw..

Last edited by drbeat; 29-01-14, 16:07. Reason: aanvulling

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Beamer is op locatie aanwezig, dat scheelt alweer.

Overigens heb ik ook S16's over CAT5, maar dat maakt qua klank weinig uit, zelfde pre-amps.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Hou er rekening mee dat een dag geen dag is, opbouw, afbouw, discussies, koffie, etc. zorgen ervoor dat de tijd vliegt.
                            We hebben dus simpelweg de tijd niet om er een wetenschappelijke test van te maken en eerlijk gezegd voel ik er ook niet zoveel voor om een hele dag naar pink noise te gaan zitten luisteren.
                            Beter plan lijkt me vooral veel op gehoor te testen, latency van de diverse tafels meten en bijvoorbeeld tegen het eind van de dag, de zaken die opvallen zoals bijvoorbeeld een EQ of compressor die duidelijk anders klinkt, wat uitgebreider te gaan meten en vergelijken met de best klinkende concurrent.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat iedere tafel laat horen
                              zonder enige instelling.
                              Een plain sound uit iedere tafel.

Hiernaast is het misschien te doen dat iedereen van te voren
                              tafelinstellingen op krijgt en deze, voor zover de tafel dat aankan,
                              vast zo instelt.

Dit houdt dan wel in dat iemand de multitrack al moet kennen en een
                              voorstel voor instellingen mag doen

Ik hoor het wel

grtz

Nes

Comment

Working...