Kiva, T10 of VRX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Originally posted by MarkRombouts
    Gisteren een klus gedaan met een L'acoustics Kiva setje.

2 x 6 topjes met 4 SB18 subs.

Was voor een ledenvergadering en is mij zeer goed bevallen. Kankmatig echt goed, super lichte kastjes en eenvoudige rigging. Echt een mooi systeem in mijn ogen voor dit soort toepassingen. Ook voor kleinere live settings goed in te zetten, maar dan wel in combinatie met Kilo's.

Binnenkort ook eens proberen een vergelijkbare situatie met D&B T10 te draaien, dan kunnen we zien wat de verschillen/overeenkomsten zijn.
    Kiva is een geweldig systeem Mark! Was mijn eerste overweging voordat T10 is binnengehaald. Dan kun je binnen deze kwaliteits groep ook Adamson Metrix binnen halen. Echter wat T10 zo universeel maakt is dat je ze met een zwenkbeugeltje en de draaibare hoorn zo omtovert in een point source en je ze dus ook los kan inzetten.

Kiva en T10 zijn technisch behoorlijk aan elkaar gewaagd. De klank is bij L'Ac wat anders. Waar het hem in zit kan ik niet echt zeggen.

Ennuh had je echt 4x 18" nodig voor een vergadering
    d&b Audiotechnik

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Nee 4 x SB18 was nogal overdreven. Maar dat was nu eenmaal het setje. We hebben dit wel Cardoide gedraaid met de L'acoustics settings in de LA4. waarschijnlijk was 1 x SB18 ook wel voldoende geweest.

Karin Bloemen kwam ook nog wat zingen, na de vergadering gepresenteerd te hebben.

Was wel een leuke dag werken, beetje ver in Zuidlaren, maar ja. Mijn opdrachtgever zit ook niet dichtbij, maar gelukkig ook weer niet zo ver weg.

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Originally posted by MusicSupport
        Kiva en T10 zijn technisch behoorlijk aan elkaar gewaagd. De klank is bij L'Ac wat anders. Waar het hem in zit kan ik niet echt zeggen.
        Aan de combinatie van drivers/hoorn/processing
        There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

L'Acoustics Kiva is een echt line-source systeem waar de d&B T10 en min of meer conventioneel kastje is die je toevallig als een line-array op kunt hangen. Groot verschil zal er zitten in het geluidsbeeld in het far-field en het feit dat bij d&B altijd kamfilter effecten op zullen treden bij gebruik van meerdere kasten. Simpel omdat het hoog steeds overlap heeft door het ontbreken van een echte wave-guide.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by MusicXtra
            L'Acoustics Kiva is een echt line-source systeem waar de d&B T10 en min of meer conventioneel kastje is die je toevallig als een line-array op kunt hangen. Groot verschil zal er zitten in het geluidsbeeld in het far-field en het feit dat bij d&B altijd kamfilter effecten op zullen treden bij gebruik van meerdere kasten. Simpel omdat het hoog steeds overlap heeft door het ontbreken van een echte wave-guide.
            Graag je toelichting waarom de T10 geen line source array is; maar een line array? Is de voorwaarde WST? Dat suggereert dat alles zonder L'ac waveguide geen line source array mag heten? (Of moet ik nu weer in m'n groene boek kijken?) Ik denk dat los van meneer Heil's theorieën fabrikanten als d&b, Adamson en consorten toch behoorlijk conform deze theorieën werken..

Van de webstie van d&b over de T10:
            "The HF driver is fitted to a unique waveguide horn producing vertical line source directivity with a 90° horizontal pattern that is maintained down to approximately 600 Hz."

Originally posted by qvt
            Aan de combinatie van drivers/hoorn/processing
            Joh ! Dat snapt deze jongen ook. (NOFI) Je hoort het verschil ik processing en klankkleur maar ik was op zoek naar een muzikalere beschrijving dan een technische
            Last edited by MusicSupport; 24-09-11, 05:19.
            d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Graag je toelichting waarom de T10 geen line source array is; maar een line array? Is de voorwaarde WST? Dat suggereert dat alles zonder L'ac waveguide geen line source array mag heten?
              Een echte line-source heeft een wave-guide die ervoor zorgt dat de geluidsgolven over de hele hoogte van de hoorn met elkaar in fase zijn. Door cancellation ontstaat hier de sterke verticale bundeling.
              De T10 is, voor zover ik kan nagaan, niet met een soortgelijke wave-guide uitgerust, de verticale bundeling ontstaat hier door mechanische beperking.
              De L'Acoustic wave-guide is niet de enige weg die naar Rome leidt, zolang er gezorgd wordt dat de geluidsgolven over de hele hoogte van de weergever met elkaar in fase staan is er sprake van een lijnbron. Een ribbon driver voldoet bijvoorbeeld ook aan die voorwaarden, alle EAW line-array's overduidelijk niet. Dat wil overigens niet zeggen dat het geen bruikbare systemen zijn.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Gisteren bij de musical Zorro geweest in theater aan de Parade den Bosch. Ook daar een L'acoustics Kiva systeem in gebruik gehoord. Klonk erg goed, spraakverstaanbaarheid lag erg hoog en muziek klonk vol en gedetailleerd. Het was naar mijn smaak af en toe (zeker na de pauze) wat te hard, maar het klonk wel echt goed, dus wat dat betreft geen klagen.

De set was hier wel bijzonder opgehangen. De twee bananen waren opgebouwd uit Kiva en Kilo. Hierbij hingen er bovenaan de array een aantal (ik dacht 5 of 6) Kiva, daaronder 4 Kilo's en daaronder weer een aantal (6?) Kiva's ? Ik heb niet verder gekeken of ik kon ontdekken hoe dit was opgehangen, maar vond het wel wat vreemd om te zien. Het was op zich wel logisch, met de bovenste Kiva's kunnen ze het balkon voorzien, met de onderste de zaal. Ik ben echter benieuwd of ze dit met de standaard rigging van L'acoustics hebben kunnen maken, of dat hier een custom set voor bedacht is. Normaal is het volgens mij alleen toegestaan om de Kilo's bovenin de array te hangen en de Kiva's eronder.

Iemand een idee ??

Was trouwens een leuke musical. Goede muziek (erg goede gitarist !!), leuk spel en veel dynamiek. Echt temperamantvol.
                Last edited by MarkRombouts; 24-09-11, 22:17.

Comment

• qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

Joh ! Dat snapt deze jongen ook. (NOFI) Je hoort het verschil ik processing en klankkleur maar ik was op zoek naar een muzikalere beschrijving dan een technische
                  Ik was op het tijd van schrijven (typen) te simpel door vermoeidheid denk ik de klank is in mijn ogen de techniek erachter icm de smaak en doelstelling van de ontwerpers.
                  There is no substitute for imagination

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Originally posted by MusicXtra
                    Een echte line-source heeft een wave-guide die ervoor zorgt dat de geluidsgolven over de hele hoogte van de hoorn met elkaar in fase zijn. Door cancellation ontstaat hier de sterke verticale bundeling.
                    De T10 is, voor zover ik kan nagaan, niet met een soortgelijke wave-guide uitgerust, de verticale bundeling ontstaat hier door mechanische beperking.
                    De L'Acoustic wave-guide is niet de enige weg die naar Rome leidt, zolang er gezorgd wordt dat de geluidsgolven over de hele hoogte van de weergever met elkaar in fase staan is er sprake van een lijnbron. Een ribbon driver voldoet bijvoorbeeld ook aan die voorwaarden, alle EAW line-array's overduidelijk niet. Dat wil overigens niet zeggen dat het geen bruikbare systemen zijn.
                    Sander; heb even gewacht met reageren; druk weekend en op cursus bij d&b in Duitsland. Ik wil je toch even verwijzen naar de specs; de T10 is toch echt een line source array daar er met een waveguide gewerkt wordt. http://www.dbaudio.com/en/systems/black/t-series/t10/

Q1 is bijvoorbeeld geen line source systeem; deze heeft een wave shaping CD horn met vaste openingshoek (15 graden) . Echter in de praktijk is de koppeling van 6 of meer kasten Q1 (terwijl je de vertikale openingshoek rond de 50 graden wilt houden) toch zeer behoorlijk te noemen. T series hebben echt een ander gedrag ten opzichte van Q en je hoort de waveguide zijn werk goed doen.
                    d&b Audiotechnik

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Afgelopen week ben ik naar een Demo geweest van Nova Banana line array.

Qua grootte redelijk vergelijkbaar met T10 en Kiva, vandaar ook mijn interesse hier eens naar te gaan luisteren, om te kijken of het eventueel een alternatief kan zijn.

In eerste instantie klinkt de set prima, subs gaan niet heel laag, maar is gezien het formaat en spl ook niet zo vreemd. Qsub van d&b heeft dit (probleem) ook wel een beetje. Spreiding van de toppen is inderdaad 100 graden, zoals volgens de specs.

De prijs ligt wel een heel stukje lager dan de D&b of L'acoustics varianten, dus wellicht interessant. Kwaliteit en marktacceptatie zijn voor mij echter ook zeker belangrijk. Vandaar dus de vragen:

Iemand toevallig al ervaring met dit systeem ?
                      Is het kwalitatief vergelijkbaar met Kiva of T10 ?

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by MarkRombouts
                        Nova Banana line array
                        Ik ken het merk verder niet, maar ik moet zeggen, ik kon een lach niet onderdrukken bij het lezen van de naam van dit product.

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

op de folder staat ook nog een flinke aap

Comment

• mrVazil
                            • Mar 2010
                            • 330

Nova is een submerk van AA Craaft / Solton, vroeger erg geaccepteerd, tegenwoordig geen idee

Comment

• badboyscrew
                              • Aug 2000
                              • 304

zover ik me kan herinneren mag je eerst kiva's dan kilo's en dan weer kiva's vliegen is allemaal het zelfde vliegframe en zolang je de limiet niet overschreid is het goed.
                              voor dv-dosc hadden ze een speciale bumper waar je nog een paar dvtjes bovenop kon zeteen dan de dvsubs hangen met nog wat dvtje .
                              groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• MarkRombouts
                                • Jan 2005
                                • 1391

Afgelopen week een klein proms concert gewerkt met Kiva. Is me heel erg goed bevallen. Erg mooie klank, goede spreiding en makkelijk in gebruik.
                                Komende week nog een proefopstelling met Nova Banana. dus hopelijk goed te vergelijken !! Ben erg benieuwd wat dit systeem gaat brengen tov Kiva. Formaat e.d. zijn vrijwel gelijk, de prijs is echter behoorlijk anders.....

Comment

Working...