Behringer X32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Koninginnedag een X32 op demo gehad en daarmee m'n vaste bandje gemixt. Helaas geen fatsoenlijke FOH mogelijk dus veel moet de iPad in het publiek gestaan. Wel een uitkomst, dat was met m'n LX7 een halve marathon geworden. Meteen ook tegen een serieus nadeeltje aangelopen: in het zonnetje zie je NIKS van de scribble strips, echt helemaal niks. Geen text, geen icoontjes, geen kleurtjes. Toch weer tape op de mixer moeten plakken.

Meteen over die iPad app: die is echt heel netjes. Kreeg het zo snel niet voor elkaar de gain van de kanalen te bedienen, maar die knop 'REMOTE' op de console zal er ook wel niet voor niets zitten, ik gok dat ik daar iets voor moet activeren.
    Ook 32 kanalen live over USB of firewire kunnen opnemen (Reaper) is erg handig. Laptop eraan en gaan!

De tafel zelf zit er prima uit. Rotaries zijn ook prima. Jammer dat er niet per kanaal een (toewijsbare) rotary zit voor gain/pan, maar je kan niet alles hebben.
    Faders - en dan vooral de knoppen - voelen en ogen wel heel cheap, maar verder werken ze goed. Snel, exact (veel netter dan een Si Compact als je het mij vraagt) en het typische gevoel van tegen de motorisatie (is dat een woord?) inschuiven is er totaal niet.

De interface vind ik wat minder. Het zit er allemaal wel in maar het is duidelijk dat er niet zoveel onderzoek in is gestoken zoals A&H dat bij de GLD gedaan heeft. Het prijsverschil is er ook niet voor niets natuurlijk. Met name de indicatie voor de gates op het scherm is vaag (bij VU op het kanaal wel weer prima) en de werking van het 'Utility' submenu is soms wat onverwacht.

Dan het belangrijkste: klank. Prima wat mij betreft. Ik heb geen rare dingen gehoord (behalve toen er een input even wat overstuurde, maar dat is dan wel weer logisch) en ook geen rare toeren moeten uithalen. GEQ op main niet gebruikt en PEQ op kanalen ook spaarzaam (alleen wat bij zangers en blazers). Prima sound kunnen neerzetten zoals ik eigenlijk wel gewend ben met de LX7 waar gewoon GB30 pre-amps inzitten. De PEQ heeft wel ontzettend veel opties, dat is erg leuk (en tegelijk overbodig, maar toch).
    PEQ op de kanalen is ook in orde en doet wat je verwacht, misschien zelfs iets meer. -2dB geeft echt meteen een verschil waar je op een analoge bak nog wel eens tot -5dB moet doordraaien.

Al met al erg nette mixer. Het is geen goud maar een hele goede concurrent in zijn prijsklasse. Toch twijfel ik nog altijd sterk over de aanschaf. Een hele set (X32, 2x S16, multi en kistje) kost een slordige 4500,- in de BTW. Een GLD setje zou ongeveer 7500,- in de BTW moeten kosten, wat 3000,- meer is voor een mixer die zich qua klank niet direct zal onderscheiden in mijn werkgebied maar qua flexibiliteit en verkoopbaarheid over 5 jaar waarschijnlijk wel. Moeilijk moeilijk moeilijk...
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• desolation
      • Jun 2012
      • 706

Over de verkoopbaarheid van de GLD heb ik toch zo mijn twijfels, hier in belgie wordt er door de distributeur met grote regelmaat een dikke promotie naar je kop geslingerd (mooie nettokorting + gratis iPad). De verkoop/marktacceptatie lijkt me dan toch ni zo geweldig.

Daarnaast is 3000EUR toch een hele hap verschil voor een tafel die je, naar mijn mening, nul niks de botten meerwaarde bied. Zo mist de GLD bv de USB/Firewire recording interface die op mijn eigen X32 regelmatig gebruikt wordt. Het is en blijft 2/3 van de totale prijs van een X32 set, wat ik toch aardig veel geld vind voor minder features.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

ik ben ook bang dat als straks half de wereld een stageblok of mixer met AES50 heeft staan. Dat het dan uit praktische overwegingen niet handig meer is om met GLD te werken.

Ik bedoel, het gaat echt niet lang duren voor er minimaal een S16 achter in ons bandrek ingebouwd zit. Dat scheelt je ***sgruwelijk veel opbouwtijd voor die 800euro... Op het moment zijn namelijk vrijwel alle kleine PA bedrijven als gekken X32's aan het kopen. Zo eind 2013 denk ik dat je als band gewoon een S16 en een stickie meeneemt als gangbare methode.
        lekker belangrijk!

Comment

• peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

Originally posted by showband
          Op het moment zijn namelijk vrijwel alle kleine PA bedrijven als gekken X32's aan het kopen. Zo eind 2013 denk ik dat je als band gewoon een S16 en een stickie meeneemt als gangbare methode.
          Dat zal wel meevallen, ik ben er nog geen 1 tegengekomen, en ken ook geen bedrijf dat er 1 van plan is te kopen. Misschien zit jij in een andere markt?

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Ik ken er één (niet ik)
            Heerlijk die stilte

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by desolation
              Daarnaast is 3000EUR toch een hele hap verschil voor een tafel die je, naar mijn mening, nul niks de botten meerwaarde bied. Zo mist de GLD bv de USB/Firewire recording interface die op mijn eigen X32 regelmatig gebruikt wordt. Het is en blijft 2/3 van de totale prijs van een X32 set, wat ik toch aardig veel geld vind voor minder features.
              er is toch wel een verschil. Op de GLD was ik zo weg, stond binnen een uur monitors te draaien op een geheel naar wens ingerichte tafel. Met de X32 heb ik een paar uur zitten preppen en zoeken, dat is een erg belangrijk puntje. Ik ben fan van de GLD maar m'n portomonee nog niet

Comment

• desolation
                • Jun 2012
                • 706

Originally posted by peterwagner
                Dat zal wel meevallen, ik ben er nog geen 1 tegengekomen, en ken ook geen bedrijf dat er 1 van plan is te kopen. Misschien zit jij in een andere markt?
                ik zie hier in belgie toch aardig wat mensen die rangeren in het live-on-tape en coverband milieu een X32 in huis halen. Voor dry hire is het zeker niet het geval, maar voor eigen productie zie je hier vaker en vaker de X32 opduiken.

Overigens vind ik het preppen bij eerste gebruik eigenlijk geen sterk argument om een tafel niet te willen. Het is voor mij sowieso not done om te verwachten dat je bij eerste aanraking zo weg bent met een nieuw digitaal platform, ookal kan je tegenwoordig erg veel preprep doen door al de beschikbare computersoft.
                Een VI of SD vond ik ook best intuitief werken, maar toch neem je als serieuze tech minimum 1u extra als er een tafel gaat liggen die je nooit hebt gebruikt. Kan je lekker alles doorlopen en advies vragen aan de eigenaar die je met raad en daad kan bijstaan.
                Zelfs met analoog was het vaak niet het geval dat elke gasttech zomaar ermee weg was, hoe vaak we niet hebben moeten uitleggen hoe het nu toch zat met die rare rode schuifjes (de VCA's) op de MH3/4 want dat hadden ze nog nooit gezien voordien. Of helden die het ding op FOH in monitor mode duwden en er dan echt niet meer aan uit konden.

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Dat is gelijk een nadeel van de GLD, er is geen offline software. Prepareren moet je dus in de tafel doen.
                  Last edited by RayM; 02-05-13, 11:20.
                  Heerlijk die stilte

Comment

• desolation
                    • Jun 2012
                    • 706

Bizar, voor de iLive is die er wel (hoewel ik het nooit begrepen heb dat ze zo arrogant waren er een betaalde applicatie van te maken, op een console van 12k wil ik echt geen 100EUR betalen voor een remote control/offline editor)

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Ik heb hier de iLive controller/(offline)editor software gewoon draaien op laptops en heb daar nooit ene cent voor neergelegd. Je kunt de software gratis downloaden van de A&H website.

Voor de iPad app dien je inderdaad wel 100 dollar te betalen en dat is geen offline editor maar een remote control surface. Echter is de gratis Behringer X32 iPad app ook enkel een remote.
                      Last edited by vasco; 02-05-13, 12:28.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

idd, enkel de app voor ipad is betalend bij ilive.

Comment

• RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

Maar de Behringer heeft ook offline software die gratis is. De Ilive heeft die idd ook.
                          Voor de GLD is er alleen een Ipad remote, die is ook gratis.
                          Heerlijk die stilte

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by desolation
                            Overigens vind ik het preppen bij eerste gebruik eigenlijk geen sterk argument om een tafel niet te willen. Het is voor mij sowieso not done om te verwachten dat je bij eerste aanraking zo weg bent met een nieuw digitaal platform,
                            Daar ben ik het mee eens, maar het viel wel op.
                            De GLD die ik toentertijd voor me kreeg was om mee te spelen en vervolgens de analoge GB4 te pakken om de show mee te draaien. Ik was er binnen 30 minuten al zo op thuis dat ik de show zonder problemen op de GLD gedraaid heb, dat is dan toch wel een opvallend verschil met een X32 waar ik echt anderhalf uur heb zitten zoeken en pielen voordat ik het door begon te krijgen.

Los daarvan leuke tafel, maar ik ben een rastwijfelaar... :P

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by renevanh
                              Meteen over die iPad app: die is echt heel netjes. Kreeg het zo snel niet voor elkaar de gain van de kanalen te bedienen, maar die knop 'REMOTE' op de console zal er ook wel niet voor niets zitten, ik gok dat ik daar iets voor moet activeren.
                              Je selecteert een kanaal bank bijv. Ch1-8, waarschijnlijk zie je nu faders of de ipad. (En staat deze op home boven)
                              Druk op Detail.
                              Check links of je het goed kanaal hebt, zo niet selecteer je die links onder.
                              Dan pak je het 1e tabblad, config/preamp geheten en daar kun je de gain, inputdelay, low cut (frequentie) etc. instellen. Ook de mono/center send zit hier.

Als je de gate en eq van de kanalen wel hebt kunnen vinden, vind ik het raar dat je hier overheen gekeken hebt. Het is gewoon een ander tabblad. Of zocht je nog zo'n echte "Ouderwetse" potmeter.

Comment

• DJ Antoon
                                • May 2005
                                • 1681

Originally posted by renevanh
                                Ik was er binnen 30 minuten al zo op thuis dat ik de show zonder problemen op de GLD gedraaid heb, dat is dan toch wel een opvallend verschil met een X32 waar ik echt anderhalf uur heb zitten zoeken en pielen voordat ik het door begon te krijgen.
                                Ik heb er digico gebruikers op gehad en met wat bijsturen was ik binnen 15 minuten niet meer nodig.
                                Ja enkel om het kwijl van de ipad af te vegen. Dat kennen ze niet. (Behalve met een remote desktop, en dus een windows start balk op je apple)

Comment

Working...