Vision Acoustics, een tipje van de sluier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ Antoon
    replied
    Hij zal wel doelen op het feit dat er een onderzoek loopt tegen de eigenaar.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G183OH6JV

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Geen idee wat je daarmee bedoelt, vraagt om een toelichting.....

Leave a comment:

• R. den Ridder
    replied
    Het lijkt wel of er een vloek rust op de tenten waar je je systeem weghangt... La Rocca zal het de komende maanden ook niet makkelijk gaan krijgen..

Leave a comment:

• jadjong
    replied
    Originally posted by Mathijs
    Ik begrijp de keus niet helemaal om een top door te laten lopen tot 40hz.
    Ik zou juist een fullrange PA willen, met wat subjes om het aan te dikken. Al die wappie arrays met 8" drivertjes, of ze nou zwart, paars, bruin of blauw zijn, moet je voorzien van extra meegevlogen boxen om ook op hoog volume een beetje midlaag over te houden. Als het hem gelukt is om een Apogee 3x3 in 40KG te persen zou dat niet verkeerd zijn. Laat maar horen als de kast klaar is, ik ben wel benieuwd.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Laat ik het anders stellen; in de praktijk heb je minder last van de bafflestep dan de theorie doet vermoeden. Ik corrigeer deze dan ook slechts deels met de afstemming, de rest trek ik, indien nodig, wel recht met de processing.

Leave a comment:

• Mathijs
    replied
    Overigens is de bafflestep in de praktijk kleiner dan in theorie.
    Dan is de theorie niet goed.... Nee serieus, als in de praktijk de bafflestep kleiner blijkt dan in de ontwerpfase, dan is er iets niet helemaal goed gegaan in de ontwerp fase.
    Als iets goed te berekenen/simuleren is is het de bafflestep.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    De gebruikte driver kan het makkelijk aan om door te lopen tot 40 Hz, dit maakt de top alleen maar universeler bruikbaar.
    De bafflestep is inderdaad deels gecorrigeerd door de afstemming, hier is dus al rekening mee gehouden. Overigens is de bafflestep in de praktijk kleiner dan in theorie.

Leave a comment:

• Mathijs
    replied
    Ik begrijp de keus niet helemaal om een top door te laten lopen tot 40hz. Zeker als hij gemaakt is voor het zwaardere werk.
    Je beperkt hiermee behoorlijk het maximale output volume, als deze als top wordt gebruikt. je moet bijvoorbeeld je BR afstemming een stuk lager leggen dan je eigenlijk zou willen.
    Normaal gesproken compenseer je je bafflestep met je BR afstemming zodat hier geen correctie op toegepast hoeft te worden. Dit levert meer output volume op.

Leave a comment:

• mrVazil
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Ik denk dat je hiervoor nog wat meer diversiteit mag hebben in je systemen.
    Die diversiteit is er inmiddels, van 12"coax tot dikke line-array en kolom set.
    Maar dat is iets wat wij niet zien, want je website is verre van up to date. Dat is eigenlijk echt slechte reclame voor je merk, de paar nieuwsitems en albums die erop staan dateren allemaal uit 2010, en de productenpagina bevat een hoop lege pagina's of pagina's met enkel een foto. Je laatste facebookactiviteit is van november vorig jaar, het enige wat actief lijkt is je twitter.

Ik zou als ik jou was ofwel je website actueel maken en onderhouden, ofwel een placeholder met enkel een blitse foto en je contactinfo erop zetten, dit straalt nu niet bepaald de professionaliteit uit die je probeert te bereiken.

Opbouwend bedoeld uiteraard, helemaal niet om je af te breken.

Leave a comment:

• purplehaze
    replied
    Deze hoorn is een eigen ontwikkeling en is dus ook niet los op de markt verkrijgbaar.
    Ben wel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt. Assymetrisch is natuurlijk niet nieuw, bv: 10 gr. naar boven en 20 gr. naar beneden en div. andere varianten komen wel voor maar 0 gr. naar boven volgens mij niet.

Je hebt een 2"er en een 1" er gebruikt zeg je dus dat zal wel een coaxiale oplossing zijn vermoed ik, BMS?
    Je hebt dus waarschijnlijk een line array-achtige waveguide ontwikkelt die aansluit bij de bovenzijde van de kast zodat je dus maar 2 cm of zo tussen de onderste topkasten de op zijn kop staande top hebt om een goede koppeling te creeren.
    De driver kan dan niet anders dan schuin in de kast gemonteerd zijn... da's een heel gepuzzel geweest om van hout de juiste waveguide te bouwen of niet?

Het lijkt me trouwens dat je met een dergelijke waveguide redelijk makkelijk de spreiding kunt aanpassen naar bv 80 of 90 graden. Dat wordt een soort werkwijze als ook toegepast wordt in de NEXO S12 (30x120 gr). Door flanges op de waveguide te schroeven verander je de afstraling naar 30x80 gr.,.. toch eens over nadenken misschien?
    Last edited by purplehaze; 06-03-12, 12:56. Reason: toevoeging

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by purplehaze
    Is dat een hoorn die verkrijgbaar is op de markt of heb je die zelf geconstrueerd?
    Deze hoorn is een eigen ontwikkeling en is dus ook niet los op de markt verkrijgbaar.
    Originally posted by MusicSupport

Is de top een kubus, een zuil, een trapezium? Die 40KG moet ergens op een statiefje komen? (Of het eerder genoemde sokkeltje?) Als de top van het formaat (EV als voorbeeld) ZX3 en kleiner is ziet het er nog aardig uit. Een ZX5 op een paaltje is net als een suikerspin op een tandenstoker (slechte metafoor maar toch ) En die 40KG voor een standalone topje blijft zwaar ondanks zijn prestaties; daarom niet praktisch voor een setje tot 50man. Daar moet je gewoon een andere lijn voor ontwikkelen.
    Die lijn is er al, er is een prima 12"coax topje.

In locaties als Central Studios (VA Demolocatie voor 210 toch?) kom je er goed mee weg is je ervaring. Hinderlijke onnodige reflecties zijn mij echter altijd een doorn in het oog. Maak ook een 80 of 90 graden top zou ik adviseren!
    Voorlopig komt er alleen de 120° versie, dit omdat die in de praktijk onder verschillende omstandigheden meer dan goed blijkt te voldoen.

Het gaat niet om de specifieke vergelijk met d&b (toeval omdat ik daar mee werk). Door de tand des tijds is het nu mogelijk om tot 40Hz uit een top te halen met de goede componenten. (Jij weet echter net zo goed als ik dat dit in het geval van live optredens ten koste gaat van de spraakverstaanbaarheid. Dat ligt er maar net aan welke cross-over frequenties je kiest (bij de ontwikkeling van deze lijn hebben we behoorlijk 'out of the box' gedacht) En daarnaast wil ik nog even refereren aan te opmerking over die suikerspin hierboven. Visueel is de top geplaatst op de bijbehorende sub of kick het mooist, in die configuratie zal die ook het meest gebruikt worden. Dat de top lekker laag doorloopt is gedaan uit praktisch oogpunt, het scheelt transport, sjouwen, versterkers, kabels en tijd bij kleine klusjes. Dat het misschien niet helemaal in verhouding is tot wat je gewend bent is dan een nadeel wat bij de voordelen in het niet valt.

Tot hier ben ik het met je eens met een kleine noot op het punt handelbaarheid in de bovengenoemde situaties
    Heb de toppen daarnet nog in mijn handen gehad, zijn toch echt nog prima hanteerbaar, als het moet zelfs nog alleen.

Die diversiteit is er inmiddels, van 12"coax tot dikke line-array en kolom set.

Ik blijf met interesse volgen!

Leave a comment:

• MusicSupport
    replied
    In 'rood' mijn reactie.

d&b C3 bestaat ook al een tijdje op die manier (+/-) Ik wil ook zeker niet beweren het wiel opnieuw uitgevonden te hebben.
    Dit was dan ook een reactie op 'salsa' m.b.t. Nexo systemen; ging niet over jou nieuwe wielen

@Xtra en ontopic; praktisch; hoe gaat een 40KG top stand alone gebruikt worden? Ik ben uiteraard benieuwd en volg je enthousiasme maar als ik een uitspraak van je mag quoten en bekritiseren:

Ik begrijp je vraag niet helemaal, de keren dat de top nu is gebruikt is in combinatie met de X218 sub omdat het wat grotere events betrof, in een kroegje bijvoorbeeld kan de top gewoon zonder subs als full-range kast ingezet worden.

Is de top een kubus, een zuil, een trapezium? Die 40KG moet ergens op een statiefje komen? (Of het eerder genoemde sokkeltje?) Als de top van het formaat (EV als voorbeeld) ZX3 en kleiner is ziet het er nog aardig uit. Een ZX5 op een paaltje is net als een suikerspin op een tandenstoker (slechte metafoor maar toch ) En die 40KG voor een standalone topje blijft zwaar ondanks zijn prestaties; daarom niet praktisch voor een setje tot 50man. Daar moet je gewoon een andere lijn voor ontwikkelen.

Marketing bla bla. Dit kan DAP ook zeggen over een nieuw systeem. Het is een forum; wij willen graag plaatjes en specs (zijn voorzien) en geen praatjes. (Spreek natuurlijk voor mezelf in dit geval)
    Dit is een forum waar het helaas nog niet mogelijk is een systeem te laten horen maar de klanten die deze complimenten gaven zijn doorgaans gewend met A-merken te werken.

Ik twijfel niet aan jullie prestaties en technieken en de kwaliteit van je kast. Ik ben/was ook onder de indruk van de column (Panama) series maar zo'n 'commericiele' zin snijdt (zeker op een forum) voor mij geen hout; mensen zijn niet allemaal even eerlijk en een getrained oor dus de waarde van dit subjectieve oordeel is nihil.

Natuurlijk kun je met de huidig beschikbare componenten en technieken en processors een heel massief geluid halen uit compacte kasten en systemen; dezelfde uitspraak past ook bij andere merken.

Wat andere merken doen is natuurlijk niet aan mij, wij ontwikkelen compromisloos wat inhoudt dat we de beste componenten uitzoeken die er op het moment van ontwikkeling bestaan, het kan dus ook zomaar voorkomen dat je in één systeem 3 verschillende merken drivers tegenkomt.

Uiteraard; waarom het beste laten liggen als het beschikbaar is; ik geef je groot gelijk. Zouden andere merken ook moeten doen i.p.v. merkgeil aan hun vaste leverancier blijven hangen terwijl er beter te koop is.
    ---

(Nog wat vragen om je scherp te houden; niet om af te zeiken! NOFI!)

Wat ik me verder afvraag is hoe je tot 2000 personen zou willen draaien bij 120 graden spreiding (met 2 toppen). Mijn ervaring is dat er meer lange pijpen dan brede zalen zijn; dus staat je publiek vaak in de lengte en niet in de breedte. (Aka feesttenten waarvoor bovenstaand door jou beschreven systeem geschikt is) Uiteraard antwoord jij dan dat je het juiste systeem op de juiste plek moet inzetten maar 120 graden is echt een openingshoek voor een downfill onder een line array. Ik vind 100 graden vaak al veel... (zeker in feesttenten; reflecties enzo...)
    Tuurlijk gaan de twee drivers door de koppeling (kasten op z'n kop tegen elkaar) wat harder en is de vertical dispersion 40 graden dus zal het gezamenlijk wel wat uithalen.

De ervaring met de line-array en tot nu toe met deze top heeft geleerd dat die 120° in de praktijk eigenlijk nooit een probleem oplevert, 90° daarentegen geeft vaak net te weinig spreiding om een goeie dekking te waarborgen. Door de kleine verticale spreiding halen we toch een behoorlijke worp.

In locaties als Central Studios (VA Demolocatie voor 210 toch?) kom je er goed mee weg is je ervaring. Hinderlijke onnodige reflecties zijn mij echter altijd een doorn in het oog. Maak ook een 80 of 90 graden top zou ik adviseren!

Hoe krijg je de top hoog genoeg met één kick en één sub eronder? Dan mag er nog wel een subje extra onder toch? Om met de combi sub/kick/top toch de hoogte te krijgen zit er een sokkeltje bij, deze wordt bij transport gebruikt om de top op een sub te kunnen vervoeren.
    Als ik met d&b C4 werk is het vaak lastig om de toppen hoog genoeg te krijgen; naast dat ze zwaar zijn (net als jou toppen) ik vind 40kg voor een top van dit kaliber heel erg licht moet er op z'n minst een subje of 3 onder voor de hoogte. Een grote toren met hout is het gevolg en voor 2000 man kan je wel een dubbele C4 set gebruiken; 4x Infra, 8x Sub, 8x Top; levert 70*35 graden en daarmee heb je genoeg rendement beschikbaar en dankzij de 70 graden kom je erg diep het terrein in. Nadeel; je hebt infills en eventueel outfills nodig bij brede zalen... (en dubbel C4 top op elkaar koppelt niet zo mooi als de door jou bedachte 20 graden op z'n kop constructie!)

Ik zie je de bestaande "oud hout" set heruitvinden waarbij ik over een aantal keuzes mijn vraagtekens heb!

Voor 50 tot 100 man zet je niet zo'n top stand alone in. Dan gooi je twee kleine topjes in de auto; ik neem ook geen C7/C4 top mee voor 50 man...
    Gewoon een systeem vanaf 200 tot 2000 man imho. De vergelijking met D&B gaat hier ook niet op, die kleine toppen die jij in de auto zou gooien moeten vergezeld gaan van subs, deze toppen kunnen vanaf 40Hz al ingezet worden en zijn dus echt full-range, een sub is bij kleine klusjes dan ook overbodig wat het wel degelijk interessant maakt om ze bij kleine klusjes in te zetten.

Het gaat niet om de specifieke vergelijk met d&b (toeval omdat ik daar mee werk). Door de tand des tijds is het nu mogelijk om tot 40Hz uit een top te halen met de goede componenten. (Jij weet echter net zo goed als ik dat dit in het geval van live optredens ten koste gaat van de spraakverstaanbaarheid. En daarnaast wil ik nog even refereren aan te opmerking over die suikerspin hierboven.

Bij ieder systeem zou je kunnen zeggen dat er iets bestaands opnieuw uitgevonden wordt, helaas ben ik ook afhankelijk van natuurkundige wetten. Ik denk alleen wel dat met dit systeem de huidige stand van de techniek maximaal benut wordt ten gunste van de kwaliteit, handelbaarheid en economisch rendement....

Tot hier ben ik het met je eens met een kleine noot op het punt handelbaarheid in de bovengenoemde situaties

...voor een grote groep potentiële gebruikers.

Ik blijf met interesse volgen!
    Last edited by MusicSupport; 05-03-12, 13:20.

Leave a comment:

• SPS
    replied
    Als de 2 incher ook 120 graden spreiding heeft -vanaf zeg 1000 Hz- dan moet ik nog zien dat je die in de breedte goed in de kast krijgt........
    Of het wordt wel een heel korte hoorn, waarbij je dan problemen krijgt met de constantheid van de directivity index...

Ben benieuwd naar de polar / CD plaatjes qua spreiding.....Ook voor de gehele kast alszodanig.
    Met name ook bij het overnamegebied 15inch > 2inch

Ik neem aan dat je die plaatjes ook publiceert in je productinfo zoals alle serieuze merken doen?

Paul.
    Last edited by SPS; 05-03-12, 13:15.

Leave a comment:

• purplehaze
    replied
    Die assymetrische hoorn voor de 1"er (0° omhoog en 20° naar beneden) is wel een aardige vondst, weinig spill in de richtingen waar toch geen oren zijn, maar vaak wel reflecterende oppervlakten.

Is dat een hoorn die verkrijgbaar is op de markt of heb je die zelf geconstrueerd?

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by jack
    kortom .
    fatsoenlijk sub uit een top op statief valt altijd tegen...

das mijn ervaring....
    Die conclusie mag je trekken als je ze gehoord hebt.

Leave a comment:

Working...