Samenstelling taperack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by simple40002000
    prijzen voor een monitorsetje op dit moment rond de 400 tot 425 euro ex btw. Incl reiskosten in Nederland.

Nou,als ik dat kan vangen voor een tapeactje van een half uurtje,dan doe ik ze maar wat graag dan.
    Voor jou geld dat waarschijnlijk niet, maar dit komt mede doordat er voldoende aanbod is, die het graag voor minder doen. (Marktwerking, vraag en aanbod etc.)

Bij jullie in het noorden woont in een dorpje een bekende zangeres die genoegen neemt met B-geluid (laat ik het zomaar noemen) want die van het A-geluid kost teveel, of anders gezegd gaat ten koste van haar gage...

Echt niet alleen in de tape wereld een probleem, ik weet ook van een oude rot in het theater vak, dat hij op zijn oude dag nog even wat meer wil verdienen.

In beide gevallen hoeven geluidsmannen die zich al heel lang bewezen hebben niet meer te komen voor hun klusjes. Techniek blijft sluitpost.
    Last edited by DJ Antoon; 02-11-11, 23:18.

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Niet bij alle acts... Hoorde gisteren van een vriend dat ze Rene Froger over de vloer hebben gehad. 5 man crew, een fronttafeltje, een monitortafeltje, plus multikabel e.d.... En dat voor 1 zanger, en 2 achtergrondzangeressen....

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Originally posted by simple40002000
        ''Maar om in te haken op je opmerkingen over het financieele gedeelte en ook de vraag van Wesley : Zover als ik weet liggen de prijzen voor een monitorsetje op dit moment rond de 400 tot 425 euro ex btw. Incl reiskosten in Nederland, naar Belgie en Duitsland komt daar een toeslag cq overnachting etc bij. ''

''Hiervoor krijg je 1 of 2 zendermics en 3 floortjes of IE.
        Voor extra mics etc moet bijbetaald worden.''

Nou,als ik dat kan vangen voor een tapeactje van een half uurtje,dan doe ik ze maar wat graag dan.Want hier in het noorden des lands ligt die prijs wel even anders.Daar mag je blij zijn met een 250 a 300 ex. voor een ''monitorset'' En voor die 400 euri zul je er wel effe een frontsetje bij moeten leveren.Liefs ook nog van een gerenomeerd merk.En nog vinden ze het dan eigelijk te duur.En dan hebben we het dan over in de regio redelijk bekende artiestenbureaus die niet meer dan dit soort bedragen willen uitgeven.Als het even kan moet het nog goedkoper.Maar wel met A-materiaal.Het komt zelfs voor dat je voor die 300 ook nog een frontset bij je moet hebben.Zoiets in alleen rendabel te krijgen als je er 3 op een avond hebt die je allemaal in je eentje draait of met een ''gratis'' stageloper en een 2de hands frontset van een redelijk bekend merk
        Kan ik je sterker vertellen.
        Dit weekend met een meneer gesproken die zich bezig houd met de organisatie van markten rond Koninginnedag en dergelijke in het noorden des lands.
        Om een lang verhaal kort te houden. Als ik ook iets voor hem wilde betekenen dan verwachte hij een 24 kanaals Pa ca. 4kW geluid en een klein lichtsetje voor minder dan €350,- incl bediening.
        Ik heb vriendelijk bedankt.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Bjornberkvens
          • Aug 2011
          • 15

Originally posted by jans
          Kan ik je sterker vertellen.
          Dit weekend met een meneer gesproken die zich bezig houd met de organisatie van markten rond Koninginnedag en dergelijke in het noorden des lands.
          Om een lang verhaal kort te houden. Als ik ook iets voor hem wilde betekenen dan verwachte hij een 24 kanaals Pa ca. 4kW geluid en een klein lichtsetje voor minder dan €350,- incl bediening.
          Ik heb vriendelijk bedankt.
          Vanwege onderanderen dit soort dingen ben ik gaan studeren. Helaas mag er vaak dingen geen geld meer kosten.

Comment

• dexter
            • Jul 2005
            • 433

En het probleem is er zijn genoeg mensen en ook bedrijven die dus wel de set leveren zoals jans zegt voor 350 euro incl bediening.
            Als die mensen nu eens gewoon niet onze markt gingen verzieken of alleen met B merken aankwamen zoals behringer 4 kw pa met bijbehorende 24 kanaals teafel van zelfde merk en ga zo maar door dan vind ik het reeel.
            Want dan is de kwaliteit en de scholing van de mensen redelijk in evenwicht met het budget, maar ja die mensen komen vaak ook aanzetten met een
            dynacord xa2, jbl mrx of whatever en tja dan vind ik het niet eerlijk meer en zou ook ik liever thuis blijven.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Tsjaaa de grote mensen wereld is nou eenmaal niet 'eerlijk'. Of juist wel. Te triest dat er collega's zichzelf incl. hun duur geinvesteerde apparatuur (ook Behringer & co vragen een zak centjes voor hun spullen) aanbieden voor een grijpstuiver. Zo komt de branche niet overal uit het 'slop' waar het in zit.

Maar ook dit is een deel van de markt waarin geld te verdienen valt en door het grote aanbod van collega's is in dit deel van de markt de concurrentie zo groot en moordend. Als er maar genoeg besluiten thuis te gaan zitten en studeren komt ook dit marktsegment op een hoger niveau want met minder aanbod en evenveel of meer vraag gaat de prijs omhoog.

Of je zorgt ervoor dat je zo goed wordt en jezelf binnen werkt in het hoge segment waar bedrijfsmatige prijzen op niveau kunnen worden gerekend.

Zie het als het verschil tussen de 'actie stunter super goedkope auto garage op de hoek van de straat met een simpele brug en een monteur' en de dealerwerkplaats. Of het laatste altijd beter is valt te betwijfelen maar in veel gevallen is het wel een passende oplossing voor de vraag en ziet het er allemaal wat meer 'geolied' uit. En uiteraard is ook hier een tussenweg. Vaak is de dealergarage te duur en is een nette universele garage een goede tussenweg op alle fronten.

Grote probleem in dit land is dat we het te goed hebben en allemaal te goed hebben verdiend (voor de crisis).
              Zo zijn er veel collega's die L&G als hobby hebben en waarbij dit naast hun gewone baan een beetje uit de hand is gelopen en van hun spaarcentjes of salarisoverschot een dure set spullen hebben gekocht. Ze doen het toch voor 'erbij' dus kan het altijd voor minder; anders staan die 'hobby spullen' ook maar stil. En BTW wordt vaak ook even op de lange baan geschoven alsof het niet bestaat.
              Op deze manier gunnen ze bewust of onbewust de collega's die er hun brood mee moeten verdienen het licht niet in de ogen.
              Met de huidige economische situatie komen veel hobby's in het geding omdat er vaste banen verloren gaan en er geld nodig is; marktplaats heeft nog nooit zo vol gestaan met goede spullen. Of als champignons schieten de 'PA' bedrijven uit de grond omdat ze kansen ruiken. Waar anderen verdwijnen ontstaat een gat.
              Je kunt werkeloos thuis gaan zitten en wachten op je geld of je gaat met je 'hobby' spullen maar op pad!
              (Helaas zijn er waarschijnlijk ook 'collega's' die dit in het zwart combineren met een uitkering maar dat is een andere discussie)

Evenementenmakers en organisatoren weten maar al te goed dat er meer aanbod dan vraag is in sommige tijden van het jaar of wanneer bepaalde economische situaties zich voordoen en daar maken ze dankbaar 'ge (mis) bruik' van! Voorlopig blijft techniek in veel gevallen nog een sluitpost helaas.

Elk nadeel heb z'n voordeel natuurlijk. Door de huidige digitalisering van de maatschappij en ons vak moet je enorm bijblijven en gaan de ontwikkelingen op professioneel vlak enorm rap. Bijscholing, educatie, literatuur en vakbladen zijn daarvoor essentieel als je als bedrijf up to date wilt blijven en de nieuwste snufjes concurrerend wilt aanbieden. Hierdoor gaat er een schifting komen van bedrijven en het is aan de ondernemer in je om te zorgen dat je op de juiste boot springt!

EDIT: Kleine update: Ik wil hiermee niemand die een leuke, goede hobby heeft voor het hoofd stoten; zo zitten er veel collega's hier; dat weet ik. Ik probeer alleen even de situatie realistisch te schetsen zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Dus alle collega's, amateur of professioneel met of zonder hobbymatig of bijbaankarakter voelt u niet gekwest op enige manier.
              Last edited by MusicSupport; 22-11-11, 15:02.
              d&b Audiotechnik

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Aan een kant heb je gelijk maar er is in Europa GEEN prijsafspraak van wat men minimaal MOET vragen.

Ook weet je niet wat de afspraken zijn tussen huurder en verhuurder.

Als de verhuurder een afspraak maakt voor minimaal verhuur bv 2x per maand het komend jaar ( dus 24x per jaar ) praten we zeker over een Staffelkorting op de dagprijs.

Je kan beter met de prijs omlaag gaan en toch de set 1x per week weg hebben dan de volle pond vragen en de set 1x per maand weg hebben.

stel je zet een set weg voor minimaal 350 euro 1x per maand of je zet dezelfde set weg voor bv 250 euro die 4x per maand weg is ( rendement ligt wel even 650 per maand hoger )

Het is maar hoe je het ziet en waar je tevreden mee bent.

Wat wel is en dat blijkt uit alle andere topics over drive in shows enz....

Er zijn mensen die er hun boterham, huur / hypotheek, verzekeringen, gas licht en water ervan moeten betalen.

Die moeten toch heel wat bij elkaar boxen om aan het eind van de maand dit bij elkaar te sprokkelen.

Iemand die gewoon elke maand zijn geld ontvangt uit loondienst of uitkering en een set heeft staan voor zijn hobby hoeft zich om die lasten niet druk te maken en heeft dus aan een lagere prijs genoeg voor de extra dingen.

Klant kijkt zeker naar de prijs en kwaliteitverhouding maar als het tegenvalt gaan ze naar een ander.

Ik bedoel maar iemand die 350 vraagt om uit de kosten te komen met PRO spullen maar slechte kennis zal maar 1x gevraagd worden.

Iemand die voor 250 komt puur uit hobby met bv Bmerken en klant is er tevreden over is voor de klant een biet WAT er staat maar wel een goede prestatie en dat voor MINDER geld. Wie houd wie dan voor de gek ?

De PRO of de Amateur ?

NAdeel is wel dat er momenteel TE GEMAKKELIJK KVK nummers worden uitgegeven in bepaalde branches.

Dat maakt de economie ook niet goed.

GEzonde concurentie is OK maar mome teel is de concurentie ONGEZOND dit komt door de "zwartwerkers" of collega's met een baan ernaast die voor de lasten zorgt.

Het is geen reele vergelijking meer. Iemand die zijn brood ermee verdient of iemand die naast zijn vast inkomen nog een neven inkomsten brengt die hij lekker laag houdt bij de belasting en dus met minder inzet en werk meer overhoudt dan de hardwerkende ondernemer.
                Last edited by Rolandino; 22-11-11, 13:11.
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• timedriver
                  • Sep 2010
                  • 144

GEzonde concurentie is OK maar mome teel is de concurentie ONGEZOND dit komt door de "zwartwerkers" of collega's met een baan ernaast die voor de lasten zorgt.
                  Dat laatste is gewoon klinkklare onzin. Er zijn zat serieuze ondernemers die nog een aantal dagen in loondienst zijn; maakt dit iemand dan direct een marktverzieker? Ikzelf werk er ook naast. Ben dan ook in die hoedanigheid zelfstandig ondernemer, maar ik weet drommels goed wat mijn sets waard zijn en wat ze minimaal moeten kosten om alle kosten te dekken, inclusief mijn eigen loon. Maar ben ik, omdat ik een tweede onderneming heb, direct een amateur in dit wereldje? Niet iedereen kan vanaf de start volledig op een onderneming teren...

Over het voorbeeld uit het Noorden; er lopen hier in deze regio teveel mensen rond die niet altijd even realistisch zijn in het beoordelen van prijzen. Dat geldt niet alleen op het gebied van licht en geluid, maar ook op het gebied van alle andere waar, waar offertes voor kunnen worden uitgeschreven. Mensen beoordelen hier alleen maar op prijs, niet op kwaliteit. Ze kopen zich liever 4x een schijtkettingzaag van de Aldi, dan 1 keer een goede Stihl voor minder dan het geld van 4 slechte exemplaren. Aan de andere kant; in deze regionen ligt het nettoloon aanmerkelijk lager dan in de rest van NL. Daarom proberen organisatoren de verkoopprijzen van de kaarten zo laag mogelijk te houden, omdat er gewoon niemand in de tent komt als je 20 euro voor een kaartje moet betalen.

In datzelfde licht: Boekingsbureaus moeten wat mij betreft eens kappen met het continu plussen van de prijzen van tape-acts. Sommige acts prijzen zich volledig uit de markt, omdat de inkomsten niet meer opwegen tegen de kosten van de tape-act. Waarom moet een tape-act het volgende jaar zomaar 200 euro duurder worden, terwijl er geen noemenswaardige hit tegenover staat? Schijnbaar hebben ze het te druk!

Toevallig zaterdag 2 grote tape-acts naast ons op het podium gehad, waarbij het me opviel, dat er beide keren niemand mee was voor het sjouwwerk. Dus dan steek je zelf maar de handen uit de mouwen, om deze collega's mee te helpen hun zaakjes weer in de bus te krijgen. (Waarbij bij 1 van de tape-acts totaal 8 mensen binnenwandelden, maar niemand de technicus meehielp...enigzins ondankbaar beroep is het ook nog!)
                  Last edited by timedriver; 22-11-11, 14:03.
                  I am a Timedriver!

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Eerlijk is eerlijk, ik doe het ook naast mijn reguliere baan.
                    Ik richt mijn pijlen dan ook puur op verenigingen en dergelijk waarvan duidelijk is dat deze niet het budget hebben om een professionele organisatie in te schakelen. Deze laatste verdient er wel aan vanwege de spullen die ik inhuur.
                    Het is duidelijk dat er dan wel grenzen zijn aan wat mogelijk is.
                    Maar ik vindt dat er grenzen zijn, puur om de kloof klein te houden en omdat ik vindt dat ze mij moeten inhuren om hetgeen ik lever en niet om de prijs.

Maar een organisatie die markten organiseert beschouw ik als een commerciële organisatie en doe ik niet mee met dergelijke prijzen.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Maar terwijl de verhuurprijzen luid beweeklaagd worden, zijn er nog steeds geen technici genoeg die zich freelance verhuren. Dus zo slecht zal het nog niet zijn?
                      lekker belangrijk!

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Originally posted by timedriver
                        Dat laatste is gewoon klinkklare onzin. Er zijn zat serieuze ondernemers die nog een aantal dagen in loondienst zijn; maakt dit iemand dan direct een marktverzieker? Ikzelf werk er ook naast. Ben dan ook in die hoedanigheid zelfstandig ondernemer, maar ik weet drommels goed wat mijn sets waard zijn en wat ze minimaal moeten kosten om alle kosten te dekken, inclusief mijn eigen loon. Maar ben ik, omdat ik een tweede onderneming heb, direct een amateur in dit wereldje? Niet iedereen kan vanaf de start volledig op een onderneming teren...

Over het voorbeeld uit het Noorden; er lopen hier in deze regio teveel mensen rond die niet altijd even realistisch zijn in het beoordelen van prijzen. Dat geldt niet alleen op het gebied van licht en geluid, maar ook op het gebied van alle andere waar, waar offertes voor kunnen worden uitgeschreven. Mensen beoordelen hier alleen maar op prijs, niet op kwaliteit. Ze kopen zich liever 4x een schijtkettingzaag van de Aldi, dan 1 keer een goede Stihl voor minder dan het geld van 4 slechte exemplaren. Aan de andere kant; in deze regionen ligt het nettoloon aanmerkelijk lager dan in de rest van NL. Daarom proberen organisatoren de verkoopprijzen van de kaarten zo laag mogelijk te houden, omdat er gewoon niemand in de tent komt als je 20 euro voor een kaartje moet betalen.

In datzelfde licht: Boekingsbureaus moeten wat mij betreft eens kappen met het continu plussen van de prijzen van tape-acts. Sommige acts prijzen zich volledig uit de markt, omdat de inkomsten niet meer opwegen tegen de kosten van de tape-act. Waarom moet een tape-act het volgende jaar zomaar 200 euro duurder worden, terwijl er geen noemenswaardige hit tegenover staat? Schijnbaar hebben ze het te druk!

Toevallig zaterdag 2 grote tape-acts naast ons op het podium gehad, waarbij het me opviel, dat er beide keren niemand mee was voor het sjouwwerk. Dus dan steek je zelf maar de handen uit de mouwen, om deze collega's mee te helpen hun zaakjes weer in de bus te krijgen. (Waarbij bij 1 van de tape-acts totaal 8 mensen binnenwandelden, maar niemand de technicus meehielp...enigzins ondankbaar beroep is het ook nog!)

Dan hoop ik dat je vaste baan stopgezet wordt en jij met de klusjes die je nu doet je rekeningen moet gaan betalen.

Dan praat je wel anders !

Die geldt niet voor jou persoonlijk maar in het algemeen.

Ik heb er niets op tegen maar je moet wel realistsch zijn met dit.

Jij hoeft geen loonheffingen te betalen ( ik zit ongeveer op 3500 per maand ) dat moet wel omgezet worden.

Over dat soort dingen hoef jij je geen zorgen te maken totdat je wordt ontslagen bij de baas en je er alleen voostaat.

Want omzet is GEEN inkomen !

Als je voor jezelf bezig bent en je betaald geen Loonheffingen enz heb je GEEN inkomen en kun je niet eens een garagebox kopen op papier.

Dus ben je gewoon een hobbyist die met zijn hobby een paar centen verdient en het inkomen lekker laag houdt zodat er niets betaald hoeft te worden.

Op papier ben je dan ondernemer wat een oneerlijke concurentie vormt met een echte ondernemer die een hoop lasten heeft die betaald moeten worden.

Je kunt zo geen toekomst bouwen in de maatschappij omdat je geen VAST inkomen hebt en kun je je niet verantwoorden op vaste lasten.

ik val hier niemand persoonlijk aan praat in het algemeen.

Dit soort voorbeelden slaan echt nergens op "ik ben zelfstandigondernemer maar werk ook bij een werkgever " Sorry hoor als je zelfstandig bent heb je geen werkgever nodig.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• timedriver
                          • Sep 2010
                          • 144

Ontspan!

Ik begrijp je situatie helemaal, sterker nog, ik kan je de hand schudden. Ik ben dus 2 keer ondernemer; in dit wereldje en in een compleet andere tak van sport. (Ik heb daarmee dus geen baas...) Ik wil alleen aangeven, dat een ondernemer die nog een paar dagen in loondienst werkt niet per definitie een prutser / amateur is.

Overigens...volgens mij verwar je loonheffing met inkomstenbelasting. Loonheffing draag je af over de lonen van je personeel, waarmee je dus aangeeft personeel te hebben. Daarmee verandert het spanningsveld waarin je opereert ook compleet en wordt mij meteen duidelijk waarom je je zo kwaad kunt maken.
                          I am a Timedriver!

Comment

• Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

Ik zeg ook niet dat ondernemers in loondienst prutsers zijn.

Ik ken amateurs die hobbymatig beter zijn dan de meeste PRO onder ons en die er helaas niets mee doen.

Ik wil alleen duidelijk zijn dat zelfstandig ondernemer niet zomaar voor iedereen is weggelegd terwijl veel mensen denken dat ze ondernemer zijn.

Want als je bij je baas werkt en je voelt je ziek en je gaat naar huis word je lekker doorbetaald enzo.

Ben je zelfstandig ondernemer met bv eenmanszaak kun je niet ziek zijn want dan ligt het stil.

Ik maak mezelf niet druk hoor ( ik leef mijn leventje zonder ellende tot op heden ) maar als je ook aan jezelf een salaris geeft betaal je loonheffing.

Als ondernemer betaal je inkomstenbelasting loonheffing BTWbelasting ( kun je verrekenen met je uitgaven ) maar een gezond bedrijf moet ook BTW betalen.

Kortom OMZET is geen inkomen daar kun je niet van leven.

Dat is hetzelfde als een overwaarde op je huis ( kun je ook niet van leven tenzij je je huis verkoopt )

Hypotheken en andere leningen kun je niet krijgen vanuit omzet getallen. Je moet een VAST inkomen hebben dmv SALARIS

Al heb je 2 ton omzet kun je nog geen euro krijgen bij de bank.

Heb je een uitkering van 950 kun je een klein bedrag van de bank krijgen dat is het verschil.

Ligt er ook aan welke sector je zit maar deze sector valt in het niets omdat het LUXE is en je met deze sector niet echt een vast inkomen hebt.

Maar dat is met geen een branche tegenwoordig.

Sommige bedrijven hebben nog geluk dat ze iets kunnen investeren maar merendeel gaat failliet of ze worden kleiner.
                            Last edited by Rolandino; 22-11-11, 15:24.

Comment

• Hans van Demen
                              • Oct 2011
                              • 113

Originally posted by timedriver

Wat bedoel je met sjouwwerk ?

Heb totaal 3 kistjes bij, staan op wielen, rampje uit de auto en hupsakee....
                              Vindt het zelf persoonlijker fijner als niemand mij helpt, weet precies waar het moets staan etc. Ben dan sneller klaar als met hulp.

Groet, Hans

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Goed bezig Hans; je bent terug. Dacht dat we je niet meer zouden zien dus dit verrast positief!

Tuurlijk wil je soms wel een handje toegestoken krijgen om je rackje een zetje te geven of om snel die wedge even naar z'n plek te dragen.

Timedriver heeft het niet over het aansluiten van andermans spullen.
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...