Samenstelling taperack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans van Demen
    • Oct 2011
    • 113

Originally posted by MusicSupport
    Passende reactie Tom! Zeker op de reactie van Hans; die moet zich eerst maar eens netjes voorstellen voordat hij hier gaat lopen roepen.

Sorry vergeten ! Ben Hans van Demen 48 jaar en al zo'n beetje 31 jaar geluidsman, heb al veel gedaan over de gehele wereld met diverse artiesten, maar de laatste drie jaar zit ik weer lekker in Nederland en Belgie als vaste geluidsman van T- Spoon Reloaded en 2 Brothers on the fourt floor en de Divas of dance en als ik zelf tijd heb doe ik ook nog weleens Ray en Anita voormalig 2 unlimeted.

En geloof me allemaal, die intereseert het geen ruk wat voor galmpje er op de voorkant staat ! Als het maar niet te droog klinkt. En wel toevallig dat alle 4 deze acts alles op MD doen. Klinkt gewoon veel beter.

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

Originally posted by keenoncoolstuff
      Geen compressors? Wat is dat voor bull? En waarom zou je bij een tapeshow niet een beetje met galmpjes spelen?
      Juist als vaste mixer van zo'n artiest hoor je toch precies te weten welk galmpje wanneer past?

Als dat je teveel moeite is, had je een andere hobby moeten kiezen!

Rob.

Dag Rob,

Het is voor mij geen hobby maar al 31 jaar mijn werk.
      Nogmaals compressors heb je niet nodig bij tapewerk ook een digitale tafel is niet handig bij tapewerk.
      Op een analoge tafel ben je veel sneller, en dat is wat je nodig hebt. Heb vaak drie shows op een avond kom dan plm 10 min voor show binnen , prik mijn rack in doe even snel een line check, en daar gaan we, heb ongeveer 1 tot 2 min tijd om geluid op front en op de in ears en floors goed te krijgen en daarna is het 25 minuten showtime.

Wil je graag een keer uitnodigen om een avondje met me mee te gaan, kun je nog veel van opsteken voor je hobby dan laat ik je zien met wat voor kleine middelen ik gewoon deze artiesten Ahoy laat volblazen !

Je bent bij deze van harte uitgenodigd.
      Last edited by Hans van Demen; 30-10-11, 09:54.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by Hans van Demen
        Wil je graag een keer uitnodigen om een avondje met me mee te gaan, kun je nog veel van opsteken voor je hobby dan laat ik je zien met wat voor kleine middelen ik gewoon deze artiesten Ahoy laat volblazen !
        Kleine middelen... Wie heeft er gezegd dat ie een Harrie 2000 nodig heeft voor een tapeartiestje? Kijk, dat je weinig tijd hebt snap ik, maar dat is eigenlijk altijd wel zo. Dat je geen compressie nodig hebt snap ik dan weer niet, werk je met artiesten die nooit uithalen? Of hebben die allemaal wel zo'n geweldige microfoontechniek dat dat helemaal niet nodig is... Die (tape) artiest ben ik nog niet tegengekomen namelijk, er is altijd wel iets. Mijn insteek is altijd: Je kan het altijd nog uitzetten, maar als je het niet bij je hebt...

Edit: 10 minuten voor begin van de show binnenkomen? Ben je dan te laat vertrokken of is het zo'n "10 optredens op een avondje, geld geld geld verdienen" artiest?

Daan
        Last edited by djspeakertje; 30-10-11, 10:35.
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Hans van Demen
          • Oct 2011
          • 113

Dag Daan,

Inderdaad doe ik er gemiddeld wel 2 tot 3 op één avond geen 10, alle artiesten doen dit om geld te verdienen, toch !
          10 min voor de showtime is voldoende , heb niet meer tijd nodig.

Welke tapeartiesten doe jij dan ? Je schrijft dat er altijd wel iets is ?

Je naam zegt me niets, ken bijna iedereen in het circuit.

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

Ik werk ook veel met amateurzangers. Reken maar dat ik dan blij ben met een compressor :P

Een compressor kun je natuurlijk ook op standje "voor de zekerheid" zetten. Hoge threshold, maar ook een redelijk stevige ratio. Dan geef je de artiest vrijheid om dynamiek in te brengen, maar voorkom je echte prut als er een foutje gemaakt wordt.

Daarnaast gebruik ik mijn rackje ook voor spraak e.d. vandaar dat er een DBX DDP in zit voor o.a. de de-esser.

Een voordeel van een m-one vind ik persoonlijk dat je wat meer vrijheid hebt om een galm aan te passen naar je eigen wensen, maar voor mijn toepassingen vind ik duurder dan een m-one ook niet nodig.

Wat ik niet snap: een taperack met een galm en compressor, en vervolgens een draadloze mic ala sennheiser freeport. Dan heb je imo wel de verkeerde prioriteiten gesteld.
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Breur
              • May 2007
              • 80

Wat ik weer niet snap, hoe vaak doen jullie gemiddeld een tape-show? Als ik met carnaval hier een show draai komen gemiddeld zo'n 10 artiesten voorbij, allemaal met MD en/of CD. Tijdens die shows waarbij je op een klein papiertje wat nummers krijgt opgeschreven heb je echt geen tijd om uitgebreid met galmen en inserts te gaan spelen! En qua uithalen, is jullie set dan altijd net voldoende voor de zaal? Meestal hebben wij nog headroom die ook te horen is en de artiest (hoe amateuristisch ook) hoort vanzelf dat hij minder enthousiast moet zijn.

Tape artiesten zijn wat mij betreft een vorm van: Keep It Simple Stupid! Je hoeft echt geen studio-product op te leveren!

+1 voor Hans in ieder geval....

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

diva's of dance nog wel een paar keer als act bij de band gehad.

moet zeggen dat ik er weinig van herinner. Wat eigenlijk een goed teken is. Omdat het dus zonder gez**k is verlopen.
                Weet ook wel heel zeker dat er vooraf geen enkel technisch contact is geweest. of enige voorbereiding. Wat ik altijd wel een beetje zonde vind van de heren / dames, met grote mond over professionaliteit over anderen, inprikkers. Overigens vind ik 10 minuten voor showtime als organisator sprekende op zijn zachtst gezegd erg krap. Dan zijn een paar stoplichten en een treinovergang voldoende om je te laat te laten komen.

Er loopt hier op het forum ook nog een oud draadje over de "norm van irritatie" die de gemiddelde inprikker met 3 klussen op een avond geeft. Ik leg 'em vast voor.

een galm of compressor hoeft niet. En de meeste artiesten zullen het niet merken. En een MD is gevraagd, en lee touwers wenste een gouden microfoon. Da's allemaal mooi. Maar ik heb geen idee hoe het naar jullie uitbesteed wordt. Als dat een plat jaarcontract is dan is het verder alleen een kwestie van rekenen en management of je daarvoor een set levert van 400 euro of 40.000 euro. Cynisch maar "kom ik er mee weg of moet ik dit nog investeren" is goed verdedigbaar. Tante Anita een zangeres noemen die je geen compressor moet geven is een ander verhaal. hahaha

Van mij kunnen er niet genoeg cynische haastige inprikkers zijn. Als B-act merk ik dat de keuze steeds vaker op "voor datzelfde geld huur je ook een band avondvullend" kiezen. Leve de crisis!

Last edited by showband; 30-10-11, 16:50.
                lekker belangrijk!

Comment

• Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

Als je alleen carnaval-achtige showtjes doet heb je gelijk. Insert op een subgroep en galmpje op standje standaard. Wat betreft die uithalen: helaas, te veel artiesten in het amateur segment hebben dat (al dan niet door de zenuwen) niet door, of geven de tech de schuld.

Echter als je ook singer-songwriter setjes doet loont het zich wel degelijk om met de galm te spelen. Lekker subtiel maken en soms een ander galmpje op de gitaar als op de zang.

Maar goed, ik doe dan ook geen vaste tape-acts.
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Dag Daan,

Inderdaad doe ik er gemiddeld wel 2 tot 3 op één avond geen 10, alle artiesten doen dit om geld te verdienen, toch !
                    10 min voor de showtime is voldoende , heb niet meer tijd nodig.

Welke tapeartiesten doe jij dan ? Je schrijft dat er altijd wel iets is ?

Je naam zegt me niets, ken bijna iedereen in het circuit.
                    Dat van de naam lijkt me duidelijk; ik ben nu 16, ben hier lokaal veel bezig met geluidstechniek, op school, lokale omroep enzo. Ik doe zo af en toe een tape artiest op de omroep, en dan ben ik blij dat ik een rackje met compressie en een galmpje heb hoor.
                    Artiesten maken muziek om geld te verdienen? Daar gaat iets mis... Als het goed is maak je muziek omdat je het LEUK vind, niet omdat je er geld mee verdient. Als je er wel geld mee verdient is dat natuurlijk mooi meegenomen (zou jij mijnwerker worden als je daar net zoveel mee verdient als die tapeartiesten die jij schuift?, als het echte muzikanten zijn doen ze het niet voor het geld).
                    "Dat er altijd wel iets is", daarmee doelde ik voornamelijk op het feit dat (bijna?) niemand continu even hard zingt, er is altijd dynamiek (***zijdank), maar als die teveel naar boven gaat ben ik toch altijd blij dat ik een compressor bij me heb.

Begrijp me niet verkeerd, alle respect naar de mensen met ervaring (ik zit hier ook voornamelijk om te leren), maar als iemand hier nieuw binnenkomt en meteen vanalles begint te schreeuwen... Verder speelt het feit mee dat ik niet zo'n fan ben van Nederlandstalig, laat staan van tape artiesten die met een eigen camper aan komen karren... (daar zit geen muzikaliteit meer in, avond op avond dezelfde meezingers brullen)

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

OK, ik zal naast mijn flauwe bijdrage ook nog kort inhoudelijk reageren.

Ter info: als ik de keuze heb, doe ik GEEN tape-acts en GEEN DJ's meer. Er zijn (gelukkig!) uitzonderingen, maar over het algemeen is daar geen eer aan te behalen.

Mijn reden om in dit vak actief te zijn is muzikaliteit, belangrijk onderdeel hiervan zijn nuances en dynamiek. En over het algemeen geldt: hoe groter de PA, hoe beter nuances en dynamiek overkomen. Oftwel: waar in een cafe misschien het verschil niet allesbepalend is tussen bijvoorbeeld een rack-tafel en een full-size desk, is dat bij grotere shows WEL het geval. Zeker als de ene act op de lokale tafel draait (bv H2000 met U4Ds of zo) en de andere aankomt met een eigen rackje wordt het verschil in kwaliteit pijnlijk duidelijk. En soms lijkt het erop dat juist dit duidelijke verschil volledig voorbij gaat aan de tape-artiesten (& techneuten?!) zelf. Ik heb wel eens meegemaakt dat er in een weekend meerdere shows op dezelfde PA waren, waarvan 1 avond volledig tape-artiesten. Laatst nog een keer in de HMH: op vrijdag een band... dikke sound ! Op zaterdag band-artiesten... ging helemaal nergens meer over ! Er trots op zijn dat je in Ahoy staat met een mid-kwaliteit taperackje zegt mij dat je net wat te lang in het tape-circuit zit en er wellicht goed aan doet nog eens terug te gaan naar de roots van GOED geluid. Misschien ga je eea dan toch wat anders bekijken.

Het andere grote probleem dat ik heb met tape-acts zijn de tapes, die zijn vaak van zeer bedenkelijke kwaliteit, OOK bij de grote bekende artiesten is dit vaak een serieus probleem. Het lijkt er soms op dat ze gemasterd zijn met een kleine kroeg-PA in gedachte, ipv een goed ingeregelde grote PA. Mastering is 1, maar als ze met mp3 aan gaan komen, ben ik er al weer klaar mee... helaas gebeurt dat vaker dan ons lief is...

Ik snap waarom het in het tape-circuit gaat zoals het gaat... alleen is daar wat mij betreft het hoofdstuk "kwaliteit & muzikaliteit" teveel naar de achtergrond verdwenen.

0,02
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Hans van Demen
                        • Oct 2011
                        • 113

Originally posted by showband
                        diva's of dance nog wel een paar keer als act bij de band gehad.

moet zeggen dat ik er weinig van herinner. Wat eigenlijk een goed teken is. Omdat het dus zonder gez**k is verlopen.
                        Weet ook wel heel zeker dat er vooraf geen enkel technisch contact is geweest. of enige voorbereiding. Wat ik altijd wel een beetje zonde vind van de heren / dames, met grote mond over professionaliteit over anderen, inprikkers. Overigens vind ik 10 minuten voor showtime als organisator sprekende op zijn zachtst gezegd erg krap. Dan zijn een paar stoplichten en een treinovergang voldoende om je te laat te laten komen.

Er loopt hier op het forum ook nog een oud draadje over de "norm van irritatie" die de gemiddelde inprikker met 3 klussen op een avond geeft. Ik leg 'em vast voor.

een galm of compressor hoeft niet. En de meeste artiesten zullen het niet merken. En een MD is gevraagd, en lee touwers wenste een gouden microfoon. Da's allemaal mooi. Maar ik heb geen idee hoe het naar jullie uitbesteed wordt. Als dat een plat jaarcontract is dan is het verder alleen een kwestie van rekenen en management of je daarvoor een set levert van 400 euro of 40.000 euro. Cynisch maar "kom ik er mee weg of moet ik dit nog investeren" is goed verdedigbaar. Tante Anita een zangeres noemen die je geen compressor moet geven is een ander verhaal. hahaha

Van mij kunnen er niet genoeg cynische haastige inprikkers zijn. Als B-act merk ik dat de keuze steeds vaker op "voor datzelfde geld huur je ook een band avondvullend" kiezen. Leve de crisis!

Je hebt het over Lee Towers en ik neem aan Anita Meyer die resp een gouden microfoon wenst en Anita een Compressor ?

Zal ik je uit de droom helpen ? Zowel Lee als Anita zitten al 10 tallen jaren bij Bourgonje in Den Haag, en Fred Bourgonje zegt het volgende als je vraagt om een EQ in je rack : Je hebt toch een 4 staps EQ op je tafel !

(Heb plm 3 jaar met Anita voor Bourgonje gewerkt.)

Maar dit was mijn eerste en tevens laatste reactie op dit forum, als ik hier met kinderen van 16 moet gaan discusieren over het nut van een compressor etc terwijl ze af een toe eens een disco showtje doen waar de buurman voor 5 glazen bier en een broodje kroket komt zingen !!

Adios.

Comment

• Hans van Demen
                          • Oct 2011
                          • 113

Originally posted by djspeakertje
                          Dat van de naam lijkt me duidelijk; ik ben nu 16, ben hier lokaal veel bezig met geluidstechniek, op school, lokale omroep enzo. Ik doe zo af en toe een tape artiest op de omroep, en dan ben ik blij dat ik een rackje met compressie en een galmpje heb hoor.
                          Artiesten maken muziek om geld te verdienen? Daar gaat iets mis... Als het goed is maak je muziek omdat je het LEUK vind, niet omdat je er geld mee verdient. Als je er wel geld mee verdient is dat natuurlijk mooi meegenomen

Daan
                          Daantje :

Dream on boy ;

Jan Smit voor half uur incl tapeshow = E 14 000,- excl BTW
                          Lee Towers = E 5 500 excl btw
                          Anita Meyer = E 5 500 excl BTW

O ja ze doen dit omdat ze het leuk vinden om muziek te maken ???????

Comment

• Tom
                            • Nov 2000
                            • 160

Je hebt het over Lee Towers en ik neem aan Anita Meyer die resp een gouden microfoon wenst en Anita een Compressor ?

Zal ik je uit de droom helpen ? Zowel Lee als Anita zitten al 10 tallen jaren bij Bourgonje in Den Haag, en Fred Bourgonje zegt het volgende als je vraagt om een EQ in je rack : Je hebt toch een 4 staps EQ op je tafel !

Maar dit was mijn eerste en tevens laatste reactie op dit forum, als ik hier met kinderen van 16 moet gaan discusieren over het nut van een compressor etc terwijl ze af een toe eens een disco showtje doen waar de buurman voor 5 glazen bier en een broodje kroket komt zingen !!

Adios.
                            Moet je toch even gelijk geven Hans. Als prof doe je natuurlijk zeer zeker voor het geld. Waar moet je anders je rekeningen van betalen.

Tja Hans als je misschien een beetje rond gekeken had en misschien wel hebt op dit forum en ook andere fora. Dan weet/wist je dat niet iedereen in de prof wereld zit. Het aantal echte profs is natuurlijk ook kleiner dan het aantal in het amateur / semi-prof gebeuren. Vandaar dat je dus ook niet iedereen over een kam kunt scheren. Zoals jij dus wel doet/deed. Ieders budget is daar natuurlijk ook naar. Al doet dat niets af aan het compressor gebruik. Ook dit is natuurlijk iedereen z'n eigen mening/smaak. Idem voor de discussie analoog tov digitaal om over het gebruik van bepaalde merken nog maar niet te beginnen. Sommige discussies kun je toch niet winnen/beeindigen/uitkomen. Vandaar ook dit soort fora waar iedereen zijn/haar mening neerzet.

Het onstaan van het gebruik van het taperack voor de groep waarvoor ik het geluid doe is, dat de installatie ter plekke gewoon niet van voldoende kwaliteit was. Ook al staat er eea in het contract. In het mindere prof gebeuren wordt er naar mijn mening niet zo vaak gezegd "de apparatuur is slecht dus we treden niet op" (weet niet hoe dit in het prof wereldje is, kan Hans misschien antwoorden want die kent iedereen). Vandaar de keuze voor een eigen taperack. Tja en dan komt het regelmatig voor dat de presentator van de avond niet te verstaan is via een of andere dap, ld-systems enz enz microfoon. Maar wij wel aangezien ze de keuze hebben gemaakt niet afhankelijk te willen zijn van de aanwezige app. De pa dan daargelaten. Dat gaat ze te ver. Alhoewel ik daar ook al artiesten mee zie rondreizen.
                            Grtz,

Tom

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Lee had je goed gelezen. Die is met zijn gouden microfoon binnen geluidskringen legendarisch geworden. (hoef je van deze "buurman voor 5 glazen bier en een broodje kroket komt" figuur niet te geloven hoor).

Waar je vandaan haalt dat ik over anita meyer d'r wensen heb weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Anita duh unlimitede one (de diva waar JIJ het over had weet je nog?), best venijnig kan uithalen. En dat een compressor dan nuttig kan zijn. Niet omdat ze die wil of eist maar omdat jij bij de diva's meestal andermans hoogdrivers gebruikt. En van te voren met die collega's van de setup waar je op inprikt niet contact opneemt over de kwaliteit en/of wat dan ook. deze "buurman die voor 5 glazen bier en een broodje kroket komt" is namelijk wel een paar keer jouw leverancier geweest. Inderdaad je collegiale waardering blonk uit in communicatie.

OH als Fred op forepark het zegt dan moeten artiesten hun muil houden. DAT veranderd de zaak erg. (?) Besef je wel dat je met deze statement alleen bevestigd wat de kritiek was?

Ik ken overigens Fred zijn bedrijf als een tent waar wel zaken mee te doen is. Maar ja ik kom je niet tegen want ik ben die "buurman voor 5 glazen bier en een broodje kroket komt"

Adios.
                              je sympathieke en professionele houding zal enorm gemist worden. Jammer dat je niet wat langer deze bezielende aanpak wil overdragen aan een jongere generatie.
                              We zullen onmiddelijk alle compressors in taperacks ritueel verbranden in nagedachtenis van je vertrek.
                              Last edited by showband; 30-10-11, 18:03.
                              lekker belangrijk!

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

Daantje :

Dream on boy ;

Jan Smit voor half uur incl tapeshow = E 14 000,- excl BTW
                                Lee Towers = E 5 500 excl btw
                                Anita Meyer = E 5 500 excl BTW

O ja ze doen dit omdat ze het leuk vinden om muziek te maken ???????
                                des te meer reden om op geluid iemand met een professionele HOUDING te laten komen.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...