De IRRITANTE TAPE artiest!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MC Party
    • Sep 2003
    • 481

Originally posted by dokter dB
    de artiest is er voor het publiek...
    en niet om mij te irriteren

Haha, heerlijk weer deze discussie. We hebben bij ons op de zaak deze discussie ook regelmatig als er een tape mixer tekort is. Wie van de geluidstechniek offert zich op.. Mag het zelf met alle plezier doen.. en zet met aub niet achter den mixer bij een bandje...inslaap vallen enzo..
    Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Wordt toch weer naar inmengen toegetrokken merk ik... awel, nog maar een keertje dan ...
      Originally posted by vasco
      Ik ben blij dat ik zelf creatief technische invullingen kan en mag gegeven aan bepaalde shows waarbij men achteraf komt zeggen dat ze de aanvulling/toevoeging toch wel erg mooi en creatief vinden bedacht. Ben ik als simpele tech toch een kunstenaar in jouw ogen en zo zijn er echt veel meer techs die dit doen
      Dat is precies wat ik wilde zeggen met mijn 'mmmmmm......'. Wie als mixer zijn vak verstaat, zal er alles aan doen om de performance die een artiest geeft naar een hoger niveau te tillen en dat is in mijn ogen een proces waarbij je meer artiest bent dan barjuffrouw, je hebt toch een nogal drastische invloed op de show zeg maar ... verder: zie hieronder...

Originally posted by tomwaits
      [...] Voor het publiek zijn de techneuten onbelangreik [...]
      Aan de ene kant natuurlijk helemaal waar... maar aan de andere kant toch ook weer niet. Zeker, publiek komt in principe voor de artiest, maar toch ook voor de de totale perfomance... Immers, die totale performance heeft op zijn MINST een invloed op hoe het publiek de show ervaart... toch? (en in sommige gevallen gewoon waar het publiek ook deels voor komt: neem bijv Pink Floyd als bekend voorbeeld).

Dat mixers wel degelijk belangrijk zijn voor het publiek is een discussie die hier natuurlijk niet gevoerd hoeft te worden, Maar als je het vanuit de eerder geschetste hoek bekijkt, wordt er door het publiek toch wel waarde gehecht aan de totale productie (noem het de totale 'ervaring') en niet puur en alleen de artiest zelf (Rieu bijvoorbeeld)... en daarmee wordt er dus zeker ook waarde gehecht aan die arme sloebers achter de knoppen.

In hoeverre dit geld voor een tape-act laat ik in het midden...
      Last edited by berolios; 03-10-08, 12:35.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 377

Originally posted by dj-wojcik
        zijn op dit forum geen tape artiesten die hier iets leuks te melden hebben? We zijn hier zo leuk allemaal bezig dat ze irritant zijn. Maar ik hoor nooit iets van de andere kant, dus mijn vraag is: Zijn hier wel tape-artiesten op dit forum?
        Niet zozeer tape-artiest, wel verhalen van de andere kant. Ben top100-muzikant en maak in die hoedanigheid veel tapeartiesten mee die inprikken op onze geluidsset. Vanwege de policy van ons boekingskantoor moeten we dit overigens kosteloos toelaten. Da's dan weer een heel andere discussie, maar het zij zo...

Uiteraard maken wij ook wel de lachwekkende (lees: tranentrekkende) situaties mee die eerder in dit topic geschetst zijn. Er moet me echter van het hart dat de techneuten in kwestie er soms ook wat van kunnen; Ergernis nummero uno van onze kant: Midden in één van onze sets met twee maxen en een trosje speakerkabels het podium op komen banjeren. Noem me arrogant, maar wij draaien - net als de artiest in kwestie - een strakke show en daar hoort zo'n intermezzo niet bij. Wacht maar effe tot we klaar zijn, twee van die floortjes neerleggen kost je hooguit een minuut werk.

Ook een leuke (twee weken geleden weer eens meegemaakt). Het tape-rekje wordt opgesteld aan de zijkant, dekseltjes eraf, stroom erop en hoppa: Eén van onze bandleden trekt een kop of 'ie zojuist door de bliksem is getroffen. Maak dan als muzikant maar eens in een paar seconden duidelijk dat je inearmix zojuist vakkundig om zeep is geholpen door een zender in het bewuste rekje. Hetzelfde is ons trouwens ook meerdere malen overkomen met draadloze microfoons. Klinkt er midden in een solo opeens "one..two...hey.." door de gitaarinstallatie. Wel met prachtige oversturing en delay, maar toch wederom: WACHT NOU EFFE TOT WE KLAAR ZIJN!!!

Ik hou zo van dit vak ;-)

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Originally posted by tomwaits
          Bedoel je eigenlijk niet te zeggen: "rot op met je afwijkende mening"?

Wat ik bedoelde te zeggen is -nogmaals- dat dit topic gaat over de frustraties die het werken met sommige artiesten met zich meebrengt. NIET over de status van een technicus in een productie. Je eerste post in het onderwerp suggereert dat een technicus geen mening mag hebben over een artiest of zich mag storen aan de artiest en dat het totaal niet nodig is dat een artiest zich als een professional opstelt en samenwerkt met de techniek. Deze opvatting gaat zelfs zo ver dat je niet alleen vindt dat dit op de productie zo in elkaar moet steken, maar zelfs op dit forum (getuige je post die opent met "huilverhalen" blablablabla)

Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat niemand zich hier door jou gaat laten vertellen wat hier wel of niet besproken wordt, daar hebben we moderators voor. Of je op wilt rotten mag je natuurlijk helemaal zelf weten.
          Last edited by sparky; 03-10-08, 18:36.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Originally posted by berolios
            ...
            wat ik wel zou willen wil doen is een vasttape-act en daarna snel die gouden microfoon afpakken en hard wegrennen
            knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

wat ik wel zou willen wil doen is een vasttape-act en daarna snel die gouden microfoon afpakken en hard wegrennen
              met dubbelzijdig tape, dus..LOL

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Gna gna... Ja, precies! Ik doe mee !! ...en als we het moment een beetje goed uitkiezen heeft het publiek pas na een halve minuut door dat de artiest opeens verdwenen is... met die lange galmtijd ... geeft ons tijd om die mic te ruilen voor een paar biertjes

Ajoo!
                Last edited by berolios; 04-10-08, 18:30.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Brinky
                  • Jun 2005
                  • 104

Originally posted by Robert H
                  ...Ook een leuke (twee weken geleden weer eens meegemaakt). Het tape-rekje wordt opgesteld aan de zijkant, dekseltjes eraf, stroom erop en hoppa: Eén van onze bandleden trekt een kop of 'ie zojuist door de bliksem is getroffen. Maak dan als muzikant maar eens in een paar seconden duidelijk dat je inearmix zojuist vakkundig om zeep is geholpen door een zender in het bewuste rekje....

Ik hou zo van dit vak ;-)
                  Dat was ik... Waarop ik zsm de ears uit heb gezet, want dat kan nl niet als je nog geen stroom hebt... (en toch even wil checken of alles wel werkt ;-)

Wel jammer, dat toen júllie klaar waren en wij moesten beginnen, júllie in ear zenders nog aan stonden (!!!) en wij het podium bestuiven met een klote in ear mix!!!!!!!!! Zo, dan zijn WIJ niet altijd degene die fout zitten collega!

Ook zo jammer van jullie was, dat jullie tijdens onze show, gewoon weglopen en het licht uitlaten!!!! Waarom? Zijn wij minder omdat jullie een vrachtwagen vol moeten lossen, bouwen, en na 5 uur weer moeten breken en laden? Afgunst voor dat halfs uurs werk? jaloers? (en zeker als een organisatie 3x naar je toe komt om te vragen of het iig een beetje mag knipperen, en er doodleuk tegen wordt gezegd, dat er niet voor betaald is!!!!!!) Waarom laat je ons in de kou staan zonder licht? En het geluid in eerste instantie op -12 vergeleken bij de band, dat ik op m'n knieeen moet smeken of het misschien net zo hard mag!?!?!?!

Verklaring?

Sorry, maar dit is dan zo'n reactie die je kunt verwachten als je op zo'n groot forum zit...

Jammer dat hier al het gal wordt gespuwd over tape artiesten/technici, en nooooit een wordt gesproken over de (grote) fouten die band/zaaltechinici kunnen maken. (bijv. dat ik vorig weekend inprik bij Vangrail: (goeie band overigens) Ik pak 1 op 1 de lijntjes over van mijn voorganger, die ook gewoon op 0db is ingeregeld) en wij beginnen, en GEEN GELUID!!! en grappiger, wéér geen licht!!!!.... Even naar de foh lopen was er helaas niet bij vanwege een volle feesttent. Maar het lijkt mij, dat als je bandje pauze gaat houden en je weet dat er een tapeje komt, dat je die schuifjes gewoon openknalt!

Dat was dan even mijn frustratie... zucht...
                  Don't give me that shit!!

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Originally posted by sis
                    Die durven hier niet meer op antwoorden
                    sis
                    tadaaaaa

Originally posted by Brinky
                    Dat was ik... Waarop ik zsm de ears uit heb gezet, want dat kan nl niet als je nog geen stroom hebt... (en toch even wil checken of alles wel werkt ;-)

Wel jammer, dat toen júllie klaar waren en wij moesten beginnen, júllie in ear zenders nog aan stonden (!!!) en wij het podium bestuiven met een klote in ear mix!!!!!!!!! Zo, dan zijn WIJ niet altijd degene die fout zitten collega!

Ook zo jammer van jullie was, dat jullie tijdens onze show, gewoon weglopen en het licht uitlaten!!!! Waarom? Zijn wij minder omdat jullie een vrachtwagen vol moeten lossen, bouwen, en na 5 uur weer moeten breken en laden? Afgunst voor dat halfs uurs werk? jaloers? (en zeker als een organisatie 3x naar je toe komt om te vragen of het iig een beetje mag knipperen, en er doodleuk tegen wordt gezegd, dat er niet voor betaald is!!!!!!) Waarom laat je ons in de kou staan zonder licht? En het geluid in eerste instantie op -12 vergeleken bij de band, dat ik op m'n knieeen moet smeken of het misschien net zo hard mag!?!?!?!

Verklaring?

Sorry, maar dit is dan zo'n reactie die je kunt verwachten als je op zo'n groot forum zit...

Jammer dat hier al het gal wordt gespuwd over tape artiesten/technici, en nooooit een wordt gesproken over de (grote) fouten die band/zaaltechinici kunnen maken. (bijv. dat ik vorig weekend inprik bij Vangrail: (goeie band overigens) Ik pak 1 op 1 de lijntjes over van mijn voorganger, die ook gewoon op 0db is ingeregeld) en wij beginnen, en GEEN GELUID!!! en grappiger, wéér geen licht!!!!.... Even naar de foh lopen was er helaas niet bij vanwege een volle feesttent. Maar het lijkt mij, dat als je bandje pauze gaat houden en je weet dat er een tapeje komt, dat je die schuifjes gewoon openknalt!

Dat was dan even mijn frustratie... zucht...
                    Toch iemand die de rollen omdraait, dan alleen maar dat afgezeik van tape-artiesten
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Brinky: Wil je een kleenexje lenen?
                      Wanneer je van te voren duidelijke afspraken maakt, dan sta je niet in het donker.

Wanneer je binnenkomt en zendertechniek gaat gebruiken is het heel gebruikelijk om even frequenties te checken voordat je de boel open knalt, Kan betekenen dat je als tech weer even terug moet naar de kleedkamer van je artiest om frequentie van beltpack(s) en handheld(s) aan te gaan passen als je die dan al hebt uitgedeeld of ze die nog in hun bezit hebben van het optreden op de vorige locatie.

Wanneer je ergens inprikt is dat vaak gratis, maar realiseer je wel dat de tech bij de band hoort en dat jij vaak in zijn pauze optreedt, kortom: wil je wat, bijvoorbeeld twee lijntjes van de mute af, net standje licht om je ding te doen...regel dat dan van te voren!

Statement van Showband dat de inprikker altijd zachter gaat dan de hoofdact is voor heel veel tape artiesten reden genoeg om eigen stackje neer te mikken.

Ik ga doorgaans onderweg met alleen taperackje, en van te voren bel ik alle PA bedrijven even op om het optreden even door te spreken.
                      70% reageert niet op de voicemail die ik inspreek, 25% valt heel goed mee te praten, paar procent die overblijft valt op door starheid en ander afwijkend gedrag, professioneel blijven glimlachen en leuk om te lezen in dit onderwerp dat er meer mensen zijn met die ervaringen!

Ik riep het van de week al in een ander onderwerp: wie pinda's betaalt krijgt apen aan het werk.
                      Wil je de boel goed verzorgd hebben, dan werk je met A bedrijven en zorg je voor juiste info en kom je als tech ook jouw deel van de afspraken na.

Gisteren een dj op bezoek: Booth minimaal 90cm hoog en meter breed. Dat is door de organisatie dus voorzien, maar dan mag je mij uitleggen hoe ik daar 1x djm800, 3x cdj1000 op kan plaatsen...iets flikkert er op de grond dan!

Band die inzet met hetzelfde nummer als waar de tape artiest mee afsloot...lekker ingespeeld op de actualiteit heren!

vervolgens komt de 2e tape artiest aankakken met 3 md's, en een geel memootje met de gewenste volgorde....Goed, dat doe ik dan, maar wel met de mededeling dat wanneer het verkeerd gaat, dat echt te wijten is aan de belabberde manier van aanleveren.

Afsluitend: Brinky, de punten die je aanhaalt zijn erg vervelend, flinke uitdaging om op te gaan lossen zodra je zelf op het podium staat. Hopelijk heb je er van geleerd dat je je zaken eerder goed op orde moet hebben om minder ergernissen te ervaren!

ow....anekdote: Rondvaartboot in Amsterdamse grachten, Boot A en Boot B, zelfde setje op de boten, artiesten stappen ergens halverwege even over....verder identieke dinnershow die avond....Gaat goed...totdat die boten naast mekaar liggen, dikke zendersoep!!!!
                      Stond ik toch weer erg appelig te kijken van zoveel " niet nagedacht" van mezelf....
                      Last edited by moderator; 04-10-08, 11:55.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Brinky
                        • Jun 2005
                        • 104

Originally posted by moderator
                        Brinky: Wil je een kleenexje lenen?
                        Wanneer je van te voren duidelijke afspraken maakt, dan sta je niet in het donker.
                        Ja Graag, misschien dat je er meer kan klaarleggen voor andere collega's die in dit topic al actief hebben gepost! ;-) Tevens denk ik dat ieder weldenkend persoon (laat staan technicus) kan bedenken dat een artiest niet graag in het donker staat! en ben je te beroerd om wat te laten knipperen, zet dan iig het front een beetje aan!

Wanneer je binnenkomt en zendertechniek gaat gebruiken is het heel gebruikelijk om even frequenties te checken voordat je de boel open knalt, Kan betekenen dat je als tech weer even terug moet naar de kleedkamer van je artiest om frequentie van beltpack(s) en handheld(s) aan te gaan passen als je die dan al hebt uitgedeeld of ze die nog in hun bezit hebben van het optreden op de vorige locatie.
                        Hoe check je de frequenties van een apparaat dat uitstaat? en hoe verander je ze als ie uit staat?
                        Dat teruglopen ben ik geen zeikerd in, dat hoort tenslotte bij het werk...
                        Maar laten we elkaar geen mietje noemen, zeker gezien je eigen ervaring op de boot...

Wanneer je ergens inprikt is dat vaak gratis, maar realiseer je wel dat de tech bij de band hoort en dat jij vaak in zijn pauze optreedt, kortom: wil je wat, bijvoorbeeld twee lijntjes van de mute af, net standje licht om je ding te doen...regel dat dan van te voren!

Statement van Showband dat de inprikker altijd zachter gaat dan de hoofdact is voor heel veel tape artiesten reden genoeg om eigen stackje neer te mikken.
                        Ten eerste is er in een feesttent van 2000 man voor een organistatie geen pauze, ten tweede (nogmaals) een weldenkend mens kan zich bedenken dat als er iemand met een microfoon het podium op rent, en het is niet jou microfoon maar zijn wel jou speakers, dat er misschien dan iemand signaal op die speciaal neergelegde lijntjes (omdat dat met de organisatie besproken is...) probeerdte zetten...

Dat stackje zet ik meestal wel met gezeik van een bandje wat geld wil hebben, wel neer. alleen heb ik niet altijd even voor de zekerheid een line arraytje in de bus staan, mocht de technicus evetueel moeilijk gaan doen op dat feest van 2000 man...

Ik ga doorgaans onderweg met alleen taperackje, en van te voren bel ik alle PA bedrijven even op om het optreden even door te spreken.
                        70% reageert niet op de voicemail die ik inspreek, 25% valt heel goed mee te praten, paar procent die overblijft valt op door starheid en ander afwijkend gedrag, professioneel blijven glimlachen en leuk om te lezen in dit onderwerp dat er meer mensen zijn met die ervaringen!
                        Bij 95% staat er wél een bedrijf wat weet wat er gebeuren gaat die avond, en is wél geinteresseerd in zijn werk (lees: de avond), en zorgt dan dat we alles samen tot in de puntjes verzorgt kunnen laten lopen!

Ik riep het van de week al in een ander onderwerp: wie pinda's betaalt krijgt apen aan het werk.
                        Wil je de boel goed verzorgd hebben, dan werk je met A bedrijven en zorg je voor juiste info en kom je als tech ook jouw deel van de afspraken na.
                        Duss? ik ben een pruster ofzo?? of was dat een algemene opmerking?

Gisteren een dj op bezoek: Booth minimaal 90cm hoog en meter breed. Dat is door de organisatie dus voorzien, maar dan mag je mij uitleggen hoe ik daar 1x djm800, 3x cdj1000 op kan plaatsen...iets flikkert er op de grond dan!
                        Dan moet je op dan moment creatief zijn, en niet gaan zeiken, want daar schiet je geen hol mee op...

Band die inzet met hetzelfde nummer als waar de tape artiest mee afsloot...lekker ingespeeld op de actualiteit heren!
                        Dat is eigenwijsheid van een band ;-)

vervolgens komt de 2e tape artiest aankakken met 3 md's, en een geel memootje met de gewenste volgorde....Goed, dat doe ik dan, maar wel met de mededeling dat wanneer het verkeerd gaat, dat echt te wijten is aan de belabberde manier van aanleveren.
                        Als je met 3 mdtjes en een setlijstje al excuus vooraf gaat zoeken, zou ik toch gaan twijfelen aan jezelf. Dat is nl nog heel netjes van de artiest...

Afsluitend: Brinky, de punten die je aanhaalt zijn erg vervelend, flinke uitdaging om op te gaan lossen zodra je zelf op het podium staat. Hopelijk heb je er van geleerd dat je je zaken eerder goed op orde moet hebben om minder ergernissen te ervaren!
                        Gelukkig doe ik zo'n 250 schows in het jaar, dus is echt niet de eerste keer dat het voorkomt (ook niet elke klus natuurlijk). Zaken zijn doorgaans goed voor elkaar... Ergenissen zijn vaak een momentopname, daarna ook prima onze klus afgemaakt in Groningen, helaas voor de band, was de organisatie blijer met ons dan de band zelf, mede door onze professionele houding, en goede totale performance.

ow....anekdote: Rondvaartboot in Amsterdamse grachten, Boot A en Boot B, zelfde setje op de boten, artiesten stappen ergens halverwege even over....verder identieke dinnershow die avond....Gaat goed...totdat die boten naast mekaar liggen, dikke zendersoep!!!!
                        Stond ik toch weer erg appelig te kijken van zoveel " niet nagedacht" van mezelf....
                        Zie je? iedereen laat steken vallen. Maar nog belangrijker, verwijt het elkaar niet, als je weet dat je zelf ook wel eens de plank misslaat!

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

De manier waarop je mijn berichtje meent te moeten ontleden komt nou niet direct ontspannen over, wat wel de insteek is volgens mij.

Van 3 mdtjes instarten wordt ik niet nerveus, wel als eerst md1 track 17, md 3 track 4 instarten op 1.03min, Nummer 3 van MD2 track 4, veel galm.
                          Wanneer ik dat kort voor een optreden in mn handen gedrukt krijg, de aantekeningen op zo'n geel memootje, ja dan meldt ik op dat moment direct terug dat ik zo'n manier van aanleveren not done vind.
                          Als ik volgens jou dan moet gaan twijfelen aan mezelf, simpelweg omdat ik een andere standaard hanteer, dan kan ik niet anders dan heel hard lachen, sorry, wanneer je dit soort artiesten (?) serieus gaat nemen en de manier waarop je geacht wordt je werk te doen, dan is twijfel niet op 'n plaats.

250 shows op jaarbasis, dat is best een boel. Wanneer je in en rond die shows net zo reageert als in dit onderwerp dan ben jij zelf al een leuke attractie, laat staan de act die je faciliteert!

Ik noem niemand een prutser, wanneer ik dat wel doe, dan doe ik dat zeker niet in bedekte termen.
                          Wel merk ik dat mijn boodschap niet helemaal op je is over gekomen Brinky, mijn boodschap: zorg ervoor dat je zaken bespreekt en afspreekt.

Voor jou is het heel normaal dat je in het licht wordt gezet, dat je lijnes open staan. Voor een heleboel collega's niet. Dan kan je je daar bij aanvang van een optreden ver gaan verbazen en op zoek naar een bevredigende oplossing, of je kan, zoals ik aangaf, proberen om van te voren de juiste kaders te schepen voor een leuk optreden.
                          Scheelt een hoop stress wanneer verwachtingen worden uitgesproken.
                          Last edited by moderator; 04-10-08, 18:01.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Heren...

Ooit zat ik in Militaire Dienst, waar de opmerking : Goed Nieuws en Slecht Nieuws regelmatig langskwam. Slecht Nieuws : er is afwas. Goed Nieuws : er is meer dan genoeg voor iedereen.

Geheel in die trend :
                            Goed Nieuws : we hebben er zin in vanavond. Slecht Nieuws : maar we moeten eerst nog ff een artiest mixen....

Anders gezegd, toen ik ooit een setje moest leveren op het allerlaatste moment voor een bandje dat gemixt zou worden door de lokale supertech, en ik zelf 4 kilometer verderop zat met een ander bandje kreeg ik bij het ophalen te horen :
                            - Perfect setje, en het viel precies op het goeie moment uit.
                            - Uitvallen, schrok ik?
                            - Ja precies toen het afgelopen was viel de hele set uit... toen we de stekkers eruit trokken...

Deze opmerking kwam van de mixer van Guns'n'Roses, die met oud en nieuw zn zwager ff kwam helpen...

Comment

• Brinky
                              • Jun 2005
                              • 104

250 shows op jaarbasis, dat is best een boel. Wanneer je in en rond die shows net zo reageert als in dit onderwerp dan ben jij zelf al een leuke attractie, laat staan de act die je faciliteert!
                              *Zucht...*

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

Ja kom op!
                                Als je alle communicatiemissers in de schoenen schuift van je collega techniekers op een klus dan mag je toch enige scepsis verwachten?!

Comment

Working...