De IRRITANTE TAPE artiest!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MC Party
    • Sep 2003
    • 481

Originally posted by dokter dB
    mij lukt dat professioneel blijven dus gewoon niet in dit verhaal
    heb gewoon HELEMAAL niks met die inhoudsloze feestmuzak en eencellige idioten die ff de ster komen uithangen. met hun onmuzikaal geprogrammeerde backingtapes.
    Daar is al een van de redenen dat het mis gaat. Geen respect voor elkaar, waarbij je iedereen al over één kam scheert.
    En als ik dit zo lees scheelt er ook wat aan je zakelijke communicatie..
    Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

Originally posted by MC Party
      Daar is al een van de redenen dat het mis gaat. Geen respect voor elkaar, waarbij je iedereen al over één kam scheert.
      En als ik dit zo lees scheelt er ook wat aan je zakelijke communicatie..
      inderdaad! daarom doe ik die klus dus ook niet!
      zakelijkheid heeft er in die zin iets mee te maken: als het me niet best gaat zou ik werk moeten doen wat ik niet leuk vind

maar neem mn verhaal aub verder niet zo serieus, vond dat er wel wat peper en zout bij deze thread mocht
      ben het geheel eens met outline zn verhaal dat er verschillende soorten tape-artiesten zijn en dat het ook een fijne klus kan zijn, en dat zie ik echt wel, maar nogmaals niet voor mij.
      knoppen en waarden :)

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Toch ook even reageren.

Ik doe sinds '96 bijna elke week techniek voor een vrij podium hier in de buurt. Een echt VRIJ podium, waar je van de grootste rommel tot de fijnste artiesten tegen komt. Ieder die daar mee wil doen doet dat op vrijwillige basis, wat de band tussen publiek en artiesten zeer nauw maakt.
        Ja, ik kom soms arrogantie tegen, meestal van mensen waar je het minst van verwacht; maar dat is echt een zeer kleine minderheid.
        Ja, doe techniek zowel voor bandjes , tape artiesten, live solisten,... van de grootste amateurs tot de grootste profs van België.
        Maar wat ik nu in de laatste 10 - 12 jaar het meest geleerd heb is respect te hebben voor iedereen die op dat podium iets komt doen: ze doen wat ze graag doen en elk heeft zíjn publiek wie ze kunnen animeren.
        Iedereen is daar welkom en wordt gelijk behandeld en we proberen de technische ondersteuning te geven om het beste uit die artiest naar boven te halen; die met hun grootheidswaanzin draaien ofwel bij, ofwel zie je ze maar één keer. De meesten komen graag terug.
        Dit is de sterkte van het vrij podium waar ik aan meewerk, welk ondertussen al meer dan 25 jaar op dezelfde plaats elke week plaatsvind. Ik verdien daar gene rotte euro mee, maar de voldoening is meestal zeer groot...

Allee, en nu jullie weer

Grote groetels,
        Pino
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Net als Outline zit ik erg dicht bij het Volendamse vuur. Mijn ervaring met die club is uitstekend. Sterker nog: wanneer we elkaar tegenkomen op een klus, leggen de heren technici niet twee lijntjes, maar drie lijntjes voor me klaar: tape en vocal. Nu heb ik de heren vaak genoeg zelf hun ding laten doen en dat gaat eigenlijk altijd wel prima, maar zij hebben er het volste vertrouwen in dat ik aan de voorkant het geheel net even wat prettiger kan maken.

De discussie die Dokter dB voert, is zeer persoonlijk en betekent niet dat hij, als het er op aan komt, z'n neus ophaalt voor een inprikartiest. Dat zou simpelweg niet kunnen, want anders was hij niet de technicus die hij vandaag is (of misschien heeft hij een rijke papa? ). De eerste twee liedjes van de inprikartiest zijn voor de FOH techneut altijd een worsteling. De fouten die de inprikartiest en/of zijn/haar technicus maakt, moeten wij corrigeren. Dat variëert van zwaar EQ'en en compressie gebruiken, tot het bellen naar de buhne om te kijken of de technicus gediend is van aanwijzingen die simpelweg niet zijn op te lossen aan de voorkant.

Mijn ervaring is dat de meeste dit wel waarderen. Sterker nog, ze nemen vaak zelf al het initiatief om even naar de voorkant te bellen voor suggesties. Dat is professioneel samenwerken en dat levert ook de beste resultaten!

Feit blijft dat je soms een half optreden lang aan het sleutelen en communiceren bent voordat het ergens op gaat lijken. Terwijl het soms juist meteen staat als een huis. Het KAN dus wel!

Nog een feit blijft dat Dokter dB gewoon geen binding heeft met de muziek, de teksten, de manier van presenteren en de houding van de artiest zelf. Ook als deze vriendelijk en professioneel is. In zijn (en mijn) ogen, heeft een tape act namelijk niet veel meer te maken met muziek, maar meer met snel bekendheid krijgen en misschien ook wel snel geld verdienen. Ingeblikte emotie die door het volk massaal wordt geconsumeerd. Daar staat Dr dB niet voor, en ik sluit me bij hem aan. Muziek moet "gebracht" worden, door muzikanten op een zweterig podium, die allemaal dezelfde energie voelen en hun instrument gebruiken om iets te vertellen aan een publiek die open staat voor die boodschap.

Let wel: het is een mening. We zijn vrij om die te hebben, en in zekere mate ook te uiten. Misschien is Dokter dB wat kort door de bocht en het is zeker niet zijn bedoeling om mensen te kwetsen. Er is echter wel een groep tape artiesten en tape technici die deze mening bestaansrecht geven. Tuurlijk blijven we professioneel en maken we er samen het beste van, maar zijn (en mijn) voorkeur ligt ergens anders.

Terug naar de orde van de dag.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by Outline
            [...] Overigens heb ik vroeger ook in het band-circuit gezeten en ik ben blij dat ik daar uit ben! Waarom? Omdat ik nu met minder uren hetzelfde kan verdienen en dus ook nog wat heb aan de gemiddelde vrijdag- en zaterdagochtend/middag. Komt bij dat de investeringen ook lager zijn en je er nog een 2e klus op een avond bij kan pakken zodat het allemaal nog rendabeler wordt [...]
            Ha ha, grappig te zien dat de stelling die ik een paar posts terug aanhaalde inderdaad wordt bevestigd door iemand die erin zit! Hoewel, als je op hetzelfde festival een paar bandjes mee kan pakken, of meerdere shows met je bandje op een dag hebt... tikt het natuurlijk ook wel aan. Echter, dat zijn in het live-circuit wel de uitzonderingen inderdaad...

Originally posted by gertgeluid
            [...] Nog een feit blijft dat Dokter dB gewoon geen binding heeft met de muziek, de teksten, de manier van presenteren en de houding van de artiest zelf. Ook als deze vriendelijk en professioneel is. In zijn (en mijn) ogen, heeft een tape act namelijk niet veel meer te maken met muziek, maar meer met snel bekendheid krijgen en misschien ook wel snel geld verdienen. Ingeblikte emotie die door het volk massaal wordt geconsumeerd. Daar staat Dr dB niet voor, en ik sluit me bij hem aan. Muziek moet "gebracht" worden, door muzikanten op een zweterig podium, die allemaal dezelfde energie voelen en hun instrument gebruiken om iets te vertellen aan een publiek die open staat voor die boodschap.

Let wel: het is een mening. We zijn vrij om die te hebben, en in zekere mate ook te uiten. Misschien is Dokter dB wat kort door de bocht en het is zeker niet zijn bedoeling om mensen te kwetsen. Er is echter wel een groep tape artiesten en tape technici die deze mening bestaansrecht geven. Tuurlijk blijven we professioneel en maken we er samen het beste van, maar zijn (en mijn) voorkeur ligt ergens anders[...]
            Mee eens, maar er zijn er wel meer die een dergelijke mening delen (zij het iets subtieler dan veelgenoemde ). Iedereen is vrij om te kiezen waar hij zich mee bezig wilt houden... en als je je ding een beetje goed doet, kom je vanzelf in een positie waarin je redelijk makkelijk dat soort keuzes kunt maken... en als het goed is liggen die keuzes in het verlengde van wat je leuk vindt en/of waar je voor wilt staan... Zoals eerder uitgelegd: voor mij daarom geen tape-acts en/of DJ's meer (en ik heb het hier ook over het A-circuit voor de duidelijkheid )... als ik de keuze heb natuurlijk ...

Verder ga ik me er buiten houden... ik denk dat alles al wel zo'n beetje gezegd is dat gezegd moet worden.
            Last edited by berolios; 30-09-08, 12:38.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

laten we wel wezen , het blijft werk.

Ook al heeft PinkFloyd over je installatie gezongen : de boxen worden er geen gram lichter van, en moeten toch weer terug de vrachtwagen in.

Verder hebben we af en toe leuke schnabbels, en af en toe minder leuke schnabbels.
              Ik persoonlijk maak me drukker over het eten dat er al dan niet is, dan over de artiest die over mijn set uitgaat. Als hij mijn betrokkenheid en enthousiasme wil zal hij mijn mening moeten respecteren. En zo niet: evengoeie vrienden toch?

En de klussen die van te voren vaak erg leuk lijken kunnen ook tegenvallen...als bijvoorbeeld de bassist van vanavond ook nog oostindisch blind blijkt...(doof wassie al)
              Last edited by Gast1401081; 30-09-08, 11:38.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Toch even invalllen
                wij hebben afgelopen weekend ( 5 dagen, van vrijdag tot gisteren ) tal van tape-artiesten gehad .
                De gevestigde waarden ( die al jaaaaaaaaren meegaan ) klagen nooit.
                Ze krijgen een EAW - RCF P.A inclusief ART 525 A monitoren, inclusief een dynacord cm1000 aangevuld met een een berg galmen en compressors, allemaal DBX 160A en TC.electronics reverbs M 2000-3000

Komt een mama (moeder ) van één van de snobs ( zangers ) zeggen dat het niet goed was.
                Ik zeg tegen de mama, kom dan zelf de boel regelen, dit terwijl er zogezegt er een technieker bij was die niet eens van de naam TC.electronics had gehoord...
                Dan vind ik dat je als technieker serieus door de mand valt , en dan zwijgen we maar over het zooite galm die ze willen ( liefst 7 sec. )
                WABLIEF

Nu is het klaar , ik kap ermee .
                Ik heb 35 jaar ervaring met deze toestanden heb ik er genoeg van
                Nu kunnen ze zelf hun installatie meebrengen, ik doe het NIET meer...
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Brinky
                  • Jun 2005
                  • 104

De dag dat jan s met zenuwen op het podium staat, is waarschijnlijk dezelfde als pasen en pinksteren op dezelfde dag...

Maare even tussen haakjes ()()() Wie doe jij dan uit het volendam circuit?
                  Ik ken niemand bij triple die uit den bosch komt of ligt dat aan mij???

Sorry, back on topic!
                  Don't give me that shit!!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Originally posted by Brinky
                    De dag dat jan s !
                    Ik heb de schijterij van de palingsound, ik hoor niks anders meer
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• KlankOntwerp
                      • Jun 2008
                      • 130

Originally posted by sjoerd
                      Wat mij na al die jaren wel opvalt is dat hoe slechter de zangers zijn, hoe meer ze lopen te klagen over van alles en nog wat. Deze jongens geven vaak af op het geluid, naast het euwige geroep om meer galm. En altijd hetzelfde: kan die niet harder?? De goede, vaak bekendere, zangers zijn vaak veel relaxter en vertrouwen erop dat het goed komt en zijn meer bezig met hun vak: nl entertainen
                      Het is onzekerheid over eigen prestaties dat sommige musici (en ook techneuten) doet klagen en/of veel te hoog van de toren blazen.

Hoe meer ervaring iemand heeft, hoe soepeler en relaxter het er aan toe gaat. Nou ja, meestal dan. Er blijven altijd artiesten (en wederom ook technici) die zichzelf als een tweede *** zien...

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by Brinky
                        De dag dat jan s met zenuwen op het podium staat, is waarschijnlijk dezelfde als pasen en pinksteren op dezelfde dag...

Maare even tussen haakjes ()()() Wie doe jij dan uit het volendam circuit?
                        Ik ken niemand bij triple die uit den bosch komt of ligt dat aan mij???

Sorry, back on topic!
                        Ik werk niet voor Triple, maar ken er meer dan genoeg van!

De Info over wie wij doen heeft al weer lang genoeg op deze plek gestaan, dus deze maar even verwijderd...
                        Last edited by Outline; 01-10-08, 17:08.

Comment

• tomwaits
                          • Jul 2007
                          • 19

Wat een huilverhalen zeg...

Helaas is de bottom line:
                          Het publiek komt voor de artiest en zijn muziek/act en absoluut niet voor de techneut. De artiest is een kunstenaar en de techneut is personeel, niet interessanter dan een roadie, barjuffrouw of glazenophaler. Zonder techneuten zal de geluidskwaliteit ongetwijfeld minder zijn maar de mensen komen toch wel, zoals ze voorheen ook deden toen de installaties krakkemikkig waren en de zwager van de drummer aan de knoppen zat. De techneut staat dus in dienst van de artiest, niet andersom. Wie betaalt die bepaalt.
                          Niet leuk misschien maar realiteit.

Wanneer je over een beetje communicatieve vaardigheden beschikt dan weet je natuurlijk dat er best goed samen te werken valt. Maar ja, zulke kwaliteiten zijn niet vereist, noch voor een muzikant, noch voor een techneut.

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by tomwaits
                            [...] De artiest is een kunstenaar en de techneut is personeel, niet interessanter dan een roadie, barjuffrouw of glazenophaler [...]
                            mmmmm......
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Ideedeluxe
                              • Sep 2002
                              • 84

Ik wordt door de bank genomen eigenlijk nooit boos, maar de 2e keus tapeartiesten weten me meestal wel op stoom te krijgen. En dan heb ik het hier met name over de categorie die ook wel eens zonder eigen mixert komt, of met een mixert die een midas venice een fisher price mixer noemt, om zijn blauwe kleurtjes...

De categorie zonder eigen mixer is net zo erg als de categorie met. Ze hebben hun md's niet voor elkaar, bedenken ter plekke een setlist en besluiten op het podium iets anders te gaan doen, dan het haastig in elkaar geknutselde lijstje dat mij in de handen gedrukt is.(als ze dan ook nog eens op het podium gaan emmeren, dat IK de boel verknoei; gaat hun mic resoluut dicht!)

De categorie met kent vaak alleen mixers uit het budgetsegment en draaien veelvuldig in het rood, oversturen de boel, klanktechnisch gezien schort er nog wel eens wat aan.

Let wel; ik heb het hier niet over de groep, die gewoon om 2 lijntjes komt vragen, ik heb het hier over de mensen zonder eigen set, maar wel met eigen 'geluidsman'. Dat is altijd een garantie voor ellende...gelukkig zijn er ook, die maar gewoon zeggen: doe jij het maar en die dan netjes de md's voor je op orde maken.

Maar ach, achteraf lachen we er gewoon weer om...
                              When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

ik dacht dat ik meer dan genoeg jankverhalen had gepost maar toch nog ff dit

Wat een huilverhalen zeg...
                                je doelt op de teksten van tapeartiesten?

De artiest is een kunstenaar
                                dat zeg jij. maar dat is totaal subjectief. ik vind dat soms namelijk niet. sterker nog,binnen dit onderwerp is de technicus die het volhoud voor mij een artiest, even los van zn kwaliteiten
                                knoppen en waarden :)

Comment

Working...