De IRRITANTE TAPE artiest!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

    #121
    deze hele site staat vol met alle waar naar zijn geld berichten.

    "voor dat geld heb je een redelijke versterker"
    "Voor dat geld verwacht je een smooth fadeoutfunctie"
    "als ze moving heads willen moeten ze die huren"
    "voor dit bedrag krijg je natuurlijk geen behoorlijke technicus maar een hobbyist"
    "als je zulke wensen hebt als artiest dien je wel ervoor te betalen"

    of recent in deze thread. "als je pinda's betaald krijg je apen als personeel"

    Een organisatie die een (1) idols sterretje huurt, en voor een half uur meer betaald dan de rest van het programma bij elkaar. Die mag in mijn ogen terecht verwachten dat de techniek van topniveau is. Smooth, alle verloopjes bij, reserveonderdelen onder handbereik, vrijwel onzichtbare naadloze opbouw, representatieve setup en bediening. Enz enz.

    Waarom ze dan nukkige, door het publiek heen ploegende, haastige figuren op hun feest krijgen is iets waar ik mij al jaren over verbaas. En mij als band zeker niet voor verantwoordelijk voel om dat even via mijn technici op te gaan lossen.

    geld heeft dus direct te maken met verwachtingen en eisen aan techniek.

    money talks, bullshit walks.
    Last edited by showband; 08-10-08, 08:58.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

      #122
      100% met Showband eens, vandaar dat ik alleen hele chique pinda's eet!

      Al heb ik wat moeite met de schijnbare kinnesinne over de verhouding in de vergoedingen.

      Wanneer een band komt spelen voor bedrag X, dan is dat de marktwaarde van de band.

      Wanneer de tape artiest met de goudemicrofoon in een klein half uurtje een veelvoud van die vergoeding toucheert, dan is dat de marktwaarde van die artiest.

      Je kan dan heel star zeggen: niet inprikken niet, niet samenwerken niet....Maar dan weet ik zeker dat Fons u niet terug gaat bellen ( vrij naar de populaire KPN reclame)
      Elders in het draadje wordt ook gemeld dat sommige boekingsbureaus van hun acts eisen dat ze inprikkers belangeloos supporten....
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #123
        Originally posted by moderator
        [...] Elders in het draadje wordt ook gemeld dat sommige boekingsbureaus van hun acts eisen dat ze inprikkers belangeloos supporten....
        Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, want dit vind ik echt belachelijk, aangezien ik durf te wedden dat het boekingskantoor daar echt wel financieel beter van wordt, zonder dat de band (of liever: de techneuten die er uitendelijk hun pauze aan moeten spenderen) daar een cent voor terug ziet !!

        Als de band ervoor kiest dit zonder vergoeding te doen... no problem... ik zou het niet doen... maar eigen keus... Maar om dit van 'bovenaf' opgelegd te krijgen door iemand die er is voor jouw ONDERSTEUNING vind ik te zot voor woorden... maar ik kijk er misschien wat scheef tegenaan.

        Anyway... ik zou het niet structureel zomaar doen, zodat er maar vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat ik het wel eventjes fix... 4 uur (of meer!) achter elkaar vol concentratie staan te mixen is behoorlijk intensief werken... pauzes/ change-overs geef ik dan ook niet graag op... immers, dat gaat ten koste van mijn concentratie op het moment dat IK mijn werk sta te doen... mijn oren hebben ook zo nu en dan gewoon lekker rust nodig...

        Ik mag me trouwens gelukkig prijzen dat ik niet zoveel meer met deze ongein te maken heb... en als dat al het geval is, ben ik daar in de meeste gevallen van te voren van op de hoogte --> dan kan ik me alvast voorbereiden (die MD-sheet tip van Sparky houden we erin!!)... al met al heb ik momenteel dus nog wel wat reserve-goed-humeur dat ik kan inschakelen om af en toe even op mijn lip te bijten en me (ondanks het amateuristische geklungel van anderen) behulpzaam op te stellen... Maar in de tijd dat ik er wel nog vaak mee van doen had was ik er op een gegeven moment gewoon klaar mee... wij hadden ALTIJD onze shit voor elkaar en die inprikkers gaven vaak dezelfde problemen die hier al zo vaak genoemd zijn. Ik doe graag mijn best mensen te helpen, maar laat niet over me heen lopen...

        Maar goed, ik blijf erbij: als ik de keuze heb (en die heb ik gelukkig vaak!), dan kies ik ervoor mijn tijd aan andere klussen te besteden. ieder zijn meug...
        Last edited by berolios; 08-10-08, 15:07. Reason: even mijn punt verduidelijken
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4516

          #124
          Wij doen dat al jaren. Gratis inprikken onder voorwaarde van binnen de aanwezigheidstijden. (langer staan is wachturen) In principe denk ik daar al mee aan te kunnen tonen dat wij meer dan klaarstaan voor de collega inprikkers.

          Alle shit die wij gehad hebben in de jaren is dus ook geweest met inprikkers die gratis stonden in te prikken.

          Kinnesinne over het geld is er normaal gesproken niet.
          sterker nog, Ik gun het ze van harte.

          Wat is het geval? Het gaat wel steken als wij gratis verschaffers van een zaalstack geacht worden ook nog even de problemen in de roosters en inventarislijsten van de techniek op te lossen. Wij leven in de veronderstelling dat een artiest met een marktwaarde van die afmetingen ook een techniek van dezelfde verhouding bij heeft. En niet iemand die al schrikt als hij 2x 4 meter extra xlr-kabel nodig heeft want hij heeft geen tijd genomen om zaken vooraf over plaatsingseisen af te spreken.

          Sterker nog. wij supply-en uiteindelijk al zijn ontbrekende spullen wel, gratis, maar balen telkens weer van die rotsfeer omdat de "dankbare" inprikker vind dat dat al tijdens het spelen van onze set had moeten gebeuren en "nu is hij te laat" en hij "heeft nog twee klussen". Je begrijpt wat ik bedoel.


          de verhoudingen zijn een beetje zoekgeraakt in mijn ogen. En dat maakt, eerlijk toegeven, onze lontjes inmiddels wel wat korter.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #125
            Owja, voordat ik het vergeet: vorige week donderdag de opening voor de Dol-Dwaze-Dagen bij de Bijenkorf in A'dam gehad, met als speciale gast Gordon.

            Daar had ik dus tape-jongens op bezoek die het gewoon WEL allemaal goed voor elkaar hadden. Aardige kerels, fijn mee samengewerkt, prima show gehad, iedereen blij. En zo heb ik ze ook wel vaker op bezoek gehad.

            Het was dan wel maar een show van 13 minuten in totaal (met 3 acts ), maar toch... punt dat ik wil maken is dat er, naast al die rand-idioten, ook genoeg mensen in het tape-circuit zitten die hun werk zeker naar behoren doen (net zoals bij bandjes dus eigenlijk). En ik hoop dan ook van harte dat deze mensen zich niet aangesproken voelen door al dat gejank in dit topic .
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

              #126
              Originally posted by berolios
              Owja, voordat ik het vergeet: vorige week donderdag de opening voor de Dol-Dwaze-Dagen bij de Bijenkorf in A'dam gehad, met als speciale gast Gordon.

              Daar had ik dus tape-jongens op bezoek die het gewoon WEL allemaal goed voor elkaar hadden. Aardige kerels, fijn mee samengewerkt, prima show gehad, iedereen blij. En zo heb ik ze ook wel vaker op bezoek gehad.

              Het was dan wel maar een show van 13 minuten in totaal (met 3 acts ), maar toch... punt dat ik wil maken is dat er, naast al die rand-idioten, ook genoeg mensen in het tape-circuit zitten die hun werk zeker naar behoren doen (net zoals bij bandjes dus eigenlijk). En ik hoop dan ook van harte dat deze mensen zich niet aangesproken voelen door al dat gejank in dit topic .
              Gelukkig, dan zal ik eens rustig gaan tukken.

              Ik draai naast een aantal vaste bands met enige regelmaat een tape act. Ik bel altijd even een dag of twee van te voren met het geluidsbedrijf over de techniek; vraag even wat voor PA aanwezig is en vertel mijn enige wensen/eisen: 230V en 2x XLR. En indien nodig extra's op afspraak. Als het goed is regelt het boekingskantoor voortijdig eventuele inprik kosten met hen en mijn belletje is puur een bevestiging van het feit of het allemaal geregeld is.

              Die avond ter plekke kom ik een uur van tevoren binnen als de planning een beetje strook met eventuele eerder optredens (tssjaaa soms ook 5 min. voor aanvang ) en dan trek ik de deksel van mn kist en dan kunnen we gaan. Iedereen blij! Ik schik me naar de band of techniek terplekke tenzij zij opties voorstellen waar geen touw aan vast te knopen is.

              Ik heb nog nooit klachten of geirriteerde collega's gehad!
              d&b Audiotechnik

              Comment

              • Robert H
                • Jan 2006
                • 377

                #127
                Originally posted by berolios
                aangezien ik durf te wedden dat het boekingskantoor daar echt wel financieel beter van wordt
                Gelukkig weten we zeker dat dit niet het geval is. Dan zouden de rapen uiteraard gaar zijn; geld verdienen met onze zuurverdiende spulletjes. Nee, onze boeker stelt dit gewoon als voorwaarde en daar hebben wij ons als bands maar naar te schikken. Waarschijnlijk bestaat bij hun de angst dat er ooit een klant moeilijk gaat doen over 150 euro, die drempel hebben ze daarom bij voorbaat maar weggehaald. Vanwege deze losse opstelling worden we overigens wel vaker onprettig verrast; "Volgens jullie bureau kon het makkelijk op één 32A-aansluiting", offeh: "Kleedruimte? Daar weten we niks van, de andere bandjes verkleden ook gewoon naast het podium". Het is verder een prima bureau, maar ze zouden iets vaker "nee" moeten zeggen ;-)

                Onze stelregel is dat we niet te veel werk aan een inprikker willen hebben. Dat betekent uiteraard niet dat we moedwillig een tapeschuiver gaan dwarsliggen. Het blijft in feite een collega en hij kan er ook niks aan doen dat wij er geen cent voor krijgen. Om geen onvoorziene ellende mee te maken hebben we zelfs investeringen gedaan voor inprikacts/DJ's. Zo lopen beide lijntjes door een SCV trafo en kan er op drie plekken ingeprikt worden (stageblock, drum-multi en zelfs op de FOH).

                De licht-frustratie die Brinky een paar pagina's terug aanhaalde had een andere oorzaak. Bij een tapeact gaat het frontlicht aan en op de achterkant gooien we een standaardplaatje open (paar parren of movingheads). Dit blijft een half uur hetzelfde, aangezien onze lichttechneut ook gewoon bij ons in de kleedkamer zit. De organisator van dit dit specifieke tentfeest was vermoedelijk een liefhebber van intelligent licht. Hij kwam vijf minuten na aanvang van de artiest al naar ons toe rennen: "Waarom beweegt en knippert er niets?", "Toen jullie net speelden was het licht veel mooier!" en meer van dat soort opmerkingen. Onze bandleider moest alle zeilen bijzetten om uit te leggen dat het niet gebruikelijk is dat ons personeel ook 30 minuten aan het werk is voor een inprikact. Uiteindelijk begreep 'ie het wel, maar het blijft jammer dat hier tijdens een hartstikke leuk optreden wrijving over kan ontstaan.

                Ik heb trouwens nooit begrepen waarom inprikacts geen lichtman meenemen. Bij tentfeesten worden vaak opzwepende, vrolijke artiesten uit het piraten- en skihutcircuit geboekt. Daar hoort toch juist wat geknipper en af en toe een blindertje ("nu jullie!") bij? Het hoeft geen state-of-the-art lichtshow te zijn, maar er is altijd wel een buurjongen of neefje te vinden die voor 50 euro of een paar T-shirts een half uur op wat knopjes wil hengsten. Naar mijn mening is dat een toevoeging die - zeker gezien de gages in deze scene - een schijntje kost maar zeker een absolute meerwaarde heeft. Bel de band in kwestie desnoods van te voren op en regel iets met de lichtman. Die van ons doet het ook wel voor een CD-bonnetje of een leuk T-shirt!
                Last edited by Robert H; 09-10-08, 08:06.

                Comment

                • Jorg
                  • Oct 2007
                  • 28

                  #128
                  Over tape artiesten...Ik vind het altijd wel grappig met die mensen. Ze bedoelen het uiteindelijk allemaal goed. Maar pas geleden had ik Ed Niemand op bezoek...OMG
                  Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

                  Comment

                  • BlackLight_Frank
                    • Feb 2004
                    • 143

                    #129
                    Hee Robert !!

                    En dan heb je nog de bands die "inprikken" bij de DJ.
                    Over het licht-onderwerp bij inprikkers, gelukkig ga ik als Disco licht-nicht er vanuit dat ik (bijna) de hele avond bezig ben. Dus als er dan wat moet bewegen als er een tape-artiest staat is dit voor ons geen probleem.

                    Wat betreft het geluid : Onze normale werkwijze is dat bands en andere inprikkers gewoon vol gas krijgen op de versterkers en dat het aan hun is om daar mee om te kunnen gaan. Als ze dit niet kunnen gaat de draaiknop op de DX38 gewoon "ietsje" meer dicht.

                    Frank
                    Black Light
                    Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

                    Comment

                    • MC Party
                      • Sep 2003
                      • 481

                      #130
                      Originally posted by Jorg
                      Over tape artiesten...Ik vind het altijd wel grappig met die mensen. Ze bedoelen het uiteindelijk allemaal goed. Maar pas geleden had ik Ed Niemand op bezoek...OMG
                      Wat is je probleem? Heeft laatst ook wel bij ons ingeprikt.. geheel probleemloos.
                      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

                      Comment

                      • santasoul
                        • Oct 2008
                        • 6

                        #131
                        Maar het kan nog erger.
                        Ik werkte een tijdje op een partyboot.
                        Daar "speelde"een coverband waarbij de drummer en toetsenist, midi track gebruikte. De drummer ging zelfs lekker een paffie draaien terwijl de tape doorliep. Het is een schande!!!!! HAHAHA De mini uhhh MIDI playback show.

                        Comment

                        • ljanton
                          • Sep 2003
                          • 373

                          #132
                          Ach, midi...

                          Verder Robert, er zijn zat veel mensen die gratis op de knopjes
                          willen hengsten, zeg maar waar en wanneer

                          Gr

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

                            #133
                            Originally posted by santasoul
                            Maar het kan nog erger.
                            Ik werkte een tijdje op een partyboot.
                            Daar "speelde"een coverband waarbij de drummer en toetsenist, midi track gebruikte. De drummer ging zelfs lekker een paffie draaien terwijl de tape doorliep. Het is een schande!!!!! HAHAHA De mini uhhh MIDI playback show.
                            Dat doet me denken aan een camping van jaren terug: had een violist geboekt die met een cd'tje meespeelde... Tot het begon te regenen, de violist stopte om alles veilig te stellen en je vervolgens geen verschil hoorde (dus een playbackende violist!?!?) Vraag me ook af of Rieu zijn royalties over die cd heeft gekregen.

                            Comment

                            • ljanton
                              • Sep 2003
                              • 373

                              #134
                              Ja en dat heeft om even off topic te blijven een nadeel voor
                              muzikanten die wel echt spelen,... Zo stond ik eens te spelen
                              in een kroegje met keyboard via usb in laptop en zo naar PA.
                              En mensen geloven dan niet meer dat je echt speelt,
                              terwijl de laptop echt louter als 'soundmodule' fungeerde.


                              Gr

                              Comment

                              • berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

                                #135
                                Originally posted by ljanton
                                Ja en dat heeft om even off topic te blijven een nadeel voor
                                muzikanten die wel echt spelen,... Zo stond ik eens te spelen
                                in een kroegje met keyboard via usb in laptop en zo naar PA.
                                En mensen geloven dan niet meer dat je echt speelt,
                                terwijl de laptop echt louter als 'soundmodule' fungeerde.


                                Gr
                                Even stoppen met spelen maakt het misschien wat duidelijker ?
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                                Comment

                                Working...