De IRRITANTE TAPE artiest!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Ik ken ook tape-artiesten die heel goed kunnen zingen en ook heel aardig zijn, je kan vaak ook erg met ze lachen....
    respect voor dat, want ze leven er gewoon van....

Maar ik heb vorig jaar 1 keertje anneke kreunloos mogen versterken op een benefietding....
    daarna was ik er meteen weer klaar mee...
    ik denk dat er hier bij iedereen die haar ooit heeft moeten versterken nu een belletje gaat rinkelen....
    zal verder beleefd blijven, hoewel de parnassiavisioenen nu bij me indalen

hoe noemen we eigenlijk die rappers die zonder band komen yoyoyo-en op een festival ofzo?
    zijn dat ook tape artiesten?
    ik vind ze beter te doen, ze hebben iig wel hun eigen teksten geschreven.... hoewel ze altijd een beetje boos overkomen
    Last edited by dokter dB; 22-09-08, 10:45.
    knoppen en waarden :)

Comment

• Brinky
      • Jun 2005
      • 104

Originally posted by dokter dB
      hoe noemen we eigenlijk die rappers die zonder band komen yoyoyo-en op een festival ofzo?
      ik vind ze beter te doen, ze hebben iig wel hun eigen teksten geschreven.... hoewel ze altijd een beetje boos overkomen
      Zijn zij de enige die eigen teksten hebben in de tape wereld dan?

Ik denk dat je even een duidedlijk onderscheid moet maken tussen het A en B circuit. In het B circuit zijn er inderdaad 'zangers' (nee, geen artiesten) die onnodig hoog van de toren blazen, terwijl ze alleen maar een orkestband van internet hebben gejat, en die vol zingen.... Maar kijk naar de artiesten in het A circuit. daar zit vaak toch een brok ervaring in, en vooral wat belangrijk is, entertainment. Want als je geen band hebt, moet je als enige de energie van de muziek overbrengen... En dat kan knap lastig zijn... Respect dus!

Zangeressen van vroeger zoals Anneke G. die wil niemand meer op het podium zien, zelfs het publiek niet. Éen reden waarom zij NIET in het A-circuit thuis hoort, is omdat ze bijvoorbeeld geen eigen geluid meeneemt...

Kijk naar ieder ander, (Jeroen vd Boom, Wolter kroes, Jan smit, Nick & simon, Gerard Joling, Ali B, etc etc etc) Die horen wat betreft professionaliteit wél in A-ciruit! En met deze technici zul je ook echt geen problemen hebben....
      Don't give me that shit!!

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by Brinky
        Zangeressen van vroeger zoals Anneke G. die wil niemand meer op het podium zien, zelfs het publiek niet. Éen reden waarom zij NIET in het A-circuit thuis hoort, is omdat ze bijvoorbeeld geen eigen geluid meeneemt...
        Dat moet ik tegenspreken.
        Mevr G. had bij de Nacht van het Levenslied in Waalwijk wel degelijk een eigen technicus bij.
        En ze kreeg het publiek werkelijk aan het zingen en hossen.
        Ze deed niet onder voor Harry Slinger, Koos Alberts en Wesley.
        Niet dat het mijn smaak van muziek is...., maar het publiek ging uit zijn dak en daar gaat het toch om.

Hier vind je een impressie.
        http://www.licht-geluid.nl/forum/pro...jk-2008-a.html
        Heerlijk die stilte

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

gesubsidieerde scooterdiefjes
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by dokter dB
            Maar ik heb vorig jaar 1 keertje anneke kreunloos mogen versterken op een benefietding....
            ben nog weken daarna op zoek geweest naar het "presence"-knopje op mn mengtafel..

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

In mijn leven als technicus heb ik teveel band artiesten gehad....Bij ons in de regio (Den Bosch) hebben ze er vooral een handje van om achter je rug om te lullen en als ze op het podium staan is alles goed...Als je ze een paar keer gemixed hebt dan beginnen ze commentaar te geven over monitors en galm....Vergeet niet dat dit soort Z artiesten zonder galm absoluut niet kunnen zingen en dat het met veel galm niet beter wordt....

Zo heb ik ooit zon gast een beetje tuk gehad, begon de galm (LXP15-2) op 1,5 sec. Uiteraard was dit niet genoeg, dus het ging snel naar de 1,8, 2,5 en toen was ik het beu en gaf een slinger aan de knop...dan gaat ie dus naar infinity.... Dat was weer teveel voor meneer....Zeg ik dus bij de hand...jij wil galm...dan krijg je galm...op het eind van de rit waren we terug bij 2 sec...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Brinky
                • Jun 2005
                • 104

Originally posted by RayM
                Dat moet ik tegenspreken.
                Mevr G. had bij de Nacht van het Levenslied in Waalwijk wel degelijk een eigen technicus bij.
                En ze kreeg het publiek werkelijk aan het zingen en hossen.
                Ze deed niet onder voor Harry Slinger, Koos Alberts en Wesley.
                Niet dat het mijn smaak van muziek is...., maar het publiek ging uit zijn dak en daar gaat het toch om.

Hier vind je een impressie.
                http://www.licht-geluid.nl/forum/pro...jk-2008-a.html
                Okay! Dan ligt het dus niet aan Anneke, maar aan haar techinicus!
                Dan switch ik nu van mening, als zij wél een sfeerverbeteraar is, en werkelijk een act is (lees: gimmick), dan ook recpect voor haar ding.
                Maar dan mag jij haar ook niet afschilderen als zeikerd! Dat kan alleen haar vaste technicus beämen...

Maar kwam deze man inprikken? of gebruik maken van jullie spulletjes?
                Don't give me that shit!!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Misschien een beetje off-topic en duidelijk niet relevant in de context van de openingspost, maar ik vraag me af waar je de grens tussen tape-act en band trekt... hiermee verwijs ik naar de vele sporen HD die tegenwoordig meelopen met vele bekende pop-artiesten.

Als je zegt: tape artiesten zijn mensen die zingen/ rappen met een begeleidingstrack... dan heb ik eigenlijk nog nooit een tape-act goed horen klinken... nee ook de grote jongens niet... Over entertainment-waarde zeg ik niks, maar wat geluid betreft is dat gewoon mijn ervaring... de sound, dynamiek en controle van een live-band ontbreekt gewoon...

Aan de andere kant: als je zegt dat wanneer minstens 50% van de kanalen 'uit een doosje' komt, een act een tape-act heet... dan heb ik wel degelijk tape-acts goed horen klinken !

Ook bij sommige dance-acts waar je dan wel meerdere kanalen (beats, bas, melodie, vocals en effecten op aparte kanalen bijvoorbeeld) krijgt die tevens ONGECOMPRESSEERD zijn, heb ik echt wel eens vette sound kunnen maken. Maar in mijn ervaring blijven dit wel de uitzonderingen en ook niet het type tape-artiest dat hier besproken wordt !

Maar even back on topic:

Ik denk dat Dr dB het mooi gezegd heeft: ik heb maar een beperkte tijd in mijn leven en die wil ik liever aan werk besteden dat me WEL aanspreekt en waar ik WEL denk dat er iets moois van te maken valt. Ik moet ook eerlijk bekennen: ik ben ook niet goed in tape-acts en DJ's en het ontbreekt me om nog eerlijker te zijn ook vaak aan motivatie elk nummer met veel moeite te 'remasteren' tot iets dat nog enigszins om aan te horen is.

Sommige mensen zeggen: da's makkelijk, want je hebt maar 2 kanalen tape/ DJ en evt wat vocal-mics... maar ik kijk daar toch heel anders tegenaan: ik mis de controle die ik WEL bij een live-band heb... hey, die cheazy keyboardjes zijn wel erg schel, daar doen we effe wat aan... dat kan bij een tape-act/ DJ niet, want alle aanpassingen die je maakt hebben direct gevolgen voor je hele eindgeluid.

Misschien ben ik daar wat teveel muzikant voor of zo... ik mix dingen op een dusdanige manier dat ik het mooi vind... als me die kans wordt ontnomen frustreert me dat ... op zo'n moment sta je daar ook, terwijl je eigenlijk helemaal niet achter de sound staat op dat moment... dat is echt niet wat je wil !

Vorig jaar nog het SYWBAP eindconcert in de HMH gedaan en daar kon ik met alle goede wil van de wereld niks van die backing-tracks maken... zo'n beetje de begeleidingstrack voor elk nummer klonk totaal anders en op een tweetal uitzonderingen na allemaal behoorlijk crappy... misschien miste ik gewoon de ervarenheid en handigheid met dit soort shows, maar ik kreeg het maar niet zoals ik wilde... toen was er echt klaar mee en heb ik ook besloten: voor mij geen DJ's en tape-acts meer als ik de keuze heb... ik wordt er gewoon niet blij van, dan besteed ik mijn tijd liever aan andere dingen.

En zoals eerder gezegd: alle respect voor de mensen die zich hier WEL mee bezig houden en er zullen ook vast en zeker voorbeelden te noemen zijn waar het van tijd tot tijd wel goed kan klinken. Er is een hele scene die hier zijn geld mee verdient en die mensen gun ik het van harte.

Aan de topic-starter:
                  Zoals je aan de reacties ziet wordt de wereld van de tape-act met grote frustratie gadegeslagen door geluidstechneuten, waarvan hier een mooie afvaardiging aanwezig is . Als je ervoor kiest met tape-acts te werken, zul je om moeten leren gaan met dit soort geneuzel. Zoals al eerder gezegd is er ook in dit circuit zowel 'kaf' als 'koren'. Vaak zijn tape-artiesten bekendheden die tape-shows als 'schnabbeltje' erbij doen... andere keren zijn het de lokale frietboer en zijn vrouw die hun niet te onderschatten carnavalskraker 'patatje oorlog' ten gehore komen brengen.

Elke scene heeft zo zijn plus- en minpunten (ik denk bijvoorbeeld dat de marges bij verhuurtjes aan tape-artiesten/ DJ's in de meeste gevallen een stuk aantrekkelijker zijn dan de marges in het live-circuit ). En aan de hand van jouw eigen visie begeef je je naar de scene die het beste bij jou aansluit... veel bedrijfjes vergeten dat je in grote lijnen wel degelijk je eigen klandizie kan kiezen... dus als je geen zin hebt in dit soort onzin, ga je toch lekker wat anders doen, toch? ... zo zie ik het in ieder geval.

Succes ermee!
                  Last edited by berolios; 22-09-08, 18:55.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

Originally posted by Brinky
                    Maar dan mag jij haar ook niet afschilderen als zeikerd! Dat kan alleen haar vaste technicus beämen...

Maar kwam deze man inprikken? of gebruik maken van jullie spulletjes?
                    Ik haar afschilderen als zeikerd? Nee, dat doe ik niet.
                    De technicus kwam inprikken, mevr. G. had in ears.

Als je zo'n avond op (zang)kwaliteit gaat beoordelen vallen de meesten door de mand. Maar dat vind ik niet zo boeiend, het publiek gaat massaal uit zijn dak en viert een dik feestje. Daar doen we het voor en dat is dan ook onze voldoening. Ook met de technici van de diverse acts hadden we geen problemen, iedereen was dik tevreden over het gebodene.
                    Dan is mijn dag (avond, nacht) goed.
                    En natuurlijk mix ik liever een band, maar dit was toch ook zeer vermakelijk.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• MC Party
                      • Sep 2003
                      • 481

Mixen van een tape artiest is gewoon een andere tak van sport als het mixen van bandje.
                      In veel gevallen begrijpt een gerenomeerde technicus de tape artiest niet en gaat lopen mieppen wanneer mensen hem beginnen af te zeiken. Het opgebouwde imperium waarbij hij alle schuiven totaal onder controle waren zakt dan ook bij deze boze reacties van de tape artiest (en andere lotgenoten) geheel onder zijn voeten weg.
                      De reactie/gedachte van een ervaren technicus is dan vaak in de vorm van:" ach krijg toch de ram bam, dit is gewoon te simpel voor mij, simpele ziel dat je er staat die niet kan zingen".

Heb zelfs al eens een geluidsman geheel over de zeik weg zien lopen.. ik ga wel terug naar.. daar willen ze me iig wel hebben.

Wat ik vaak zie is dat band mixers (niet in de war halen met tape mixers) de zang te zacht zetten.(mixen het zoals ze het bij een band zouden doen) De artiest vraagt of het publiek mee doet en men reageert halverwege al niet meer, omdat de stem niet overkomt. Dan krijg je als tape-act mixer vaak al de volle laag, waarbij velen het afschuiven op de betreffende pa (die een ander er heeft neergezet..)
                      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by rolanddeg
                        ...Nog een leuke: monitormixje maken voor the Opposites. Op gevoel alles een beetje leuk ingeregeld, kreeg na het eerste nummer de opmerking dat 1 microfoon iets harder moet. Welja, jij je zin: ik geef die microfoon er een tikje bij. Na het volgende nummer kwam de andere 'zanger' met de mededeling dat zíjn microfoon iets harder moet. Goed... Uiteindelijk heb ik minimaal 5 keer de microfoons omstebeuren harder mogen zetten. Vriendjes, ga aub eerst zelf in de oefenruimte uitvechten welke balans je wilt hebben!...
                        Dit bewijst maar dat je op monitors vaak meer met psychologie bezig bent, dan met geluid ...
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sandur
                          • Oct 2005
                          • 85

Heel herkenbaar allemaal. Heb zelf een incidentje gehad waarbij een niet nader te noemen slagerzanger het nodig vond om mij (met volle zaal) te vragen waarom die PA niet harder kon (toen al 102dBa op de mengtafel op 40m.).
                          Dat deed ie overigens door te vragen (wederom via de PA) "wie het geluid in de zaal regelde", 1500 man draaide zich om ...

Uiteindelijk toch maar nog meer gas bij gegeven voor die gek waarna de organisatie kwam vragen waarom het zo hard moest ... ... en hij feedback kreeg over de PA (heel gek)

Wilde er daarna wel even over babbelen met meneer maar die was alweer vertrokken..

Ik snap zowiezo niet hoe iemand zoiets kan beoordelen vanaf het podium, zeker als je 2 x MAX15 vol gas op je hoofd heb staan ... echt sick.

Comment

• kewa
                            • Nov 2005
                            • 43

Originally posted by berolios
                            Dit bewijst maar dat je op monitors vaak meer met psychologie bezig bent, dan met geluid ...
                            zoals een college van mij ooit heeft gezegd (en waar ik graag naar mag refereren):'' tis 20% kennis, 80% doen''

Comment

• MC Party
                              • Sep 2003
                              • 481

Originally posted by sandur
                              Ik snap zowiezo niet hoe iemand zoiets kan beoordelen vanaf het podium, zeker als je 2 x MAX15 vol gas op je hoofd heb staan ... echt sick.
                              "De artiest vraagt of het publiek mee doet en men reageert halverwege de zaal al niet meer, omdat de stem niet overkomt. Dan krijg je als tape-act mixer vaak al de volle laag, waarbij velen het afschuiven op de betreffende pa (die een ander er heeft neergezet..)"

Je bevestigt mijn verhaal wel perfect met een voorbeeld ;-)
                              Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Originally posted by MC Party
                                Mixen van een tape artiest is gewoon een andere tak van sport als het mixen van bandje...
                                Laten we het daar maar gewoon op houden inderdaad. Andere tak van sport, waar totaal andere dingen belangrijk zijn en waar ook totaal andere competenties van een geluidstechneut bij komen kijken. Hoewel ik een bandjestechneut wel met een gerust hart een tape-act zou laten mixen, waar dat andersom zeker niet het geval is. Zoals ik eerder al zei: ieder zijn meug en respect voor diegene die er hun brood mee verdienen... maar mij dus niet gezien .

Verder moeten we natuurlijk niet alles en iedereen over dezelfde kam gaan scheren. Het zijn gewoon twee verschillende werelden die vaak niet op de zelfde golflengte zitten. En ook in de tape-act hoek zitten genoeg echte profi's die echt wel weten waar ze mee bezig zijn, maar gewoon voor een ander soort werk hebben gekozen... Daarbij: bandjes zijn ook niet altijd alles !!

Ik vind overigens dat de TS zich toch wel verdacht stil houdt opeens... terwijl hij door de meeste toch nog wel gesteund wordt in zijn tirade ... zo lijkt het althans ...

Dus: @ndrew... laat nog eens wat van je horen !
                                Last edited by berolios; 23-09-08, 15:15.

Comment

Working...