16 maart @ Tavenu - Waalwijk, Testdag V2.0
Collapse
X
-
Groeten John
ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt! -
Ik hoop dat ik nog een beetje wijs ben geworden uit mijn eigen aantekeningen. Ik hoor het wel als er iets verbeterd moet worden.
Kickdrum:
Binnen in de ketel hadden we een Sennheiser e901, een Shure Beta 91 en een DPA 406x (druppel) met boundry.
Voor het vel stonden een AKG D112 en een Electro Voice RE20.
Conclusies: de Shure B91 klonk prettiger dan de 901 van Sennheiser met als aanvulling daarbij de EV RE20. De DPA druppel kon de lage tonen zelfs nog wat beter aanvullen dan de Beta91, maar is erg rondzinggevoelig als je harder draait en is een stukkie duurder.
Snare:
Top: Sennheiser e905 en DPA 4091.
Bottom: Shure sm57.
Hi-hat:
Sennheiser e914.
Toms (4 stuks):
Overal een Sennheiser e604, een Audix D3 en een Electro Voice N/D468. Op de laatste later ook nog een DPA 4022.
Conclusie: de Sennheiser was toch een stuk minder helder. De Audix en EV hadden toch meer detail erin. (En nu goed nadenken dat ik ze niet door elkaar haal...) De Audix had iets meer nadruk in het laag (zeer bruikbaar voor R&R-werk) en de EV had meer nadruk in het hoog (eerder geschikt voor theaterwerk). De DPA 4022 uiteindelijk ook ernaast gezet: een vrij rechte/eerlijke microfoon, dus zorgt voor een natuurgetrouwe registratie van het geluid, maar dat mag ook wel voor wat er op het prijskaartje staat.
Piccolo-snare:
Electro Voice N/D468.
Overheads:
Sennheiser e614
Akoestische gitaar:
Speelde via intern element en een DI.
Electrische gitaar:
Voor de versterker stonden: BeyerDynamic M201N(C); Shure sm57 (referentie); Audio Technica ATM650; Electro Voice N/D468; Sennheiser MD421 (de oude klassieke grijze versie, schakelaar helemaal naar Musik gedraaid).
Eerste serie: M201+sm57+ATM650. (Weer hopen dat ik ze niet door de war haal...) De M201 was het minst mooi (zelfs agressief in bepaalde banden) in de deze situatie, de ATM650 daarentegen was heel helder en gedefinieerd.
Tweede serie: EV 468+sm57+DM421. (Keeping fingers crossed...) Die twee lagen zeer dicht bij elkaar, op zich beiden heel erg bruikbaar, maar de
De sm57 kon redelijk opboxen tegen de andere mics, maar miste nog een stukje tophoog.
Vocals (front):
Opgesteld stonden een Sennheiser e855, een Electro Voice 767a en een Shure sm58.
Vocals (keys):
Hier stonden een Shure sm58, een Electro Voice N/D767 en een D&B(?) MED / N112.
(Ik heb zelf niet echt met de vocals gespeeld, iemand anders??)
E-piano (2 maal):
Direct in de DI-boxen.
De gebruikte PA's:
Funktion One (3x bas + 3x top per kant)
Qube (op het podium: 2x bas + 2x top per kant, onder het podium: ook een paar baskasten, preciese aantal niet gezien).
Volgens mij heb ik het lijstje zo wel gehad.Last edited by jurjen_barel; 16-03-08, 21:31.Comment
-
Mmmmmm......
Jammer dat ik er niet bij kon zijn ( maar heb me hier in het buitenland ook errug goed vermaakt).
Had de M88 en nog wat CAD mics in kunnen zetten (vooral de CAD's op gitaren ben ik errug gecharmeerd over)
Maar zie hier de EV tom mics en hoor er goede reactie op. Ben er zelf ook altijd tevreden over.
Misschien volgende keer dat ik erbij kan zijn en dan lever ik mijn bijdrage wel ( en dan weet Jeroen (berolios) eindelijk eens wie ik ben).Comment
-
Om het lijstje even helemáál compleet te maken:
De Function One frontset zat als volgt in elkaar:
6x RES 5 (25 graden hoorns)
6x F218 dubbel 18" subs
Aangestuurd met een XTA crossover (geen eq in processor, ook bijzonder weinig aanpassingen in de soundweb van Timo)
Ohja, de drummer meldde net ook even dat hij het ook een erg leuke dag vond! de hele dag herrie maken in een mooie tent en gegarandeerd goed geluid! (kan ook bijna niet anders met een technici/publiek gemiddelde van 100%/0%)
Ohja trouwes, complimenten aan de catering!!! Het valt niet te ontkennen dat dat ronduit goed te noemen was...Last edited by rolanddeg; 17-03-08, 00:58.Comment
-
Ha ha, ben eens benieuwd dan ;-) !! Heb wel een paar ideeen, maar weet bij *** niet in welke hoek ik het moet zoeken... we komen elkaar vast wel weer snel tegen ;-) !!
Wat betreft de testdag:
Ik wil graag iedereen bedanken voor zijn (of haar) bijdrage !! Uiteraard de Tavenu bedankt voor het ter beschikking stellen van de lokatie ! Dan zou ik Timo ook nog even in het bijzonder willen bedanken voor het meebrengen van zijn set en wederhelft (), alsook Roland voor het inbrengen van diverse materialen en het regelen van een aantal muzikanten (die ook erg bedankt zijn natuurlijk). Ook de catering mag zeker niet vergeten worden en Showband moet ik toch ook wederom zeer vriendelijk bedanken voor zijn bijdrage (aan de sound was in ieder geval niet te horen dat het geluid uit een combo ter grootte van een schoenendoos kwam !!).
Wat mezelf betreft:
Vond het een prima testdagje gisteren, hoewel ik wel een beetje teleurgesteld was dat er maar liefst 0 mensen grootmembramen bij zich hadden... wat eigenlijk mijn belangrijkste reden voor deze hele testdag was zeg maar...
Maar goed, toch weer leuk met mensen kunnen babbelen en kunnen zien wie er achter de berichten schuil ging... en het naast elkaar zetten van de mics vond ik dan toch wel weer interessant (aloude bevestiging van de opvatting dat een Shure Beta 52 in de kick toch nog altijd het fijnste resultaat geeft, die ontbrak trouwens in de opstelling).
Ik had altijd al een erg goed gevoel bij die EV tommics (N/D468 aka 'eitjes'), maar ik vond ze gisteren toch wel duidelijk de Sennheisers en zelfs de Audixen achter zich laten... heel compact laag dat niet gaat rommelen als je een vette tomsound maakt... helemaal tegek die dingetjes !! Wil ze wel eens graag op blazers proberen, vooral trombones lijken me erg goed gaan met die mics. Misschien een kanttekening bij deze vergelijking is wel dat de EV's werden vergeleken met de 'oude' evolution 604-tjes en 'oude' D3-en. Van de laatste twee zijn beide nieuwe types uit, die de vergelijking allicht beter hadden doorstaan.
Verder vond ik de DPA mics van Timo ook heel erg vet en goed. Die vallen natuurlijk wel even in een andere klasse dan het voorhande zijnde vergelijkingsmateriaal, maar vond het toch wel interessant te horen hoe die zich verhouden tov de types die je gewend bent. Een nadeel van de DPA's voor live-gebruik is wel de omni-karakteristiek... dat maakt de klank wel heel goed en natuurgetrouw, maar voor livewerk geeft dat helaas ook misschien wat veel overspraak (in het theater is dit natuurlijk wel een minder issue dan bij rock 'n roll)... De types van Neumann ken ik goed en die kleuren het geluid wat meer (zoals we gisteren ook hebben besproken)... wat beter is... hangt af van de situatie en van de smaak van de mixer... soms wil je namelijk liever microfoons die geen eerlijke weergave geven en het geluid kleuren en de andere keer is dat weer helemaal anders.
Wat de randapparatuur betreft zijn er weer wat mensen bekeerd tot hat transient-designer geloof geloof ik ;-). Dat ding blijft gewoon vet !! Verder vind ik de XL-42 van Wouter ook zeker de moeite waard om eens te proberen, alsook de BSS DPR-402 en DBX 160a... sweet stuff man! Achteraf bedenk ik me natuurlijk dat ik eigenlijk niet met Timo's Oram compressors aan de gang ben gegaan... mmm... dat komt allicht later weer een keer.
Wat de PA-tjes betreft heb ik me eigenlijk een beetje afzijdig gehouden, hoewel ik de Qube sets zo op het eerste gehoor helemaal niet tegen vond vallen. De Funktion 1 klonk als Funktion 1... gewoon goed dus... setje was wel een beetje overkill voor het zaaltje trouwens, maar dat terzijde... boys with toys zullen we het maar noemen
... ben alleen iets minder gecharmeerd van de subjes, maar dat kan met het type kastcontructie te maken hebben en met het feit dat er weinig aan EQ-ing is gedaan. Aan de andere kant zaten de frequenties die ik zocht WEL in de set (getuige het effect hebben van het omhoog trekken van de laagste schuifjes op mijn 747), dus...
Verder ben ik blij te horen dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad.
Adios !!Last edited by berolios; 17-03-08, 13:37.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Ha mede-forum-ers,
Complimenten voor iedereen die zich voor dit treffen heeft ingezet ! Het leek net echt ;-)
Interessante dingen gezien en gehoord, Timo bedankt voor wat uitleg mbt systeemmetingen en opstellingen, ook erg nuttige (en dure) tools die je gebruikt.
SPL Transient designer, Avalon 747, SIM3 en het Soundweb-gebeuren waren voor mij weer de interessantste zaken ... alles overigens erg netjes afgewerkt !
Wat mij betreft volgende keer weer van de partij !
Groeten en organisatie / Tavenu bedankt !Meer is minder, minder is meerComment
-
Ook ik wil graag even de mensen bedanken die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Jeroen, Timo & aanhang, de muzikanten, de crew van Tavenu, , de catering, de mensen die materiaal ter beschikking hebben gesteld en natuurlijk iedereen die aanwezig was. Ik vond het weer een gezellige en leerzame dag, zeker voor herhaling vatbaar.
Altijd leuk om eens te kijken hoe anderen "het" doen, en te spelen met materiaal dat je normaal slechts zelden in handen hebt.
En tja, die EV'tjes deden me echt versteld staan. Jee wat zijn die dingen veelzijdig. Maar ook die subje-topje set van Qube was errug aangenaam.
Nogmaals bedankt!
Rob.All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.Comment
-
Wel, ik heb er een nieuwe favoriet voor de toms bij (EV, strak en droog laag, geweldig! andere mics lijken opeens ontzettend te flubberen) en zal weer wat credit terug moeten geven aan de SM57 op gitaaramps, het is idd jammer dat we zeker voor dit doel geen grootmembraams hadden!!! Blijft wat mij betreft hoog op de agenda staan. Jammer dat ik niet de hele dag de tijd had, was ontzettend benieuwd naar de transient designer en had anderen graag kennis laten maken met het effect van een D112 op floortom
Leuk ook, om een hoop mensen weer te zien.
Iedereen bedankt, vooral Jeroen, Timo en Ray, ik zie uit naar de volgende keer.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Zier er inderdaad erg gezellig uit...
'T is jammer dat ik in mijn proefwerkweek zit, en dat het niet direct om de hoek was, anders had ik wel even willen komen kijken...
Ben nu eigenlijk best wel benieuwd geworden naar die eitjes van EV...
Dit (na)jaar nog een keer opnieuw proberen?
Wat stond daar achter al dat paarse geweld, op het podium eigenlijk voor geluidsset? Op foto 2 wat beter te zien...
Groeten HugoLast edited by hugovanmeijeren; 17-03-08, 16:39.Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Dat systeem was van "Qube". Kende het totaal nog niet.
Qua klank helemaal niet gek, uiteraard wel wat correcties met Soundweb aangebracht. Verder ben ik nog steeds benieuwd waar die flinke portie ruis in de keten werd veroorzaakt (die hadden we bij de F1 set namelijk niet).Comment
-
Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Goed gezien Hugo.
Qube is dan ook designed by RH.
In de Tavenu staan 4 BRH toppen en 8 TRS subs.
Het lijkt als 2 druppels water op het Synco STS, kasten zijn hetzelfde. Alleen de inhoud is bij Synco iets anders.
De importeur waar ik demo's voor verzorg verkoopt het als een Qube C3 systeem. Zo is er ook een Qube C2 systeem.
Je bent van harte welkom om eens te komen luisteren!Heerlijk die stilteComment
Comment