Line Arrays......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen
    • Aug 2000
    • 1021

Originally posted by showband
    als ze met DAP aankomen maakt het mij niets uit. Zolang het maar klinkt. En ik weiger een rode kaart te geven aan apparatuur die ik nog niet heb gehoord.

Als DAP in de line array's gaat dan kan het goed en slecht gebeuren. Als je kijkt naar de historie bij LEM en behringer weet je ook dat het grootste deel niet best was. Maar er zaten ook een paar onvervalste koopjes tussen.

De bedrijven waar ik het liefste bij huur hebben technici die voor mij dat uitzoekwerk hebben gedaan en de goede spullen hebben gevonden. Daardoor betaal ik alleen voo zaken die nodig zijn. Bij microfoons blijkt er nog steeds geen middenweg. Terwijl B-merken bijvoorbeeld verrassend goede DI-boxen en eindversterkers in hun gamma kunnen hebben.

Een submixertje van tapco is bijvoorbeeld zo een gevalletje. Voor je een beter geluid koopt ben je echt een heel butget verder.

Bij luidsprekersystemen moet je ook niet jezelf blind staren op de naamplaat.
    Volgens mij ging het over wel/geen line-array en niet de klassieke discussie of iets wel of niet goed is. Niet persoonlijk tegen showband bedoeld
    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Heeft iemand dat DAp line-arraytje al gehoord ?

Comment

• maranta
        • Sep 2002
        • 113

Omdat ik veel meningen over line arrays in dit topic niet deel heb ik afgelopen weekend een klein line-array in een "kleine"zaal gevlogen om te horen wat het resultaat zou zijn.
        Ik, de klant, publiek en muzikanten waren in ieder geval tevreden over het resultaat.
        Ik wil niet beweren dat het met een conventioneel systeem niet had gelukt, maar dat je met dit soort systemen ook goed uit de voeten kan.
        Het vliegen in deze zaal gaf naar mijn idee de meeste winst.

Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

6 x Q1
        6 x Q sub
        2 x Q7
        3 x d12

Gevlogen door een stukje truss en vmb statieven
        Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• Leinad
          • Apr 2004
          • 153

Ik vind niet dat je dit al een line array mag noemen. Je zult wel wat line array effecten hebben in de hogere weergave. Ik denk dat een conventioneel systeem zich BIJNA hetzelfde gedraagd.

Groeten Daniël.

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Originally posted by Leinad
            Ik vind niet dat je dit al een line array mag noemen. Je zult wel wat line array effecten hebben in de hogere weergave. Ik denk dat een conventioneel systeem zich BIJNA hetzelfde gedraagd.

Groeten Daniël.
            Ik ehmmm sluit me bij je aan. Het idee erachter is waarschijnlijk gelijk aan een line-array, en technisch zal het er vast 1 zijn. Maar ik gok dat Mike hier ook een beetje op doelt met dit topic.

Met conventionele, hoorngeladen kasten,... denk ik ook wel dat je ongeveer hetzelfde effect zou kunnen bereiken.

Ik wacht zijn reactie even af

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Voor hoeveel bezoekers was deze set opgesteld ??

Comment

• maranta
                • Sep 2002
                • 113

Met conventionele, hoorngeladen kasten,... denk ik ook wel dat je ongeveer hetzelfde effect zou kunnen bereiken.

En dat betwijfel ik nu juist, wat had jij er dan gehangen? 2 x C4, mij te groot en te lomp voor dit zaaltje en de spreiding had zeker niet beter, maar veel minder geweest. Ik heb nog overwogen om 2 x Q7 per kant neer te zetten,het had minder werk geweest alhoewel deze setup ook snel staat.

Voor hoeveel bezoekers was deze set opgesteld ??
                Ik denk dat met 250 man deze zaal behoorlijk vol staat, vanaf podiumrand tot achterkant zaal is 11 meter, breedte van de zaal varieert. De zaal is bij podiumrand 14 meter maar loopt rond aan de achterzijde.

Comment

• Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

Originally posted by maranta
                  En dat betwijfel ik nu juist, wat had jij er dan gehangen? 2 x C4, mij te groot en te lomp voor dit zaaltje en de spreiding had zeker niet beter, maar veel minder geweest. Ik heb nog overwogen om 2 x Q7 per kant neer te zetten,het had minder werk geweest alhoewel deze setup ook snel staat.
                  Heb je nagemeten wat het m3 verschil is met wat je nu meeneemt? Maar volgens mij zijn er meer dan genoeg kasten met 90 graden te vinden en die 11 meter, is nou niet echt noemenswaardig te noemen.

Ik heb me jaren geleden afgeleerd om dit soort discussies zonder eind te voeren. Jij denkt dat het de laatste 30 jaar niet had gekunt zonder line-array en ik denk er anders over. Sterker nog, met 850 of 650 was het absoluut haalbaar geweest.

Comment

• maranta
                    • Sep 2002
                    • 113

Jij denkt dat het de laatste 30 jaar niet had gekunt zonder line-array en ik denk er anders over.
                    Knap dat jij denkt dat je weet wat ik denk, ik denk dat jij niet kan weten wat ik denk, ik denk namelijk helemaal niet dat het de afgelopen 30 jaar zonder line-array niet had gekund.
                    Het is zeker niet mijn bedoeling om te gaan vertellen dat dit de manier is, het is gewoon commentaar op een practische ervaring van afgelopen weekend en zeker niet bedoeld om oeverloze discussies aan te gaan.

wat betreft de m3, al had ik 2 C7 kasten (frontgeladen 75x40 52 kg stuk)
                    per kant gebruikt = 0,4 m3, de drie q1 kastjes wegen tesamen 66 kg en zijn goed voor 0.219m3.
                    Infills had ik sowieso gebruikt.

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Voor 250 man heb je nu volgens mij wel een behoorlijk grote set opgesteld. Normaal gesproken zou je dat met een goede sub + top combinatie ook moeten redden als ik me niet vergis. Misschien een dubbel topje als het een brede zaal is, maar meer ook niet denk ik.

Zijn de kosten van deze set ook werkelijk betaald door de opdrachtgever ?

Comment

• Hansound
                        • Apr 2006
                        • 832

Weet iedereen wel wat er met een Line-Array word bedoelt ? Zo'n setje met 3 topkasten is geen Line array, Sommige mensen zien drie topkasten in een truss en noemen het Line Array

Comment

• maranta
                          • Sep 2002
                          • 113

Voor 250 man heb je nu volgens mij wel een behoorlijk grote set opgesteld. Normaal gesproken zou je dat met een goede sub + top combinatie ook moeten redden als ik me niet vergis. Misschien een dubbel topje als het een brede zaal is, maar meer ook niet denk ik.
                          Zoals ik al aangaf is 2 x Q7 topjes per kant ook overwogen, deze kastjes zijn net zo groot als de Q1, dus we praten over 1 extra kastje meer dan naar mijn idee minimaal noodzakelijk is. En nee deze klant betaald niet voor al die moeite, ik wou het gewoon zelf eens ervaren in deze voor mij bekende zaal.

Zo'n setje met 3 topkasten is geen Line array
                          Dan ben ik benieuwd bij welk aantal kasten we over line-arrays praten, leggen we de lat bij 4 -8 -12 of nog meer kasten, en een q1 (75x15) zie ik niet als een topkast alleen.

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Hansound
                            Weet iedereen wel wat er met een Line-Array word bedoelt ? Zo'n setje met 3 topkasten is geen Line array, Sommige mensen zien drie topkasten in een truss en noemen het Line Array
                            Een line-array is in feite een rijtje dezelfde kasten die onder worden gehangen (of op elkaar worden gestackt, voor de mierenneukers). De term line-array word vaak als synoniem gezien (door de 'klanten') en gebruikt (door de 'fabrikanten') voor een line-source-array, wat een line-array is die zich gedraagt als een lijnbron.

Jammer is het vooral in dit geval dat de marketingmachine van diverse fabrikanten/ leveranciers beter (en bij meer mensen?) weet door te dringen in veel gevallen dan de natuurkundige wetten die aan een line-source-array ten grondslag liggen. --> Een groot deel van de technici, opdrachtgevers en aanverwanten weet dus éigenlijk niet precies wat het verschil tussen een line-array en een line-source-array (als ze die term uberhaupt kennen) nu eigenlijk is en waar ze dus op moeten letten.

Daarmee wil ik overigens niks over klankeigenschappen zeggen, een line-array kan zeker nog altijd een goed klinkende PA zijn, ondanks dat deze niet aan de lijnbron-wetten voldoet.

Afijn, zoals ik al eerder in deze thread aangaf: mij maakt het niet zoveel uit wie nu wat met zijn spullen doet, maar ik vind het wel belangrijk de keuze van een systeem te baseren op rationele argumenten, d.w.z. die keuze moet hetgeen dat je wilt bereiken en de eigenschappen van diverse systemen op een zo goed mogelijke manier met elkaar matchen.

Cheerio!
                            Last edited by berolios; 07-11-06, 21:16.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by maranta
                              Dan ben ik benieuwd bij welk aantal kasten we over line-arrays praten, leggen we de lat bij 4 -8 -12 of nog meer kasten, en een q1 (75x15) zie ik niet als een topkast alleen.
                              De vuistregel die normaliter gehanteerd wordt is een minimum van 6 kasten per fly/ stack, voordat er over een lijnbron gesproken kan worden.

Voor meer info: zoekmachine --> JBL Vertec discussie van een anderhalf jaar geleden of zo.
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Hansound
                                • Apr 2006
                                • 832

Niet alleen Pa bedrijven doen in line arrays,
                                Stond vanmiddag in een kledingszaak, daar hing een line array van 8 kasten per kant, ik dacht jbl voor de show zegt die eigenaar, en wel originele kasten geen dummy's

Comment

Working...